APUA KIIRUUSTI, pH matala!!!

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?


Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Maarit
Starting Member
Starting Member
Viestit: 39
Liittynyt: 23:29, 10.10.2001

APUA KIIRUUSTI, pH matala!!!

Viesti Kirjoittaja Maarit »

200 l. Kalastona 12 kiilakylkeä (uusia), 4 kardinaalitetraa (vanhoja). Muutama päivä sitten luovuttu isopurjeplekosta (40 cm) ja nyt olisin lisäilemässä uusia kaloja (ja kasveja) pikkuhiljaa. Kasveja vain pari kitukasvuista jättimiekkakasvia, koska Erkki-pleko irroitteli tilanpuutteen vuoksi muut kasvit. Pari mangrove(?)pölkkyä.

ONGELMA: pH laskee todella matalaksi, väliin olen mitannut jopa alle 5, jolloin kiiruusti vettä vaihtamaan ja olen saanut nousemaan pH:n 6,5:een, mutta jo heti seuraavana päivänä lukema on jo 6. Testinä on JBL:n 3,0-10,0 -testi. MITÄ TEEN? Johtuuko noista juurakoista niinkuin olen jostain lukenut? Vesi pehmeää, en ole mitannut. Nitriittiä ei ole, sen olen mitannut.

Olen lukenut kaikki kirjat läpi, mutta pää on mennyt niin sekaisin etten enää osaa perusasioitakaan.

Vettä vaihdan pari kertaa viikossa noin kolmanneksen.
pehis
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 1010
Liittynyt: 15:24, 19.06.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja pehis »

Oletko varma, ettei testissä ole jotain vikaa? Kannattaa tarkistaa ensin jollain toisella testillä antaako se saman lukeman.

Väliaikainen apu pH:n nostoon on natriumbikarbonaatti eli ruokasooda. Sitä kun sekoittaa ~puoleen litraan vettä ja kaataa hitaasti akvaarioon, niin KH ja samalla pH:kin nousee. Annostus 1 tl ruokasoodaa / 100 l vettä nostaa KH:a yhden asteen.
Kannattaa annostella varovaisesti välillä pH:a seuraten, ettei pääse ikäviä yllätyksiä tulemaan.

__________________
Luuletko tietäväsi vai tiedätkö luulevasi
TiHe
Rekihurja
Rekihurja
Viestit: 1926
Liittynyt: 13:00, 02.09.2002
Paikkakunta: Kuopio Finland

Viesti Kirjoittaja TiHe »

Testerin tarkistettuasi ettei näytä perunoita ja vesi noin hapanta ja pehmeää Niin vaikka pohjasoraan sekoitettu simpukankuorikorallimurska auttaa nostamaan veden kovuutta sekä samalla se nostaa ph:ta.

Helpoin tapa olisi simpukankuorikorallimurska laittaa ulkosuodattimen koriin sukkahousupussissa, sen pystyy tarvittaessa sieltä poistamaan. Annostus simpukankuorikorallimurskalle 0.5-1 dl / 100 litraa akvaariovettä ( Ulkosuodattimeen.) Pohjasoraan on pakko sekoittaa suhteessa enemmän koska sielta liukenevuus on heikompaa ja murska lasittuu pikkuhiljaa lopettaen kalkin luovutuksen veteen.

Ruokasoodasta saat väliaikaisen nopean avun mutta se ei kestä hyvin pitkään.



-------------------------
I know you don't have any idea what I'm talking about. It's okay. You will.
Maarit
Starting Member
Starting Member
Viestit: 39
Liittynyt: 23:29, 10.10.2001

Viesti Kirjoittaja Maarit »

Ei oo totta. Tänä aamuna mittasin 5,5! Vettä olen vaihtanut edellisen kerran torstaina kolmanneksen. Tämä JBL:n testiloota on ostettu tällä viikolla ja pitäisi olla "tuore". Ainut vaan että testitulokset näkee puolen asteen välein (virhearvioita?), ei siis esim. 6,2 jne.

Altaassa on Rena 245-sisäsuodatin, 400 l/h, eli ehkä nippanappa vielä menee tässä litramäärässä. Voisinko laittaa muutaman vuoden pois käytöstä olleen (merkki???) suodattimen lisäksi pyörittämään vettä? Kaloilla on kyllä jo nyt täysi työ uida vastavirtaan..

Niin, jostain olen siis lukenut että juurakot pehmentävät vettä. Pitänee aloittaa sen poistamisesta, kun sitä kuorirouhetta ei ole. Itse simpukka ei minusta oikein istu maisemaan, eikä taitaisi edes vaikuttaa toivotulla tavalla...siis ruokasoodaa jauhokaapista?

Mitä testimerkkiä olette itse käyttäneet?

Kiitos neuvoistanne!!

ps. Testasin kraanavettä, testi näytti 7.
Sam Salonen
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2535
Liittynyt: 05:37, 17.06.2001
Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sam Salonen »

Tuo 5.5 pH ei ainakaan pitäisi tappa noita kaloja, omassa altaassa pH
pysyttelee siinä 5.7-6.2 eikä kaloilla ole mitään hätää, hyvin tuntuvat viihtyvän.


/sam

mail - sam.salonen@abo.fi
ICQ - #129290278
GSM - +358-(0)40-505 7487
Taika-Jim
Senior Member
Senior Member
Viestit: 792
Liittynyt: 22:07, 09.08.2001

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

Altaassa on Rena 245-sisäsuodatin, 400 l/h, eli ehkä nippanappa vielä menee tässä litramäärässä. Voisinko laittaa muutaman vuoden pois käytöstä olleen (merkki???) suodattimen lisäksi pyörittämään vettä? Kaloilla on kyllä jo nyt täysi työ uida vastavirtaan..

Mielestäni sinulla on aika vähäsen suodatustehoa? Meinaan jos suodattimen pitäisi kyetä pyörittämään altaan litramäärä kolme - neljä kertaa tunnissa, niin 400l/h on todella alakantissa. Ei ne suodattimet pyöritä manuaalissa mainittua litramäärää muutoin kuin juuri uuden patruunan vaihdon jälkeen tai suodattimen pesun jälkeen.

email: knu@dlc.fi
email: knu@luukku.com
ICQ: 108723494
Maarit
Starting Member
Starting Member
Viestit: 39
Liittynyt: 23:29, 10.10.2001

Viesti Kirjoittaja Maarit »

Laitoinkin iltapäivällä toisen suodattimen (Project, alunperin allaspaketin mukana 6 vuotta sitten tullut, ollut pois toiminnasta sen jälkeen kun hankin Renan) porisemaan. ELI nyt altaassa on Rena ja Project -sisäsuodattimet.

Mietin vaan että voiko ne laittaa ihan vierekkäin vai "imevätkö" ne toisiaan?? Vesi on ainakin kirkasta...
Taika-Jim
Senior Member
Senior Member
Viestit: 792
Liittynyt: 22:07, 09.08.2001

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

Mietin vaan että voiko ne laittaa ihan vierekkäin vai "imevätkö" ne toisiaan?? Vesi on ainakin kirkasta...
Parhaan tuloksen varmaan saa jos laittaa ne vastakkaisiin päätyihin. Tosin ei siitä kyllä haittaakaan suuremmin pitäisi olla jos ne on vierekkäin. Onpahan akvaarion toisessa päädyssä sitten suvanto kohtakin.

email: knu@dlc.fi
email: knu@luukku.com
ICQ: 108723494
makeljan
Starting Member
Starting Member
Viestit: 27
Liittynyt: 13:15, 04.10.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto (Turun seutu)

Viesti Kirjoittaja makeljan »

Mikäli kyseisissä suodattimissa voi muuttaa virtaussuuntaa,
kannattaa kokeilla eri suuntia jolloin voit saada akvaarioon
mukavia suvanto kohtia niille kaloille jotka sitä kaipaavat.
Omassa isommassa akvaariossani olen laittanut sisäsuodattimen
ja ulkosuodattimen puhallusputket samaan päätyyn sekä säätänyt
sisäsuodattimen puhaltamaan hieman poikittain ulkosuodattimen
virtaan => hyvä pintaveden hajonta ja myös rauhallisempia kohtia
akvaariossa niille kaloille jotka siitä nauttivat.

Tuosta suodatustehosta minäkin sanoisin, että sinulla on sitä
vieläkin melko vähän. Kannattaisi harkita ulkosuodatinta jossa olisi
myös tilavuutta biologiselle toiminnalle enemmän.
Maarit
Starting Member
Starting Member
Viestit: 39
Liittynyt: 23:29, 10.10.2001

Viesti Kirjoittaja Maarit »

Hyvä ajatus se ristipuhallus...

Tuosta pH:sta vielä. Poistin juurakot (ja lisäsin siis sen kakkossuodattimen) ja nyt on peräti kaksi vuorokautta happamuus ollut n. 6,5. Taidan uskoa tuohon juurakon poistoon. Stukvaario(?):n sivuilla oli sanottu että heillä puut olivat aiheuttaneet levänkasvua, vesi pehmentynyt ja "hapantunut"...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”