Alumiinijalusta piiloon

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Kaisa
Starting Member
Starting Member

Alumiinijalusta piiloon

Viesti Kirjoittaja Kaisa »

Millaisia ratkaisuja olette kehitelleet / tehneet / hankkineet tavallisen alumiinijalusta suojaksi? Tai eihän se suojaa tarvitse, vaan katsojan silmät paremminkin.. Itse ajattelin teetättää sellaisen kolmisivuisen ( takaa auki ) pömpelin, jonka voisi vain vetää pois tieltä suodatinten putsauksen ym. ajaksi. Kokemuksia tällaisesta? Tai muita huikeita ehdotuksia - nyt alkaa jurppimaan se letkusotkun ja kahden suodattimen tuijottelu! :cry:

/kaisa
Hellu
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hellu »

Ompelin jalustan eteen verhon, joka on tarranauhalla jalustassa kiinni.
Helppo vetäistä pois tieltä putsaustouhuissa ja kestää tietysti konepesun. Ja antaa uutta ilmettä kun vaihtaa kangasta, jos vaikka matto huoneessa vaihtuu :mrgreen: Näitä naisten sisustus juttuja!
Jyrki
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

Minäkin olen tuota miettinyt ja ajatellut josko alumiinijalkojen väliin voisi rakennella jonkinlaista seinää jostain melamiinilevystä tms. Onko kukaan tehnyt sellaista?
Jallu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Jallu »

Miksipä ei onnistuisi alumiinijalustan levyttäminen. Itse en tosin ruuvaisi levyjä kiinni, koska ruuvinreiät heikentävät muutenkin hontelon oloisia alumiinijalkoja. 2-puoleinen tarrateippi, ei mikään tiimariteippi vaan esim Scotch:in palapeilien kiinnitykseen tarkoitettu lienee hyvä tähänkin hommaan.

-Jallu-
Elmiira
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Alumiinijalusta piiloon

Viesti Kirjoittaja Elmiira »

Kaisa kirjoitti:Millaisia ratkaisuja olette kehitelleet / tehneet / hankkineet tavallisen alumiinijalusta suojaksi? Tai eihän se suojaa tarvitse, vaan katsojan silmät paremminkin.. Itse ajattelin teetättää sellaisen kolmisivuisen ( takaa auki ) pömpelin, jonka voisi vain vetää pois tieltä suodatinten putsauksen ym. ajaksi. Kokemuksia tällaisesta? Tai muita huikeita ehdotuksia - nyt alkaa jurppimaan se letkusotkun ja kahden suodattimen tuijottelu! :cry:

/kaisa
Itse rakentelin (tai siis nakitin ukon tekemään) tuollaisen kolmisivuisen etumuksen altaaseen lastulevystä. Ihan toimiva, mutta jos se on hieman isompi, alkaa siirtely olla vaikeaa. Rullien laittaminen alle helpottaa varmaankin. Veden roiskiminen ei ole tietty kovin edullista tuommoselle etumukselle, mutta kun ottaa sen pois vedenvaihdon ajaksi niin ei kupruja tule.
Kuvan varmaankin löydän jostain, jos haluat nähdä.
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viesti:

Re: Alumiinijalusta piiloon

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Kaisa kirjoitti: Itse ajattelin teetättää sellaisen kolmisivuisen ( takaa auki ) pömpelin, jonka voisi vain vetää pois tieltä suodatinten putsauksen ym. ajaksi

/kaisa
Mulla oli kanssa juuri tuollainen suunnitelmissa ja ajattelin vielä jos siihen viritelmään olisi asentanut sellaisia pieniä "huonekalupyöriä" niin kompleksin vetely ja takaisintyöntely ei ainakaan jättäisi jälkiä lattiaan.

Mutta kun laiskuus iskee, niin moni asia jää suunnittelupöydälle :mrgreen:
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
colazo
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja colazo »

Joo mulla on vaneri levyt asennettu niihin tarranauhalla ja olen maalannut sellasella antiikki maalilla siitä tosi kivan näköisen.
colazo
Juissi

Viesti Kirjoittaja Juissi »

Minä hommasin keittiökaappiliikkeestä ovilevyt erikoismitoilla. Ensin ajattelin laittaa saranoilla, mutta laiskuuttani laitoin ne kiinni alumiinikehikkoon tarranauhalla. Hyvä tuli.

http://www.juissi.com/akvaario/ovet.php

-Juissi
Anna-Marjatta
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Anna-Marjatta »

Mitäs jos ompelee verhot, joka toimii kuin ikkunan verhot. Eli voi siirrellä kun haluaa jalustan alle kurkottaa käsiä?

Jalustaan kiinni tarrakiinnitin johon saa pyykkinarun (mielellään liukuva mallia) kiinni, narun pujottelee verhon sisälle.

En ole kokeillut tätä viritelmää joten joku voisi kokeilla. Heitän tätä ideaa ihan tuulesta.
Kaisa
Starting Member
Starting Member

monta hyvää ideaa!!

Viesti Kirjoittaja Kaisa »

Tästä onkin hyvä lähteä liikkeelle, hyviä vinkkejä! Erityisesti Juissin ovet näyttävät hienoilta ja taitavat olla aika toimivatkin.
Pyörät varmaan ovat aika must sinne kolmisivuisen kaapin alle, jos sellaista innostun rakentamaan!
Kiitos vastanneille, lisääkin saa neuvoja / ohjeita tulla.. :mrgreen:

/kaisa
Jyrki
Senior Member
Senior Member

Juissi kirjoitti:Minä hommasin keittiökaappiliikkeestä ovilevyt erikoismitoilla. Ensin ajattelin laittaa saranoilla, mutta laiskuuttani laitoin ne kiinni alumiinikehikkoon tarranauhalla. Hyvä tuli.
Juuri tuollaiset minäkin haluan, hyvä kun on oikein kuvat niin voipi ottaa mallia tuosta kiinnityksestäkin :mrgreen:
samij76
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samij76 »

Ostin Ikeasta bambu sermiä ja sahasin sen oikean korkuiseksi ja laitoin uhuilla rautalangoilla kiinni jalustaan:

Kuva

Sahaus onnistui pistosahalla kaverin avustuksella. (toinen seisoo bambujen päällä ja toinen sahaa.)

Sermi on suht kätevä kun sen kiinnittää sopivista kohdista jalustaan niin sitä pääsee rullaamaan sivuun tarvittaessa.
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viesti:

Muistatko Sami minkä hintaista tuo bambusermi siellä Ikeassa on, ja mitkä on tuon sermin mitat?
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
samij76
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samij76 »

160cm x 200 cm ja n.51€

Jos joku haluaa ostaa sen mitä minulla jäi tuosta minun altaasta yli (n.80cm x 200cm) niin voin luopua siitä 20 eurolla.
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viesti:

Lyhyeksi jäis mulla, kun tarvitsis sellaisen 330cm vähintään.

JT80
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja JT80 »

Mä olen aatellut jotain tämän tyylistä http://reefkeeping.com/issues/2003-11/totm/index.htm
Tiitu
Advanced Member
Advanced Member

Puu

Viesti Kirjoittaja Tiitu »

Esim. Puukeskuksessa voi pyytää sahaamaan valitsemastaan levystä sopivankokoisen palan tai paloja, jotka kiinnittää vaikka magneettikiinnityksellä tai saranoilla. Löytyy halpaa levyä ja komeaa jalopuuta. Ohuehko, suoranapysyvä, kevyehkö levy käy parhaiten.

http://w3.puukeskus.upm-kymmene.com/pks ... enDocument

www.puukeskus.fi

Minulla on alla toinen, pienempi kasviakvaario, joten vain alumiinireunat pitää peittää puulistoilla.
TheMrs
Junior Member
Junior Member
Viesti:

jalustan levytys ja canopy

Viesti Kirjoittaja TheMrs »

Reefkeeping-linkin rakenne näyttää hyvältä.
Mua huolestuttaa kosteus, home ja lämpötilan nousu canopyn ja alakaapin sisällä. Miten olet ajatellut hoitaa tuuletuksen ?

Kaverini oli teettänyt kaapin (ei akvaarioon) täällä:
http://www.paivanpeili.fi/index.php
ja sanoi saaneensa hyvää palvelua.
Tuommoiset liukuovet mahtaa vaan olla erityisen kosteusherkät ?
Jyrki
Senior Member
Senior Member

Re: Puu

Tiitu kirjoitti:Esim. Puukeskuksessa voi pyytää sahaamaan valitsemastaan levystä sopivankokoisen palan tai paloja, jotka kiinnittää vaikka magneettikiinnityksellä tai saranoilla. Löytyy halpaa levyä ja komeaa jalopuuta. Ohuehko, suoranapysyvä, kevyehkö levy käy parhaiten.
Meinaatko, että alumiinijalustaan voi porata reikiä ja laittaa saranat?
hannu
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies

Re: Puu

Viesti Kirjoittaja hannu »

Jyrki kirjoitti: Meinaatko, että alumiinijalustaan voi porata reikiä ja laittaa saranat?
Minä olen nähnyt muistaakseni 350 l altaan jossa oli laitettu alumiinijalustaan ovet vanerista. Alumiiniprofiiliin oli porattu reikä ylä ja alaputkiin ja näitä rei'istä meni sitten tapit vaneriin porattuihin reikiin. Ihan siistin näköinen ja helpposti toteutettava ratkaisu. Jalusta oli ollut käytössä useita vuosia ilman ongelmia. Ja jos pelkää jalustan puolesta, saa saman näköisen ratkaisun aikaan kyllä poraamattakin. Tänne kirjoittavalla JJVi:llä on yhden altaansa jalustassa 10 mm vanerista tehty verhoilu. Tarkasti oikean kokoiseksi laikatut vanerinpalat pysyvät alumiinijalustan aukoissa ilman saranoitakin.

Hannu
Tiitu
Advanced Member
Advanced Member

saranat

Viesti Kirjoittaja Tiitu »

Esim. Bebekin vahvat magneetit voisi liimata jalkoihin ja vastakappaleet (rautapala) oviin tai päinvastoin, jolloin levyt voi halutessaan helposti irrottaa. Sarana ei taida kestää magneeteilla, mutta voihan lankunpätkästä tehdä sopivan viritelmän alumiinijalan viereen, jos ei halua porata alumiiniin reikiä.

Magneetteja hintaan 0.4-3 euroa/kpl:
http://www.bebek.fi
+ kirjoita tuotehakuun magneetti

Kantsii ehkä huomata, että magneetti tuhoaa tietokoneen disketit ja kovalevyn, jos joutuu lähelle niitä!
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Ja samaten kannattaa huomata että keraamiset magneetit ovat myös todella hauraita, eli eivät kestä iskuja vaan paloja lohkeaa helposti. Itsellä on 300L altaan alustassa tavalliset ovimagneetit ruuvattuna kiinni alumiiniputkiin ja sitten vastakappaleet vaneri oviin. Kannattaa mitoittaa siten että ovi on putkikehikon sisäpuolella, on ainakin minusta parempi ratkaisu kuin yrittää koko jalustaa peittoon.
/jari
Jyrki
Senior Member
Senior Member

Ok, ajattelin vain että jos poraa reikiä alumiiniin niin eikö se sitten heikennä kantavuutta?
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Ok, ajattelin vain että jos poraa reikiä alumiiniin niin eikö se sitten heikennä kantavuutta?
Muutama pieni reikä tuskin saa niitä pystyputkia nurjahtamaan, reiät olisivat vaarallisempia jos kuormitus olisi väsyttävä, mitä se kuitenkaan ei tässä tapauksessa ole.
/jari
tomi69
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja tomi69 »

Edellisen akvaarion jalustan peitin tälläisellä rakentelulla.
http://koti.mbnet.fi/tomi69/Kuva%20125.jpg

Takaa jäi avonaiseksi ja etuosa oli irroitettava. Materiaali oli lämpökäsitelty haapapaneeli ja käsittelin sen puuoöljyllä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”