Corydoras-viljely ja sähkönjohtavuus vedessä

Akvaariokalojen ja muiden akvaarioasukkien viljely.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2795
Liittynyt: 05:33, 01.07.2009
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Corydoras-viljely ja sähkönjohtavuus vedessä

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Tänään meillä kävi mielenkiintoinen vieras Turusta. Hänellä on pitkä ja laaja kokemus kalojen viljelystä. Corydoraksista esimerkiksi vihermonnisia hän on onnistunut kasvattamaan melkoisia poikueita. Minulla ei ole käänteisosmoosilaitteita, mutta sadekauden simulointi sähkönjohtavuuden laskulla ja lämpötilan alentamisella on hyvin tärkeä kudun laukaiseva tekijä joillakin Corydoras-lajeilla. Hän kertoi esimerkiksi laittavansa RO-vettä pakastimeen isomman kimpaleen ja sitten laittavansa sen akvaarioon sulamaan. Näin veden lämpötila laskee hieman samalla kun sähkönjohtavuus alenee. Toinen mielenkiintoinen juttu oli lumen käyttäminen tähän tarkoitukseen. Lumihan on itse asiassa melkein kuin tislattua vettä, jossa sähkönjohtavuus on pieni. Onko tätä kukaan kokeillut?
Edu73
Starting Member
Starting Member
Viestit: 37
Liittynyt: 16:07, 02.12.2012
Akvaarioseurat: Corydoradinaefinland
Sukupuoli: Mies

Re: Corydoras-viljely ja sähkönjohtavuus vedessä

Viesti Kirjoittaja Edu73 »

Mieleenkiintoinen aihe. Itse en ole kokeillut sadevettä, lunta enkä tislattua vettä, mutta täytyy kokeilla, jos Corydoras Equekset eivät innostu kutemaan normi keinoilla. Nuorena poikana hankkimassani Suuressa akvaariokirjassa sanotaan, että "sadevesi on sopivaa vain alueilla, missä ilma on puhdasta ja silloinkin vasta 10- 15 min. kovan sadekuuron jälkeen". Lisäksi kirjassa lukee, että "lumesta ei saada puhdasta vettä", mielestäni erikoinen väittämä 8O . Kirja on kirjoitettu vuonna -70 ja taitaa olla englantilainen. Eli saattaa olla vanentunutta tietoa?

Aihe kiinnostaa minuakin sen verran, että olisi kiinnostava kuulla muitten kokemuksia jos niitä on.
tipiti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 114
Liittynyt: 10:32, 16.01.2012
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio

Re: Corydoras-viljely ja sähkönjohtavuus vedessä

Viesti Kirjoittaja tipiti »

Itse testasin lumen sulattamista. En kyllä ketään saanut kutemaan, mutta sadevesi oli minun järkeni mukaan erinomaista vettä monnisille!
Pehmeää kuin mikä ja hapanta. En muista tarkkoja lukuja, mutta eipä tuo vasta satanut lumi voi huonoa olla. Eri sitten, jos jostain tien poskesta rääppii likaista lunta sankoon....
Saa muuten melko paljon olla lunta, että saa 10 litraa sulannutta vettä lumesta. Itse ihmettelin 10 litran sangon pohjalla ollutta pientä vesitilkkaa ja tuumasin, että tässä sitä kohta pitäisi hankkia 200 litran tynnyri, jos oikein jotain isompaa allasta pitäisi täyttää sadevedellä. :D
Etelä-Amerikan altaat: 1000 l amazon paludaario ja 360 l joki ja 100 litran rantaryteikkö.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Viljely”