Meillä on 200-litrainen tetraario, jonne mahtuisi kaiketi jokin kiva parvi lisää. Tällä hetkellä siellä asustaa 18 sitruunatetraa ja 9 safiiria sekä kaksi maatiaispartista. Olen katsellut vaikka mitä ihania tetroja, mutta aina jostain syystä ajatukset kallistuvat Kardinaaliin. Siipalle olen näyttänyt erinäisiä kuvia tetroista ja hän suht alkeellisen akvaristin elkein pitäisi värikkäistä kaloista. Vihreää valoa on saanut Kardinaalitetra, Kongontetra, Sinineoni ja Puna-aave, sekä muutama muu punertava. Kongo taitaa olla liian vilkas ja iso kala tuohon parisataseen? Meillä siis akvan olot luotu tetroille, humusuute käytössä, lämpö noin 24-25 ja pehmeä vesi, vaalea hieno hiekka pohja. Okei, pohjamatsku voisi olla tummaa, niin ehkä noiden sitruunoidenkin väri tulisi paremmin esille, mutta nyt tähän innonpuuskaan en sitä pohjaa vaihda. Akvaarioon on tulossa silareiden vaihto tässä vuoden sisään varmaan, niin sitten voisi katsoa tuota tummempaa pohjaakin. Miehen mielestä siis jopa Sitruunat turhan pliisun värisiä. Yritin selittää, että ne eivät valitettavasti oikein pääse oikeuksiinsa tuon vaalean pohjan takia ja kasvitkin meillä pääsääntöisesti vaaleanvihreitä. Kasveja rankkasin muutossa aika rajusti, joten siksikin ehkä vähän avointa siellä tällä hetkellä ja Sitrut haalean näköisiä. Omaan silmääni kyllä kaikki meidän kalat ovat hyvässä väriloistossa.
Ehdotuksia tetroiksi? Asutaan Porvoossa ja sain ylipuhuttua miehen, että lähdetään varmaan ensi viikolla retkelle Ruoholahteen kaupoille.

Olen myös miettinyt tuota parvikokoa. Kannattaisiko noita nykyisiä parvia lisätä ja mikäli joku laji tulee lisää, montako pyrstöä? Kiitokset vinkeistä!