Valon tarpeesta/ lampuista
Valvoja: Moderaattorit
Valon tarpeesta/ lampuista
Elikä mikäs lamppuyhdistelmä (max. 2 loisteputkea) on todettu käytännössä toimivaksi 200 litran metrin mittaiseen altaaseen? Tällä hetkellä siellä on joku vanha Osramin putki(ilmeisesti päivänvalo?!) sekä uusi Osramin Fluora putki. Millä putkella kasvit voivat hyvin?
Minulla on moisessa altaassa 3 x 39W ja siellä kasvaa nyt mikä vain.
Osramin tämä warm comfort -verisen virtsansävy (mikähän sen numero oli) x2 ja 1x
Sylvanian Aquastar. Lopputulos ei ole keltainen tuon Sylvanian ansiosta.
Suosittelisin siis 1 + 1 molempia. Olen tätä samaa putkiyhdistelmää käyttänyt jokaisessa kasveilla vuoratussa altaassa - mm. vanhassa 180 litraisessa ja kaikki kasvoivat vallan hienosti.
Osramin tämä warm comfort -verisen virtsansävy (mikähän sen numero oli) x2 ja 1x
Sylvanian Aquastar. Lopputulos ei ole keltainen tuon Sylvanian ansiosta.
Suosittelisin siis 1 + 1 molempia. Olen tätä samaa putkiyhdistelmää käyttänyt jokaisessa kasveilla vuoratussa altaassa - mm. vanhassa 180 litraisessa ja kaikki kasvoivat vallan hienosti.
Ja röyhkeesti tungen samaan aiheeseen...
Mulla 150 cm x 50 cm x 60 cm (siis 60 altaan syvyys) 2x58 w loisteputket Arcadian heijastimilla, putkien mallinimiä en muista mutta taisi olla Osramin päivänvaloputki ja kasviputki. Kasvit ei kasva, vaan riutuu ja menee haperoiksi ja keltaisiksi (jättiläismiekka), papukaijalehti repaleinen, puskee hitaasti vartta mutta ei haaro, ei uusia lehtiä. Ozelot-miekka tekee uusia lehtiä ja poikaskasveja, mutta jää kovin matalaksi. Onko valon puute vai lannoituksen/ hiilidioksidin puute? (Juuriin laitettu Florinette tabuja joskus, veteen vastaavaa litkua, ei vaikutusta). Hiilidioksidilevitintä ei ole, kiljusysteemit kyllä nyt harkinnassa.
Mulla 150 cm x 50 cm x 60 cm (siis 60 altaan syvyys) 2x58 w loisteputket Arcadian heijastimilla, putkien mallinimiä en muista mutta taisi olla Osramin päivänvaloputki ja kasviputki. Kasvit ei kasva, vaan riutuu ja menee haperoiksi ja keltaisiksi (jättiläismiekka), papukaijalehti repaleinen, puskee hitaasti vartta mutta ei haaro, ei uusia lehtiä. Ozelot-miekka tekee uusia lehtiä ja poikaskasveja, mutta jää kovin matalaksi. Onko valon puute vai lannoituksen/ hiilidioksidin puute? (Juuriin laitettu Florinette tabuja joskus, veteen vastaavaa litkua, ei vaikutusta). Hiilidioksidilevitintä ei ole, kiljusysteemit kyllä nyt harkinnassa.
-
- Kivenpyörittäjä
- Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Minulla on lähes samanlaisessa altaassa 2x 2x58w finnparttian teollisuusvalaisinrunkoa (peilikirkkaat puolipyöreät heijastimet), putkina 3 kpl 6000K kirkas päivänvalo ja 1kpl aquastar. Liivatekiljuhuurua kolmesta pullosta. Kyllä kasvaa miekatkiakko kirjoitti: Mulla 150 cm x 50 cm x 60 cm (siis 60 altaan syvyys) 2x58 w loisteputket Arcadian heijastimilla
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Suosittelisin tuplaamaan valaistuksen ja lopettamaan liivatekiljun harkinnan ja laittamaan sen ruhkeasti pulputtaan

Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...