Monnisten kudetus

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
patu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1065
Liittynyt: 21:18, 18.01.2003
Akvaarioseurat: FOMA #6
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kemi
Viesti:

Monnisten kudetus

Viesti Kirjoittaja patu »

Ajattelin kokeilla monnisten kudetusta, kun kiekoilta jäi yksi kutuallas tyhjilleen. Monnisia löytyy seuraavanlaisia, kultapää-, täplä-, panda- ja kuparimonnisia.

Tarviiko altaan pohjalla olla hiekkaa ja kasveja vai riittääkö monnisille pelkkä paljas allas? Tieten mukavampi monnisilla olisi jos altaassa ois hiekkaakin, mutta onko välttämätön?
pyrtsi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 26
Liittynyt: 19:36, 06.12.2003
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Paimio

kudetus

Viesti Kirjoittaja pyrtsi »

No eipä ne tarvitse hiekkaa eikä kasveja mutta paremmin ne viihtyy
jos akvassa olisi joku kasvi ainakin vähän niin kuin suojana.
Kutemisen jälkeen emokalat pois akvasta kutua syömästä.
Hara
Member
Member
Viestit: 347
Liittynyt: 00:37, 19.08.2001
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja Hara »

Pandamonniseille ainakin kasveja ja koristeita, tykkäävät niin kovasti jemmata vähäiset munansa... ja suhteellisen nopeasti ehtivät ne syömäänkin.
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1423
Liittynyt: 13:42, 22.01.2002
Paikkakunta: Helsinki; TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

Jos laji on vielä valitsematta, kannattaapi huomioida, että nuorten kalojen kudetatuttaminen on huomattavasti helpompaa kuin vuosia vanhojen.

Kati
IV
Junior Member
Junior Member
Viestit: 71
Liittynyt: 12:05, 26.02.2003
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja IV »

Kati kirjoitti:Jos laji on vielä valitsematta, kannattaapi huomioida, että nuorten kalojen kudetatuttaminen on huomattavasti helpompaa kuin vuosia vanhojen.

Kati
Minulla olisi nuoria kuparimonnisia. Osaako joku kertoa tarkalleen, miten saisin kudun onnistumaan?
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1423
Liittynyt: 13:42, 22.01.2002
Paikkakunta: Helsinki; TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

IV kirjoitti:Minulla olisi nuoria kuparimonnisia. Osaako joku kertoa tarkalleen, miten saisin kudun onnistumaan?
Jos ne ovat jo sukukypsiä, ne tuskin tarvitsevat muuta kuin paljon hyvää ruokaa (pakasteita, elävääkin jos saat jostain) ja ehkä vähän tihennettyjä, hiukan viileämpiä vedenvaihtoja.

Ja just kun pääsin kirjoittamasta, että nuoret kalat kutee helpommin, hyvinmonivuotiaat täplämonniset pistivät hommiksi... Valitettavasti tähän hätään en taida saada kasvatuslaitosta pystyyn :|.


Kati
AnouQ
Starting Member
Starting Member
Viestit: 14
Liittynyt: 14:46, 14.01.2004
Paikkakunta: Kokkola

Monnisten kudetus

Viesti Kirjoittaja AnouQ »

Löysin juuri tänään aihetta käsittelevän sivuston, jonka pistin bookmarkkeihin, että voin myöhemmin tarkemmin syventyä. Jaetaanpa se kaikelle kansalle.

JOS toi linkitys nyt onnistuu..
BreedingCorydoras
--Minä synnyin tälläiseksi, mikä on sinun puolustuksesi?--
pauli1
Junior Member
Junior Member
Viestit: 107
Liittynyt: 18:06, 13.02.2003

Viesti Kirjoittaja pauli1 »

Terve!
Multakin löytyy Kupari- ja Täplämonnisia. Olen myös ajatellut kudettaa niitä. Kysymykseni onkin, että käykö kudetusaltaaksi 25- litrainen muoviallas. Suodattimena on Eheim 2008. Lämmitintä ei ole, mutta sehän onkin turha monnisia kudetettaessa.
Rapu82
Starting Member
Starting Member
Viestit: 16
Liittynyt: 04:06, 02.08.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Monnisten kudetus

Viesti Kirjoittaja Rapu82 »

Minulla seura-akvaariossa olevat somamonniset kutevat. Mitä pitäisi tehdä, jotta kudusta kehittyisi poikasia. Vai voiko onnistua tuurilla tekemättä mitään.
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2795
Liittynyt: 05:33, 01.07.2009
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Monnisten kudetus

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Tuuristahan se ei ole kiinni. Jos altaassasi on muutakin kalastoa kuin noita monnisia, ei kuduista voi odottaa kuin korkeintaan paria poikasta per vuosi. Kalojen lisäksi mätimunia jahtaavat kotilot ja sukaravut. Selviytyminen paranee, jos altaassa on paljon sammalta.

Jos haluaa suuremman "saaliin", pitää mätimunat pelastaa predatoreilta ja homeelta. Jotkut laittavat munia altaan reunaan tulevaan poikasaltaaseen, mutta lopputulos on yleensä heikohko. Somamonnisen munien kerääminen ei ole muutenkaan kovin tuottoisaa, koska suurin osa munista on piilossa, eivätkä ne ole ryppäissä kuten vaikkapa kuparimonnisilla.

Parhaan lopputuloksen saat, kun laitat astiaan pari litraa akvaariovettä ja sinne ilmastimen. Lisää mukaan yhden vuorokauden ajaksi pari tervalepän käpyä homeen estämiseksi. Poikaset kuoriutuvat neljässä päivässä, jonka jälkeen ne pitäisi kaataa pillisuodattimella varustettuun kasvatusaltaaseen. Tähän käy käytännössä muovinen lelulaatikko. Pienokaiset alkavat uidan parin päivän iässä ja kolmantena päivänä niille pitää antaa ruokaa eli käytännössä mikromatoja ja liotettua jauhettua kuivaruokaa.

Kasvu standardimitoin eli kuonon kärjestä pyrstön juureen:
7 pv 6,5mm
1 kk 9,2mm
2 kk 15mm
3 kk 23,4mm

Aikuisväri muodostuu 10-12 viikon iässä. Laji voi kutea 4-5 päivän välein. Kudun voi laukaista (jos ei muuten ole innostusta) tekemällä suuren vedenvaihdon kylmällä vedellä, jolloin lämpötilan tulisi laskea kolmella asteella. Kutu alkaa tästä kolmen päivän kuluttua.
outi83
Junior Member
Junior Member
Viestit: 194
Liittynyt: 09:25, 17.03.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Monnisten kudetus

Viesti Kirjoittaja outi83 »

Minä sain nyt kasvatettua pikkumonnisia kelluvassa poikasaltaassa. Kaksi poikasta on nyt ollut isossa altaassa jo viikon ja ikää niillä on noin 2kk. Nuorempia poikasia on nyt 7 kpl kelluvassa poikasaltaassa ja niillä ikää noin 1kk. Poikaset on kuparimonnisten poikasia.
240l juwel: rusokirjoahvenet, punapäätetrat, kirsikkabarbit, partis, salamanteri ja kuparimonniset.
Maaria1234
Starting Member
Starting Member
Viestit: 20
Liittynyt: 18:51, 02.08.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Monnisten kudetus

Viesti Kirjoittaja Maaria1234 »

Huomasin veden vaihdon yhteydessä akvan lasissa muutaman kutupalleron ryppään. Irrottelivat pallerot varovaisesti ja laitoin ne poikasaltaaseen. Seuraavana päivänä kolmesta munasta oli kuoriutunut poikanen. Poikaset ovat nyt 2pv vanhoja. osaavatko näin pienet poikaset vielä syödä murskattuja hiutaleita?
myllys83
Starting Member
Starting Member
Viestit: 30
Liittynyt: 09:23, 20.02.2013
Akvaarioseurat: en kuulu
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kauhajoki

Re: Monnisten kudetus

Viesti Kirjoittaja myllys83 »

Mulla on kupari ja täplämonnisia samassa altaassa ja oikeestaan viikoittain ilmestyy mätimunia laseihin päivä tai pari veden vaihdon jälkeen. Nyt oon ottanu kelluvaan poikasaltaaseen mätimunia talteen. Poikasia on kuoriutunut parissa erässä isoimmat poikaset (7kpl) on nyt vajaan 1cm mittaisia ja pienimmät (10kpl) on kuoriutunut tämän päivän (16.11.-14) aikana. Mätimunia on vielä toiset 17kpl jäljellä mitkä keräsin tänään talteen. Siitä en tiedä kumpiako poikaset on täpliä vai kuparia kun mätimunat ilmestyy aina silloin kun ei akvaarion elämää seuraa.
myllys83
Starting Member
Starting Member
Viestit: 30
Liittynyt: 09:23, 20.02.2013
Akvaarioseurat: en kuulu
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kauhajoki

Re: Monnisten kudetus

Viesti Kirjoittaja myllys83 »

myllys83 kirjoitti:Mulla on kupari ja täplämonnisia samassa altaassa ja oikeestaan viikoittain ilmestyy mätimunia laseihin päivä tai pari veden vaihdon jälkeen. Nyt oon ottanu kelluvaan poikasaltaaseen mätimunia talteen. Poikasia on kuoriutunut parissa erässä isoimmat poikaset (7kpl) on nyt vajaan 1cm mittaisia ja pienimmät (10kpl) on kuoriutunut tämän päivän (16.11.-14) aikana. Mätimunia on vielä toiset 17kpl jäljellä mitkä keräsin tänään talteen. Siitä en tiedä kumpiako poikaset on täpliä vai kuparia kun mätimunat ilmestyy aina silloin kun ei akvaarion elämää seuraa.
Huomasimpa tuossa että monnisakvaariossa uiskentelee korumonnisiakin. Vissiin tälläselle poropeukalolle tullu aloittelijan moka ja tullu ostettua "vääriä" kaloja...
Sellanen kysymys mulla kuitenkin olis että missä vaiheessa noi poikaset uskaltaa päästää tonne muiden monnisten joukkoon uiskentelemaan? Eli minkä kokoisia suurinpiirtein pitäs olla?
outi83
Junior Member
Junior Member
Viestit: 194
Liittynyt: 09:25, 17.03.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Monnisten kudetus

Viesti Kirjoittaja outi83 »

Minä annoin kalan poikasille ruuaksi monnisten tabletista raaputettua jauhetta. Hyvin kasvoivat sillä kelluvassa poikasaltaassa. Isoon altaaseen laitoin kun olivat sen kokoisia, ettei mahtuneet suodattimeen eli n. 1kk iässä. Tosin suurin osa meni ahvenen ruuaksi siltikin.. 3 poikasta on jäänyt henkiin ja välttyneet ahvenen suulta. Mutta ei nuita viitti kuukautta pidempään pitää kelluvassa poikasaltaassa enkä jaksa laittaa erillistä poikasallastakaan.
240l juwel: rusokirjoahvenet, punapäätetrat, kirsikkabarbit, partis, salamanteri ja kuparimonniset.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”