Kongontetrat

Tetrat, seisojakalat, piraijat, tapparakalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
IirisKatariina
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Kongontetrat

Viesti Kirjoittaja IirisKatariina »

Kuinka monilla on Kongontetroja? Miten ovat viihtyneet ja onko ilmennyt ongelmia ja minkä laatuisia?

Minulla 10 nuorta Kongoa, kotiutumassa vasta. Vesiarvot ovat testien mukaan Kongoista löytämieni tietojen perusteella sopivia. Lisäsin myös Humusuutetta veteen. Ovat vielä aika arkoja ja tarkkailevia vaikkei enään sentään pälyile altaan toisessa päässä. Uivat nyt lähes koko alueella.

Eli allas on 250 L ja pituus 120cm. Lisänä 3 Sinirihmaa, reilu parvi Seeproja ja pohjalla 3 Partista

Kaipaisin vinkkejä ja käytännön tietoa Kongoista tietäviltä. Kiitos! :)
cassie_86
Senior Member
Senior Member

Re: Kongontetrat

Viesti Kirjoittaja cassie_86 »

Minulla on 317litran altaassa 14(?) kongoa, 6 urosta ja 8 naarasta. Ovat viihtyneet hyvin, kuteneetkin usein vedenvaihtojen jälkeen varsinkin kesällä kun lämmöt on 29-30'C, lisään turveuutetta myös aika reippaasti tuohon altaaseen. Seurana on lehtikalapari, helmirihmahaaremi, 5 haarniskamonnia ja pohjalla plekoja ja jokunen piikkisilmä. Minusta kongot ovat olleet todella helppohoitoisia ja kestäviä, kesäiset helteet ei hetkauta ja ruokahalu on valtava. Eivät myöskään ole syöneet mitään kasveja, vaikka joissain lähteissä siitä varoitellaan, ainoastaan limaskaa söivät, mutta sehän on vain positiivista :mrgreen:
Ainoa huono puoli mitä havaitsin oli kun kokeilin kiilakylkiä allastovereina. Kiilat olivat liian pieniä poikasia tullessaan ja yön pimeinä tunteina niitä alkoi kuolla ja löytyä pyrstöttömiä yksilöitä. Ensin syytin lehtikaloja kunnes näin kongot itse teossa, metsästivät kiilakylkiä ja napsivat pyrstöistä paloja... Eli ei liian pientä seuraa kannata laittaa kaveriksi, sen opin itse.
Altaat:165l seura-akvaario, 120l platyjä ja molleja (aina poikasia myynnissä),317l: 1x L201,2xL66,L015,L340,5xhaarniska,kongot ja lehtispari, 80l monnisten kasvattamona. Saksanpaimenkoira, malinois ja am.bulli ja tietenkin aviomies.
IirisKatariina
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja IirisKatariina »

Ahaa..pari Seeprakalan raatoa oon löytänyt altaasta Kongojen tultua..ehkä se ei ookaan sattumaa. Seeprat on kyllä aika vikkeliä, mutta niin Kongotkin.
cassie_86
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja cassie_86 »

En pitäisi minään ihmeenä, jos ovat alkaneet napsia seeproista paloja.. Nykyään olen päättänyt, että jos jotain pieneksi jäävää parvikalaa suunnittelen tuohon altaaseen, niiden pitää olla aikuiskoossa ostettaessa, mutta ei oikein mahdukkaan muita enempää.
Sillä ei tarvitse, kongot parvena täyttää hyvin altaan keskiosan, vasempaa kulmaa hallitsee lehtikset yhdessä ja muu uimatila kuluu kongoille ja haarniskoille, jotka kyllä hyvin käyttävät veden kaikkia osia, kongot enimmäkseen keskiveden ja pinnan tuntumassa asustavat..
Altaat:165l seura-akvaario, 120l platyjä ja molleja (aina poikasia myynnissä),317l: 1x L201,2xL66,L015,L340,5xhaarniska,kongot ja lehtispari, 80l monnisten kasvattamona. Saksanpaimenkoira, malinois ja am.bulli ja tietenkin aviomies.
pikavippi
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: no
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Kongontetrat

Viesti Kirjoittaja pikavippi »

Kongontetrat hallitsevat keskivettä kiilakyljet uivat pintavedessä ja monniset siivilöivät pohjaa . Suurin murheeni ja kiukuttelun aiheeni seuraavaksi tulee olemaan se iänikuinen hiekan pesu! Onneksi .
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

Iänikuisesta hiekanpesusta pääsee kun valitsee pohjalle JBL:n Manadon.
- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tetrat”