Onko minulla jo liikaa ahvenia?

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
cherry-
Junior Member
Junior Member
Viestit: 145
Liittynyt: 18:34, 30.06.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Onko minulla jo liikaa ahvenia?

Viesti Kirjoittaja cherry- »

Hei, tämmöinen mielipidekysymys kalastostani, kun itseä mietityttää nuo ahvenet. Lisää haluaisin, mutta onkohan tuossa sitten jo liian ahdasta? 317L akva siis kyseessä.
2täplämonnista(tulee varmaan lisää)
4 tai 5 kuparimonnista
20 kiilakylkeä
6 siniseeprakalaa
2 leväbarbia
2 partamonnia
1 juovaokamonni
2 sinileukakirjoahventa
2 lehtikalaa
1 perhoskirjoahven
1 rusokirjoahven
Haluaisin siis ottaa esim jotain perhoskirjoahvenia lisää, tai rihmakalaparin tms. Jotain pienehköä siis, ei noita isoja jötiköitä enempää. Punatimanttiahven olisi ihana, mutta ei varmaan minun unelmissakaan sovellu tuohon kalastoon.
Debugger
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 610
Liittynyt: 18:36, 20.11.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lahti

Re: Onko minulla jo liikaa ahvenia?

Viesti Kirjoittaja Debugger »

Punatimanttiahven syö pienet kalat suihinsa joten sitä ei kannata ottaa jos on pikkukaloja. Lisää vaikka niitä pikkuahvenia, ei kuitenkaan kovin montaa sillä kaloja tuntuu olevan ihan tarpeeksi.
Minä kerkiän portille 0,8 sekunnissa, entä sinä?
My love: Chiclidae
SaRuFa
Member
Member
Viestit: 260
Liittynyt: 13:59, 04.09.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kotka

Re: Onko minulla jo liikaa ahvenia?

Viesti Kirjoittaja SaRuFa »

Affenia, affenia :mrgreen:
Mun affenaarion kalasto:
-sinileukakirjoahvenpari
-punatimanttikirjoahvenpari + poikaset
-palettikalauros (jäi mulle kun ei suostunut kiinniotettavaksi myyntitilanteessa )
-kongontetraparvi 9
-tiikerinuoliaisia 9
-touhunuoliaisia (ne samat 2 jotka altaan mukana tuli)
-taistoukko
-käärmekala
-altaaseen kuuluvat helmirihmat on keskenään kutualtaassa, samoin lehtikalapari ja niiden poikaset.

Jotta ei kävis liian tylsäks, huomenna altaaseen molskahtaa lisäksi helmikirjoahenpariskunta. [;)]

Minun mielest sopivasti ahvenia - niin omassa kuin sullakin.
Eikä mun punatimantit oo ketään syöny.. nii, mulla ei tuolla seassa ookaan pieniä.. :? Eikä mun silmään punatimantti ole mitenkään iso ahven, sellainen rääpäle, mutta ison ahvenen luonne sillä kyllä on. Ainakin meidän yksilöillä. :mrgreen:
Hoidokkeja: Mies, 2/3 lapsista kotona, 2 kissaa, 180l, 660l. Paludaario kehitteillä.
Akvanisti jo yli 20v ajan.
Kalaa kalaa
Member
Member
Viestit: 344
Liittynyt: 11:36, 27.03.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Onko minulla jo liikaa ahvenia?

Viesti Kirjoittaja Kalaa kalaa »

Itselläni pärjäsi punatimanttipariskunta hyvin muiden ahventen kanssa, vahtivat omaa kutuluolaansa kiivaasti kyllä mutta eivät näykkineet muita kaloja.

Mutta annas kun laitoin toiset kaksi punatimantia niiden seuraan, siitä suuttuivat ja ei auttanut kuin ottaa uudet punatimantit eri altaaseen, niitä meinasivat rökittää niin kiivaasti että olisi tullut ruhjeita jos en olisi ottanut uusia heti pois.

Yksi pariskunta sen sijaan tuntuu sopeutuvan 317 litraiseen hyvin.

Minulla niiden kaverina on ollut mm. lehtikalapariskunta ja erilaisia rauhallisia kirjoahvenia ongelmitta.

Pohjakaloista eivät piittaa myöskään, monnit saavat olla ainakin meillä ihan rauhassa.
Kalaa kalaa: lemmikkeinä suomenhevonen, kaksi kissaa, koirasusi, havannankoira, akvaariot 850 l punapiraijoilla, 350 litran sekakalasto mm puikkokaloja , pikkupytty kalanpoikasilla ja 200 l tetroja.
cherry-
Junior Member
Junior Member
Viestit: 145
Liittynyt: 18:34, 30.06.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Re: Onko minulla jo liikaa ahvenia?

Viesti Kirjoittaja cherry- »

Pakko vastata tähän kun itse olen ketjun joskus alottanutkin :D Taitaa olla tilannekohtaista tuo ahvenmäärä. Nimittäin tuolle kalasopalle kävi niin että sinileuat rupesi melko terroristeiksi.. No, opimpahan läksyni ainakin!
Piscis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 71
Liittynyt: 15:44, 07.02.2013

Re: Onko minulla jo liikaa ahvenia?

Viesti Kirjoittaja Piscis »

SaRuFa kirjoitti:Affenia, affenia :mrgreen:
Mun affenaarion kalasto:
-sinileukakirjoahvenpari
-punatimanttikirjoahvenpari + poikaset
-palettikalauros (jäi mulle kun ei suostunut kiinniotettavaksi myyntitilanteessa )
-kongontetraparvi 9
-tiikerinuoliaisia 9
-touhunuoliaisia (ne samat 2 jotka altaan mukana tuli)
-taistoukko
-käärmekala
-altaaseen kuuluvat helmirihmat on keskenään kutualtaassa, samoin lehtikalapari ja niiden poikaset.
Miten tuo taisto pärjää moisessa seurassa? En siis arvoste vaan ihan vilpittömästi kyselen. Itselläni on taistoukko ja kovasti olisin jotain pientä ahven pariskuntaa halunnut mutta olen jättänyt asian haaveeksi tuon taiston takia.
Ruma mies
Senior Member
Senior Member
Viestit: 746
Liittynyt: 13:44, 23.02.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onko minulla jo liikaa ahvenia?

Viesti Kirjoittaja Ruma mies »

Cherry jo vastasi itse omaan kysymykseensä, mutta jatkan silti. Lajien määrä on minusta liian suuri. Esimerkiksi, miksi pidät yhtä perhoskirjoahventa ja yhtä rusokirjoahventa, kun kyse on kahdesta aika samannäköisestä lähisukulaisesta? Ne ovat lyhytikäisiä, joten asia on voinut jo ratketa ’luonnollisen poistuman’ kautta, mutta parempi olisi pitää toista lajia yksi pariskunta ja toista ei lainkaan.

Kirjoahvenet ovat ”älykkäitä” kaloja, joissa oleellinen asia on niiden parikäyttäytyminen. Yksinäinen kirjoahven, vaikka miten kaunis, ei ole mitään verrattuna yhdessä toimivaan pariskuntaan.

Saatan nyt tärväytyä roistoksi, mutta jotkut muut kalat, kuten kiilakyljet ja seeprakalat, ovat minusta ”epä-älyllisiä”. Niiden käyttäytyminen muodostuu uimisesta ja syömisestä. Akvaarioharrastajan kannalta niiden oleellinen ominaisuus on kauneus ja liikkumisen luontevuus. Mitä suurempi parvi niitä on, sitä kauniimpia ne ovat. Miksi siis pidät pientä kiilakylkiparvea ja vielä pienempää siniseepraparvea? Luovu toisesta ja kasvata toista.

Sinileukakirjoahvenista jo löysitkin totuuden.

Alkuperäinen arvelusi punatimanttiahvenista osui oikeaan. Pariskunta sellaisia akvaarioosi laitettuna vastaisi ehkä sitä, että laittaisit pari tiikerihaita lasten uima-altaaseen.
Bluefrog
Member
Member
Viestit: 461
Liittynyt: 15:50, 01.12.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Onko minulla jo liikaa ahvenia?

Viesti Kirjoittaja Bluefrog »

Ruma mies kirjoitti:Cherry jo vastasi itse omaan kysymykseensä, mutta jatkan silti. Lajien määrä on minusta liian suuri. Esimerkiksi, miksi pidät yhtä perhoskirjoahventa ja yhtä rusokirjoahventa, kun kyse on kahdesta aika samannäköisestä lähisukulaisesta? Ne ovat lyhytikäisiä, joten asia on voinut jo ratketa ’luonnollisen poistuman’ kautta, mutta parempi olisi pitää toista lajia yksi pariskunta ja toista ei lainkaan.

Kirjoahvenet ovat ”älykkäitä” kaloja, joissa oleellinen asia on niiden parikäyttäytyminen. Yksinäinen kirjoahven, vaikka miten kaunis, ei ole mitään verrattuna yhdessä toimivaan pariskuntaan.

Saatan nyt tärväytyä roistoksi, mutta jotkut muut kalat, kuten kiilakyljet ja seeprakalat, ovat minusta ”epä-älyllisiä”. Niiden käyttäytyminen muodostuu uimisesta ja syömisestä. Akvaarioharrastajan kannalta niiden oleellinen ominaisuus on kauneus ja liikkumisen luontevuus. Mitä suurempi parvi niitä on, sitä kauniimpia ne ovat. Miksi siis pidät pientä kiilakylkiparvea ja vielä pienempää siniseepraparvea? Luovu toisesta ja kasvata toista.

Sinileukakirjoahvenista jo löysitkin totuuden.

Alkuperäinen arvelusi punatimanttiahvenista osui oikeaan. Pariskunta sellaisia akvaarioosi laitettuna vastaisi ehkä sitä, että laittaisit pari tiikerihaita lasten uima-altaaseen.
Tiedä tuosta älyllisestä ja epä-älyllisestä, mutta evoluution pohjalta voidaan kaiketi ajatella tiettyjen kalojen olevan kehittyneempiä kuin toiset. Eikä sen pitäisi ollaan millään lailla loukkaavaa, samahan pätee ihan yleisesti nisäkkäisiinkin. Tuskin kukaan väittää rusakon olevan älykkyyttä esim ongelman ratkaisukyvyllä mitattaessa samalla tasolla kuin simpanssin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”