Neontetra vai Kardinaalitetra?!
Valvoja: Moderaattorit
Neontetra vai Kardinaalitetra?!
Hei! En ollut varma onko tällaista aihetta vielä luotu, joten tein nyt tämän. Elikkä kumpiko noista olisi parempi noin 65l akvaan aloittelijalle? Onko millaisia käyttäytymis- ja hoitoeroja? Ovatko miten arkoja? Kertokaa vapaasti myös omia kokemuksianne näistä lajeista! 

Re: Neontetra vai Kardinaalitetra?!
Itse suosittelen aloittelijalle mieluummin neontetraa, se on vähän kestävämpi ja jää hieman pienemmäksi kuin kardinaalitetra ja sopii siten paremmin 65 litraiseen akvaarioon. Muuten nämä kalat on tosi samanlaisia. 

Akvat: 350l, 50l + erilaiset karvatassut:)
Blogini
Blogini
-
- Starting Member
- Akvaarioseurat: Turun Akvaarioystävät ry
- Sukupuoli: Nainen
Voisi ottaa huomioon lämpötoivomukset, mitä lämpövaatimuksia muilla tulevilla naapureilla on? Nenontetrat pitävät hieman viileänmästä / huonelämpöisemmästä vedestä ja kardinaalitetrat sitä lämpimämmästä.
akvaarioon luontofilmiä vai häkkilää
En oikein tiedä vielä mitä muita kaloja ottaisin. Olisin kyllä kiinnostunut partamonnista, mutta en tiedä riittääkö 65l akva sille, montako niitä pitäisi ottaa ja pysyykö se neonien kanssa sovussa ilman että syö niitä tms.?Helina kirjoitti:Voisi ottaa huomioon lämpötoivomukset, mitä lämpövaatimuksia muilla tulevilla naapureilla on? Nenontetrat pitävät hieman viileänmästä / huonelämpöisemmästä vedestä ja kardinaalitetrat sitä lämpimämmästä.
Ei riitä 65 litraa täyskasvuselle partikselle. Mulla on itsellä tuon kokoinen neontetra-allas, jossa kans pohjaa putsaamassa 6 pikkumonnista. Neontetroja on 20-25 ja hyvin pärjäävät ihan ilman lämmitintä nuo kaikki, vesi siis n. 22-23 asteista. Kardinaalit sen sijaan on lämpimän veden kaloja ja pienelle parvelle toi 65l riittää hyvin, mut oisin itekin noiden neontetrojen kannalla.
Viimeksi muokannut Missy80, 17:42, 20.02.2013. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
65 litrainen on kyllä armottoman pieni partamonnille se kasvaa kumminkin 10-12 cm.FishFreak kirjoitti:En oikein tiedä vielä mitä muita kaloja ottaisin. Olisin kyllä kiinnostunut partamonnista, mutta en tiedä riittääkö 65l akva sille, montako niitä pitäisi ottaa ja pysyykö se neonien kanssa sovussa ilman että syö niitä tms.?Helina kirjoitti:Voisi ottaa huomioon lämpötoivomukset, mitä lämpövaatimuksia muilla tulevilla naapureilla on? Nenontetrat pitävät hieman viileänmästä / huonelämpöisemmästä vedestä ja kardinaalitetrat sitä lämpimämmästä.
Akvat: 350l, 50l + erilaiset karvatassut:)
Blogini
Blogini
-
- Elite Member
Pari katinkultamonnia menisi tuon kokosessa oikeen kivasti.
Mikä olisi hienoin ja helpoin tuohon akvaan sopiva monni, monninen tai pleko?
PArtamonniasiaan pitää sanoa... Mulla on vuosia vanha uros. Se ei kyllä ole edes kymmentä cm. Vaikka kuinka ruokittu ja aina ollut vähintään 325L purkissa.
Mikä vika tossa on?
Mikä vika tossa on?

Pikku- tai korumonnisia tuohon menis ihan kiva isohko parvi. Monneista pikkupartamonni, joka tosin sekin lämpimän veden kaloja ja käsittääkseni aika harvinainen, mutta menis hyvin yksiin sit vaikkapa kardinaalien kanssa. Luulen että itelle on sattumalta sellanen yksi tullut ihan normina partamonnina. Kaks ostin ja toinen tyttö on nyt jo täysikasvuinen mut tää toinen tollanen vajaa 5cm innokas symppis tuolla taitoaltaan pohjaa putsailemassa.
Voiko neoneita ja intiaaninsulkia pitää siinä 65l altaassa yhdessä?
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Mies
Mikä on pikkupartamonni viralliselta nimeltään? Tuommoisia kun ei mikään itseään kunnioittava lähde suostu tunnistamaan? 65 litraiseen sopivia monnislajeja löytyy nimillä C. habrosus, pikkumonninen, C. hastatus, nuolimonninen C. pygmaeus, kääpiömonninen sekä varauksin C. elegans - ryhmän pienimmät lajit.Missy80 kirjoitti:Pikku- tai korumonnisia tuohon menis ihan kiva isohko parvi. Monneista pikkupartamonni, joka tosin sekin lämpimän veden kaloja ja käsittääkseni aika harvinainen, mutta menis hyvin yksiin sit vaikkapa kardinaalien kanssa. Luulen että itelle on sattumalta sellanen yksi tullut ihan normina partamonnina. Kaks ostin ja toinen tyttö on nyt jo täysikasvuinen mut tää toinen tollanen vajaa 5cm innokas symppis tuolla taitoaltaan pohjaa putsailemassa.
Mahtuuko 20-25 Neontetraa 65l akvaan??Missy80 kirjoitti:Ei riitä 65 litraa täyskasvuselle partikselle. Mulla on itsellä tuon kokoinen neontetra-allas, jossa kans pohjaa putsaamassa 6 pikkumonnista. Neontetroja on 20-25 ja hyvin pärjäävät ihan ilman lämmitintä nuo kaikki, vesi siis n. 22-23 asteista. Kardinaalit sen sijaan on lämpimän veden kaloja ja pienelle parvelle toi 65l riittää hyvin, mut oisin itekin noiden neontetrojen kannalla.
Hyvin noi tuntuu tuolla viihtyvän ja ihan asiallisen akvaarioasiantuntijan opastuksella nuo aikoinaan hommasin. Eli väitän että mahtuu kyllä hyvin kun eivät ole reviirikaloja.FishFreak kirjoitti: Mahtuuko 20-25 Neontetraa 65l akvaan??
Minulla partamonni viettää tylsää elämää kannon alla, enkä koskaan ole ajatellut, etteikö 70 litraani riittäisi sille.
Mulla kans 3 nuorta seepraplekoa(?) on nyt viettäneet kannon alla aikaansa jotain reilu kuukauden verran. Pari kertaa oon pimeällä nähnyt niiden liikkuvankin. Toivon et tulevat enempi näkyviin kunhan kasvavat. Noi mun isoimmat plekot joiden niidenkään lajista en oo ihan varma viettivät kans pitkän aikaa kokonaan piilossa, mutta nykyisin on ihan päivisinkin laseissa kiinni. Pääsääntöisesti silti piilossa nekin. Parhaiten näkyvillä on partisnaaraat jotka on oikeestaan ihan vuorkauden ajasta riippuen kiinni laseissa/kivissä/kannoissa, eivätkä säikähdä vaikka kulkis akvaarion ohi. Mutta edelleen tosta partiksen koosta niin oon monesta lähteestä lukenut et se oli sellaset 100l/partis.