Akvaarioiden ja kalojen myynnistä eteenpäin..

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Aer0
Junior Member
Junior Member
Viestit: 61
Liittynyt: 15:04, 06.11.2010
Sukupuoli: Mies

Akvaarioiden ja kalojen myynnistä eteenpäin..

Viesti Kirjoittaja Aer0 »

Onko teillä kokemusta myyjänä tai ostajana käytettyjen akvaarioiden myynistä eteenpäin? Onko se miten kannattavaa, riskitöntä ja helppoa?

Esimerkkeinä tässä muutama ajatus, jota itse olen miettinyt ostajana ja myyjänä..


- Jos saan akvaarion lahjoituksena, voinko myydä sen eteenpäin vai onko järkevämpää lahjoittaa se eteenpäin, jos en ole siihen mitään tarvinnut itse ostaa/remontoida lisää?

Akvaario on voinut olla edellisessä paikassa vaikka 10-20 vuotta käytössä ja ollut aina toimiva kokonaisuus (ei vuotoja tai muita vaikeuksia) ja sit jos alkuperäinen omistaja lahjoittaa akvaarion eteenpäin ja seuraavassa paikassa vuotoja alkaa tulemaankin alusta lähtien, onko mahdolliset seuraukset (vuodot, kosteusvauriot yms) silloin lahjoittajalla vai lahjoituksen vastaanottajalla tai jos kyse olisi myynnistä, kuka sitten olisi vastuussa?

- Lähipiiristäni joku lahjoittaa akvaarion minulle, mutta itselläni ei ole sille käyttöä, joten voinko myydä sen sitten kovaan hintaan vai niin, että saan omat bensakuluni sillä kuitattua? Saanko trokarin maineen ja kuinka nopeasti se leviää harrastelijapiireissä, jos teen bisnestä perheiden tai tuttujeni lahjoitusakvaarioilla?
Omasta mielestäni se on todella väärin lahjoittajaa kohtaan, jos saan kalan tai akvaarion lahjoituksena ja sitten tiedän jo valmiiksi, etten sitä tarvitse tai se ei sovellu muun kalaston kanssa yhteen, mutta silti joku tuttuni tai puolituttu haluaa kaloilleen/akvaariolle hyvän kodin, jos ovat nähneet omat akvaarioni ja tietävät harrastukseni tärkeyden ja sitten myynkin lahjoituksen eteenpäin.. Tietysti, onhan siinä aina se perustelu hyväksyttävissä, että joskus joku siitä kalasta/akvaariosta on maksanut kauppaan rahaa ja kun raha ja em. asiat vaihtavat omistajaa, haluaa rahansaaja saada siitä voittoa, mutta miten käy sitten kun väliin tuleekin lahjoittaja ja vastaanottaja? Saako sitten enää niistä ottaa rahaa vastaan?

- Kuinka monta kertaa kaloja tai akvaarioita voi myydä ja muuttaa eteenpäin?
Akvaariota tietysti voi aina uusia silikooneja laseja vaihtamalla, mutta jos tosiharrastelijat tai edes harrastuksesta kiinnostuneet (perheet) haluavat valmiin paketin, voinko silloin myydä käytetyn ja ehkä vanhankin akvaarion heille vai myynkö mielummin käytetyn akvaarion osaavalle huoltajalle, joka laittaa ensin akvaarion varmasti kuntoon ja sitten vasta aloittaa uuden altaan kansoittamisen? Kalat tietysti, vaikka hirveältä kuulostaakin vaihtavat varmasti akvaarioita tilanteiden ja omistajien muuttuessa niin pitkään, ennen kuin kuolevat. Mutta onko niillekin olemassa jotain rajaa? Vanhat kalat tietysti tunnistaa koosta, liikkuvuudesta ja aktiivisuudesta, mutta onko kuolema tai sairastuminen eettisesti oikein kalan myynti/lahjoitus-kierteen päättymiselle?

- Sain lahjoituksena akvaarion, joka näyttää hyväkuntoiselle, mutta on sen 10-20 vuotta vanha ja haluaisin myydä sen voitolla eteenpäin, onko väliä jos sanonkin akvaariota vain 5-10 vuotta vanhaksi ja toivoa ettei mitään uudessa kodissaan sille kävisi. Jos kuitenkin käy, niin olenko myyjänä ole sitten vastuussa petoksesta vai onko käytetyn tavaran ostaja aina vastuussa omista hankinnoistaan?

En siis ole kertaakaan vielä myynnyt kaloja tai akvaariota eteenpäin tällä periaatteella, eikä omatunto anna siihen myötenkään tulevaisuudessa. Vaan jos kalat, jotka ovat tulleet ostettujen akvaarioiden mukana olleet sopimattomia omaan vesiarvoihini, altaisiin tai muihin kaloihin olen ne aina lahjoittanut eteenpäin. Olen vain miettinyt tälläistäkin tapahtumaa, mitä varmasti joskun on tapahtunut muille harrastelijoille..

- Kannattaako ostajana pyytää kaikista kaloista/akvaarioista myyntitodistus yksityiseltä myyjältä?
Mahdollisten tautien, kuolemien tai vesivahinkojen tai vaurioiden takia..
Kalaa kalaa
Member
Member
Viestit: 344
Liittynyt: 11:36, 27.03.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Akvaarioiden ja kalojen myynnistä eteenpäin..

Viesti Kirjoittaja Kalaa kalaa »

En ole myynyt käytettyjä akvaarioita, mutta olen kylläkin ostanut niitä monta.

Ei minua häiritse ollenkaan se, mistä edellinen omistaja on altaansa hankkinut ja millä rahalla.Vai saiko ilmaiseksi.

Jos hän on saanut sen ilmaiseksi kaveriltaan, ei minusta ole väärän voiton tavoittelua, jos hän sitten myy sen minulle eikä lahjoita.
Koska ystäville useammin lahjoitetaan kuin vieraille.
Itse olen saanut kerran jopa auton lahjaksi ystäviltäni, mutta se ei tarkoita että minun olisi pitänyt se ilman antaa vieraalle, jos olisin halunnut siitä luopua ( ajoin kyllä sen lahja auton ihan loppuun ,joten mitään moraalista ongelmaa siitäkään ei tullut - pari kymppiä taisi romuttamo siitä lopuksi hyvittää. :D ).

Mutta pointti on se, että kun ostan käytettyä, etsin allasta joka on hyvässä kunnossa ja hinta-laatu suhde oikea.

Ilmaiseksi en siis oleta saavani, mutta edullisesti kylläkin. :mrgreen:
Täytyyhän sen niin mennä, että kaupassa uusi on kallis , mutta käytetyn saa sitten halvemmalla.

Eipä näinä aikoina kukaan rikastu muutenkaan akvaario hommilla, möitpä sitten kaloja tai akvaarioita, enpä usko että siitä hyvää bisnestä saat. Sen todistaa monet konkkaan menneet akvaariokaupat.

Yksityisten akvaariokaupat ( möipä mitä tahansa akvaarioihin liittyvää ), taas on lähinnä luokkaa myit jotakin ostit jotakin, plus miinus nolla, harrastus maksaa muttei tuota. :D
Kalaa kalaa: lemmikkeinä suomenhevonen, kaksi kissaa, koirasusi, havannankoira, akvaariot 850 l punapiraijoilla, 350 litran sekakalasto mm puikkokaloja , pikkupytty kalanpoikasilla ja 200 l tetroja.
Felikez
Junior Member
Junior Member
Viestit: 98
Liittynyt: 13:29, 21.04.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Re: Akvaarioiden ja kalojen myynnistä eteenpäin..

Viesti Kirjoittaja Felikez »

Ainaki trokarin maineen saa melko nopeasti, akvapiirit on sen verran pienet. Ja väkisinhän sitä kiinnittää huomion tiettyihin nimiin ja nimimerkkeihin, jotka jatkuvasti on myymässä jotain... Varsinki, jos samaan aikaan on otetaan vastaan -ilmoja joka paikassa!
Syntymävuosi 1989, akvaarioharrastelua vuodesta 1995. Ei paha!
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1601
Liittynyt: 14:45, 26.03.2007
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Akvaarioiden ja kalojen myynnistä eteenpäin..

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Rehellinen nyt kannattaa elämässä olla muutenkin. Varsinkin sen "vanhan" akvan kohdalla on syytä ilmoittaa oikea ikä ja että silikonit on varmaan uusittava.
Se, että se on seissy enon kaapin päällä 15 vuotta ei tarkoita sitä, että se kestää siirtoa ilman vahinkoa. Vastuukysymykset on aina syytä sopi ennen kauppaa.
hemppuli
Junior Member
Junior Member
Viestit: 77
Liittynyt: 10:05, 24.10.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohojos-pohojammaa :)

Re: Akvaarioiden ja kalojen myynnistä eteenpäin..

Viesti Kirjoittaja hemppuli »

Eikös se niin ole että käytetyllä tavaralla ei ole takuuta yksityishenkilöiden välisessä kaupassa, oli kyse sitten autosta tai akvaariosta tai mistä vaan. Toki on kohtelisast kertoa että kyseessä niin ja niin vanha akvaario, että ostaja on selvillä mitä ostaa. Jos uuden haluaa niin silloin liikkeeseen, käytetty on aina käytetty :)

Itse olen aikoinani saanut kummisedältäni akvaarion. Ainakin omasta mielestäni tein oikein kun kysyin sedältäni saanko myydä sen pois, hänelle se sopi ja sain vielä pitää siitä saamaani rahat :D
Kalaa kalaa
Member
Member
Viestit: 344
Liittynyt: 11:36, 27.03.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Akvaarioiden ja kalojen myynnistä eteenpäin..

Viesti Kirjoittaja Kalaa kalaa »

Voihan siinä silti moni saada trokarin maineen , vaikkei trokari olisikaan ? :mrgreen:

Itse ainakin olen tänä keväänä ostanut monen monta akvaariota,mutta en myyntiin, vaan itselle kaikki.

Lajialtaita on siis monta, erikseen ahvenille, erikseen lehtikaloille, hammaskarpeille, viimeisin pantterikiipijöille..

Olen hurahtanut eri kala lajeihin ja akvaariomaailmaan niin totaalisesti, että liki ainoa harrastus nykyään on akvaarioiden parissa puuhastelu iltaisin. Nautin siitä kun kalat ja kasvit viihtyvät ja akvaariot ovat minusta kauneimpia "huonekaluja" mitä huusholliinsa voi laittaa.

Eli ne aktiiviset markkinoilla voi olla kaltaisiani, jotka aina hankkii itselleen jotain akvaarioihin liittyvää.
Kallis mutta ah niin ihana harrastus. :D
Kalaa kalaa: lemmikkeinä suomenhevonen, kaksi kissaa, koirasusi, havannankoira, akvaariot 850 l punapiraijoilla, 350 litran sekakalasto mm puikkokaloja , pikkupytty kalanpoikasilla ja 200 l tetroja.
shays
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 581
Liittynyt: 20:34, 06.07.2005
Sukupuoli: Nainen

Re: Akvaarioiden ja kalojen myynnistä eteenpäin..

Viesti Kirjoittaja shays »

Minusta vaikka tuo autoesimerkki on ihan ok, jos kaverilta saa jonkun yksittäisen jutun ja myy sen pois kun ei itse tarvinnutkaan. Eipä siinä mitään. Mutta jos sitä tekee ihan vakituiseen ja hankkii jatkuvasti jotain ilmaiseksi/halvalla ihan vain myyntitarkoituksena.. Eihän sitä kukaan kiellä, mutta onhan se melkolailla trokaamista. Onhan noita täälläkin tullut huomattua.. Kummasti myös altaat nuortuu jälleenmyydessä :D Halvalla ostettuna allas on ollut 20v vanha ja sitten kun se myydään eteenpäin niin ikää onkin enää 4v.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Akvaarioiden ja kalojen myynnistä eteenpäin..

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

shays kirjoitti:Minusta vaikka tuo autoesimerkki on ihan ok, jos kaverilta saa jonkun yksittäisen jutun ja myy sen pois kun ei itse tarvinnutkaan. Eipä siinä mitään. Mutta jos sitä tekee ihan vakituiseen ja hankkii jatkuvasti jotain ilmaiseksi/halvalla ihan vain myyntitarkoituksena.. Eihän sitä kukaan kiellä, mutta onhan se melkolailla trokaamista. Onhan noita täälläkin tullut huomattua.. Kummasti myös altaat nuortuu jälleenmyydessä :D Halvalla ostettuna allas on ollut 20v vanha ja sitten kun se myydään eteenpäin niin ikää onkin enää 4v.
Samaa mieltä, jos koko ajan myy välitysmielessä muiden antamia tai halvalla myymiä fisuja - ikävä juttu. Toisaalta mikäs siinä, jos kalat saavat hyvän kodin. Mutta tapaus, että henkilö antaa kalat luultuun hyvään kotiin ja kuljettaa ilmaiseksi yli sata kilometriä. Sitten hän näkee rakkaat kalansa myynti-ilmossa ja tietysti kovaan hintaan....minusta kyseenalaista.

Tuo akvojen nuorentuminen tarkoituksella on todella kyseenalaista. Itse olen onneksi saanut kuitit ja akvat ovat olleet enempi kuin hintansa veroisia...ei valittamista.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Akvaarioiden ja kalojen myynnistä eteenpäin..

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Fisutar10 kirjoitti:
shays kirjoitti:Minusta vaikka tuo autoesimerkki on ihan ok, jos kaverilta saa jonkun yksittäisen jutun ja myy sen pois kun ei itse tarvinnutkaan. Eipä siinä mitään. Mutta jos sitä tekee ihan vakituiseen ja hankkii jatkuvasti jotain ilmaiseksi/halvalla ihan vain myyntitarkoituksena.. Eihän sitä kukaan kiellä, mutta onhan se melkolailla trokaamista. Onhan noita täälläkin tullut huomattua.. Kummasti myös altaat nuortuu jälleenmyydessä :D Halvalla ostettuna allas on ollut 20v vanha ja sitten kun se myydään eteenpäin niin ikää onkin enää 4v.
Samaa mieltä, jos koko ajan myy välitysmielessä muiden antamia tai halvalla myymiä fisuja - ikävä juttu. Toisaalta mikäs siinä, jos kalat saavat hyvän kodin. Mutta tapaus, että henkilö antaa kalat luultuun hyvään kotiin ja kuljettaa ilmaiseksi yli sata kilometriä. Sitten hän näkee rakkaat kalansa myynti-ilmossa ja tietysti kovaan hintaan....minusta kyseenalaista.

Tuo akvojen nuorentuminen tarkoituksella on todella kyseenalaista. Itse olen onneksi saanut kuitit ja akvat ovat olleet enempi kuin hintansa veroisia...ei valittamista.
Itse olen joskus kokeillut ns. kimppatilausta tai niin, että henkilö tuo esim. Oulusta plekosatsin. Näin kerron hänelle jo valmiiksi, että kavereillekin voi mennä osa...minusta ihan reilu peli. Saattaisin ehkä ottaa 2-5 € välityspalkkion, jos veisin kuljetuksen kotiin tai se menisi oman akvani kautta ja ottaisin pienen riskin, että kalat ovat reippaita ja terveitä. Enempi yhteistyötä kuin bisnestä:). Mukava, että myyjät saavat kalat kaupaksi hyviin purkkeihin:).
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Kalaa kalaa
Member
Member
Viestit: 344
Liittynyt: 11:36, 27.03.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Akvaarioiden ja kalojen myynnistä eteenpäin..

Viesti Kirjoittaja Kalaa kalaa »

Oma lukunsa on sitten tämä, kun ostat akvaarion kaloineen ja ilmenee että altaassa onkin asunut sata kipaletta jotain hyvin sikiävää lajia ( kuten partamonnit ) .

Kukaan ei liene oleta, että vastuun tuntoinen uusi akvaarion omistaja lupaa niille " hyvän koko loppuelämän kodin " . :mrgreen:

Kalojen etujen mukaista on, että niitä silloin jaetaan muualle.

Samoin jos akvaarion kalasto on ollut niin kirjavaa että siinä on suunnilleen meriveden ja makean kalat sekaisin - kukaan älköön olettako että mitä vain kalasoppaa välttämättä säilytetään sellaisenaan.

Itse kyllä olen sen verran kalafriikki että yleensä pidän kalat kuin kalat, koska ne sopivat vaatimuksiltaan aina johonkin akvaarioistani ..mutta kymmentä allasta pelkästään palettikaloille en minäkään kuitenkaan ajatellut laittaa.
Joten niitä on nyt tullut jaatua eteenpäinkin.

Oli nimittäin itsellekin yllätys että yhden ostamani akvaarion uumenista niitä löytyi niin rutkasti,että itselle jäi suuri parvi vaikka 50 niistä vein jo eläinkauppaan. :roll:

Ihan pieniä tetroja voisi ajatella valtaisana parvena, mutta muilla jokin kiintiö on pakko pitää.
Muuten ei saa lopulta vettäkään pysymään puhtaana, vaikka olisi mitkä suodattimet.
Puhumattakaan kalojen stressistä, kun tilaa kalaa kohti jää liian vähän.
Kalaa kalaa: lemmikkeinä suomenhevonen, kaksi kissaa, koirasusi, havannankoira, akvaariot 850 l punapiraijoilla, 350 litran sekakalasto mm puikkokaloja , pikkupytty kalanpoikasilla ja 200 l tetroja.
shadow
Starting Member
Starting Member
Viestit: 40
Liittynyt: 10:39, 17.08.2009
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vihti

Re: Akvaarioiden ja kalojen myynnistä eteenpäin..

Viesti Kirjoittaja shadow »

En osoita tätä kellekkään erityisesti, yleisesti käsittelen! Ja miten itse toimisin

Q: Jos saan akvaarion lahjoituksena, voinko myydä sen eteenpäin vai onko järkevämpää lahjoittaa se eteenpäin, jos en ole siihen mitään tarvinnut itse ostaa/remontoida lisää?
Q: Lähipiiristäni joku lahjoittaa akvaarion minulle, mutta itselläni ei ole sille käyttöä, joten voinko myydä sen sitten kovaan hintaan vai niin, että saan omat bensakuluni sillä kuitattua? Saanko trokarin maineen ja kuinka nopeasti se leviää harrastelijapiireissä, jos teen bisnestä perheiden tai tuttujeni lahjoitusakvaarioilla?
A: Muutaman euron, tai esim kahvipaketin tahtoisin. Mahdollisesti vaihtokauppa esim kantoon, kalanruokaan tms. Hain akvaarion, mahdollisesti pesin, testasin ja uusin esim lamput. Oletuksena kyse on kokonaisuudesta, valmiista paketista ilman eläviä. Kysyisin saanko 'myydä' eteenpäin kun itselle ei ole käyttöä enkä tahtoisi varastoidakaan. Tosin sillä hetkellä ei tule mieleen kysyä. Bensakulujen kattaminen on hyväksyttävää, ainakin omasta mielestäni

Q: Kuinka monta kertaa kaloja tai akvaarioita voi myydä ja muuttaa eteenpäin?
A: Uusikaan akvaario ei välttämättä kestä. Muutamia esimerkkejä on tullut vastaan. Vanhempi akvaario, noh, siinäkin on omat jutut. Käytetty on ainakin testattu toimivaksi kokonaisuudeksi tekniikan kanssa. Myisin käytetyn akvaarion, kokonaisuuden jos olisi aloittevalle ostajalle sopiva, ja toteaisin yhdessä ostajan kanssa mahdolliset 'viat' ja sen, että käytetty on aina käytetty. Tämä riippuu myös akvaarion ostajasta sekä akvaarion koosta. Antaisin hyvät ohjeet mukaan, ja toivoisin kysyvän jos jokin mietityttää. Parempi olisi jos akvaario menisi suoraan käytöstä. Jos taasen akvaario on jo iäkäs, ja näyttää siltä, että tarvitsisi silikonien vaihdon, tai muuta korjattavaa on, menisi se osaavalle huoltajalle. Kalat eivät siedä jatkuvaa reissaamista. Kunnon olot ja parvi, jos parvikaloja. Mutta tosiasia on, että tilanteet muuttuvat joten kalatkin muuttavat, joskus useinkin. Moni kala kasvaa hieman vierestä menevissä olosuhteissa aikuisiksi jotka sitten annetaan, tai myydään eteenpäin. Monella myyjällä on mielessä hyvä koti, mutta se ei aina toteudu. Ainahan voi sanoa mitä tahtoo. Monet luottavat sokeasti akvaarioliikkeiden suosituksiin (tai lukevat vanhoja akvaarioaiheisia kirjoja) eivätkä viitsi vaivautua tutkimaan tarkemmin tai kysymään, joten tuloksena on kalasoppa. Sitten ihmetellään kun homma ei toimi. Akvaarion mukana tulleet kalat, jotka eivät sovi omiin akvaarioihin, menisi lahjoituksena. Tai sitten sillä muutamalla eurolla. Voisin harkita myös vaihtokauppaa jos ostajalla olisi itselleni sopivia kaloja jotka eivät hänelle taasen sovi

Q: Sain lahjoituksena akvaarion, joka näyttää hyväkuntoiselle, mutta on sen 10-20 vuotta vanha ja haluaisin myydä sen voitolla eteenpäin, onko väliä jos sanonkin akvaariota vain 5-10 vuotta vanhaksi ja toivoa ettei mitään uudessa kodissaan sille kävisi. Jos kuitenkin käy, niin olenko myyjänä ole sitten vastuussa petoksesta vai onko käytetyn tavaran ostaja aina vastuussa omista hankinnoistaan?
A: Tietääkseni petos on petos, mutta en tiedä miten laki suhtautuu tähän koska kahden kuluttajan välinen kauppa on eri kuin yritykseltä kuluttajalle. Sanoisin todellisen akvaarion iän, ja testaisin ainakin. Ostajan on tiedettävä, että vanha akvaario ei välttämättä enää kestä. Aina akvaarion ikää ei voi todeta siksi mitä se on, varsinkin jos on hyväkuntoinen. Suosittelisin silikonien vaihtoa. Myyjä voi sen tehdä korvausta vastaan, mutta takuutahan tuollaisella ei ole

Q: Kannattaako ostajana pyytää kaikista kaloista/akvaarioista myyntitodistus yksityiseltä myyjältä?
A: Ei. Ellei kyse ole takuun alaisesta tavarasta. Siis tuotteella on vielä takuuta jäljellä, jolloin olisi sopivaa saada ostokuitti mukaan


Tilanteet ovat erilaisia, jokaiselle meistä. Ei ole yksiselitteistä vastausta. Omatunto sekä moraali on hyvä mittari, mutta valitettavasti ne eivät kaikilla toimi. Itse mieltäisin, että trokarin maineen saaminen edellyttää järjestelmällistä, jatkuvaa tavaroiden ja elävien myymistä eteenpäin samalla kun niitä haalii itselleen mahdollisimman edullisesti ellei jopa ilmaiseksi ja saa hyödyn itselleen, eli rahallista voittoa. He jotka kudettavat kaloja, siis muita kuin miljoonakaloja, platyja, partiksia yms jotka lisääntyvät ilman erityisiä apuja, käyttävät siihen myös aikaa ja vaivaa sekä rahaa. Heidän pitää huolehtia poikasista, taata hyvät kasvuolosuhteet. Kimppatilaus, oli kyse kasveista tai muusta, on luonnollista sen järjestäjän saavan jonkinlaisen korvauksen työstään. Hän ottaa muiden tilaukset vastaan ja tekee tilauksen kaupasta. Maksaa. Ottaa vastaan ja lajittelee, lähettää jokaiselle tilaajalle hänen tilauksensa. Hän on se, kuka reklamoi jos jotain puuttuu tai on vahingoittunut.
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1451
Liittynyt: 18:46, 28.07.2005
Paikkakunta: oulu/Kempele

Re: Akvaarioiden ja kalojen myynnistä eteenpäin..

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

Aer0 kirjoitti:Onko teillä kokemusta myyjänä tai ostajana käytettyjen akvaarioiden myynistä eteenpäin? Onko se miten kannattavaa, riskitöntä ja helppoa?


- Jos saan akvaarion lahjoituksena, voinko myydä sen eteenpäin vai onko järkevämpää lahjoittaa se eteenpäin, jos en ole siihen mitään tarvinnut itse ostaa/remontoida lisää?

Akvaario on voinut olla edellisessä paikassa vaikka 10-20 vuotta käytössä ja ollut aina toimiva kokonaisuus (ei vuotoja tai muita vaikeuksia) ja sit jos alkuperäinen omistaja lahjoittaa akvaarion eteenpäin ja seuraavassa paikassa vuotoja alkaa tulemaankin alusta lähtien, onko mahdolliset seuraukset (vuodot, kosteusvauriot yms) silloin lahjoittajalla vai lahjoituksen vastaanottajalla tai jos kyse olisi myynnistä, kuka sitten olisi vastuussa?

- Lähipiiristäni joku lahjoittaa akvaarion minulle, mutta itselläni ei ole sille käyttöä, joten voinko myydä sen sitten kovaan hintaan vai niin, että saan omat bensakuluni sillä kuitattua? Saanko trokarin maineen ja kuinka nopeasti se leviää harrastelijapiireissä, jos teen bisnestä perheiden tai tuttujeni lahjoitusakvaarioilla?
Omasta mielestäni se on todella väärin lahjoittajaa kohtaan, jos saan kalan tai akvaarion lahjoituksena ja sitten tiedän jo valmiiksi, etten sitä tarvitse tai se ei sovellu muun kalaston kanssa yhteen, mutta silti joku tuttuni tai puolituttu haluaa kaloilleen/akvaariolle hyvän kodin, jos ovat nähneet omat akvaarioni ja tietävät harrastukseni tärkeyden ja sitten myynkin lahjoituksen eteenpäin.. Tietysti, onhan siinä aina se perustelu hyväksyttävissä, että joskus joku siitä kalasta/akvaariosta on maksanut kauppaan rahaa ja kun raha ja em. asiat vaihtavat omistajaa, haluaa rahansaaja saada siitä voittoa, mutta miten käy sitten kun väliin tuleekin lahjoittaja ja vastaanottaja? Saako sitten enää niistä ottaa rahaa vastaan?


- Sain lahjoituksena akvaarion, joka näyttää hyväkuntoiselle, mutta on sen 10-20 vuotta vanha ja haluaisin myydä sen voitolla eteenpäin, onko väliä jos sanonkin akvaariota vain 5-10 vuotta vanhaksi ja toivoa ettei mitään uudessa kodissaan sille kävisi. Jos kuitenkin käy, niin olenko myyjänä ole sitten vastuussa petoksesta vai onko käytetyn tavaran ostaja aina vastuussa omista hankinnoistaan?

En siis ole kertaakaan vielä myynnyt kaloja tai akvaariota eteenpäin tällä periaatteella, eikä omatunto anna siihen myötenkään tulevaisuudessa. Vaan jos kalat, jotka ovat tulleet ostettujen akvaarioiden mukana olleet sopimattomia omaan vesiarvoihini, altaisiin tai muihin kaloihin olen ne aina lahjoittanut eteenpäin. Olen vain miettinyt tälläistäkin tapahtumaa, mitä varmasti joskun on tapahtunut muille harrastelijoille..

- Kannattaako ostajana pyytää kaikista kaloista/akvaarioista myyntitodistus yksityiseltä myyjältä?
Mahdollisten tautien, kuolemien tai vesivahinkojen tai vaurioiden takia..
1. Jos myyt eteenpäin käytetyn akvaarion, olet sen sitten lahjoituksena tai ostettuna saanut, niin kyllä vastuu on siellä minne se menee. Mielestäni, jos myy käytettyä ei voi uutta saada. Itse myin vasta altaan, on kerran vuotanut, itse vaihdoin silikonit ja kerroin kyllä, että on vuotanut. Käytetty on käytetty, sillä selvä.
2. Jos saat perheeltäsi tai tutuiltasi jotain (mitä hyvänsä), voit myydä sen eteenpäin, jos et itse tarvitse. Tietenkään ei hyväntavan mukaista myydä lahjoja eteenpäin, mutta itse olen saanut sellaisia lahjoja, että ne kaapissa tai olen kirppikselle vienyt. Ja jos itse lähdet allasta siirtämään, niin kyllä siitä bensakulut pitää ainakin saada. Ja pakkohan ei ole ottaa lahjoitustavaraa tai kalojakaan vastaan, jos niitä ei halua.
3. Sinällään sillä ei ole väliä, onko allas minkäikäinen, ja en näe mitään vikaa kyllä 10-20 vuottakaan vanhassa, jos se pitää vettä. Uudetkaan altaat eivät aina pidä vettä. Silikonithan ei mene vedessä miksikään, kuivilla kyllä. Joten miksi peitellä ikää ?
4. En minä ole mitään myyntitodistuksia saanut enkä kirjoitellut, miksi ? Sehän on tavallaan omaa vikaa, jos kalan laittaa suoraan "kotialtaaseen" ilman karanteenia. Siirto on kaloillekin stressaavaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”