3D-taustan valmistusmenetelmät?

DIY - Do It Yourself, tee se itse ajatuksella toteutetut ja haaveissa olevat projektit.

Valvoja: Moderaattorit

Fogas
Senior Member
Senior Member
Viestit: 510
Liittynyt: 14:43, 13.02.2013
Sukupuoli: Mies

3D-taustan valmistusmenetelmät?

Viesti Kirjoittaja Fogas »

Jos olen oikein ymmärtänyt, 3D-taustoja rakennetaan lähinnä kahdella tavalla:
1.Tehdään kivikon, kallioseinän tms. malli sopivasta massasta ja sen päälle sitten laminoidaan epoksihartsilla lasikuidulla, tietenkin irrotusaineet, värjäykset jne. hoitaen. Tämähän on perinteinen tapa rakentaa monia lasikuitutuotteita käsityönä.
2. Muotoillaan styroxista tai polyuretaanista tausta ja päällystetään se hartsilla ja lasikuidulla, maalataan yms.

Muutama kysymys on mielessä.
Miten tuossa kakkosmenetelmässä, jätetäänkö se styrox tai polyuretaani jäljelle vai poistetaanko se kaivellen ja esim. teräsharjalaikalla?
Voisiko taustan tehdä yksinkertaisesti kyllästämällä ja päällystämällä hartsilla ja kuidulla esim. rypistettyä kangasta, paperia tms.? Tarpeelliset värjäykset ja maalaukset tietenkin myös. Onko joku kokeillut sellaista?
Kannattaako taustasta tehdä sellainen, että sen ja lasin väliin mahtuu lämmitin ja suodatinputkisto?
Mika Karjalainen
Sph
Starting Member
Starting Member
Viestit: 10
Liittynyt: 19:45, 06.12.2012
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: 3D-taustan valmistusmenetelmät?

Viesti Kirjoittaja Sph »

Itse tein taustan muotoilemalla ensin styroksin, sen päälle HusFix -kotikitti muutamaan kertaan joka värjätty uulan maaväreillä ja tämän päälle vielä epoksihartsi muutamaan kertaan.

Sitten vain kiinni akvaarioon silikoonilla jos tarvetta on, itse en laittanut millään vaan tein sopivan jämptin :)
Fogas
Senior Member
Senior Member
Viestit: 510
Liittynyt: 14:43, 13.02.2013
Sukupuoli: Mies

Re: 3D-taustan valmistusmenetelmät?

Viesti Kirjoittaja Fogas »

Ymmärsinkö oikein, "Sph", että päällystit siis kittaamasi styroxin epoksihartsilla, käyttämättä lasikuitukangasta? Tuota en ole ymmärtänyt, olen luullut, että laitatte siihen myös lasikuitua. Sen takia ajattelin, että ehkä sen styroxin voisi kankaan ja hartsin kovetuttua poistaa mekaanisesti. Tietenkään niin ei voi tehdä, jos ei ole käytetty lasikuitukangasta.
Eikö siinä sitten tule kovaa nostetta sen styroxin takia? Tai mitäpä siitä, jos taustasta tekee riittävän jämptin.
Mika Karjalainen
Sph
Starting Member
Starting Member
Viestit: 10
Liittynyt: 19:45, 06.12.2012
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: 3D-taustan valmistusmenetelmät?

Viesti Kirjoittaja Sph »

Joo ymmärsit oikein, tuo hartsi siihen sen takia, että esim. plekot rouskuttaa sitä laastia muuten siitä. Ja kai sillä jotain vaikutusta on veden kovettumiseenki jos sitä ei olisi laastin päällä? Tästä en ole varma vaikuttaako pitkässä juoksussa mutta kuitenkin..

Tulee siihen kyllä nostetta aika paljonkin, sen takia se yleensä silikoonataan kiinni.. Näin itekkin meinasin, mutta on tosiaan nii jämpti että ei tarvinnut.:)
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: 3D-taustan valmistusmenetelmät?

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Itse kun tein sulatin sen takapuolen styroxin liekillä liki kokonaan pois. Samalla styrox vetäytyy tiiviiksi seinäksi ja noste pienenee aika dramaattisesti.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Fogas
Senior Member
Senior Member
Viestit: 510
Liittynyt: 14:43, 13.02.2013
Sukupuoli: Mies

Re: 3D-taustan valmistusmenetelmät?

Viesti Kirjoittaja Fogas »

Jotain tuollaista minäkin, Aqualung, ajattelin. Kun kuvittelin, että sen epoksihartsin lisäksi laitetaan lasikuitukangas, ajattelin että styroxin voisi poistaa mekaanisesti, kaivelemalla ensin isoja palasia puukolla tms. ja sitten jatkamalla porakoneen pyörivällä teräsharjalla kunnes kaikki styrox olisi poissa. Jäljelle jäisi vain muutaman millin paksu tausta, jolloin säästyisi tilaa ja vesilitroja. Onkohan siinä jokin syy, ettei lasikuitukangasta käytetä?
Mika Karjalainen
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: 3D-taustan valmistusmenetelmät?

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Oma syy oli kankaan puuttuminen. Eri homma jos meinaa muotilla tehdä taustan.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
djuphavsfisken
Junior Member
Junior Member
Viestit: 198
Liittynyt: 21:11, 08.01.2013
Sukupuoli: Mies

Re: 3D-taustan valmistusmenetelmät?

Viesti Kirjoittaja djuphavsfisken »

Ei tarvitse olla lasikuitukangasta. Oikeastaan mikä tahansa kangas käy kunhan siihen imeytyy kovetinta kunnolla. Esim. joku nylon pitsiverhokangas on edullista.
Itse käytin hartsin sijaan uretaani-venelakkaa. On lisäksi helppo sävyttää lakkaamisen yhteydessä.
I'm just one lost soul swimming in a fish bowl...
Fogas
Senior Member
Senior Member
Viestit: 510
Liittynyt: 14:43, 13.02.2013
Sukupuoli: Mies

Re: 3D-taustan valmistusmenetelmät?

Viesti Kirjoittaja Fogas »

Fogas kirjoitti:J
Kannattaako taustasta tehdä sellainen, että sen ja lasin väliin mahtuu lämmitin ja suodatinputkisto?
Mitä mieltä tästä ollaan? Jos vaikka muotoilisi taustan niin että siinä olisi jokin pullistuma lämmittimelle ja sitten virtausreikiä? Silloin kyllä kalat pääsisivät lämmitintilaan jos ei rei'issä olisi verkkoesteitä tms. No, ei taitaisi vesi kumminkaan virrata lämmittimen toiminnan kannalta riittävästi. Sisäsuodatinta ei kumminkaan saisi mahdutettua taustan taakse piiloon. Putkien piilottaminen ehkä onnistuisi jos olisi ulkosuodatin ja huolehtisi riittävistä virtausaukoista taustassa mutta siinäkin tulisi ongelmaksi kalojen pääseminen taustan taakse. Taisi olla huono idea koko ajatus tekniikan piilottamisesta taustan taakse?
Mika Karjalainen
Sph
Starting Member
Starting Member
Viestit: 10
Liittynyt: 19:45, 06.12.2012
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: 3D-taustan valmistusmenetelmät?

Viesti Kirjoittaja Sph »

Kyllä mulla on toinen reuna "Pullistettu" niin että tekniikan saa piiloon. Tekniikan piilottaminen oli pääsyy itsellä kun taustaa lähdin työstämään.. Ulkosuottaminen imuputkea varten tein muutamia reikiä taustaan ja reikien eteen laitoin pienisilmäistä verkkoa mistä ei kalat pääse taakse...

Vähän vaikea selittää, mutta voin laittaa vaikka kuvan taustastani ja sen tekemisestä, koska otin projektin aikana paljon kuvia eri vaiheista :D Kuvat kertovat kuitenkin enemmän kuin tuhat sanaa!
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: 3D-taustan valmistusmenetelmät?

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Mä oon tehny kaks 3D taustaa ja kasat kiviä versioilla: muotoilin syroxin toisessa, polyuretaanilevyn toisessa taustassa. Liimailin palasia joita muotoilin saaden enemmän korkeuseroja. Uulan värijauheen sekoitin pikasilotteeseen jonka hieroin muotoiltuun taustaan. Ohuemmaks sahasin perinteisen työläästi sahalla ja taitaa ola paksuutta mulla jok 3-4cm. Lisäväriä varjostuksiin laitoin ihan spraymaalillla ja päälle kakskomponenttista epoksihartsia kaks kerrosta ni kaikki pysyy kuivuttuaan siaällä eikä mitää irtoa. Akvasilarilla kiinni takaseinään tai kivet pohjalasiin ( kivikasa tarttu miten hienosti yhteen epoksilla). Mun nettisivuilta löyyyy projekteista jotai kuvia sekä mun laittamissa kuvissakin täällä. Tekniikan osalta malawilassa mattosuodatin on kulmassa ja vähän piilotettuna/ taustaan mukautettuna.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Fogas
Senior Member
Senior Member
Viestit: 510
Liittynyt: 14:43, 13.02.2013
Sukupuoli: Mies

Re: 3D-taustan valmistusmenetelmät?

Viesti Kirjoittaja Fogas »

Sph kirjoitti:Kyllä mulla on toinen reuna "Pullistettu" niin että tekniikan saa piiloon. Tekniikan piilottaminen oli pääsyy itsellä kun taustaa lähdin työstämään.. Ulkosuottaminen imuputkea varten tein muutamia reikiä taustaan ja reikien eteen laitoin pienisilmäistä verkkoa mistä ei kalat pääse taakse...

Vähän vaikea selittää, mutta voin laittaa vaikka kuvan taustastani ja sen tekemisestä, koska otin projektin aikana paljon kuvia eri vaiheista :D Kuvat kertovat kuitenkin enemmän kuin tuhat sanaa!
En sitten ihan pöhköjä näköjään miettinyt. Toisaalla kyselin ilmapumpusta ja vesipumpuista ja minulle suositeltiin niiden ja nykyisen sisäsuodattimen sisästä ulkosuodatinta. Taidan tuollaista kehitellä. Jos lämmitin tai lämmittimet ovat taustan ja lasin välissä, täytyy sen/niiden ympärillä olla tarpeeksi vettä ja ulkosuodattimen putkilla huolehtia että sen/niiden ympärillä vesi virtaa. Siinä sitä onkin pähkäilemistä.
Kuvat olisivat hienoja!
Mika Karjalainen
Fogas
Senior Member
Senior Member
Viestit: 510
Liittynyt: 14:43, 13.02.2013
Sukupuoli: Mies

Re: 3D-taustan valmistusmenetelmät?

Viesti Kirjoittaja Fogas »

Sivuistasi on apua "Hedelmiina"! Oletko kaivertanut kivet ontoiksi vai ovatko se sisältä styroxia?
Mika Karjalainen
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: 3D-taustan valmistusmenetelmät?

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Fogas kirjoitti:Sivuistasi on apua "Hedelmiina"! Oletko kaivertanut kivet ontoiksi vai ovatko se sisältä styroxia?
Osa kivistä on malawilassa onttoja ja osa ei. Löysin sellasia styroxipaloja yhestä pakkauksesta että olivat valmiiksi kaiverrettuja :) (naapurin tv;n ostosta hyödyin siia myös minä ;-))
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Sph
Starting Member
Starting Member
Viestit: 10
Liittynyt: 19:45, 06.12.2012
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: 3D-taustan valmistusmenetelmät?

Viesti Kirjoittaja Sph »

Tässä muutama kuva tuosta taustasta, näet siitä ainakin miten minulla tuo 'pullistus' on tehty..
Kuvat on vähän mitä on, kun kännykällä otettu.. Löytyy parempiakin mutta en niitä tähän hätään siirtänyt koneelle. :D
Styroksin palaset silikoonattu toisiinsa..
Styroksin palaset silikoonattu toisiinsa..
20130118_aw.jpg (104.33 KiB) Katsottu 8576 kertaa
Leikkely alkaa..
Leikkely alkaa..
20130119_aw2.jpg (91.14 KiB) Katsottu 8576 kertaa
.. ja jatkuu
.. ja jatkuu
20130119_aw3.jpg (104.1 KiB) Katsottu 8576 kertaa
Kuraa pintaan..
Kuraa pintaan..
20130202_aw4.jpg (115.41 KiB) Katsottu 8576 kertaa
djuphavsfisken
Junior Member
Junior Member
Viestit: 198
Liittynyt: 21:11, 08.01.2013
Sukupuoli: Mies

Re: 3D-taustan valmistusmenetelmät?

Viesti Kirjoittaja djuphavsfisken »

I'm just one lost soul swimming in a fish bowl...
Fogas
Senior Member
Senior Member
Viestit: 510
Liittynyt: 14:43, 13.02.2013
Sukupuoli: Mies

Re: 3D-taustan valmistusmenetelmät?

Viesti Kirjoittaja Fogas »

Havainnolloisia kuvia Sph ja djuphavsfisken! Kiitos!
Mika Karjalainen
outer
Junior Member
Junior Member
Viestit: 84
Liittynyt: 21:24, 18.03.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 3D-taustan valmistusmenetelmät?

Viesti Kirjoittaja outer »

Itsekkin innostuin nyt tollasen 3d-taustan tekemisestä, kun täällä on muutkin noin hienoja taustaja rakentanut. Tämmöisen tekemisestä tuli mieleen muutamia kysymyksiä

- Kumppi olisi parempi styroxlevy vai polyuretaanilevy, vai onko mitään väliä? Mikä olisi sopiva paksuus levylle?
- Minkä valmistajan hienosilotetta olette käyttäneet?
- Mistä olette ostaneet noita uulan maavärejä?
- Ja jos tuon tekniikan piilottaa tonne taustan taakse, niin kannattaako sinne jättää tyhjää tilaa mihin pääse vettä ja sitten laittaa lämmitin ja ulkosuodattimen putket sinne? Toimiiko se lämmitin sitten ihan oikein siellä taustan takana?
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: 3D-taustan valmistusmenetelmät?

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

IMO jos itse tuollaisen taustan tekee ei ole mitään järkeä jättää laittamatta tekniikkaa sinne taakse piiloon. Lämppäriä vaatii vain virtaavan paikan, eli ulkosuodattimen imuputken vieressä on hyvä paikka.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: 3D-taustan valmistusmenetelmät?

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Oon tehny yhden sisutuksen styroxista ja yhden polyuretaanilevystä ja vaahdosta, musta oli helpompi muotoilla styroxia kuin polyuretaanilevyä. Vaahtoa helppoa kuitenkin muotoilla.. Riippuu ihan itsestä minkälaisia korkeuseroja siihen haluaa että minkä paksusta käyttää. Mä vielä kavensin kun tein siitä polyuretaanista eka liian paksua ku oli 7senttistä. Styroxilevy tais olla vaan jotai viis senttistä tai vajaa. Korkeuserot tein styroxipalojen avulla ja muotoillen. Pikasilote oli jotain hongkongin purkkikamaa sekä bilteman vastaavaa. Uulan värijauhe oli bauhausista. Tekniikan piilottaminen varmaanki kannattaa. Mulla vaan lämmitin mattosuodattimen vesitilassa mut kyllä se sieltäkäsin toimii :)
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
outer
Junior Member
Junior Member
Viestit: 84
Liittynyt: 21:24, 18.03.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 3D-taustan valmistusmenetelmät?

Viesti Kirjoittaja outer »

Kiitoksia hyvistä vinkeistä, näillähän pääsee jo hyvään alkuun.
Lunni
Member
Member
Viestit: 456
Liittynyt: 16:51, 09.11.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Aura
Viesti:

Re: 3D-taustan valmistusmenetelmät?

Viesti Kirjoittaja Lunni »

Mitäs jos laittaaa suoraan kotikitti-uulaväri- pinnoite massan takalasille, onko kukaan kokeillut?
dogfish
Member
Member
Viestit: 321
Liittynyt: 16:18, 04.11.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Porvoo

Re: 3D-taustan valmistusmenetelmät?

Viesti Kirjoittaja dogfish »

Yritin ostaa maitolateksia/lateksimaitoa, mutta sain kuulla, että Kiilto on lopettanut aineen valmistamisen. Onko kellään ajatusta siitä, mikä mahdollisesti sopisi tilalle?
Lunni
Member
Member
Viestit: 456
Liittynyt: 16:51, 09.11.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Aura
Viesti:

Re: 3D-taustan valmistusmenetelmät?

Viesti Kirjoittaja Lunni »

Mihis tarkoitukseen tuota maitolateksia oisit käyttänyt?
dogfish
Member
Member
Viestit: 321
Liittynyt: 16:18, 04.11.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Porvoo

Re: 3D-taustan valmistusmenetelmät?

Viesti Kirjoittaja dogfish »

Siihen ekaan vaiheeseen, jossa kiven pintaan levitetään joustava muotti. Täytyy olla riittävän elastinen ja sitkeä aine että irtoaa kappaleesta repeämättä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “DIY, eli tee se itse”