Suodatin oli pois päältä!!!

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
lomi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 31
Liittynyt: 13:24, 30.07.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kouvola

Suodatin oli pois päältä!!!

Viesti Kirjoittaja lomi »

Nyt mä sen tein sit. Vaihdoin eilen vedet ja sammutin siksi aikaa suodattimen. Aamuruokinnan yhteydessä huomasin, että johto on vielä irti. Eli 12 tuntia se ehti olla pois päältä kokonaan. Päällepäin ei näy mitään harmeja. Mulla on käytössä sellainen liusketesti, millä mitataan ph, karbonaattikovuus, kokonaiskovuus, nitriitti ja nitraatti. Tein sen, ei mitään tavallisuudesta poikkeavaa näkynyt niissä. Kaikki OK siis. Selvisinkö säikähdyksellä? :o
Kotoa löytyy 100l allas, jossa kardinaalitetroja, mustiamolleja, hopeamolleja, täplämonnisia ja partis.
Mies, lapsi ja kaksi kissaa löytyvät myös, mut ei altaasta!
Jaz
Member
Member
Viestit: 269
Liittynyt: 18:25, 04.08.2002
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lahti

Re: Suodatin oli pois päältä!!!

Viesti Kirjoittaja Jaz »

Putsaa suodatin ennenkuin laitat takaisin päälle, jos ehtii olla noin pitkään pois. Ulkosuodattimissa etenkin käy heikosti, jos siellä tavara ehtii alkaa mätänemään pystyyn. Sitten kun laitat putsarin päälle se mädäntynyt vesi (hapeton vesi) lähtee sieltä matkaan ja etenkin plekot näyttää nyrpeää naamaa.
lomi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 31
Liittynyt: 13:24, 30.07.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kouvola

Re: Suodatin oli pois päältä!!!

Viesti Kirjoittaja lomi »

Kiitos!!! Teen sen. Ei ois tullu mieleen, meinasin vaan vaihtaa vedet uudestaan! :|
Kotoa löytyy 100l allas, jossa kardinaalitetroja, mustiamolleja, hopeamolleja, täplämonnisia ja partis.
Mies, lapsi ja kaksi kissaa löytyvät myös, mut ei altaasta!
Sinfonia
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1055
Liittynyt: 18:32, 05.07.2005

Re: Suodatin oli pois päältä!!!

Viesti Kirjoittaja Sinfonia »

Harvoin tuollaisessa ajassa tosiaan ehtii mitään tapahtua, vaikka suodatin olisikin pois päältä. Tiedän monia tapauksia, missä suodatin on hajonnut tyyliin perjantai-iltana, ja seuraavan on saanut haettua vasta maanantaina jostain 200km päästä :roll: Tätä varten tosin kannattaa aina pitää varasuodatin jossain jemmassa [;)] Pahempi tosiaan on suodattimen uudelleen käynnistäminen, jos sitä ei putsaa, eli ihan kuten Jaz jo aiemmin sanoikin.
lomi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 31
Liittynyt: 13:24, 30.07.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kouvola

Re: Suodatin oli pois päältä!!!

Viesti Kirjoittaja lomi »

No hyvä kuulla, ettei mitään peruuttamatonta sentään tapahtunut vedelle (ts. kaloille!!). Pesin suodattimen nyt ja vaihdoin kolmanneksen vedestä. Toivon tosiaan, ettei vastaavaa unohdusta satu enää! :|
Kotoa löytyy 100l allas, jossa kardinaalitetroja, mustiamolleja, hopeamolleja, täplämonnisia ja partis.
Mies, lapsi ja kaksi kissaa löytyvät myös, mut ei altaasta!
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Suodatin oli pois päältä!!!

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Huhhuh, onneks selvisit säikähdyksellä... Minä selvisin myös tällä viikolla, kun olen tenhyt akvaariomuuttoa ja kalat on nyt tilapäismajotukses... Laitoin ulkosuodattimeen, joka oli siis täynnä vanhoja bakuja ilmastuksenkin siksi aikaa kun tein näitä vaihtoja ja akvan + lipaston siirtoja... Ei sitten riittänytkään se konsti, vaan kun seuraavana aamuna heräsin niin kolmisenkymmentä kalaa oli happea haukkomassa veden pinnassa :o No, suodatin noppaa huuhteluun, uus sieni tilalle, ilmastusta altaaseen, vesiarvojen tarkistus ja vähän uutta vettä... Vaan yksi kala ehtiä kuolla, onneksi ei enempää. Tän jutun kautta alkaa ymmärtää tosissaan niiden bakujen olemassaolon tärkeyden!
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
lomi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 31
Liittynyt: 13:24, 30.07.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kouvola

Re: Suodatin oli pois päältä!!!

Viesti Kirjoittaja lomi »

Joo kyllä olis harmittanut, jos olis kalakuolemia tullut omasta unohduksesta. En tiedä kuinka isoa roolia pelas se, että mulla oli koko ajan hapettaja päällä. :?
Kotoa löytyy 100l allas, jossa kardinaalitetroja, mustiamolleja, hopeamolleja, täplämonnisia ja partis.
Mies, lapsi ja kaksi kissaa löytyvät myös, mut ei altaasta!
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1451
Liittynyt: 18:46, 28.07.2005
Paikkakunta: oulu/Kempele

Re: Suodatin oli pois päältä!!!

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

lomi kirjoitti:Joo kyllä olis harmittanut, jos olis kalakuolemia tullut omasta unohduksesta. En tiedä kuinka isoa roolia pelas se, että mulla oli koko ajan hapettaja päällä. :?
Ei ne kalat hetkessä kuole, itse olin kerrattain toista viikkoa ilman suodatinta, hajos entinen ja ei just ollut rahaa uuteen. Ja pärjäs nuo kalat silloinkin kun, ei vielä suodattamia ollut.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Suodatin oli pois päältä!!!

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Voipi juu olla, että paremmin ilman suodatinta selviäisivät kuin heittämällä ulkosuodattimessa olleet kuolleet bakteerit altaaseen sen jälkeen, kun suodatin oli ollut pois päältä. Oli hurjan näköstä ku meinas kuolla kaikki silmissä :( Onneks selvisivät sitä yhtä lukuunottamatta mun kohdalla.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”