Marmoririhmakalat kutevat, APUA!

Akvaariokalojen ja muiden akvaarioasukkien viljely.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
moodfish
Junior Member
Junior Member
Viestit: 79
Liittynyt: 13:41, 23.01.2013
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nurmijärvi

Marmoririhmakalat kutevat, APUA!

Viesti Kirjoittaja moodfish »

Marmorihmakalat siis kutevat seuralassa (200l) nyt jo toista päivää. Tai siis herra on rakennellut kuplapesää jo viikon ja lopulta sai toisen naaraista mukaan puuhiinsa. Tänään näin ensimmäistä kertaa munia, kun niitä tipahteli sinne tänne pariskunnan puuhastellessa pesän alla. Kytiksellä on taukoamatta koko Kiilakylkien parvi ja välittömästi munat hävisivät parempiin suihin. :cry:

Mitä mun kannattais tehdä?
Siirtää Kiilakyljet 63-litraiseen, jossa asuu myös Hehkutetroja, Keltakääpiöahven naaras ja pieniä monnisia...?
Siirtää Rihmakalat tuohon 63-litraiseen väliaikaisesti. Nuo Hehkutetrat eivät ainakaan pinnalta hae koskaan ruokaa, joten ehkä munatkin säilyisivät paremmin...

Mulla on nyt tyhjänä vain 96l allas, johon ei ole edes suodatinta. Ei liene siihen järkevää alkaa nyt väsäämään mitään.

Tässä on mun elämäni ensimmäiset kutevat kalat, joten oon ihan sekaisin ja fiiliksissä enkä haluais antaa munia Kiilakylkien ruuaks! [}:)] 8O :? :) :(
450l sekasoppaa, 63l miekkahäntätuliliskoja
Joukossa seilaa myös erittäin hellyydenkipeä & vettä rakastava kollikissa.
Aurum
Junior Member
Junior Member
Viestit: 132
Liittynyt: 19:11, 24.01.2013
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Marmoririhmakalat kutevat, APUA!

Viesti Kirjoittaja Aurum »

Jos ajattelit ihan kasvattaa niitä poikasia, niin tarvitsisit mielellään erillisen kutuakvaarion marmoririhmakaloille. Toinen vaihtoehto on antaa niiden kutea seura-akvaariossa, ja siirtää poikaset erilliseen kasvatusaltaaseen heti kuoriutumisen jälkeen.

Joko tyhjennät sen 63l muista kaloista, teet olosuhteista otolliset marmoririhmakalojen kudulle (lämpötila 26-28, paljon kasvillisuutta pinnalla, hämärä valaistus), ja odottelet uutta kutua.

Tai siirrät ne kiilakyljet sinne 63l (jos niitä on paljon niin eivät ne sinne mahdu), ja toivot että seuraava kutu onnistuu 200l altaassa. Mutta sitten tarvit niile poikasille sen kasvatusaltaan kun kuoriutuvat.

Se 96l vois olla hyvä kutu/kasvatus-allas, hommaa sinne vaikka ilmapumpulla toimiva vaahtomuovisuodatin (ei tule liian voimakasta virtausta).

Itselläni keltarihmakalat(sama laji, eri värimuunnos) kutivat seura-akvaariossa, enkä edes huomannut koko asiaa, ennenkuin ajattelin karsia villiintyneitä kasveja lyhyemmiksi, ja huomasin kuplapesän pinnalla jossa oli kuoriutuneita poikasia (koiras oli edelleen vartiossa pesän alla).
Kasviallas 126l & Riutta 630l
moodfish
Junior Member
Junior Member
Viestit: 79
Liittynyt: 13:41, 23.01.2013
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Marmoririhmakalat kutevat, APUA!

Viesti Kirjoittaja moodfish »

No nyt kävikin niin, että löysin kirpparilta muutaman altaan, joista ostin pari eli 63l kutualtaaksi ja 25l poikasaltaaksi.

Rihmakalat ovat nyt kuteneet kolmena peräkkäisenä päivänä, uros on vaalinut niitä tarkkaat komeassa kuplapesässä, mutta aamulla kun olen tsekannut tilanteen niin kulpapesästä on vain jämät jäljellä ja kaikki munat tiessään. Mitä lie yöllä tapahtuu, kyllästyykö uros vahtimaan pesää ja rosvot käyvät sitten syömässä munat vai mitä lie.

Kutuintoa tuntuu edelleen riittävän jokaiselle päiväle, joten ajattelin siirtää nyt haaremin tuohon uuteen. Täytyy vain löytää sopiva suodatin. Mikä olis hyvä/riittävä? Samoin poikasaltaaseen tarttis sitten suodatusta/ilmastinta. Ehdotuksia?

Mulla on tuossa toimivassa 63l altaassa Aquaball 130. Suodatus vaikuttaa jotenkin heikolta, mutta virtausta on ihan liikaakin ainakin Hehkutetroille ja Keltakääpiöahvenelle, varsinkin tetrat lentävät seinille jos erehtyvät suihkuputken edustalle (joo ja olen jopa pienentänyt virtausta puoleen). :twisted: Sen sijaan kasvamassa olevat albinomonniset näyttävät tykkäävän mahdottomasti ja nousevat vähän väliä virran pyörteisiin.
Taidan ottaa tuosta kypsän suodattimen lainaan, mutta riittäiskö kutualtaaseen sitten jatkoa ajatellen vaikka Aquaball 60? Mulla on yks ylimääräinen upgrade-kit (4024000), jonka vois lisätä siihen.

HJÄLP! :mrgreen:
450l sekasoppaa, 63l miekkahäntätuliliskoja
Joukossa seilaa myös erittäin hellyydenkipeä & vettä rakastava kollikissa.
Leba
Junior Member
Junior Member
Viestit: 187
Liittynyt: 10:27, 22.10.2003
Paikkakunta: Turku/TAY

Re: Marmoririhmakalat kutevat, APUA!

Viesti Kirjoittaja Leba »

Et tarvitse suodatinta kutuakvaarioon. Ei riisipelloilla, eikä luonnon lätäköissäkään ole suodatinta siellä mistä labyrinttikalat ovat kotoisin. Silloin kun poikaset ovat lähtenet uimaan, voit miettiä jonkun pienen pillifiltterin, se rittää mainiosti.
L. B
__________
moodfish
Junior Member
Junior Member
Viestit: 79
Liittynyt: 13:41, 23.01.2013
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Marmoririhmakalat kutevat, APUA!

Viesti Kirjoittaja moodfish »

Aijaa!? En vai.. :o
Mä oon niin keltanokka näissä hommissa, ettei tullut tuollainen mieleenkään. No labyrinttikaloilla ymmärrän, että se veden hapekkuus ei olekaan niin tärkeätä, että varmaan jonkun aikaa pärjäävätkin hyvin. Mitä jos kutupuuhat kestävät vaikka viikon kaks ennen kuin tärppää? Vaihdanko sitten useammin vettä? Olen kyllä ymmärtänyt, että poikasaltaasta vaihdetaan vettä päivittäin, mutta mutta...

Ja aion toki käyttää tuota allasta myös muiden lajien kutupuuhiin myöhemmin, joten koskeeko tämä kaikkia vai ainoastaan vähähappisissa oloissa luonnossa eläviä lajeja?

Kiitos vielä..!
450l sekasoppaa, 63l miekkahäntätuliliskoja
Joukossa seilaa myös erittäin hellyydenkipeä & vettä rakastava kollikissa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Viljely”