Uuden akvaarion aika?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Akvaharrastaja
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Uuden akvaarion aika?

Viesti Kirjoittaja Akvaharrastaja »

Monet eivät minua tunne, eikä tietämykseltäni luulisi minua niin nuoreksi, mutta taidan olla aquawebin nuorin akvaarioharrastaja. Olen siis 13-vuotias tyttö, jolla tällä hetkellä yksi oma akvaario: 63l miljoonakala-allas, jonka talkkarina on yksi vanhemmilta saatu nuori partamonnipoika, jolla viikset vasta hapsottavat. Hienohiekkaista pohjaa siivilöi myös kuusi kappaletta albiinomonnisia. Tiedän, että albiinomonniset ovat parvikaloja, ja tuo 6kpl on minimi, mutta se on max. määrä mikä tuohon akvaarioon menee. Tiedän myös, että partamonnit tarvitsivat vähintään sen 100l vettä per kala.

Vettä on kovetettu vain hiukan, jotta siinä pystyy elämään millikset, albiinomonniset että partis. Suodatin on Hailea, ilmeisestikin HL-BT700 -merkkinen vehje, ehkä vähän liian voimakas tuon kokoiseen purkkiin, mutta suihkuputki on suunnattu takaseinään, eikä aiheuta kamalasti virtausta akvaarioon, toki vesi purkissa liikkuu. Kasveina akvaariossa on jotakin melalehteä ja vedensuosikkia, koristuksina mangrove(?)kanto ja pieni silta, jossa meidän talkkari viihtyy.

Tuota akvaariota on pidetty melkein vuoden, ja nyt olisi aika kysyä, olisiko uuden akvaarion aika? Isälläni ja äitipuolellani on tällä hetkellä viisi akvaariota, josta tämä minunkin innostukseni on lähtöisin. Tällä hetkellä oma akvaarioni on lipaston päällä, joka ei kestä suuremman akvaarion painoa. Ajattelin, että jos antaisin akvaarion takaisin isälleni, heivaisin lipaston varastoon myöhempää käyttöä varten ja ostaisin akvaarioliikkeestä uutena tai aquawebistä käytetyn akvaarion lipaston kanssa. Olenko valmis ottamaan itselleni isomman vastuun, kun ikää kuitenkin on vasta 13?

Rahaahan näin nuorella ei paljoa ole (tällä hetkellä reilu 80e), mutta kotitöiden ja pikkuveljien vahtimisen johdosta tienaan itselleni kuukausittain reilu 50e, + joka perjantaina tienattu viikkoraha 5e. Osaatteko yhtään suunnitella minulle sopivankokoista akvaariota ja sen sisältöä? Jos säästäisin itselleni esimerkiksi reilu 450e, ja tilaisin vanhempieni kanssa Helsingin akvaariokeskuksesta Juwel Rio 125l tai Juwel Rio 180l, onko litramäärä minulle liikaa? Vettä vaihdan joka viikonloppu pikkupurkistani, koska pienessä akvaariossa páskaa kerääntyy vähän enemmän kuin suuressa (?)

Avustusta tähän projektiin varmasti saan isältä, mummilta ja muilta sukulaisilta, joten voi olla että saan uuden, isomman akvaarioni jo puolen vuoden kuluttua, riippuen kuinka nopeasti kerään rahat. Toki ennenkuin muuta suunnittelen, kysäisen teiltä, että olenko teidän OMASTA mielestänne valmis ottamaan suuremman vastuun eläimistä, joille vaaditaan asialliset olot?
54 litraa läträilyä
Akvaharrastaja
Member
Member

Re: Uuden akvaarion aika?

Kovasti ihmiset tätä katsovat, mutta vastausta eivät anna :D
54 litraa läträilyä
Maarit_S
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Maarit_S »

Minusta jo tuo viestisi sisältö ja se, että suhtaudut asiaan pitkän aikavälin suunnitelmana, siis harkiten ja tavoitteellisesti, kertovat, että olet valmis kantamaan vastuun elävistä eläimistä ja niille tarjottavista olosuhteista. Olethan jo tähän mennessä vastannut omasta akvaariostasi ja mikä tärkeintä, selvästikin ottanut asioista selvää.

180-litrainen akvaario (tai isompikin) ei varmastikaan ole sinulle liian suuri. Mitä pienempi akvaario, sen työläämpää sen hoito on oman kokemukseni mukaan.

Onnea matkaan! Toivottavasti saat uuden akvaariosi hankittua pian!
Voiko kala hukkua?
Akvaharrastaja
Member
Member

Maarit_S kirjoitti:Minusta jo tuo viestisi sisältö ja se, että suhtaudut asiaan pitkän aikavälin suunnitelmana, siis harkiten ja tavoitteellisesti, kertovat, että olet valmis kantamaan vastuun elävistä eläimistä ja niille tarjottavista olosuhteista. Olethan jo tähän mennessä vastannut omasta akvaariostasi ja mikä tärkeintä, selvästikin ottanut asioista selvää.

180-litrainen akvaario (tai isompikin) ei varmastikaan ole sinulle liian suuri. Mitä pienempi akvaario, sen työläämpää sen hoito on oman kokemukseni mukaan.

Onnea matkaan! Toivottavasti saat uuden akvaariosi hankittua pian!
Itsekin olen vahvasti sitä mieltä, että pienempi akvaario tuottaa enemmän työtä, ja useinhän täällä sanotaankin, että isompi akvaario antaa enemmän anteeksi. Ja voinkai hyvillä mielin myöntää, että on sitä akvaariokirjallisuutta tullut luettua, vaikken sitä Markku Varjon Akvaariokalat -opusta ole käsiini saanutkaan. Useita kirjoja luettu, netin kaikki paikat selattu läpi muutamaan (tuhanteen:D) kertaan ja on tämä aquawebbikin toiminut kaverina ja omana hakupalstanani.

Toivottavasti sielläkin päässä pysyy akvaariot upean näköisinä!
54 litraa läträilyä
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

Isommassa altaassa on minun mielestäni vain kaksi muttaa:

a) Maksaa enemmän kuin pieni, yleensä siis. Ei siinä mitään, mutta jos esim. kyllästyt akvailuun niin siinä menee pahasti rahaa hukkaan, jos et jaksakkaan enää olla kiinostunut... Tosin kun vuosi on mennyt yhtä suurella altaalla kuin minä, niin tuskimpa se kiinnostus lopahtaa. (mullakin tulee 13. päivä vuosi muuten täyteen, myös 63l. [;)] :mrgreen: )

b) Enemmän vettä, mikäli hajoaa, tulee enemmän vesivahinkoa. Mutta sitäkään tuskin tulee, mikäli tekee kaiken oikein ja käyttää järkeä. :D

Uusi allas parantaa aina kuitenkin kiinnostusta harrastukseen, ja antaa enemmän tilaa kaloille, kannatan! :D
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
jejoka
Member
Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja jejoka »

Jo se että kysyt asiaa täältä meiltä muilta harrastajilta antaa sen kuvan että olet 100x fiksumpi kuin saman ikäinen pikkusiskoni (luojan kiitos hän ei pidä akvaarioista ja näin ollen käy näillä sivuilla :D [:I] ). Saan myös sen kuvan, että olet huolehtinut pienestä akvaariosta tunnollisesti joten ei isompi ole yhtään huono idea. Päinvastoin saat siinä nykyiselle kalastollesi vähimmäis vaatimukset ylitettyäkin.

Komppaan siis Maarit_S ja MA7xGE:a isompaa kehiin vaan kerta jaksat noin hyvin perehtyä, suunnitella ja ODOTTAA (sanoo kuuden akvaarion omistaja jolla ei ole itsehillintää tai miestä hillitsemässä. nokunpitäähäntollekintaistopojallesaadaomakoti... :twisted: )
Minä, lapsi vm -11, pari koiraa vm -10 & -12 sekä vettä ties missä ja miten paljon. Sit viel pitäis keksii mitä tekee vapaa-aikanaan...
Akvaharrastaja
Member
Member

jejoka kirjoitti:Jo se että kysyt asiaa täältä meiltä muilta harrastajilta antaa sen kuvan että olet 100x fiksumpi kuin saman ikäinen pikkusiskoni (luojan kiitos hän ei pidä akvaarioista ja näin ollen käy näillä sivuilla :D [:I] ). Saan myös sen kuvan, että olet huolehtinut pienestä akvaariosta tunnollisesti joten ei isompi ole yhtään huono idea. Päinvastoin saat siinä nykyiselle kalastollesi vähimmäis vaatimukset ylitettyäkin.

Komppaan siis Maarit_S ja MA7xGE:a isompaa kehiin vaan kerta jaksat noin hyvin perehtyä, suunnitella ja ODOTTAA (sanoo kuuden akvaarion omistaja jolla ei ole itsehillintää tai miestä hillitsemässä. nokunpitäähäntollekintaistopojallesaadaomakoti... :twisted: )

Kiitokset sinulle ja MA7xGE'lle rehellisestä mielipiteestäsi. Isälläni tosiaan on tuollainen Juwel Rio 240l, jonka vedenvaihdosta ja kalojen ruokinnasta huolehdin aina isällä ollessani, tarkkailen kaloja päivittäin ja viihdyn muutenkin akvaarioiden kanssa. Odottaa siis täytyy, rahaa kasassa nyt huimat 100 euroa, ajattelin että keräisin tosiaan joku 450e, kiertelen pari lähikauppaa (hinnat katsomaan) ja jos saa halvemmalla Helsingin akvaariokeskuksesta, tilataan sieltä / haetaan sieltä.

Saattaa olla liian aikaita miettiä tulevaa akvaariota, mutta mietiskelin itselleni Juwel Rio 180 litraista purkkia, onko tässä akvaariossa riittävä suodatus? Entäpä valaistus ja lämmitys ? Kalastosta minulla ei ole harmainta aavistusta, sellaista on ihan turha vielä miettiä kun mieli muuttuu kumminkin koko ajan. :mrgreen:
Muttamutta, vanhemmat lupasivat avustaa akvaariohankkeessani, ja todennäköisesti saan rahat kasaan nopeammin kuin luulinkaan. Mutta päivitellään vaikka tänne, että millainen koko akvaariosta tulee. Nii, ja sitten vielä, että tietääkö joku halpoja lemmikkiliikkeitä, joissa myydään akvaariota ? Mieluiten Kymenlaakson alueelta.
54 litraa läträilyä
Akvaharrastaja
Member
Member

Sitten tuosta kypsytyksestä, että minkälaisia litkuja tarvitsen ja kuinka paljon, jos akvaario on 180l? Edellisen akvaarion kypsytys jäi vähän puoli tiehen, kun isä mökille mennessään (ajoi meidän talon ohi) antoi akvaarion, kaksi isoa tonkkaa vanhaa (siis akvaarion jo kypsytettyä) vettä, saman suodattimen (vedessä) ja hiekat, jotka olivat jo akvaariossa pienen vesimäärän kanssa. Toki laitoin täytön jälkeen vielä Aqua Safea, ja sitten kalaostoksille.

Mutta joku voisi selittää, mitä litkuja tarvitsen. Tiedän kyllä miten kypsytys toimii, hiekat ja vedet laitetaan akvaarion ja annetaan kypsyä, lisätään päivittäin vähän kalanruokaa jne. mutta mitenkä homma toimii näillä litkuilla? Niinku kaikki SafeStartit jne, olen vähän pihalla tästä kypsytyksestä, mutta muuten aika selvillä vesillä akvaarion hoidon kanssa.
54 litraa läträilyä
Akvaharrastaja
Member
Member

Okei, nyt rupesin jo miettimään kalastoa, hätäinen kun olen, ainakin välillä. Tuli mieleen, että mahtuuko 180 litraiseen 1-4 (1u aj 2-3n) keskenkasvuista helmirihmakalaa? Haluaisin akvaariosta Aasia -mantereen tyylisen kalastoa ja kasvistoa myöten. Anteeksi nyt vain muiden rihmakalojen harrastajille, mutta mielestäni hunajarihmakalat ovat aika mitäänsanomattoman värisiä, sinirihmakaloja on jo isälläni ja keltaisia en halua kokeilla. Ja jostain olen lukenut, että kääpiörihmakalojen ego ei mahdu 180 litraiseen akvaarioon. Olisiko ehdotuksia kalastosta, jota sitten harkitsen ja muokkailen tapani mukaan?
54 litraa läträilyä
kerttu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Mustakin sun suunnitelmat kuulostaa fiksuilta :). Ainoa vaan, että suosittelisin ostamaan altaan käytettynä vaikka tämän palstan kautta. Tuollaisia 180 litran altaita esimerkiksi liikkuu aika paljon myytävänä. 450 euroa kuulostaa huimalta summalta ja halvemmallakin voi päästä kun kerran näyttää olevan aikaa ja halua tsekkailla eri vaihtoehtoja - maltti on valttia käytetyn etsinnässä meinaan. Toki riippuu paketista, että mitä sälää sitten tarvitsee vielä hankkia.

Ja onneksi se ei aina mene niin, että kiinnostus lientyy ja lakkaa - ite olen ollu ihan pikkuihmisestä saakka hirmu intoutunu akvaarioista eikä loppua näy! Huvittaa oikein, kun ne asiat, jotka monelle tutulle on kivoja lapsuusmuistoja, on mulle semmosia tasan tämän päivän iloja... Vielä kun kaloina on platyja, niin lähes joka kaverilla on ollut niitä joskus lapsuudessaan - muttei kellään ole enää :mrgreen: .
Akvaharrastaja
Member
Member

kerttu kirjoitti:Mustakin sun suunnitelmat kuulostaa fiksuilta :). Ainoa vaan, että suosittelisin ostamaan altaan käytettynä vaikka tämän palstan kautta. Tuollaisia 180 litran altaita esimerkiksi liikkuu aika paljon myytävänä. 450 euroa kuulostaa huimalta summalta ja halvemmallakin voi päästä kun kerran näyttää olevan aikaa ja halua tsekkailla eri vaihtoehtoja - maltti on valttia käytetyn etsinnässä meinaan. Toki riippuu paketista, että mitä sälää sitten tarvitsee vielä hankkia.

Ja onneksi se ei aina mene niin, että kiinnostus lientyy ja lakkaa - ite olen ollu ihan pikkuihmisestä saakka hirmu intoutunu akvaarioista eikä loppua näy! Huvittaa oikein, kun ne asiat, jotka monelle tutulle on kivoja lapsuusmuistoja, on mulle semmosia tasan tämän päivän iloja... Vielä kun kaloina on platyja, niin lähes joka kaverilla on ollut niitä joskus lapsuudessaan - muttei kellään ole enää :mrgreen: .
Joo mäkin olen huomannut että aika ja miettiminen on aika valttia, varsinkin kun sitä käytettyä tosiaan etsii. Toisaalta mietin, että antaa tän asian vielä hautua ja kerätä vähän enemmän rahaa, ostaisi sitten tosta Kouvolan keskustassa sijaitsevasta Itä-Suomen lemmikkikeskuksesta sen Juwel Rio'n, siihen mun mielestä sisälty jollai neljällä kympillä kaloja ja kasveja.

Meiltä löytyy vielä platyja, iskällä on 100-litrasessa kovan veden kalojen (lähinnä miljoonakalojen ja platyjen) seurala, ja poikasia on tällä hetkellä kasvamassa reilu 50 kipaletta (kahdesta poikueesta), platyt kun ovat siellä Riihimäellä aika haluttua tavaraa, kaupat ottaa ainakin mielellään. :D
54 litraa läträilyä
Odemus
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Odemus »

Minulla on toisena akvaariona Juwel Rio 180. Olen ollut sen tekniikkaan hyvin tyytyväinen. Ainut miinus on erittäin voimakas valaistus (2 x 45 W T5 loisteputkea). Ilman hiilidioksidin lisäämistä on vaikea pitää levät kurissa tuollaisella valaistuksella. Itse olen ratkaissut ongelman hyvin runsaalla pintakasvillisuudella, lyhyellä valaistusajalla (7 h per päivä) ja EasyCarbon käytöllä. Jos ostat käytetyn Juwel Rion, siinä voi olla vielä T8 putket, jotka eivät ole niin tujuja kuin nuo vastaavan mittaiset T5 putket.

Minulla on käytössä pelkkä paketin mukana tullut Juwelin oma suodatin. Riittää minun kalastollani. Voi olla, että joudut ottamaan seuraksi toisen suodattimen, jos sinulle tulee paljon kaloja. Lämmitin muuten menee mukavasti samaan laatikkoon piiloon kuin suodatin :D

Kävisikö huulirihmakalahaaremi, jos hunajat ei miellytä? Minulla oli joskus 128 litraisessa huulirihmahaaremi (1k + 2n) ja olivat kyllä todella nättejä. Koiras on erityisen komea kutuvärityksessään.
Akvaharrastaja
Member
Member

Odemus kirjoitti:Minulla on toisena akvaariona Juwel Rio 180. Olen ollut sen tekniikkaan hyvin tyytyväinen. Ainut miinus on erittäin voimakas valaistus (2 x 45 W T5 loisteputkea). Ilman hiilidioksidin lisäämistä on vaikea pitää levät kurissa tuollaisella valaistuksella. Itse olen ratkaissut ongelman hyvin runsaalla pintakasvillisuudella, lyhyellä valaistusajalla (7 h per päivä) ja EasyCarbon käytöllä. Jos ostat käytetyn Juwel Rion, siinä voi olla vielä T8 putket, jotka eivät ole niin tujuja kuin nuo vastaavan mittaiset T5 putket.

Minulla on käytössä pelkkä paketin mukana tullut Juwelin oma suodatin. Riittää minun kalastollani. Voi olla, että joudut ottamaan seuraksi toisen suodattimen, jos sinulle tulee paljon kaloja. Lämmitin muuten menee mukavasti samaan laatikkoon piiloon kuin suodatin :D

Kävisikö huulirihmakalahaaremi, jos hunajat ei miellytä? Minulla oli joskus 128 litraisessa huulirihmahaaremi (1k + 2n) ja olivat kyllä todella nättejä. Koiras on erityisen komea kutuvärityksessään.
En ole kuullutkaan kyseisestä lajista, noiden perusrihmakalojen lisäksi olen kuullut murisija-, koru-, ja juovarihmakalasta. Voisi jopa kokeillakin, jos ne helmirihmakalat eivät tänne mahdu. Taistohaaremikin olisi kiva, mutten ole kovin usein törmännyt niihin vähän erikoisemman värisiin taistonaaraisiin.
54 litraa läträilyä
Zansku
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Zansku »

Minustakin kuulostaa hyvinkin siltä, että olet ihan valmis ja riittävän kypsä ottamaan vastuullesi suuremman akvaarion.

Suosittelen tosiaan katselemaan käytettyjä akvaarioita ja ostamaan suurimman mahdollisen, mikä sille varattuun tilaan mahtuu. 450e on todella suuri summa rahaa eikä rahanmeno edes lopu siihen, jos ostaa 450e akvaarion. Ellei se ole akvaariopaketti, johon kuuluu kaikki mahdollinen. Meillä on käytettynä ostettuja akvaarioita kaikki ja hinnat on olleet 200-250e noista kolmesta suurimmasta, jotka ovat 360l, 340l ja 720l ja näissä hinnoissa on suodattimet, lämmittimet, valaisimet ym. mukana. Rahaa on silti mennyt noiden hintojen päälle kun on trimmattu tekniikkaa meidän mieltymysten mukaiseksi.
Akvaharrastaja
Member
Member

Zansku kirjoitti:Minustakin kuulostaa hyvinkin siltä, että olet ihan valmis ja riittävän kypsä ottamaan vastuullesi suuremman akvaarion.

Suosittelen tosiaan katselemaan käytettyjä akvaarioita ja ostamaan suurimman mahdollisen, mikä sille varattuun tilaan mahtuu. 450e on todella suuri summa rahaa eikä rahanmeno edes lopu siihen, jos ostaa 450e akvaarion. Ellei se ole akvaariopaketti, johon kuuluu kaikki mahdollinen. Meillä on käytettynä ostettuja akvaarioita kaikki ja hinnat on olleet 200-250e noista kolmesta suurimmasta, jotka ovat 360l, 340l ja 720l ja näissä hinnoissa on suodattimet, lämmittimet, valaisimet ym. mukana. Rahaa on silti mennyt noiden hintojen päälle kun on trimmattu tekniikkaa meidän mieltymysten mukaiseksi.
Tosiaan tuo 450e oli suunnattu vain siihen, että ostaisi valmiin akvaariopaketin, mutta toki minä voin ostaa käytetynkin halvalla, mieluiten tekniikalla. Antaa asian nyt hautua, pitää tolle vanhalle akvaariollekkin löytää paikka (todennäköisesti veljen huoneesta, joka meinaa tehdä siitä terraarion, katotaa vaa suostuuko iskä, häneltä kun akvaario alkuperäisin on :mrgreen: )

Mutta mutta, kertokaas mahtuuko joku kolme neljä keskenkasvuista helmirihmakalaa 180 litraan? Tulee keskenkasvuisina minulle (jos tulee) ja kasvaisivat sitten keskenään täysikasvuisiksi, jolloin oppivat (?) kestämään toisiaan, vaikka sitten ovatkin isompia? Ja tulisi yksi uros ja hälle omat akat.

Sitte siitä kypsytyksestä, pitääkö vetää vanhalla kaavalla kalanruokien, SafeStartin ja Bactozymin kanssa, vai saako jollain nopeutettua tätä kypsytystä?
54 litraa läträilyä
Odemus
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Odemus »

Huulirihmakala muistuttaa ulkonäöltään juovarihmakalaa ja kääpiörihmakalaa eli sillä on samanlainen puna-sininen-raidoitus. Huulirihmakala jää hieman juovarihmakalaa pienemmäksi ja sillä on turpeammat huulet. Siitä on kehitetty erilaisia värimuotoja, joita jostain syystä on enemmän tarjolla kalakaupoissa kuin alkuperäistä muotoa. Minun mielestäni huulirihmakala on paljon nätimpi ihan sellaisena raidallisena. Kääpiörihmahaaremikin mahtuu hyvin tulevaan akvaarioosi. Mielestäni voisi toimia jopa 60 litraisessa kunhan kasvillisuutta on paljon.

Muoks. En laittaisi helmirihmakalaa 180 litraiseen.
Akvaharrastaja
Member
Member

Odemus kirjoitti:
Muoks. En laittaisi helmirihmakalaa 180 litraiseen.
Okei, sitten unohdetaan ne helmet ja tyydytään siihen, mitä tuonne oikeasti voi laittaa. :mrgreen:
54 litraa läträilyä
kala-Jalmari
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kala-Jalmari »

Kyllä mun mielestä menis helmirihma-haaremi ton kokoseen!
useita pieniä altaita ,317l , 3 kissaa ja 1 berninpaimenkoira vanhus :)
Akvaharrastaja
Member
Member

kala-Jalmari kirjoitti:Kyllä mun mielestä menis helmirihma-haaremi ton kokoseen!
Aijaa, no sitten ne helmirihmat eivät olekaan ihan unohdettu vaihtoehto. :D
54 litraa läträilyä
Akvaharrastaja
Member
Member

Miltä kuulostaisi tälläinen kalasto: (pakko ruveta jo miettimään, kohta kaikki rahat on jo kerätty)

1+2-3 helmirihmaa, kaksi vai kolme naarasta yhdelle koiraalle?
jokin parvikala, isompia vähemmän ja pienempiä enemmän, ehdotuksia? Onko kirsikkatetra liian iso?
pohjalle hieno hiekka ja sinne monnisia, mikä olisi suht. hyvä ja halpa? Tai ei sillä hinnalla ole väliä, kauniita jos olisi :D
olisiko otot levänsyöjiksi vielä hyvät? partamonnia en haluaisi.
saisiko akvaarioon vielä jotain erikoista kalaa, kuten jotakin noitamonnia tms.

Kokonaisuutena siis:

1+2-3 helmirihmaa
7-12 kpl kirsikkatetroja / 25-30 (?) kpl kiila-/rusokiilakylkiä / jotain muuta tetraa, särkikalaa
? kpl monnisia, kuinka monta ja mitä?

+ jotain muuta vielä, mitä?
54 litraa läträilyä
Akvaharrastaja
Member
Member

Edelleen kaipailen vastauksia tuohon kalastoon, anteeksi, olen kärsimätön ihminen kun kalastosta puhutaan.
54 litraa läträilyä
kerttu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Minä en laittaisi tosiaan helmirihmakaloja tuohon, vaan lähtisin esmes seuraavasti liikkeelle:
- 1+2 huulirihmakalaa
- 15 kiilakylkeä / 15 viisiraitabarbia / jotain muuta
- monnisia / kääpiönuoliaisia / harlekiininuoliaisia 10-15

tai jos voisit tehdä altaasta vähän viileämmän, niin seuraava olis semmonen mun oma unelmasuunnitelma:

- 1+2 paratiisikalaa
- parvi kardinaalikaloja
- jotakin imunuoliaista 10

Eka kalasto menis vähemmällä virtauksella, toka vaatisi jo että vesi todellakin liikkuu siellä altaassa. Levänsyöjää et erikseen tarvitse, jos saat akvaarion valaistuksen ja ravinteet tasapainoon niin ettei levää ihmeemmin tule. Tuputin noita nuoliaisia ihan vaan siks, että jos haluaisitkin ihan aasialaisen kalaston, samat sanat kiiloista ja barbeista :). Käy lainaamassa Varjon Akvaariokalat-kirja, se on aivan ihana opus selata kun kalastoja pohtii. Omani on nyt lainassa, joten nämä tuli vedettyä nyt ulkomuistista eli ootellaan jos joku korjaa...
Akvaharrastaja
Member
Member

kerttu kirjoitti:Minä en laittaisi tosiaan helmirihmakaloja tuohon, vaan lähtisin esmes seuraavasti liikkeelle:
- 1+2 huulirihmakalaa
- 15 kiilakylkeä / 15 viisiraitabarbia / jotain muuta
- monnisia / kääpiönuoliaisia / harlekiininuoliaisia 10-15

tai jos voisit tehdä altaasta vähän viileämmän, niin seuraava olis semmonen mun oma unelmasuunnitelma:

- 1+2 paratiisikalaa
- parvi kardinaalikaloja
- jotakin imunuoliaista 10

Eka kalasto menis vähemmällä virtauksella, toka vaatisi jo että vesi todellakin liikkuu siellä altaassa. Levänsyöjää et erikseen tarvitse, jos saat akvaarion valaistuksen ja ravinteet tasapainoon niin ettei levää ihmeemmin tule. Tuputin noita nuoliaisia ihan vaan siks, että jos haluaisitkin ihan aasialaisen kalaston, samat sanat kiiloista ja barbeista :). Käy lainaamassa Varjon Akvaariokalat-kirja, se on aivan ihana opus selata kun kalastoja pohtii. Omani on nyt lainassa, joten nämä tuli vedettyä nyt ulkomuistista eli ootellaan jos joku korjaa...
Oon tota Aasia -teemaa miettiny, ja nuoliaiset tai piikkisilmät olisi kyllä sellasia veitikoita, että voisi jopa kokeillakin. Onko monniset että nuoliaiset liikaa? Äh, tää on vaikeeta, kun haluaa kaikkea. Toisaalla mä kyllä haluaisin niitä helmirihmoja tonne, kaupassa tällä hetkellä reilu 5-6cm ja elää siinä pikkukipossa varmaan viidentoista muun kanssa, mut eläinkaupat nyt on eläinkauppoja. Olisi vana niin ihana saada niitä tonne, vihdoin o_o

Tai sitten tulee akvaarion laajennus :mrgreen:
54 litraa läträilyä
Akvaharrastaja
Member
Member

Haluaisin niin kovasti niitä helmirihmoja, eli jos niitä otan niin harkinnassa se 240 litranen allas. Mutta jos ne nyt menisi tonne 180l, niin olisiko tälläinen kalasto hyvä:

1+3 helmirihmaa
15+ kiilakylkiä
10+ harlekiininuolisia / jotain muuta nuoliaista, mitä?

Saisiko sinne sitten vielä usutettua jotakin persoonallista kalaa, ei välttämättä mitään kamalan suurta tai pientäkään, kuten taistelukalaa? Sitä en kyllä laittaisi, en tiedä miten rihmakalat ja taisto sopeutuu yhteen.
54 litraa läträilyä
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

...Enät sne mitä sulla on NYT, mikä niiden lopputulos on? 8O
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”