Valon tarpeesta/ lampuista

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Tiuhti
Junior Member
Junior Member

Valon tarpeesta/ lampuista

Viesti Kirjoittaja Tiuhti »

Elikä mikäs lamppuyhdistelmä (max. 2 loisteputkea) on todettu käytännössä toimivaksi 200 litran metrin mittaiseen altaaseen? Tällä hetkellä siellä on joku vanha Osramin putki(ilmeisesti päivänvalo?!) sekä uusi Osramin Fluora putki. Millä putkella kasvit voivat hyvin?
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

Minulla on moisessa altaassa 3 x 39W ja siellä kasvaa nyt mikä vain.
Osramin tämä warm comfort -verisen virtsansävy (mikähän sen numero oli) x2 ja 1x
Sylvanian Aquastar. Lopputulos ei ole keltainen tuon Sylvanian ansiosta.

Suosittelisin siis 1 + 1 molempia. Olen tätä samaa putkiyhdistelmää käyttänyt jokaisessa kasveilla vuoratussa altaassa - mm. vanhassa 180 litraisessa ja kaikki kasvoivat vallan hienosti.
suomijäbä
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja suomijäbä »

Mulla on 2-putkinen lamppu metrisessä altaassa ja putkina Sylvania Aquastar ja Tropical = Yhtdessä mun mielestä erittäin hyvä, ja kasvit kasvaa (18 eri lajia).
kiakko
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja kiakko »

Ja röyhkeesti tungen samaan aiheeseen...
Mulla 150 cm x 50 cm x 60 cm (siis 60 altaan syvyys) 2x58 w loisteputket Arcadian heijastimilla, putkien mallinimiä en muista mutta taisi olla Osramin päivänvaloputki ja kasviputki. Kasvit ei kasva, vaan riutuu ja menee haperoiksi ja keltaisiksi (jättiläismiekka), papukaijalehti repaleinen, puskee hitaasti vartta mutta ei haaro, ei uusia lehtiä. Ozelot-miekka tekee uusia lehtiä ja poikaskasveja, mutta jää kovin matalaksi. Onko valon puute vai lannoituksen/ hiilidioksidin puute? (Juuriin laitettu Florinette tabuja joskus, veteen vastaavaa litkua, ei vaikutusta). Hiilidioksidilevitintä ei ole, kiljusysteemit kyllä nyt harkinnassa.
Jyrkiboy
Kivenpyörittäjä
Kivenpyörittäjä
Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jyrkiboy »

kiakko kirjoitti: Mulla 150 cm x 50 cm x 60 cm (siis 60 altaan syvyys) 2x58 w loisteputket Arcadian heijastimilla
Minulla on lähes samanlaisessa altaassa 2x 2x58w finnparttian teollisuusvalaisinrunkoa (peilikirkkaat puolipyöreät heijastimet), putkina 3 kpl 6000K kirkas päivänvalo ja 1kpl aquastar. Liivatekiljuhuurua kolmesta pullosta. Kyllä kasvaa miekat [;)]

Suosittelisin tuplaamaan valaistuksen ja lopettamaan liivatekiljun harkinnan ja laittamaan sen ruhkeasti pulputtaan :)
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”