Kokemuksia kongontetrasta

Tetrat, seisojakalat, piraijat, tapparakalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

pemperton
Member
Member
Viestit: 319
Liittynyt: 10:39, 23.02.2002
Paikkakunta: Finland uusikaupunki

Kokemuksia kongontetrasta

Viesti Kirjoittaja pemperton »

Onko kokemuksia kongontetrasta?
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2408
Liittynyt: 09:35, 26.09.2001
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Loppi, Kormu City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Olen itse ainakin lukenut, että kongontetrat tarvitsevat kookkaan ja runsaskasvisen akvaarion. Usein toistuva vedenvaihto kuulemma tärkeitä eikä vedessä saisi olla epäpuhtauksia.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Minulla on 720-litraisessa niitä parvi. Helppoja ja mukavia kaloja, jotka eivät mielestäni mitään erityisjuttuja tarvitse. Tosin kunnollista parvea ei oikein alle 250 litraiseen näistä saa. Mitä lähinnä olisit halunnut tietää?

T: Mari
pemperton
Member
Member
Viestit: 319
Liittynyt: 10:39, 23.02.2002
Paikkakunta: Finland uusikaupunki

Viesti Kirjoittaja pemperton »

Elikkä kuinka paljon sinulla on kongontetroja? Mikä sinulla on pH altaassasi?
Orthilia
Starting Member
Starting Member
Viestit: 34
Liittynyt: 16:42, 29.05.2002
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Orthilia »

Mietin itsekin tässä kongontetroja jossain vaiheessa. Altaaksi ei siis alle 250-litraista, vai? Entäs mitä kaveriksi? Suht' samoilta alueilta olevia kaloja, siis.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Orthilia kirjoitti:Mietin itsekin tässä kongontetroja jossain vaiheessa. Altaaksi ei siis alle 250-litraista, vai? Entäs mitä kaveriksi? Suht' samoilta alueilta olevia kaloja, siis.
Juu, en laittaisi alle 250 litraiseen. Samasta maanosasta löytyy kavereiksi vaikka timanttikirjoahvenia ja kaikenlaisia ripsimonneja.

T: Mari
Orthilia
Starting Member
Starting Member
Viestit: 34
Liittynyt: 16:42, 29.05.2002
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Orthilia »

Mari kirjoitti:
Orthilia kirjoitti:Mietin itsekin tässä kongontetroja jossain vaiheessa. Altaaksi ei siis alle 250-litraista, vai? Entäs mitä kaveriksi? Suht' samoilta alueilta olevia kaloja, siis.
Juu, en laittaisi alle 250 litraiseen. Samasta maanosasta löytyy kavereiksi vaikka timanttikirjoahvenia ja kaikenlaisia ripsimonneja.
Minkäkokoista parvea tuollaiseen 250 l(tai tietty mieluummin vielä isompaan) akvaarioon sitten voisi harkita? Tosin on kai vielä hieman aikaista miettiä, muutto edessä joskus elokuussa, eli sitä ennen on pidättäydyttävä uusien akvaarioiden ostosta.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

No kai se nyt riippuu siitä altaan koosta, mutta 250 litraiseen menee ihan mukavasti tuommoinen 8 - 10 päinen parvi.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
pauli1
Junior Member
Junior Member
Viestit: 107
Liittynyt: 18:06, 13.02.2003

Viesti Kirjoittaja pauli1 »

Kertokaapas onko kongontetra herkkä veden suurelle nitraattipitoisuudelle? Muutenkin vastaanotan mielelläni kaikenlaista nippelitietoa tästä kalasta.
juhe
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 18:33, 11.02.2003
Paikkakunta: pirkkala

Viesti Kirjoittaja juhe »

Minulla on kongon tetroja 250 litrasessa 8kpl parvi. Nyt kun kalat ovat kasvaneet ja selkäevät ja pyrstö ovat kehittyneet, olen todella tyytyväinen hankintaani. Kalat ovat todella vilkkaita uimareita ja melkoisia ahmatteja ruuan suhteen (pakastettu hauenmäti saa ne sekoamaan).

Kalalle sopivista vesiarvoista ei minulla ole niin kauheasti tietoa. Itse vaihdan noin kolmanneksen vettä 7-10 päivän välein.
Ph 7,2-7,5,no2 <0,3, kh 3, gh 6-7.
Ainakin noilla arvoilla mielestäni voivat hyvin. Suosittelen.
piriki
Junior Member
Junior Member
Viestit: 190
Liittynyt: 19:29, 09.11.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja piriki »

Millaista suodatusta kongontetrat tarvitsevat? Omassa 320 l:n altaassani on Projekt 1001:llä (1000 l/h) toimiva päätymattosuodatin, riittääkö tuollainen, jos laittaa kaveriksi pienen sisäsuodattimen (400 l/h)? Vaihdan 30 % vedestä viikoittain, eivätkä vesiarvot (pH,NO2)pääse heittelemään tuolla välin yhtään. Onko 160 cm pitkä akvaario kongontetralle parempi kuin korkeampi ja leveämpi malli?
Mastacembalus
Junior Member
Junior Member
Viestit: 142
Liittynyt: 16:26, 03.04.2003
Akvaarioseurat: OAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Mastacembalus »

Osallistumpa keskusteluun utelemalla että minkä kokoisen noita kongontetroja parven laittaisitte 600l akvaarioon. Muuna kalastona tulee olemaan sekalaisia kirjoahvenia ja ripsimonneja ym.

Mulla ei oikein ole mistään tetroista kokemuksia, niin vaikea arvioida tuota parven kokoa ja allaskin on vasta tulossa. Mietin kuitenkin että tuohon voisi jo jonkinlaisen porukan laittaa...
pauli1
Junior Member
Junior Member
Viestit: 107
Liittynyt: 18:06, 13.02.2003

Viesti Kirjoittaja pauli1 »

600-Litraisessa olisi tuollainen 20-päinen parvi jo tosi upea.
Malla
Junior Member
Junior Member
Viestit: 63
Liittynyt: 14:18, 02.10.2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Malla »

Minäkin olen miettinyt kongontetraa altaaseeni ja minua kiinnostaisi tietää repiikö se kasveja? Luin muutamastakin nettilähteestä, että se repii ja mietin että miten sen sijoitat runsas kasviseen altaaseen jos altaassa on ripsimonnejakin? Eihän sinne jää yhtään kasvia jos molemmat lajit "napsivat" ohimennessään kasvit suihinsa? :?
monni720l
Junior Member
Junior Member
Viestit: 184
Liittynyt: 21:20, 07.09.2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja monni720l »

Omien kokemuksieni mukaan kongot eivät revi kasveja, korkeintaan näykkivät. Ei siis tarvitse pelätä, että allas autioituu kongojen toimesta.
pauli1
Junior Member
Junior Member
Viestit: 107
Liittynyt: 18:06, 13.02.2003

Viesti Kirjoittaja pauli1 »

Juu. Meilläkin ovat pysyneet kasveista erossa. :)
Tosin Kongoni eivät ole vielä täysikasvuisia, eli en tiedä sitten jos vanhempina näykkii.
Gnolli
Starting Member
Starting Member
Viestit: 33
Liittynyt: 20:56, 11.12.2003
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Gnolli »

Ei mun kongontetrat kasveihin koske. Ne ovat siitä mukavia fisuja kun ne on aina liikkeessä ja ui porukalla altaasta päästä-päähän :) Silloin kun ostin ne niin ei näyttäny oikein miltään, mutta nyt niillä on hienot selkäevät! Kannattaa harkita niiden ostamista.
Lumpeenkukka
Starting Member
Starting Member
Viestit: 9
Liittynyt: 07:54, 20.05.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Lumpeenkukka »

Hei!
Tarkoitus olisi hankkia 10 kpl kongontetroja, voiko niitä pitää yhdessä helmiäistonkijoiden kanssa? Niitä ajattelin 2-3, akvaariossa on 400 l tilaa. Löytyykö ihmisiä, joilla kokemusta moisesta? uteloittaa..
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3804
Liittynyt: 15:06, 29.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio/Turku

Re:

Viesti Kirjoittaja marinum »

monni720l kirjoitti:Omien kokemuksieni mukaan kongot eivät revi kasveja, korkeintaan näykkivät. Ei siis tarvitse pelätä, että allas autioituu kongojen toimesta.
Onko jollain kongot nyppineet kasveja?

Mites näiden sukupuolikäyttäytyminen, kisailevatko koiraat paljon keskenään? Onko joku pitänyt näitä vain koirasporukassa?
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1400
Liittynyt: 22:32, 24.03.2008
Akvaarioseurat: OAS veepeejii
Paikkakunta: Oulu

Re: Kokemuksia kongontetrasta

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Täällä ei ainakaan kasvit ole maistuneet. Mulla on 6kpl 540litraisessa. Yläosassa muut kaverit on 4kpl sinirihmakaloja ja 2 monnia (ehkä loistokuultomonni) Enemmänkin tonne Kongoja menis, mutta tarkoituksena on lisätä noita monneja, kunhan niitä tukusta saa. Muut kalat on pohjalla eläjiä.
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
Mabo
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1120
Liittynyt: 15:28, 21.03.2007
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kokemuksia kongontetrasta

Viesti Kirjoittaja Mabo »

Ei minullakaan kongontetrat ole kasveihin koskeneet. Niitä on 20 kpl tuolla 600-litraisessa, enemmistö koiraita. Koiraat kisailevat toisinaan, mutta eivät ota varsinaisesti yhteen, enemmän näyttää kilpauinnilta, kun ne pyyhältävät kylki kyljessä.
Tsekkaa Ciklidistien uudistuneet nettisivut!
www.ciklidistit.fi
punakaalimehu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 82
Liittynyt: 13:45, 10.10.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kouvola

Re: Kokemuksia kongontetrasta

Viesti Kirjoittaja punakaalimehu »

Minulla oli 140litraisessa 4 kongolaista ja nitraatti oli pilvissä mutta hyvin ne tuntuivat pärjäävän. Eli eivät mielestäni ole herkkiä. Voihan se tietysti olla että kyseiset yksilöt olisivat tottuneet huonompiin oloihin kun olivat ties kuinka kauan asuneet tuossa altaassa ennenkuin se minulle tuli. Luovutin kongot asumaan isompaan altaaseen, jossa odotti lähemmäs kymmenen lajitoveria. Kongolaiset ovat mielestäni aika rauhallisia (verrattuna tiikeribarbeihin, jotka myös näitä hätyyttivät), eivätkä syöneet kasveja.
NoiR
Member
Member
Viestit: 440
Liittynyt: 16:44, 31.05.2007
Paikkakunta: Vihti

Re: Kokemuksia kongontetrasta

Viesti Kirjoittaja NoiR »

Mulla kävi sellainen kummastuttava juttu kongojen kanssa, että oppivat repimään ja syömään aina uudet versoavat anubias nanan lehdet. Kasvi, jonka ei pitäisi maistua monellekaan kalalle, kun on niin kovat lehdet. Not! ;) Myös altaaseen plekoille laitetut salaatinlehdet saa kovaa kuritusta kongoilta ja tonkijoilta... näyttäisivät ihan syövän sitä eikä vaan repimisen ilosta riehua. Muihin kasveihin en ole huomannut kongojeni koskevan.
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3804
Liittynyt: 15:06, 29.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio/Turku

Re: Kokemuksia kongontetrasta

Viesti Kirjoittaja marinum »

Kuinkakohan monta noita kongoa voisi (ja millä sukupuolijakaumalla) hyvällä omalla tunnolla ottaa 464 litraiseen 160 cm pitkään altaaseen jossa ei ole muita ylävesien asukkaita kuin 4 helmirihmakalaa? Ruusutetroja löytyy parikymmentä muta ne uivat aika alhaalla. Uivatko muuten keskivedessä vai vielä ylempänä? Ne on nnin pieniä kaupoissa että on vaikea hahmottaa niiden kokoa täysikasvuisina [;)] .
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
jippo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 749
Liittynyt: 15:45, 31.03.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Masku

Re: Kokemuksia kongontetrasta

Viesti Kirjoittaja jippo »

Itse en ottaisi enempää kuin 6+6 koska koiraille mittaa tulee helposti yli 10cm ja ovat vielä erittäin vilkkaita kisaillessaan keskenään. Meillä ainakin viilettävät pääosan ajastaan altaan yläosassa, toki keskivedessäkin kisaillaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tetrat”