Mutuja

Ulkolammikoiden ja niissä pidettävien kalojen hoito, ongelmat ym. Mukaan lukien ulkona ja sisällä pidettävät kultakalat sekä kotimaiset kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
ahvenat
Starting Member
Starting Member
Viestit: 5
Liittynyt: 16:27, 29.08.2012
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Mutuja

Viesti Kirjoittaja ahvenat »

Löysin tämän sivuston googlettamalla ja tein itselleni profiilin. Olen siis uusi täällä. Olen harrastanut akvaarioita enemmän tai vähemmän innokkaasti vuodesta 1955. Muutaman kerran olen päättänyt lopettaa koko homman, mutta huonolla menestyksellä [;)] Joskus 60-luvun lopulla minulla oli yli 30 pyttyä ja 80-luvun alussa harrastin kiekkoja. Pääharrastukseni on sukellus (42 vuotta) ja siinä yhteydessä näkee paljon kaloja. Taas kerran laitoin pytyn pystyyn ja ajattelin kokeilla kotimaisia kaloja ja kasveja. Tampereen Kaukajärvessä uin joka aamu räpylöillä. Keräsin järvestä karvalehteä, lahnaruohoa, nuottaruohoa ja vesiruttoa. Pyydystin myös muutamia pikkusärkiä (noin 5 cm). Muistan lukeneeni 50-luvulla eräästä vanhasta akvaariokirjasta (Aurel, Akvaario), että mudut sopisivat akvaarioon. Meressä olen niitä nähnyt, mutta en järvissä. Mahtaako kukaan tietää mistä niitä saisi ja onko kellään kokemusta niistä?
Murjaani
Starting Member
Starting Member
Viestit: 22
Liittynyt: 12:31, 08.03.2012
Sukupuoli: Mies

Re: Mutuja

Viesti Kirjoittaja Murjaani »

Mutuista en mitään tiedä, mutta Kaukajärvi on tuttu. Olen siellä tuulastanut ja snorklannut vuosikymmennet. Hieno ja kirkas järvi.
Oletko koskaan saanut tai havainnut järven suuria 4-6 kg:n lahnoja?
ahvenat
Starting Member
Starting Member
Viestit: 5
Liittynyt: 16:27, 29.08.2012
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Mutuja

Viesti Kirjoittaja ahvenat »

Murjaani kirjoitti:Mutuista en mitään tiedä, mutta Kaukajärvi on tuttu. Olen siellä tuulastanut ja snorklannut vuosikymmennet. Hieno ja kirkas järvi.
Oletko koskaan saanut tai havainnut järven suuria 4-6 kg:n lahnoja?
No lahnoja en ole koskaan nähnyt, vaikka olen siellä sukeltanut 42 vuotta. Isoja ahvenia nähtiin paljonkin 70-luvulla.
Mustasiipinen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 101
Liittynyt: 15:43, 31.07.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Mutuja

Viesti Kirjoittaja Mustasiipinen »

Kyllä mutuja on makeassakin vedessä. Kaikki näkemäni ovat asuneet rannan tuntumassa kivikoissa.
Ad astra
ahvenat
Starting Member
Starting Member
Viestit: 5
Liittynyt: 16:27, 29.08.2012
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Mutuja

Viesti Kirjoittaja ahvenat »

Mustasiipinen kirjoitti:Kyllä mutuja on makeassakin vedessä. Kaikki näkemäni ovat asuneet rannan tuntumassa kivikoissa.
Missä päin olet niitä nähnyt?
Mustasiipinen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 101
Liittynyt: 15:43, 31.07.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Mutuja

Viesti Kirjoittaja Mustasiipinen »

Saimaalla. Puumalan Kotkatsaaressa, missä oltiin telttailemassa jo monta kesää sitten, että siitä ei sinällään ole apua... Olin pieni idiootti ja pyydystelin niitä silloin alle rinnansyvyisestä vedestä perhoshaavilla huvikseni. Onneksi yksikään ei muistaakseni kuollut.

Paikka oli sellainen saari, jossa on luonnollinen poukama hiekkaisella pohjalla ja rannalla. Ei paljon yhtään vesikasveja ja ne asustelivat sellaisessa kivikossa jossa kurkkivat kolojen väleistä.
Isäni, joka on kova kalastaja tunnisti kalat muduiksi ja kun olen googlella katsonut mudun kuvaa niin kyllä ne niitä olivat. :D
Ad astra
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Lammikot, karpit, kultakalat ja kotimaiset kalat”