Marmoritapparakala 128-litraiseen?

Tetrat, seisojakalat, piraijat, tapparakalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kalojen kaveri
Junior Member
Junior Member
Viestit: 110
Liittynyt: 16:04, 01.07.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pirkkala

Marmoritapparakala 128-litraiseen?

Viesti Kirjoittaja Kalojen kaveri »

128-litraisessani on tällä hetkellä kolme omenakotiloa (ihan pieniä vielä, n. 1cm kokoisia) ja 11kpl sinineontetroja. Olisikos mahdollista ottaa marmoritapparakaloja tuohon joukkoon lisäksi? Ph:7, NO2: 0,0mg/l, gh: 4-5, kh: 2-3. Ajattelin ottaa vielä muutaman noita sinineoneita, kun ovat aikas arkoja noin pienessä parvessa. Altaassa on muutamia pinnalle asti ylettyviä kasveja, joista saisi hyviä piilopaikkoja.

Pärjäisivätkö nuo marmorit pelkillä kuivatuilla hyttysentoukilla ja hiutaleruuilla? Elävää ruokaa en nimittäin ajatellut noille antaa. Ja menisikö niitä n. 10kpl tuohon litramäärään? Altaaseen on muuttamassa myös partamonni naaras, mutta se tuskin kauheasti siellä pohjassa marmorien elämään vaikuttaa. Tuskimpa omppuihin koskevat, kun ne liikkuvat enimmäkseen pohjassa?

Jos marmorit eivät nyt jostain syystä käy, voisitteko ehdotella joitakin muita pinnalla viihtyviä parvikaloja, jotka EIVÄT näykkisi omppuja :)
128l
74l
nuolimonni11
Member
Member
Viestit: 322
Liittynyt: 20:10, 17.08.2012
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Hollola/Lahti

Re: Marmoritapparakala 128-litraiseen?

Viesti Kirjoittaja nuolimonni11 »

mun mielestä sinne sopii mutta valistakaa viisaammat.
Hakusessa yli 200 litran allas, joten laittakaa tarjouksia tulemaan! :)
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Marmoritapparakala 128-litraiseen?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Kalojen kaveri kirjoitti:128-litraisessani on tällä hetkellä kolme omenakotiloa (ihan pieniä vielä, n. 1cm kokoisia) ja 11kpl sinineontetroja. Olisikos mahdollista ottaa marmoritapparakaloja tuohon joukkoon lisäksi? Ph:7, NO2: 0,0mg/l, gh: 4-5, kh: 2-3. Ajattelin ottaa vielä muutaman noita sinineoneita, kun ovat aikas arkoja noin pienessä parvessa. Altaassa on muutamia pinnalle asti ylettyviä kasveja, joista saisi hyviä piilopaikkoja.

Pärjäisivätkö nuo marmorit pelkillä kuivatuilla hyttysentoukilla ja hiutaleruuilla? Elävää ruokaa en nimittäin ajatellut noille antaa. Ja menisikö niitä n. 10kpl tuohon litramäärään? Altaaseen on muuttamassa myös partamonni naaras, mutta se tuskin kauheasti siellä pohjassa marmorien elämään vaikuttaa. Tuskimpa omppuihin koskevat, kun ne liikkuvat enimmäkseen pohjassa?

Jos marmorit eivät nyt jostain syystä käy, voisitteko ehdotella joitakin muita pinnalla viihtyviä parvikaloja, jotka EIVÄT näykkisi omppuja :)
Kilttejä ovat. Ei minulla omppuja näyki. Suurin ongelma on kansilasit, jotka pitää olla, sillä hyppivät ulos akvasta. Kohtuullinen parvi hyvä, sillä yksin eivät viihdy. Hiutaleet ja monipuolinen kuivamuona riittää tod.näköisesti. Itse välillä surviaisen toukkia annan, muttei niille nyt niin persoja ole.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
catze
Member
Member
Viestit: 437
Liittynyt: 17:26, 30.03.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turun seutu

Re: Marmoritapparakala 128-litraiseen?

Viesti Kirjoittaja catze »

Marmorit on kilttejä persoonia, ei ne nypi.
Itellä lähes samankokoisessa noita 10 kpl ja lisää mahtuisi. Syötän harvakseltaan survaria, eniten Spectrumin tai Aquatic naturen pienintä raetta sekä eri hiutaleita. Nämät on loistokavereita pintaan, pohjalla mulla on seepraplekoja. Hyppimisen kanssa saa olla aluksi tarkka, vedenvaihdoissa muutama yritti tehdä aluksi loikkia mutta nyt jo tottuneet siihen pelin henkeen :)

( Onkohan näitä muuten näkynyt jossain Tku-Hki akselilla, jokunen aika sitten etsin tuloksetta ? )
Seeprapleko L-046 poikue videolla ♥ http://www.youtube.com/watch?v=DYc1NzgmBf0
Kalojen kaveri
Junior Member
Junior Member
Viestit: 110
Liittynyt: 16:04, 01.07.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Marmoritapparakala 128-litraiseen?

Viesti Kirjoittaja Kalojen kaveri »

Kiitos paljon, alankin heti etsiä tietoa näistä lisää :) Kansilasit tuosta löytyy kyllä, ja ruokinta- sekä johtoaukkoihin on suunnitteilla laittaa verkkokin (yksi perheenjäsen pelkää kuollakseen, että omput kiipeävät akvaariosta ulos ja löytyvät jonkun tyynyltä) :)
128l
74l
Kalojen kaveri
Junior Member
Junior Member
Viestit: 110
Liittynyt: 16:04, 01.07.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Marmoritapparakala 128-litraiseen?

Viesti Kirjoittaja Kalojen kaveri »

Semmoista vielä lisäisin että mistäköhän löytyisi täällä Tampereen seudulla marmoreita? Ovatko ihan perus akvaariokaupan "hyllykamaa" vai pitääkö oikein tilata jostain?
128l
74l
ameise
Starting Member
Starting Member
Viestit: 28
Liittynyt: 15:45, 22.07.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Marmoritapparakala 128-litraiseen?

Viesti Kirjoittaja ameise »

Kokemuksesta: kansilasit/valokansi ehdottomasti, muuten löytyy kala toisensa perään lattialta!! Omassa silloisessa 100-litraisessa altaassa tapparoita oli alunperin 16kpl, joista muutaman aina silloin tällöin tasaisin väliajoin poimin lattialta kuivuneena :( Kilttejä kaloja ovat :)
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2122
Liittynyt: 20:22, 19.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Marmoritapparakala 128-litraiseen?

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Moikka!

Mä olen alkanut funtsimaan marmoritapparakalaparvea mun akvaarioon. Nyt olisinki kysellyt minkälaisia virityksiä teillä on akvaarion päällä estääkseen tapparoiden hyppimisen pois akvaariosta?

Mulla on siis päältä avoin akva, jossa valona on Arcadian overtank jaloilla kiinni. Se on siis kokolasiakvaario, ei kehys. Jostain pleksin paloista saa varmaan ihan toimivat kansilasit, mutta mites noi kulmat pitäs peittää? Tarkottaen kun akvaariosta tulee ulos lämmittimen johtoa, suodattimien johtoja, jne. Ilmeisesti pääsevät pomppaamaan ulos ihan pienestäkin kolosesta. Mä mietin, joskos jostain suodatinmatosta askartelis niihin kulmiin palat, johon tekis pienet kolot just noita johtoja varten. Olisko toimiva idea? Niihin matonpaloihinhan vois sitte istuttaa vesiviljelyyn noita huonekasvejakin.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
Potko
Starting Member
Starting Member
Viestit: 15
Liittynyt: 12:16, 19.03.2014
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Marmoritapparakala 128-litraiseen?

Viesti Kirjoittaja Potko »

Helsingin Stockalla on ollut! Sekä marmoreita- että kääpiöitä!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tetrat”