Kiekoille viidakkoa.

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
Milsku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 16:45, 06.03.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Kiekoille viidakkoa.

Viesti Kirjoittaja Milsku »

Kiekkojen loota on 200x50x60 viimeisin korkeus.
2013-04-04 17.04.56.jpg
2013-04-04 17.04.56.jpg (25.6 KiB) Katsottu 2730 kertaa
Valaisimena toimii valokanneksi rakennettu 2 putkinen t8 hirvitys joka saa lähteä. Putket ovat pituudeltaan noin 120cm eli täysin alimitoitettu valaistus.

Tilasin 2kpl LED valoja jotka ripustan altaan päälle kattoon. http://www.ebay.com/itm/LED-Pent-24-Tim ... 19e25bc5a6 En osaa vielä sanoa onko mistään kotoisin koska saapunevat parin viikon päästä.

Haluan istuttaa kasveja akvaarion pinnan yläpuolelle ja tässä vaiheessa lähtee mopo karkaamaan käsistä. 2 päivän googlettelu tutustutti minut sanaan riparium ja jonkinasteinen sellainen tuosta kaiketi sitten tulee. Kalastona on siis myös tonkijoita joten siksikin en elättele turhia unelmia täydellisestä vedenalaisesta puutarhasta.

Yritän olla kuluttamatta projektiin tolkuttomasti rahaa. Ja siksi en aio ostaa valmitta riparium purkkeja joita esim täällä myydään http://ripariumsupply.com/products-page/
Tutkisin juttuja ja päätin testata itse lauttojen tekemistä solumuovilla. Kiinnitys tapahtunee imukupeilla akvaarion takaseinässä meneviin vaakatukiin. Itse korin ajattelin pykätä joistan läpinäkyvistä/tummista muovipurkeista.

Ajatuksena on että akvaarion kannot asetellaan uudelleen siten että osa kannoista tulee pinnan yläpuolelle. kantoihin ajattelin istutella orkideoita mahdollisuuksien mukaan. Akvaarion oikean puolen takaosa tulee täyteen vallisneriaa. Siinä kohtaa on kova virtaus ja haluan mustan takaseinän piiloon. Mahdollisesti pohjalle tulisi vielä isoja miekkoja tms, mutta en osaa yhtään sanoa miten tila riittää kun kannot asettelee uudelleen. Vasen reuna olisi ripariumia. Ajattelin koittaa konnanputkella ja ehkä jaavansaniaisella.

Päivittelen projektia sitä vauhtia kun se etenee. Pitää kuitenkin muistaa että kyseessä on kiekkola ja kiekkojen ehdoilla mennään. En siis ala hullunlailla lannoittelemaan (kuormittamaan) vettä tms, koska kiekot eivät sellaista kovasti arvosta.
Nano Riutta <3
VanhaKiiski
Junior Member
Junior Member
Viestit: 78
Liittynyt: 15:31, 30.12.2012
Akvaarioseurat: Sillit Purkissa
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Riksu

Re: Kiekoille viidakkoa.

Viesti Kirjoittaja VanhaKiiski »

Pitääkin seurailla projektia, melko "karu" maisema näyttää kiekoilla tällä hetkellä olevan.
Empä olekkaan tullut ajatelleeksi noitten lannotteiden vaikutusta veden laatuun.
Itse lurauttelen Florenaa silloin-tällöin kiekkomaljaani mutta eikös se ole pää-osin rautalannoitetta ja nitriitti/raatti vapaata tavaraa?
Juwel Trigon 190: Sateenkaarikalat, muutama Kiekko ja POHJAlaiset
Juwel Rio 240: Barbit, Rihmakalat, Sateenkaarikalat, Lehtikalat ja POHJAlaiset
Milsku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 16:45, 06.03.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Kiekoille viidakkoa.

Viesti Kirjoittaja Milsku »

Lannoitteen sisältöön en ota kantaa, mutta kyllä se TDS arvoon ainakin vaikuttaa.
TDS kertoo siis kaikesta epäpuhtaudesta vedessä. Akkuvedessä taitaa olla 0 hujakoilla. Siitä haulla enemmän. =)
Aioin siis kyllä itsekin lannoittaa kasveja maltillisesti ei ne kiekot niin herkkiä ole.

Löysin kaapista jämäpaloja jostain vaaleasta solumuovintapaisesta levystä. Pakkohan mun oli tehdä ihan oma lautta mun kasvien kasvattelulaariin! Näin ollen jouluistutus sai kyytiä kun huomasin että siellä on yhtä punalehtistä kasvia joka googlen mukaan sopii lautalle mainiosti!
2013-12-26 21.49.14.jpg
2013-12-26 21.49.14.jpg (101.78 KiB) Katsottu 2599 kertaa
Nyt lautoilla on noin 6 eri kasvia testissä. Otin useampia valokuvia että voi seurailla kasvua tarkemmin.
Nano Riutta <3
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Kiekoille viidakkoa.

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Milskun pytyn nähneenä voin kertoa, ettei kuva tee oikeutta sille! Kuvassa se on tosiaan on vähän karun näköinen kun valotus ei vastaa sitä mitä se luonnossa on, todellisudeessa se on hämyisempi ja isojen kantojen jylhyys pääsee oikeuksiinsa. Oli miten oli...

Oikein hyvä valinta valita emersed-puutarha! Lienet tutustunut näihin meidän vastaaviin http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=88&t=221829 ja voin todeta, että nämä vetehen päälliset systeemit kuluttavat ravinteita paaaljon vähemmän kuin alaiset. Tuota 250-litrasta ravitsen todella vähän koska kalasto on tällä hetkellä melko reipas eikä siellä ei ole pinnan alla kuin pari kasvia ja EC on tarkoitus pitää n 100-150uSssä. Isompaan on löytynyt sopiva lannoitusrutiini ja määrä (ts se minimi mikä riittää vielä hyvin) ihan kasveja seuraten, mutta kyllä akvan akvaariokasvit osoittivat puutosoireita paljon herkemmin silloin kun hain sopivaa ylläpitorutiinia siinä missä hydrokasvatukset ei tienneet koko asiasta mitään. Jos veden laatuun satsaat, kannattaa ainakin osa hydrokasvaista olla nopeakasvuisia köynnöstäviä (joko viherkasveja tai akva esim konnanputkea), tässä asiaa sivuten http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=27&t=222511.

Kivoja ja hyvin luonnolisen näköisiä lauttoja saa terrarioihin tarkoitetuista korkkilautoista. Kiinnitä erityinen huomio kasvivalintoihin koska kokemus on opettanut että ns perinteisten akvaariokasvien ja viher/huonekasvien vaatimukset eroaa jonkun verran toisistaan, mutta esim miekat menee loistavasti viherkasveina. Kriittinen kulmapiste on ilmankosteus ja esim eri Anubias-lajit on sen suhteen kriittisiä, ei varmasti liene ainoa sukukunta jonka sisällä vaihtelevuutta. Väärät valinnat löytyy hyvin nopeasti roskiksesta... Jos isoja miekkoja halajat, Merjalla pitäisi olla myynnissä Echinodorus argentiniensistä (lajipuhtaudesta en en mene takuuseen!) nyt, se kasvaa kuulemma akvasta ulos ihan hujauksessa jos valaistusjakso on vähintään 12h. Itsellä sitä kokeilussa myös, tosin Saksasta tilattuna. Kasvin oikea tieteellinen nimi on muuten E grandiflorus. Miettisin kasvualustana myös kookoskuitua, siitä voisi rakennenella erilaisia kasvatusastioita, myy Turussa ainakin esim Pavunvarsi. Meillä kasvaa lihansyöjät ja orkideat nyt sammalkoreissa akvan päällä (ei siis vedessä), mutta ne tulevat lahoamaan ajan kanssa, joten ajattelin kokeilla kookoskuitua seuraavaksi. En ole vielä selvittänyt itselleni sopiiko se miten hyvin, vai mitenkään, hydroon pitkällä tähtäimellä. Mä olen värkkäillyt kasvatuspotteja perennojen neliskanttisista myyntiruukuista laittamalla niihin imukuppeja, mutta ne ei aina tahdo pysyä lasissa kun vedenpinta laskee niiden ohi jolloin ne muuttuvat painaviksi, joten en käytä niitä enää. Lecan kanssa painoa tulee vähemmän mutta sitten taas niitä ei voi upottaa kokonaan pinnan alle. Suo siellä, vetelä...Vedenvaihto (jos ei tee sitä täyttäen samaan aikaan) on muuten käytännössä se asia, millä voi tehdä huonosti toteutetusta hommasta ihan vastatuuleen kusemista. Eli pyri huomioimaan eri kanteilta tämäkin.

Muistahan päivitellä tätä, mäkin seuraan mielenkiinnolla muiden vastaavia projekteja, koska haaveena vielä kehitellä ajan kanssa tota oma systeemiä.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Kiekoille viidakkoa.

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Katselin nyt tarkemmin kuvia noista solumuovilautoista. Noissa on se ongelma, että vedenvaihdossa ne laskevat ja makaavat sitten kantojen päällä, niiden sielä pois saaminen voi olla melko työlästä sormipeliä ja kun kasveja sitten aikanaan on paljon, ne todennäköisesti vaurioituvat rytäkässä. En tosin usko, että noi jaksaa kannatella kovin painavaa kasvimassaa vaan lähtevät painuman kohti syvyyksiä kasvien kasvaessa, mikä yleensä tapahtuu, lajista riippuen, melkoisen nopeasti. Kaikkein varminta on rakentaa kiinteät mutta sopivan kevyet kasvatusalustat/astiat tai kasvattaa suoraan vedestä.

VanhaKiiski kirjoitti: Empä olekkaan tullut ajatelleeksi noitten lannotteiden vaikutusta veden laatuun.
Itse lurauttelen Florenaa silloin-tällöin kiekkomaljaani mutta eikös se ole pää-osin rautalannoitetta ja nitriitti/raatti vapaata tavaraa?
TDS/EC-asiasta lyhyesti sen verran että ravinteet nostaa johtavuutta hyvin voimakkaasti. Oikeastaan lähes kaikki akvaan laitettava mukaan lukien vedenparannusaine, nostaa. Se ei kuitenkaan ole ongelma siinä missä orgaanisesta jätteestä likainen vesi eikä reippaastakaan määrästä ioneja vedessä ole yleensä kaloille haittaa jos vesi muutoin on puhdasta. Ravinteiden kulutuksen määrää kasvien kasvu ja sen puolestaan taas määrää valo (jonka määrää akvaristi). Sähkönjohtavuus (EC) ilmaisee kaikkia veteen liuenneita suoloja eikä erottele niitä mitenkään ("ions are ions are ions"), ei hyviksi tai pahoiksi, se jää meidän tehtäväksi.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Milsku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 16:45, 06.03.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Kiekoille viidakkoa.

Viesti Kirjoittaja Milsku »

Kävin tänään vähän shoppailemassa...

Mukaan tarttui mm. tällainen http://www.orthexgroup.fi/botanica-seinaruukku-29-cm Plantagenista
Siinä on takanq "viilteet" jotka on kuin tehty imukupeille. Laitoin siihen nyt ensimmäiseksi käteen osuneen http://www.petshop.fi/aquarium_accessor ... _f700.html ilman kiinnitys telinettä tietenkin. Oli päästänyt kerran toisen kupin irti. En osaa sanoa onko asentajassa vai imukuppityypissä vikaa mutta jos uudestaan irrottaa löysin kaapista http://www.akvaarioon.fi/Fluval-imukupit-4-kpl-A-15041 Noissa näyttäis olevan saman levyinen tuo kolokohta joten uskoisin että sopii kuin nenä päähän.

Päätin testata tätä mun reilu 200 litraisessa kun siellä kerran on tilaa. Ruukun pohjalle laitoin Oliver knotin nature soilia ja sen päälle ruukkusoraa. Kasveiksi testaan kallaa, kirjorönsyliljaa ja tradescantia zebrina (lienee joku juoru). 1 sellainen punainen kasvi lautalta pääsi myös testiin ruukkuun. Ruukun reunalle laitoin jaavansammalta josko sen saisi peittämään ruukun.
2013-12-28 23.42.05.jpg
2013-12-28 23.42.05.jpg (107.83 KiB) Katsottu 2394 kertaa
2013-12-28 21.53.53 – Kopio.jpg
2013-12-28 21.53.53 – Kopio.jpg (76.86 KiB) Katsottu 2394 kertaa
Ostin myös bauhaussista http://www.masters.com.au/product/90002 ... acite-80cm
Mittasin kotona ja jää 2cm vajaaksi että sopisi tohon mun akvan koloon. :roll:
Maksoi melkeen 9e, et enköhän mä kestä.
2013-12-28 23.33.26 – Kopio.jpg
2013-12-28 23.33.26 – Kopio.jpg (90.6 KiB) Katsottu 2394 kertaa
Sit löysin Honkkarista jotain pähkinäpuunoksia 3 sai alle kympillä! Niihin tulee sit joskus sellasia miniorkideoita...
2013-12-28 23.48.09.jpg
2013-12-28 23.48.09.jpg (84.03 KiB) Katsottu 2394 kertaa
Sit haluan vielä laittaa paremman kuvan mun akvan kannoista. Mittailin niitä silmämääräisesti ja niistä tulee aika makeet kun ne saa aseteltua tulemaan ylös vedenpinnasta.
Liitteet
2013-04-04 17.04.08.jpg
2013-04-04 17.04.08.jpg (71.45 KiB) Katsottu 2394 kertaa
Nano Riutta <3
Milsku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 16:45, 06.03.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Kiekoille viidakkoa.

Viesti Kirjoittaja Milsku »

Sisso kirjoitti:Kivoja ja hyvin luonnolisen näköisiä lauttoja saa terrarioihin tarkoitetuista korkkilautoista.
Miten oot aatellu että juuret saa vettä, tulisko ne asetella reunojen yli vai porailla reikiä lauttaan? (Jos jollain on myynnissä sopuhintaan korkkia saa ywllä tarjota) Mä luulen että oikees kiinteä pinta saattaa rauhoittaa noita silakoita (punasulkapyrstö) kivasti. Ne on luonnosta ja hermostuessaan hyppivät.
Sisso kirjoitti:Mä olen värkkäillyt kasvatuspotteja perennojen neliskanttisista myyntiruukuista laittamalla niihin imukuppeja, mutta ne ei aina tahdo pysyä lasissa kun vedenpinta laskee niiden ohi jolloin ne muuttuvat painaviksi, joten en käytä niitä enää. Lecan kanssa painoa tulee vähemmän mutta sitten taas niitä ei voi upottaa kokonaan pinnan alle. Suo siellä, vetelä...Vedenvaihto (jos ei tee sitä täyttäen samaan aikaan) on muuten käytännössä se asia, millä voi tehdä huonosti toteutetusta hommasta ihan vastatuuleen kusemista. Eli pyri huomioimaan eri kanteilta tämäkin.
Juttelin tänään muiden hurahtaneiden kanssa. Tultiin siihen tulokseen että saan vähemmän harmaita hiuksia kun hyväksyn sen tosiasian että vedenpinta ei enää liiku. Eli samalla täyttäen tulee vedenvaihdot tehtyä. Tämäkin taas varmasti on silakoiden mieleen.
Nano Riutta <3
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Kiekoille viidakkoa.

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Eh, mä etsin sua eilen Plantagenista, suuntasin ite sinne suoraan Puutorilta, mutta ei sua näkynyt. Plantagenissa oli nyt tosi huonot valikoimat joulun jäjiltä, mutta eiköhän asia korjaannu kohta. Kauppilassa mä sitten sorruin orkideaan, Vanilla planifoliaan, mutta se taisi olla ihan vikatikki. Onneksi oli edes halpa.
Milsku kirjoitti: Miten oot aatellu että juuret saa vettä, tulisko ne asetella reunojen yli vai porailla reikiä lauttaan?
En ole käyttänyt noita kun peittämään takaseinää ja samalla kiipeilytukina köynnöstäville, mutta ainakin konnanputkityyppiset kasvit voisi kasvaa osin vedessä, osin lautalla. Tai sitten tosiaan porata reikiä, joista juuret veteen. Herppi.net voisi olla hyvä paikka etsiä korkkia käytettynä mutta eipä ne nyt mahottomasti uutenakaan maksa.
Milsku kirjoitti:Tultiin siihen tulokseen että saan vähemmän harmaita hiuksia kun hyväksyn sen tosiasian että vedenpinta ei enää liiku. Eli samalla täyttäen tulee vedenvaihdot tehtyä. Tämäkin taas varmasti on silakoiden mieleen.
No näinpä! Et vissiin enää käytä RO-vettä? Meinaan että näillä meikän RO-laitteen hyötysuhteilla itse en kyllä raaskisi tehdä täyttöä ja tyhjennystä yhtä aikaa...Eihän tuo hukka yhtäaikaisessa tyhjennys-täytössä nyt muuten niin hirvittävä ole.

Täällä on kaikenlaista aika namusta ideaa. Ja tietoa tarjolla myös...http://www.dendroboard.com/forum/tags/paludarium.html
Täällä puolestaan varsin kattava lista hydroon sopivista viherkasveista kaikenlaisten ohjeiden lisäksi http://www.hydro-culture.net/, vivariumiin....https://joshsfrogs.zendesk.com/hc/en-us

Ja kun shoppailemaan sitten innostut, niin....http://www.dartfrog.co.uk/plants.html ja kaikenlaista mininamua http://www.popow-orchids.com/

Meillä kun noi ison paljun ledit on kiinnitetty akvan päälle rakennettuun hyllyyn, olen ripustanut hyllystä akvan päälle roikkumaan kaksi keppiä. Alempi kepeistä toimii kultaköynnöksen kiinnitystukena, pitää sen takana seinän lähellä poissa varjostamasta liikaa ja samalla estää sitä valumasta veteen. Sitä mukaan kun köynnös kasvaa, tuen/sidon sitä keppiin, joka jää kokonaan sen peittoon. Toinen keppi on ylempänä, siitä roikkuu kannukasveja ja orkideoita sammalkoreissa. Nekin on suht lähellä seinää jotteivät varjosta pyttyä. Sullahan ei ilmeiseti ole juuri akvakasveja jotka kaipaisi valoa, joten voit keskittyä akvan päällisen rehuttamiseen suht vapaasti mikä onkin huomattavasti yksinkertaisempaa kuin yrittää huolehtia sekä akvakasvien ja hydrojen pinnalla riittävästä valonsaannista. Kokeilemalla löytyy se itselle sopivin tapa ja tämähän on siitä hauskaa (eräitä epätoivon hetkiä lukuunottamatta...) että tarvikkeet on yleensä halpoja ja suht helposti saatavilla sekä ah, mikä itseaskartelun ilo!
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Milsku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 16:45, 06.03.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Kiekoille viidakkoa.

Viesti Kirjoittaja Milsku »

Sain tänään valot asennettua akvaarioon. Oli yllättävän kivat tossa akvan päälläkin, annan olla siinä ja seuraan kasvien kasvua ennenkuin tuon pinnanpäällistä kasvistoa mukaan kokonaisuuteen. Edes mun ukkoni ei valittanut kovasti häikäisystä!
2014-01-14 17.37.13.jpg
2014-01-14 17.37.13.jpg (69.56 KiB) Katsottu 2217 kertaa
Kiekot varmaan sokeutui hetkellisesti, mutta itse tykkään. Kavit näyttää niin vihreiltä <3
Vain 2 punasulkapyrstöä oli lattialla kun asensin valot (ei paha). Pitääkin muistaa sammuttaa valot tänään illalla aikaisemmin etten ole sillon nukkumassa jos ne päättää ottaa paniikit uusiksi pimeyden tullessa. :frown:

Kasvit kasvaa edelleen 200.litrasessa. Selvää kasvua huomattavissa olen todella tyytyväinen. Tosin kalla ei ehkä selviä. Pukkaa uutta ihan hullunlailla, mutta vanhaa kellastuu ja kuivuu sitä mukaa? Joka joka tuntee paremmin kallan sielunelämää vois ehkä kertoa?
Konnanputkea sain alun ja sitä kovasti totuttelen pinnanyläpuoleiseen kasvuun. nyt tekee noin 2 lehteä viikossa, mutta eiköhän se siitä nopeudu kun saa enemmän massaa. Nyt siinä on yhteensä reilu 10 lehteä.
Nano Riutta <3
Jimena
Starting Member
Starting Member
Viestit: 31
Liittynyt: 22:36, 20.08.2013
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Kiekoille viidakkoa.

Viesti Kirjoittaja Jimena »

Eikös kallat kuihduta lehtensä kukinnan jälkeen ja pidä lepotaukoa, jonka jälkeen voi puskea uudet lehdet? Ehkä on kyse sellaisesta, katso rauhassa mitä tapahtuu :)
Kiva lukea näistä kasvatusprojekteista, itseäkin kiinnostaisi kovasti viritellä jotain kasvamaan pinnan yläpuolelle.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”