Tupsulevän irti kannoista?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

monniomistaja
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1695
Liittynyt: 21:07, 20.12.2004
Paikkakunta: Helsinki

Tupsulevän irti kannoista?

Viesti Kirjoittaja monniomistaja »

Onko jollain hyvä keino millä saadaa tupsulevän irti kannoista?
Harjaamalla ei lähde ja nestemäistä hiiltä en halua käyttää.

Huuhtelu kuumalla vedellä saa tupsulevän häviämään mutta joidenkin mielestä se ei ole kovin suositeltava menetelmä.
Voi kuulemma liota jotain haitallista veteen...? Jos, niin mitä? Ja auttaako tähän jos käsittelyn jälkeen pitää kannot vesiämpärissä esim.viikon?
Viimeksi muokannut monniomistaja, 15:56, 16.07.2012. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2658
Liittynyt: 01:45, 03.06.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tupsulevän irti kannoista?

Viesti Kirjoittaja Koss »

Rautaharjalla lähtee.
monniomistaja
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1695
Liittynyt: 21:07, 20.12.2004
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tupsulevän irti kannoista?

Viesti Kirjoittaja monniomistaja »

Kiitos vinkistä :)
Millainen rautaharja kannattaisi hankkia ja saako tavallisisista kaupoista?
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2658
Liittynyt: 01:45, 03.06.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tupsulevän irti kannoista?

Viesti Kirjoittaja Koss »

Tunnetaan myös nimellä teräsharja. Rautakaupoista, Biltemasta, ja kauppojen työkalupuolelta pitäisi löytyä. Tuossa malliksi yksi-> http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Hioma ... rja-19576/
monniomistaja
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1695
Liittynyt: 21:07, 20.12.2004
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tupsulevän irti kannoista?

Viesti Kirjoittaja monniomistaja »

Kiitos, sellainen on siis hankinnassa [;)]
Mutta voiko se poistaa tupsulevän lisäksi myös osan kannoista?
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2658
Liittynyt: 01:45, 03.06.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tupsulevän irti kannoista?

Viesti Kirjoittaja Koss »

Se irroittaa pehmenneen kerroksen siitä päältä, eli puusta tulee samanlaista kuin uutena ostettuna.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Tupsulevän irti kannoista?

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Ite olen raaputellu kannoista enimmät levät tylsällä veitsellä.
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2658
Liittynyt: 01:45, 03.06.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tupsulevän irti kannoista?

Viesti Kirjoittaja Koss »

Paljon tehokkaampi on tuo rautaharja, varsinkin jos on isommasta kannosta kyse. Samalla saa pois töhnäkerroksen siitä puun päältä. Toki muitakin tapoja on, mm. hiekkapuhallus, mut sitä harvemmalla on mahdollisuus toteuttaa.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Tupsulevän irti kannoista?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

MInulla on partis-omppukotilopartio lähes joka akvassa, joten tupsulevää ei ole. Tokkopa partiskaan sitä syö, mutta kuin duunin akvaan vaihdoin heikkapohjan ja partikset lisääntyivät tehokkaasti, hävisi ongelma. Joskin luulen, että tiuha vedenvaihtokin parantaa ongelmaa. Minulla oli ongelmakanto kauan kuivillaa, kun pistin veteen, levä pöhähti. Ongelma vain hävisi yhtä-äkkiä kun partikset tulivat kehiin ja vedenvaihtoja tein tiuhaan.

Luin jostain, että pakastus auttaisi, mutten koskaan kokeillut.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2658
Liittynyt: 01:45, 03.06.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tupsulevän irti kannoista?

Viesti Kirjoittaja Koss »

En kyllä usko että pakastus tupsulevää irroittaa. Vähän sama juttu kuin kuivatus. Tupsu kyllä kuivuu puuhun, mutta harjata se täytyy pois.
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Tupsulevän irti kannoista?

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Jos en ihan väärin muista, olen joskus talvella nakannut tupsuisen kannon hankeen ja voilà, mutta ei se tosiaan irti lähtenyt kuin päivien kuluessa. Yleensä olen tarvittaessa valellut kannot kiehuvalla vedellä. Tupsu ei irtoa heti, mutta kuolee ja "katoaa" ihan itsekseen päivien kuluessa akvassa. Myös vetyperoksiidi tappaa hyvin tupsun, mutta sen kanssa ei kannata alkaa huiskimaan asiaan perehtymättä. Se nimittäin voi tappaa taitamattomasti käytettynä niin kalat, kasvit kuin bakutkin.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2658
Liittynyt: 01:45, 03.06.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tupsulevän irti kannoista?

Viesti Kirjoittaja Koss »

Olen kokeillut kuivatusta, pakastusta, keittämistä, ja kaikkien jälkeen tulos on ollut sama, eli harjaukseen olen päätynyt. En sitten tiedä kuinka kauan pitäisi esim. pakastaa. Koko talviko? :mrgreen: Muutenkin nuo juurakot tahtovat tummua iän myötä, ellei altaassa ole esim. puuta syövää plekoa.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Tupsulevän irti kannoista?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Kokeilisin muutaman päivän pakastusta ja sitten rapsuttamista sen jälkeen. Muistan vetyperoksidinkin menestyksekkään käytön, mutta itse en uskaltaisi noihin "litkuihin" koskea kuin hädässä. Pahan päivän varalle happikatoon on jääkaapissa vetyperoksidia, mutta luulen, että vaihtaisin vedet ennemminkin, jos sellainen katastrofi.

Luultavasti UV-säteilytys purisi:). Mutta vaikeahko toteuttaa kotikonstein. Mikroaaltouunikin voisi tepsiä, mutta en suosittele eikä yleensä kanto mahdu kaappiin.

Jostain syystä himan akvat sellaisia, ettei tulisi mieleenikään, että kannoille tulisi tupsulevää tai muuallekaan...mutta vannomatta paras. Ulkosuodattimen ulostulokin tulee rassattua melko tiuhaan tahtiin...mutta kun ongelma tulee, muistelen, että hyvin vaikea päästä eroon. Tupsulevä lähetti tupsuja joka paikkaan...

Ja tietysti, jos teräsharjan ostaa, kannattaa sitä kokeilla.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2658
Liittynyt: 01:45, 03.06.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tupsulevän irti kannoista?

Viesti Kirjoittaja Koss »

Teräsharja maksaa euron kaksi, työ vie aikaa noin 5-30 minuuttia (riippuen kannon koosta ja halutun työn laadusta). Lopputulos= kanto on kuin uusi, levä poissa.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Tupsulevän irti kannoista?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Koss kirjoitti:Teräsharja maksaa euron kaksi, työ vie aikaa noin 5-30 minuuttia (riippuen kannon koosta ja halutun työn laadusta). Lopputulos= kanto on kuin uusi, levä poissa.
Mistä saa muuten noin halpoja teräsharjoja? Olisko antaa linkki? Eurolla kun nykyään ei saa paljon mitään...jos ei kahdellakaan. Hienoa, että homma on noin yksinkertaista, kiitos vinkistä, jos joskus tarvitsen.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Nniina+++
Senior Member
Senior Member
Viestit: 821
Liittynyt: 14:17, 10.11.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Tupsulevän irti kannoista?

Viesti Kirjoittaja Nniina+++ »

Tarjoustalosta ainakin saa mutta ne on kyllä ihan kertakäyttöisiä varsinkin jos isompi kanto jynssättävänä. Aurinko tuhoo levän, täällä suomessa vaan ei ainakaan tänä kesänä ole pahemmin aurinko paistanu. Ainakin sellaisia somisteita mitä ei voi jynssätä olen pitänyt ulkona ikkunalaudalla viikon verran auringossa niin levä on kadonnut ihan itsestään.
Lyhyt muisti takaa hyvän omantunnon
320 l NPT-allas
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2658
Liittynyt: 01:45, 03.06.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tupsulevän irti kannoista?

Viesti Kirjoittaja Koss »

Motonetistä ja Biltemasta löytää ainakin edullisesti. Eipä nuo tänä päivänä paljoa maksa edes rautakaupoissa, jos ei perusmallia erikoisempaa etsi. Ja on niitä ihan kauppojen, kuten Anttilan, että Citymarketin hyllyissä/alennuskoreissa. Toki viimeksi mainitut liikkeet saattavat pyytää enemmän kuin euron-kaksi. Laadun kanssa ei mul oo koskaan ollut ongelmaa, vaikkakin noist halvimmista puisista saattaa terästä irrotakin, mut huuhtelemalla hyvin ei tuota ongelmaa.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Tupsulevän irti kannoista?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Juu, eipä nuo paljoa maksa. Pilipalia varmaan saa muutamalla egellä. Mutta varmaan hyvä yhdistää monta tapaa. Esim. juuri heikentää levää auringonpaisteessa, kuvattamalla, pakastamalle jne. ja sitten sillä teräsharjalla. Niin itse ehkä tekisin. Mutta tapoja lienee monia. Luulen kuitenkin, että hieman hankala taltutettava ja jos akvaan ei tule muutosta, ongelma palautuu...
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2658
Liittynyt: 01:45, 03.06.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tupsulevän irti kannoista?

Viesti Kirjoittaja Koss »

No mä ostin viimeks noit euron harjoja ja ihan hyvin hommansa hoitaa. Samaan tapaan kuluu moni muukin asia, että eipä noilla köyhdy jos muutaman euron harjan ostaakin. Käyttöä varten nuo on tehty, ei keräilyesineitä.
monniomistaja
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1695
Liittynyt: 21:07, 20.12.2004
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tupsulevän irti kannoista?

Viesti Kirjoittaja monniomistaja »

[quote="Sisso"] Yleensä olen tarvittaessa valellut kannot kiehuvalla vedellä. Tupsu ei irtoa heti, mutta kuolee ja "katoaa" ihan itsekseen päivien kuluessa akvassa.

Juuri huuhteleminen kiehuvalla vedellä tarkoitin. Mutta joidenkin mielestä siitä voi irtoa jotain haitallista veteen.
Mutta siis mitä...? Kertokaa jos jollain on enemmän tietoa tästä! Ollut muuten helppo ja hyvä keino.
Viimeksi muokannut monniomistaja, 20:24, 17.07.2012. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Tupsulevän irti kannoista?

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Painepesurilla, aina kun levää ilmenee. :mrgreen:
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Tupsulevän irti kannoista?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

monniomistaja kirjoitti:
Sisso kirjoitti: Yleensä olen tarvittaessa valellut kannot kiehuvalla vedellä. Tupsu ei irtoa heti, mutta kuolee ja "katoaa" ihan itsekseen päivien kuluessa akvassa.

Juuri huuhteleminen kiehuvalla vedellä tarkoitin. Mutta joidenkin mielestä siitä voi irtoa jotain haitallista veteen.
Mutta siis mitä...? Kertokaa jos jollain on enemmän tietoa tästä! Ollut muuten helppo ja hyvä keino.
Itse kyllä kuumalla vedellä huuhtelen/liotan kannot ennen akvaan laittoa. Eipä ole mitään erityistä tapahtunut. Vesi ämpärissä vain aluksi on tumma, ja se on tarkoituskin, että liukenee ylimäärä pois.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Tupsulevän irti kannoista?

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Mä siis vain kaadan kiehuvan kuumaa vettä tupsujen päälle, en liota. Vaikea kuvitella, että tässä ehtisi kannoista irrota mitään vaarallista. Mulla ei ole kokemusta massiivisista tupsujen irrottamisopertaatioista, lähinnä on pitänyt saada joku satunnainen kannonnokka tms siistiksi. Se vähäinen määrä, mikä sitten irtoaa itsekseen käsittelyn jälkeen akvassa tulevina päivinä, ei ole sotkenut vettä tai aiheuttanut muutakaan haittaa, se vain katoaa jonnekin. En tiedä josko tulisi isokin sotku jos kuollutta tupsua on paljon. Ilmeisesti ainakin osa viherleviä syövistä kaloista syö kuollutta ja helposti irtoavaa tupsua.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Tupsulevän irti kannoista?

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

tulipa vaan mieleen tämmönen juttu tuosta tupsulevästä, kun se ööh oliko leväbarbi tykkää syödä tätä,
niin onkohan kukaan kokeillu tarjota irrotattuja levä tupsuja noille kaloille? Miula olis tuolla 128L akvaarion takaseinässä sen verran hirveesti tätä tupsulevää että
voisin vaikka lähettää evääksi.
monniomistaja
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1695
Liittynyt: 21:07, 20.12.2004
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tupsulevän irti kannoista?

Viesti Kirjoittaja monniomistaja »

Syökö leväsukaravut myös tupsulevää?
Jatkan tästä aiheesta, että miten tupsulevän saa irti silikoneista?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”