Elikkäs taustoja akvaariostani. akvaario on pieni 60l, suodattimesta en osaa sanoa, tuli juwelin akvaariopaketin mukana.
Akvaario perustettu n. 2kk sitten ja kypsyttely tehty kaupan valmisteella ( ei paras vaihtoehto, mutta asia selvisi vähän jälkijunassa minulle).
Kalastoa akvaariossa on 6kpl neontetroja ja kolme kappaletta täplänuolimonneja. Tarkoitus hankkia vielä tuo toinen 6kpl neoneita jossain vaiheessa.
Vesiarvot olen mitannut eilen ja ne näytti tältä (liuskatesti joten ilm.suuntaa antavat tulokset)
cl2 0
ph 6.8
kh 6
gh 8
NO2 0
NO3 10
Miltä nämä arvot näyttää tuota kalastoa ajatellen, olen aivan aloittelija tässä harrastuksessa. Joskus nuorena oli akvaario kotona mutta silloin toiminta oli tyyliin että vedet akvaan ja perään mitä tahansa kaloja joista itse mahdollisesti tykkäsi.
Ja sitten asiaan, eli yksi neoneista käyttäytyy välillä mielestäni omituisesti, ei varsinaisesti hinkkaa itseään mutta "pukkaa" itseään ohimennen kiveen ym sisustukseen ja välillä innostuu tekemään sitä useamman kerran peräkkäin, kutiaako sitä vai voisiko olla mahdollista kutemis käyttäytymistä koska suodattimen alla on ollut pariin kertaan aika kiihkeetä menoa. Ulkoisesti kaloissa ei näy mitään ajatellen mahdollisia loisia. Kyseinen tetra myös pyörähtelee omituisesti akvassa veden vaihdon jälkeen.
Vettä vaihdan akvaan 1-2 kertaa viikko, yleensä sen kaksi koska allas on pieni. Lämpötila akvassa on noin 24 asteen paikkeilla, illalla hitusen korkeampi koska lamppu tuntuu jonkun verran lämmittävän vaikka en koko päivää valoja pidäkkään vaan n.2h aamulla ja kotiin tullessa laitan päälle ja ovat päällä n.6-7h. Käytän seran vedenparannusainetta.
Osaisko joku kertoa missä vika voisi mahdollisesti olla ja pitäisikö tuosta neonista olla huolissaan?
Neontetran omituinen käytös???
Valvoja: Moderaattorit
Re: Neontetran omituinen käytös???
Olisikohan tuo nyt sitten kutukäyttäytymistä, kahteen kertaan siivonnut akvasta homehtuneita kutuja pois parin päivän sisään. Itse en ainakaan keksi että vesiarvoissa voisi olla jotain pielessä. Tietty loisetkin mahdollisia. Kuinka innokkaita nuo neontetrat on tekemään tuota kutua?