Quu007 kirjoitti:mitä olet mieltä? Menisikö sen mun nykyisen kalaston kanssa jompikumpi?
Iih, ihanaa että joku kysyy minulta jotain!

Ihan olen vasta-alkaja, mutta toki yritän omalta osaltani auttaa.
Omat punanoitani maksoivat 25 e/kpl, ne tilattiin minulle erikseen paikalliseen eläinkauppaan. Lienevät aika lähellä aikuiskokoaan, ovat nyt noin 10-senttisiä. Vesiarvot punanoidille ovat lämpö 24-28 C, pH 6-8 ja pehmeähkö vesi eli melko laajaan haarukkaan sopivat. En valitettavasti osaa sanoa pandamonnisten, haarniskojen ja taiston vesiarvoista mitään, mutta lämpötila niillä varmaan on aika samaa luokkaa?
Punanoitamonnit ovat mielestäni erittäin kauniita ja näyttäviä. Ne ovat hyvin rauhallisia eivätkä pitkän ja hoikan ruumiinrakenteensa vuoksi vie niin paljon tilaa kuin vastaavan pituinen, pulleamuotoisempi kala. Omista noidistani kaksi on rohkeampi ja ovat näkösällä melkein koko ajan, kolmas on vähän arempi ja tykkää roikuskella jossain kasvipöheikössä piilossa. Ruoka-aikaan kaikki kolme kyllä tulevat paikalle.
Mikään tehokas leväraspi punanoitamonni ei ole, mutta kyllä se pienesti levää putsaa. Esim. konnanputki, jossa yksi punanoitamonnini tykkää eniten roikuskella, on ihan levätön.
Punanoitamonnit sopivat mielestäni parhaiten rauhalliseen akvaarioon "kilttien" kalakavereiden kanssa. Hitaana ja huonohkosti uivana kalana punanoitamonni jää varmasti jalkoihin vilkkaiden ja raisumpien kalojen seurassa.