Poikasten ruokinta ja kasvatus

Akvaariokalojen ja muiden akvaarioasukkien viljely.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
PiudeH
Starting Member
Starting Member
Viestit: 37
Liittynyt: 14:29, 23.06.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nurmijärvi

Poikasten ruokinta ja kasvatus

Viesti Kirjoittaja PiudeH »

Aloitanpa tällä kertaa uuden aiheen, kun en suoraan löytänyt tähän juttuja.

Mulla on noin 100 (ehkä jopa 200) kääpiörihmakalan poikasta kasvamassa. Suurin osa on syntynyt 12.8. ja osa 20.8. (siirsin kutua, kun tekivät uuden pesän). Ostin Akvaario Kurjesta niille pakkaseen Cyclooppia, jolla olen niitä ruokkinut. Arkisin aamulla ja illalla pari kertaa, viikonloppuisin 3-5 kertaa/pv. En ole huomannut syövätkö tätä "kyklooppia", mutta ovat kasvaneet ja elossa!
Lisäksi olen niille silloin tällöin laittanut hieman poikasten hileruokaa Tetra Min Baby, en ole huomannut syövätkö sitäkään. Nyt löysin laatikostani Seran micron powered ruokaa ja laitoin sitä niille, näytti maistuvan - tässä on parasta ennen päiväys 7/2012, ei kait heivereöiset poikaset kuole jos ruokin niitä vanhentuneella ruualla? Tämä on todella pölymäistä, verrattuna noihin kahteen muuhun.

Lappoan tuon poikasakvaarion noin joka toinen ilta ja laitan noin ämpärillisen uutta vettä (+vedenparannusainetta). Lapotessa ämpäriin tulleet poikaset palautan takaisin kasvamaan, eilenkin näitä tuli ämpäriin noin 50 kpl. Riittääköhän tämä?
Ainakin vielä näyttää toimivan. Suodattimena toimii kahdella vaahtopatruunalla varustettu pillisuodatin, hapettimen avustuksella pyörittää vettä. Ja lämmitin on myös, lämpötilana mittarin mukaan nyt noin 25 astetta, vaikka lämmitin asetettu 28...
Noita suodatinpatruunoita en vielä ole ottanut akvasta ulos, mutta ne olisi varmaan hyvä puhdistella kohta.

Kaikki vinkit poikasten kasvatukseen olisi kivoja saada. Tosin poissuljen jo artemian ja matojen kasvatukset... ellei tuo ole sitten ainoa keino saada poikasia pysymään elossa.
Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1330
Liittynyt: 16:07, 28.03.2009
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Kangasala

Re: Poikasten ruokinta ja kasvatus

Viesti Kirjoittaja Anniquu_ »

Nämä ovat nyt aika lailla teoriavinkkejä, en voi käytännön kokemuksella kehuskella kun minun "viljelyni" ovat seura-akvaariossa syntyneitä verkkobarbien ja paratiisikalojen luomulapsia...

Taistelukalojen viljely -ketjusta voisi löytyä noidenkin kasvatukseen vinkkejä. :)
Seuraa nitraatti ja nitriittiä, nitriittiä voi ilmetyä kun kalat kasvavat ja kakkivat edemmän ja jos bakteerit eivät pysy perässä, niin huonolla tuurilla tulee nitriittiä vaikka akva olisi ns kypsä. Jos mahdollista, jaottele eri tahdilla kasvavat poikaset eri akvaarioihin. Ja valmistaudu henkisesti siihen, että karsit epäkelvot poikaset pois heti kun niitä huomaat. Tylyähän se on :( mutta epämuodostuneita ei minun mielestäni kannata kasvattaa. Mitä enemman jaksat vaihtaa vettä, niin sitä parepi, puhdas vesi on poikasille erityisen tärkeää, mutta voi olla että pikku tilkka aamulla ja illalla olisi parempi kuin yksi iso vedenvaihto. Sitten kun poikaset ovat isompia, voi vettäkin vaihtaaa kerralla enemmän. En oikeasti tiedä, mutta olisikohan maksiminitraattimäärä poikasille 10 mg/l. :? Jos löytyy kotiloita, niin niitä voisi ehkä laittaa sinne akvaarioon talonmiehiksi syömään mahdollisesti syömättä jäänyttä ruokaa.

Minä saattaisin kyllä ostaa uuden purkin ruokaa, jotta siinä olisi ainakin teoriassa kaikki vitamiinit olemassa, kun päiväysvanhassa ruoassa ei välttämättä ole vitamiinit tallella.

Tämmösiä hajatelmia. :)
PiudeH
Starting Member
Starting Member
Viestit: 37
Liittynyt: 14:29, 23.06.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Poikasten ruokinta ja kasvatus

Viesti Kirjoittaja PiudeH »

Kääpiörihmojen poikasia ilokseni elossa edelleen useampi kymmen - noin 40-50. Ja suurimmat ovat noin 1,3 cm mittaisia ja niillä on jo rihmat.
DSC01625.JPG
DSC01625.JPG (66.05 KiB) Katsottu 1773 kertaa
Laitoin poikasakvaan jo Eheimin sisäsuodattimen, jätin vielä pillisuodattimenkin.
Siivoilen edelleen samalla tavalla, 2-3 päivän välein ämpärillinen vettä pois, sinne eksyneet poikaset takaisin ja puhdasta vettä takaisin saman verran. Poikasten kasvaessa on tämä siivous nopeutunut huomattavasti, kun ne saa ämpäristä kauhalla helposti kiinni.

Ruokana olen syöttänyt aluksi tuota cyklooppia ja sen loputtua sain hommattua pakasteruokana Artemiaa. Ja poikashilettä annan myös ja automaatti sitä pyöräyttelee näille 3 kertaa päivässä. Ylijäämä ruokaa syömään sain 3 kotiloa, eikä niitä ainakaan vielä näytä tulleen lisää.
PiudeH
Starting Member
Starting Member
Viestit: 37
Liittynyt: 14:29, 23.06.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Poikasten ruokinta ja kasvatus

Viesti Kirjoittaja PiudeH »

Päivitetääs tänne tilannetta poikasista. Hienosti ovat kasvaneet ja elossa edelleen noin 40 kpl.
Työkaverini toi minulle Akvaario Kurjesta mustasurviaista ja uusille lokakuussa syntyneille kyklooppia, molemmat maistuvat poikasille hyvin.
Voisi näistä jo kohta osan ehkä myydä pois...
DSC02821.JPG
DSC02821.JPG (160.22 KiB) Katsottu 1650 kertaa
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Viljely”