Tappeleva kutupari

Akvaariokalojen ja muiden akvaarioasukkien viljely.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
ainomaria83
Starting Member
Starting Member
Viestit: 36
Liittynyt: 13:06, 03.03.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Tappeleva kutupari

Viesti Kirjoittaja ainomaria83 »

Perhoskirjoahveneni kutevat, ja olen kerrankin valmistautunut. Vara-allas on kasvikäytössä joten joudun hoitamaan asian samassa altaassa kuin missä vanhemmatkin ovat. Kaikkien muiden ongelmien lisäksi tämä pariskunta tappelee välillä niin rajusti, että joudun erottamaan ne - tällä hetkellä pappa on väliaikaisesti eristyksissä vanhassa 'kutulaatikossa' (sellainen akvaarioon menevä, kelluva).

Onkohan vaan parasta pitää nämä kaksi erillään, kunnes olen ainakin jotenkin saanut poikaskasvatuksen etenemään, vai vaan erotella ne silloin kun tappelevat? Ei ole näillä eka kutu mutta eka kerta kun ottavat näin pahasti yhteen! En halua, että koiras tappaa naarasta.

ps. olin jo kertaalleen napannut juuri kuoriutuneet poikaset 'talteen' sellaiseen verkkohäkkiin, josta eivät mene omin avuin läpi, mutta ovela pappa kävikin imaisemassa ne VERKON LÄPI suuhunsa ja vei uuteen paikkaan. En ole aiemmin ottanut poikasia vanhemmilta pois, tästäkö johtuu tappelu? Kannattaako odottaa, että ovat vähän isompia ja sitten vasta varastaa ne vanhemmilta? Poikasilla on vielä ruskuaispussi eivätkä ui vapaasti.

Olisi niin kiva onnistua tässä!
*100L seura-allas + kaksi kissatyttöä*
Ruma mies
Senior Member
Senior Member
Viestit: 746
Liittynyt: 13:44, 23.02.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tappeleva kutupari

Viesti Kirjoittaja Ruma mies »

Tappelu johtuu todennäköisesti siitä, että koiras on valmis kutemaan, mutta naaras ei vielä ole. Jatka eristystä ja nimenomaan niin, että naaras saa pysyä koko ajan samassa purkissa ja koirasta siirrellään. Ne huolehtivat yleensä poikasista siihen asti, että eivät enää saa pidettyä niitä tiiviissä parvessa, mikä on noin 1 vrk siitä kun ne alkoivat uida vapaasti.

Jos sinulla on mahdollisuus siirtää vanhemmat ja jättää poikaset syntymäkotiinsa, kannattaa tehdä niin. Pinnalla kelluva poikashäkki on liian pieni kasvatukseen. Olen pari kertaa kokeillut sellaisessa poikasten kasvatusta, en ole onnistunut.
ainomaria83
Starting Member
Starting Member
Viestit: 36
Liittynyt: 13:06, 03.03.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tappeleva kutupari

Viesti Kirjoittaja ainomaria83 »

Kiitos neuvoista! Yritän neuvotella puolison kanssa, josko saisin poikasaltaani takaisin kasveilta. Se ei välttämättä tähän hätään ehdi, mutta olisi ainakin seuraavalla kutukerralla vähän turvallisemmat olot kaikilla. Naaraalta on nenästä purtu nyt palanen, toivottavasti ei tule tulehdusta... -.-

Epäilen kovasti että tästä kerrasta tulee mitään, mutta tässä vaiheessa alan olla jo siinä pisteessä että haluan vaan että kutupari säilyy hengissä seuraavaan kertaan! Pidän nyt tuon ukon omassa rauhassaan kunnes oppii olemaan kiltisti.
*100L seura-allas + kaksi kissatyttöä*
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Viljely”