Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.
Itse olen hyvin arka ns. tinkimään hinnoista. Lienee yleinen käytäntökin isommissa kaupoissa saada tarjous paketista. Omalle luonteelleni ei kertakaikkiaan istu tinkiminen ja minusta olisi paljon helpottavampaa, kun saisi kuten verkkokaupasta suuren tilaajan alennuksen automaattisesti kun summa ylittää jonkun prosenttiosuuden. Toisaalta olisi hyvä, jos olisi ns. kanta-asiakaskortti, jolle kertyisi bonuksia tuotteina tai rahana.
Onko jossakin akvaliikkeissä moinen %-ale tai kanta-asiakassysteemi? Monessa paikassa homma menisi manuaalipuolelle, kun kassasysteemit eivät kanta-asiakaskortteja tuskin huoli. Minusta tuokin vaihtoehto voisi saada käyttämään ns. kivijalkaliikettä. Itse en ole törmännyt näihin systeemeihin akvaliikkeissä - tai en ole huomannut sitä:).
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Kyllä noita eri systeemejä on liikkeissä vuosien varrella koitettu. Vaihtelevalla menestyksellä. Entisen työpaikkani edeltäjällä oli joskus taannoin systeemi, jossa yli 50mk:n ostoksista sai leiman lappuun viidennestä leimasta sai 25% alennusta normaalihintaisista tuotteista. Ihan näppärä systeemi varsinkin jos suunnittelee hankkivansa jotain isompaa.
Ainut varsinainen kanta-asiakasjärjestelmä taitaa olla käytössä faunatar-ketjulla.
En käy kivijalkaliikkeissä tinkimässä. Tilaan kaiken netistä. Tingit vaikka kuinka niin hinta on paljon kalliimpi kuin netissä.
Esim. Easy Life ProFito 500ml maksaa kivijalkakaupassa 21,90€ ja netissä 10,85€. Monessa muussakin tuotteessa on tupla hinta.
Corydoras kirjoitti:Nettihinnoissa on mukana posti/rahtikulut?
Postikulut 6€ josta ei montaa senttiä tuotteelle jää kun ostaa vuoden tarvikkeet kerralla. Postikulut ei myöskään tunnu missään jos kivijalkakaupassa tuote maksaa 150€ ja netissä 60€.
Tukalaksi käy kivijalkaliikeiden kilpailu nettikauppoja vastaan. Pahimmillaan palvelu kivijalkakaupassa on yhtä surkeaa kuin nettikaupassa....myyjää ei näy missään
Tästä aiheesta on täälläkin kinasteltu jo monta kertaa joten ei tästä tämän enempää.
Vaikkakin nyt ollaan akvaarioaiheisella palstalla ja tiedän hyvin kuinka tuo tinkiminen on yleistynyt hirveästi kivijalkaliikkeissä, mutta silti olisi kiva tietää että onko tämä tinkiminen ihmisille sitten tyypillistä myös optikkoliikkeessä, kenkäkaupassa, kirjakaupassa, vaatekaupassa jne.. ? Vai tapahtuuko sitä sellaisissa liikkeissä jossa sinua oikeasti palvellaan ja ollaan kanssakäymisissä myyjän kanssa? Elektroniikka-liikkeet esim.
Itselleni tinkiminen on myös vierasta yksittäisten tuotteiden kohdalla. On kuitenkin eri asia kysyä parvitarjousta kaloista tai pakettitarjousta, jos ostat allaspaketin ja siihen somisteet jne.. se on mielestäni kaupantekoa myös ostajan puolesta eikä lähes niin ärsyttävää kun alennuksen pyytäminen 10e ruokapurkista tai 8e kasvista.
Myyjät liikkeissä myös muistavat asiakkaansa ja kyllä monet antavat myös kiitoksena alennuksia kanta-asiakkailleen. Kassalla on hieman turha pyytää alennuksia koska "Olen teiltä ostanut paljon ja käyn useasti..", jos käyntejä on vuoden aikana ollut kaksi.
Tuli vain mieleeni yksi oma tapaus kivijalkaliikkeessä. Pyysin akvapakettitarjousta: akvaario+suodatin. Ostin vain sitten akvaarion. Mainitsin tyhmyyttäni liikkeen yhdelle myyjälle, että tilasin saman masinan 50 euroa halvemmalla Saksasta. Ja oli ikimuistoinen moka minulta . Liikkeen myyjä tokaisi, että olisit kysynyt masiinaa halvemmalla ja tinkinyt kaupassa. Pyysin tarjouksen ja oletin, että se on siinä. Myöskin tämä apumyyjäpoika alkoi palvella minua tosi surkeasti ja oli nähtävästi kertonut asian koko liikkeeseen. Oli 20 asteen pakkasia ja tyyppi jätti kasvini tuulikaappiin ja heivasi tavarani jalkakäytälle liikkeen ovesta pakkaseen...kuka tahaansa ohikulkija olisi voinut noukkia ja kasvit paleltua...
Jätän mainitsematta sanan Saksa kivijalkaliikkeissä tästä lähtien. Itse akvaliikkeen omistaja onneksi palvelee kuin normiasiakasta minua enkä ole "saksa-leima" päässä .
Tuo leimasysteemi ok. JOkin matemaattinen juttu. Usein myös kaverini ostaa minulle kys. liikkeestä tuotteita ja olisi toki kiva, jos hän hyötyisi ostoksista Bonuksina:). No, minulta pähkinäkahvit saa, mutta jotain hieman suurempaa korvausta liikkeestä:).
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Corydoras kirjoitti:Nettihinnoissa on mukana posti/rahtikulut?
Postikulut 6€ josta ei montaa senttiä tuotteelle jää kun ostaa vuoden tarvikkeet kerralla. Postikulut ei myöskään tunnu missään jos kivijalkakaupassa tuote maksaa 150€ ja netissä 60€.
Tukalaksi käy kivijalkaliikeiden kilpailu nettikauppoja vastaan. Pahimmillaan palvelu kivijalkakaupassa on yhtä surkeaa kuin nettikaupassa....myyjää ei näy missään
Tästä aiheesta on täälläkin kinasteltu jo monta kertaa joten ei tästä tämän enempää.
Sinäänsä en sanoisi, että nettikaupan palvelu on surkeaa. Zooplussaltakin vastaus voi tulla silmänräpäyksessä. Itse tykkään pohtia juttua ja laittaa tekstiä mustaa valkoiselle. Myös voin lukea asian myöhemmin. Minusta esim. Zooplus ja Akvaarioon.fi palvelee tosi hyvin asiakasta - ainakin minulle sattunut niin. Myös asiakaspalautukset sekä takuutkin hoituvat kuulemani mukaan hyvin:).
Palvelu on vain erilaista. Pidän hyvänä palveluna toimivia nettisivuja, tarkkaa ja hyvää tietoa siellä, kysymyksiini vastaamista jne....en aina tarvitse enkä halua face-to-face -kontaktia:).
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Teemu Salonen kirjoitti:Kyllä noita eri systeemejä on liikkeissä vuosien varrella koitettu. Vaihtelevalla menestyksellä. Entisen työpaikkani edeltäjällä oli joskus taannoin systeemi, jossa yli 50mk:n ostoksista sai leiman lappuun viidennestä leimasta sai 25% alennusta normaalihintaisista tuotteista. Ihan näppärä systeemi varsinkin jos suunnittelee hankkivansa jotain isompaa.
Ainut varsinainen kanta-asiakasjärjestelmä taitaa olla käytössä faunatar-ketjulla.
Minusta tuo olisi jo reilu ja kiva tarjous tuo leimahomma mikä teillä oli:). Ok, Faunataren kanta-asiakaskortti ehkä pitäisi hankkia, vaikka en kovin kanta-asiakas ole. Useinhan se ei maksa mitään.
Kun on kanta-asiakaskortti ja elektroninen systeemi, firma saisi hyvää tietoa asiakkaan ostoksista ja asiakasprofiilin:).
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Fisutar10 kirjoitti:Ok, Faunataren kanta-asiakaskortti ehkä pitäisi hankkia, vaikka en kovin kanta-asiakas ole. Useinhan se ei maksa mitään.
Ainakin faunattaren kanta-asiakas kortti maksaa 5e, mutta sain sen kerran eräältä myyjältä ilmaiseks, kun ostin akvaan 90e maksavan valaisimen, sain jopa vielä samalla siitä alennuksen(5%).
Akvat: 350l, 50l + erilaiset karvatassut:) Blogini
Fisutar10 kirjoitti:Ok, Faunataren kanta-asiakaskortti ehkä pitäisi hankkia, vaikka en kovin kanta-asiakas ole. Useinhan se ei maksa mitään.
Ainakin faunattaren kanta-asiakas kortti maksaa 5e, mutta sain sen kerran eräältä myyjältä ilmaiseks, kun ostin akvaan 90e maksavan valaisimen, sain jopa vielä samalla siitä alennuksen(5%).
Noo, oletettavan myyjätädin sydän heltyi pojan roposille . Lienet kanta-asiakas ja pikkupaikkakunnalla naamataulu jää mieleen:). Mukavampi toki, että akvaliikkeen vip kuin lähibaarin .
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Koomikko kirjoitti:En käy kivijalkaliikkeissä tinkimässä. Tilaan kaiken netistä. Tingit vaikka kuinka niin hinta on paljon kalliimpi kuin netissä.
Esim. Easy Life ProFito 500ml maksaa kivijalkakaupassa 21,90€ ja netissä 10,85€. Monessa muussakin tuotteessa on tupla hinta.
Itseasiassa huomasin äsken, että tuotteiden hinnat menevät melko ristiinkin eri liikkeissä, kuten yleensä joka sektorin kaupoissa. Haaveilen Eheim 2252:sta ja katselin eri puttiikkien hintoja. Zooplus, Akvaarioon.fi ja Akvakeskus. Nyt hintakilpailun voitti akvaariokeskus . Jos itse noutaa tuotteen, näistä halvimmaksi tulee ja toimituskin on nopea:).
Aina näin ei joka tuotteen kohdalla ole. Mutta pyrin suosimaan kivijalkaliikkeitä, jos kumpikin meistä win/win -fiiliksellä. Joka sektrorillahan moni haluaa toimia juuri näin eikä keskitä yhteen liikkeeseen universumin kaikkia ostoksiaan.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
No varsinaisesti en ole tinkinyt koskaan, tarjouslaareja kyllä pengon. Mutta joskus on myyjät (ei näissä lemmikkieläinpuodeissa) itse alkaneet tiputtaan hintaa, kun olen sanonut vain "onpas kallis", jopa silloin kun en ole ollut edes aikomus ollut ostaa, kunhan vaan katsoin jotain. On myyjät joskus suuttuneetkin, kun eivät saa kaupaksi vaikka ovat hintaakin tiputtaneet useita kymppejä.
Loimaan ja Forssan Zoo-Jatar-liikkeissä on tuo 10 ostosta, niin saa NÄISTÄ OSTOKSISTA sen 5% takaisin.
Siis sillä 5% voi maksaa seuraavaa ostostaan, rahankorvikkeena.
Sitten kun vaan keksisi jotain mitä ostaa... Kun ei tuo tukusta tilaaminen tunnu kunnolla toimivan. ._.
(Nytkin on 7leiman ja 3leiman laput, onnistuin hukkaamaan -> pyytämään uuden -> löytämään vanhan! )
Kalakaverit kirjoitti:Vaikkakin nyt ollaan akvaarioaiheisella palstalla ja tiedän hyvin kuinka tuo tinkiminen on yleistynyt hirveästi kivijalkaliikkeissä, mutta silti olisi kiva tietää että onko tämä tinkiminen ihmisille sitten tyypillistä myös optikkoliikkeessä, kenkäkaupassa, kirjakaupassa, vaatekaupassa jne.. ? Vai tapahtuuko sitä sellaisissa liikkeissä jossa sinua oikeasti palvellaan ja ollaan kanssakäymisissä myyjän kanssa? Elektroniikka-liikkeet esim.
Itselleni tinkiminen on myös vierasta yksittäisten tuotteiden kohdalla. On kuitenkin eri asia kysyä parvitarjousta kaloista tai pakettitarjousta, jos ostat allaspaketin ja siihen somisteet jne.. se on mielestäni kaupantekoa myös ostajan puolesta eikä lähes niin ärsyttävää kun alennuksen pyytäminen 10e ruokapurkista tai 8e kasvista.
Myyjät liikkeissä myös muistavat asiakkaansa ja kyllä monet antavat myös kiitoksena alennuksia kanta-asiakkailleen. Kassalla on hieman turha pyytää alennuksia koska "Olen teiltä ostanut paljon ja käyn useasti..", jos käyntejä on vuoden aikana ollut kaksi.
Luulen, että tinkimiseen vaikuttaa myös oletus, onko myyjällä valtuuksia antaa alennuksia. Esim. jonkun ison liikkeen apulainen tuskin voi antaa alennuksia samaan tahtiin kuin pikkuputiikin omistaja, joka toimii samalla myyjänä. Joissakin liikkeissä hinnat ovat myös vedetty niin tappiin, ettei monellekaan tule siellä tingata. Kalliit erikoisliikkeet tai merkkiliikkeet saattavat joutua tinkimisen kohteeksi helpommin, luulen. Tietysti vielä, jos tuntee myyjän ja on ns. vakiasiakas, ehkä oletus on jonkinlainen ale.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Ruoholahdessa on semmonen kiva pikkukauppa missä ei tarvi tinkiä, kauppias tinkii asiakkaan puolesta
Aina on alennuksia saanut, joskus enemmän joskus vähemmän...niin kaloista kuin tarvikkeista.
joedoe kirjoitti:Ruoholahdessa on semmonen kiva pikkukauppa missä ei tarvi tinkiä, kauppias tinkii asiakkaan puolesta
Aina on alennuksia saanut, joskus enemmän joskus vähemmän...niin kaloista kuin tarvikkeista.
Heh:). Mukavan asiakaslähtöinen lähestymistapa . Tuleepahan pistäydyttyä toisenkin kerran:). Noo...myyjä osaa kyllä myydä, ettet tyhjin käsin lähde putiikista koskaan . Ostotakuu:).
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Tinkiminen kuuluu mielestäni kaupantekoon ja tingin aina kun on mahdollista(kyseessä oltava tietysti kauppa jossa hinnasta voidaan keskustella kauppiaan kanssa). Palaan mielelläni kauppaan jossa asiani huomioidaan ja jos kauppias ei tiputa tuotteen hintaa, ymmärrän senkin täysin. Kuitenkaan kauppias ei koskaan myy tappiolla(ainakaan hyvä kauppias), joten aina noissa hinnoissa on tinkivaraa.
Sen minkä säästän tinkaamisella, voin sijoittaa muuhun mukavaan. Olen pihi.
Kaksi kertaa olen muistaakseni tinkinyt. Tarjousta olenkin sitten pyytänyt useamman kerran. Yleensä oma kauppias 15v asiakassuhteen jälkeen pudottelee hintoja muutenkin
Voi tosin johtua siitä, että yritän hankkia ko. liikkeistä mahdollisimman paljon harrastevälineistä. Köyhä toki joutuu tekemään kompromisseja, ja monet isommat hankinnat on tullut hankittua netin kautta suomesta ja ulkomailta (muutoin ne olisi jääneet kokonaan hankkimatta)
Itse olen tosi huono tinkimään vaikka joskus tulee kysäistyä alea kasvista, joka on silminnähden huonossa kunnossa. Sinänsä hassua, koska puutarhamyymälöissä työskentelevänä olen tottunut siihen, että alejen perään kysellään, joskus mitä hoopoimmilla perusteilla mutta osaan siihenkin suhtautua "aina kannattaa yrittää"-meiningillä (ja niile kaikkein hoopoimille perusteille sitten taivastellaan työkavereiden kanssa...). Joskus tulee annettua alea asiakkaille, jos perustelut on hyvät mutta silti olen itse huono niitä kysymään asiakaana. Jos olisin akvapakettia hankkimassa, saattaisin kilpailuttaa myyjät surutta mutta kun tyyliin kuuluu etsiä kaikki, mikä vaan kannattaa, käytettynä niin tuollaista tilannetta tuskin eteen tulee. Tiedän, että kivijalkaliikkeillä on suuria ongelmia kannattavuutensa kanssa, en halua periatteesta alkaa tinkaamaan muutamasta eurosta mutta isomman erän/tavaran sattuessa voisin jotain alea/tarjousta jo kyselläkin mutta eipä ole vielä tullut tuollaista tarvetta vastaan. Kalojen myyntikatteet on pääsääntöisesti euroina per kala ihan järkyttävän pienet vaikka prosentteina voivatkin tuntua isoilta, toki on lajeja joista saa paremmat katteet.
Mitä tulee ale-kortteihin, täällä päin Turun Akvaarioystävät- seuran jäsenet saa lähes kaikista (kaikista? En ole kaikissa asioinut, joten en ole varma) alueen liikeistä -10%. Osa kauppiaista antaa alen ihan kaikesta, osalla tuotteet, joista alen saa, vaihtelee. Parhaimmassa tapauksessa saat parvikalakimppa-alen päälle vielä -10% jolloin randomtetraparven saattaa saada jo melko edukkaasti tyyliin 1e/kpl. Eihän alen antaminen kassalla hidasta maksutapahtumaa mitenkään, se on pari näppäimen painallusta, joten se tuskin ainakaan on jarruna alekorteille.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Mun mielestä eräät tinkivät asiakkaat osaa olla tosi rasittavia! Olin kesätöissä eräässä kaupassa, ja sinne tuli asiakas, joka suuttui mulle, kun en laskenut tuotteen hintaa, sillä se oli valmiiksi jo tarjouksessa, enkä hintaa uskaltanut enää alentaa. Huusi naama punaisena, että haluaa jonkun toisen myyjän, sillä ko. tuote oli hänelle halvempi edellisellä kerralla. En tiedä, kuinka se oli mahdollista, olisi tuonut kuitin mukanaan niin olisin voinut katsoa, mistä alennus oli kiinni.
Toisaalta semmonen reiluhenkinen tinkiminen on ihan kaupasta kiinni, kyllä minä ymmärrän tinkimisen esim. akvaarioliikkeessä jne, ja itsekin sitä teen. Saatan pyytää "parvitarjousta", jos haen isomman määrän kerrallaan ja yleensä parvitarjouksen saankin. Tai kasveista kysyä, että paljonkos kasvia saan tähän hintaan.