Kaupallinen viljely suomessa

Akvaariokalojen ja muiden akvaarioasukkien viljely.

Valvoja: Moderaattorit

lithi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 173
Liittynyt: 19:35, 07.08.2012
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ulvila
Viesti:

Re: Kaupallinen viljely suomessa

Viesti Kirjoittaja lithi »

hippikala kirjoitti:Mielenkiintoinen kysymys! Annoin omalle akvaariohoukutukselle periksi vasta sitten, kun päätin, etten osta mitään ulkomaista elävää. Kaikki kasvit, kalat ja muut öttiäiset oltava koti-Suomessa syntyneitä ja kasvaneita. Ihan vaan siksi, etten usko kalojen varsinaisesti nauttivan lentomatkailusta. Muutenkin koen paljon mielekkäämmäksi sen, että kasvatetaan asioita Suomessa ja ostetaan ja vaihdetaan toisilta harrastajilta. Mitä järkeä on yrittää kalojen viljelyä, jos joutuu miettimään saako poikasia koskaan uusiin koteihin? Toki olisi mukavaa, että näitä kotikasvatteja näkyisi kaupoissakin. Vai onko tässäkin taas kyse siitä, että kotikasvatettu koetaan jotenkin huonommaksi? Mutta joka tapauksessa, minä olen ainakin kotimaisen suosija myös lemmikkikalojen osalta. Jos jotain ei Suomesta saa kotimaisena, sitä ei sitten tarvitse ostaa. Hyvin helppoa!
Kotikasvateista mieleen, että ainakin Porin Faunatar ostelee / ottaa vastaan yksityisiltä kasvattajilta. Mm. minä sain oman Sinirapu naaraani, uroksen kaveriksi, eräältä porilaiselta kasvattajalta. :)
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2795
Liittynyt: 05:33, 01.07.2009
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Kaupallinen viljely suomessa

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Tsekkiläisten menestys kaupallisen kalanviljelyn alalla perustuu seuraaviin seikkoihin:
- Keskeinen sijainti lähellä Keski-Euroopan suuria markkinoita.
- Yli 20-vuotinen kokemus ja ammattitaito.
- "Pienviljelijät" tai tavalliset harrastajat (näitä voi olla useita satoja) erikoistuvat viljelemään tiettyjä lajeja ja myyvät ne sitten sopimuspohjalta tukkuun.
- Akvaarioharrastus on maassa (kuten myös naapurimaissa) paljon yleisempää kuin esimerkiksi Suomessa.

http://aqua.cz/index.php?lang=en
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Viljely”