Käänteisosmoosi
Valvoja: Moderaattorit
Käänteisosmoosi
Kesän projektiksi olen suunnitellut automaattista vedenvaihtoa. Yksi tärkeä kriteeri on vedenvaihtojen aiheuttaman pH:n vaihtelujen loppuminen. Olen suunnitellut käyttäväni ala-allasta, jossa säädän pH:n vetykloridilla.
Nyt kuitenkin aloin pohtia käänteisosmoosin käyttöä ala-altaan sijaan. Mitä aineita pitää lisätä jos käyttää pelkkää osmoosivettä, vai onko viisaampaa laittaa n. 15% suoraan hanasta?
Entä miten osmoosiveden pH säädetään helpoiten tiettyyn arvoon (n. 6) ja miten sen saa pysymään tasaisena. (vai pysyykö itsestään?)
Saako osmoosilaitteen kytkettyä suoraan hanaan, vai tarvitaanko paineenalenninta?
Nyt kuitenkin aloin pohtia käänteisosmoosin käyttöä ala-altaan sijaan. Mitä aineita pitää lisätä jos käyttää pelkkää osmoosivettä, vai onko viisaampaa laittaa n. 15% suoraan hanasta?
Entä miten osmoosiveden pH säädetään helpoiten tiettyyn arvoon (n. 6) ja miten sen saa pysymään tasaisena. (vai pysyykö itsestään?)
Saako osmoosilaitteen kytkettyä suoraan hanaan, vai tarvitaanko paineenalenninta?
Re: Käänteisosmoosi
Suoraan vaan kiinni ilman paineenalenninta jos taloudessassi on normaali vesijohtopaine. Minulla se sopii suoraan pyykkikoneen vesiliittimeen, joten rakennusvaiheessa jo vaadin ylimääräistä "pyykkikoneen vesipistettä" itselleni.Jukka kirjoitti: Saako osmoosilaitteen kytkettyä suoraan hanaan, vai tarvitaanko paineenalenninta?
... se sopii suoraan pyykkikoneen vesiliittimeen...
Varoituksena, että tämä RO:n käytettävä vesiliitin olisi hyvä olla mahdollisimman kaukana vastaavasta pesukoneen liittimestä koska pesukone vedenoton yhteydessä aiheuttaa paineiskuja jotka voivat rikkoa RO:n kalvon.
-
NesteHukka
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Mies
Kuulostaa hyvinkin mahdolliselta, mutta mitenkäs esim. Spectrapurella, kun firma myy käänteisosmoosilaitteisiinsa solenoidiventtiiliä automaattisia järjestelmiä varten? Se solenoidiventtiilihän siinä pesukoneessakin sen paineiskun aiheuttaa. Itselläni on Spectrapure RO solenoidiventtiilin perässä, mutta solenoidiventtiiliä edeltävä hana on säädetty sen verran pienelle, että tuotto ei kärsi, mutta paineet nousee vähän hitaammin.Mikael kirjoitti:... se sopii suoraan pyykkikoneen vesiliittimeen...
Varoituksena, että tämä RO:n käytettävä vesiliitin olisi hyvä olla mahdollisimman kaukana vastaavasta pesukoneen liittimestä koska pesukone vedenoton yhteydessä aiheuttaa paineiskuja jotka voivat rikkoa RO:n kalvon.
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
Hivenaineitahan sinne tietysti pitää lisätä. Varmasti parempi vaihtoehto kuin hiukan suoraan hanasta.
pH:n asettumisesta haluaisin vielä lisää tietoa. J. Järven sivustoilla mainitaan käänteisosmoosi ja ioninvaihdin tehokkaimmaksi ja helpoksi tavaksi alentaa pH:ta. Vesihän siis happamoituu itsekseen. Minulle olisi tärkeää tietää pysyykö arvo tasaisena (jos vettä lisätään tasaisesti) ja miten se säädetään esimerkiksi kuuteen.
Osaatko J. Järvi (tai joku muu) kertoa lisää arvoon vaikuttavista tekijöistä käytettäessä pelkkää osmoosivettä + hivenaineita?
pH:n asettumisesta haluaisin vielä lisää tietoa. J. Järven sivustoilla mainitaan käänteisosmoosi ja ioninvaihdin tehokkaimmaksi ja helpoksi tavaksi alentaa pH:ta. Vesihän siis happamoituu itsekseen. Minulle olisi tärkeää tietää pysyykö arvo tasaisena (jos vettä lisätään tasaisesti) ja miten se säädetään esimerkiksi kuuteen.
Osaatko J. Järvi (tai joku muu) kertoa lisää arvoon vaikuttavista tekijöistä käytettäessä pelkkää osmoosivettä + hivenaineita?
Käänteisosmoosivedestä on poistettu kaikki kovuustekiät ja "raaka osmoosivesi" sopeutuu täysin sen veden pH:n mukaan mihin se lisätään. Eli jos sinulla on allasvetesi pH 6 ja vaihdat siihen 90 % puhdasta käänteisosmoosivettä niin pH on edelleen 6 mutta sähkönjohtavuus laskee radikaalisti. Eli vesi on pehmeämpää ja pH:n heilahtelu alaspäin tulee totennäköisesti menemään hetkessä alaspäin, vesi on epävakaata.Jukka kirjoitti:Kesän projektiksi olen suunnitellut automaattista vedenvaihtoa. Yksi tärkeä kriteeri on vedenvaihtojen aiheuttaman pH:n vaihtelujen loppuminen. Olen suunnitellut käyttäväni ala-allasta, jossa säädän pH:n vetykloridilla.
Tuohon osmoosiveteen on ainakin nettikaupoissa saatavana niinsanottuja "elvyttäjiä" jotka tuovat veteen takaisin hivenaineet ja mineraalit jotka on kaloille tärkeitä, mutta ns "kakka" jää pois. Jenkeissä monissa osavaltioissa kraanavesi ei ole edes juomavedeksi kelpaavaa, saatikka kaloille ja siksi joutuvat käyttämään akvaariovetenä osmoosivettä.
Eräs kiekkokalaviljeliä on sanonnut aika sattuvasti. Käänteisosmoosiveden elvyttämiseksi löytyy jostakin ohjeetkin mitä siihen lisätään (apteekista saatavia aineita) Saksalainen sanoi eräässä artikkelissa. Miksi ostaisin montaa eriainetta kalliilla apteekista käänteisosmoosiveden elvyttämiseen kiekkokaloille kutuvedeksi, kun voin ostaa kaupasta "vähäsuolaista kivennäisvettä pullollisen" laitan yhden pullon tätä kivennäisvettä / 100 litraa osmoosivettä ja käytän kiekkokaloillani tätä vettä vaihtovetenä kudettaessani kiekkokaloja. Tämä toimii ja kalat lisääntyy sekä voivat hyvin.
Jotkin vaikeatkin asiat voivat olla joskus yksinkertaisia.
Onko vesijohtovetesi niin huonoa, että se täytyy puhdistaa RO:lla?Jukka kirjoitti:Kesän projektiksi olen suunnitellut automaattista vedenvaihtoa. Yksi tärkeä kriteeri on vedenvaihtojen aiheuttaman pH:n vaihtelujen loppuminen. Olen suunnitellut käyttäväni ala-allasta, jossa säädän pH:n vetykloridilla.
Vai onko tarkoituksenasi pudottaa sähkönjohtavuutta?
On hyvä muistaa, että RO:n käytöstä tulee aikalailla turhia kustannuksia(jos sen käyttö ei ole tarpeellista). Itse laite, n. 4 kertaa hukkavettä tuottoon nähden, lisättävät hivenaineet, kalvot+muut patruunat, yms).
Minulla on ollut muutaman vuoden käytössä automaattinen veden vaihto. Altaassa jossa on kasveja, on hanavedestä aiheutuva pH:n nousu estetty hiilidioksiidin lisäyksellä.
T:Ville
-
NesteHukka
- Advanced Member

Jos laittaa 50% osmoosivettä ja 50%vettä suoraan hanasta, niin jääkö veteen silloin tarpeeksi hivenaineita, vai pitäisikö alkaa kaadella vissyä sekaan?Timppa kirjoitti: Tuohon osmoosiveteen on ainakin nettikaupoissa saatavana niinsanottuja "elvyttäjiä" jotka tuovat veteen takaisin hivenaineet ja mineraalit jotka on kaloille tärkeitä, mutta ns "kakka" jää pois. Jenkeissä monissa osavaltioissa kraanavesi ei ole edes juomavedeksi kelpaavaa, saatikka kaloille ja siksi joutuvat käyttämään akvaariovetenä osmoosivettä.
Tuolla sekoitussuhteella saan nimittäin pH:n ja kovuuden sopivaksi.
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
Muistini mukaan olet "monnifriikki" ja sinulla on lähinnä altaassasi imumonneja. Tuo sekoitus-suhde ro & hanavesi 50 % / 50 % luulisi sisältävän kaloillesi tarpeeksi hivenaineita ja mineraaleja ottaen huomioon näiden harrastamiesi kalojen kotiseudun jossa paikkapaikoin vesi on erittäin hapanta ja mineraaliköyhää. En sinuna rupeaisi vesiä muutamaan jos kalasto voi hyvin. Osta sähkönjohtavuus mittari sillä näet ainakin millaista vetesi on sähkönjohtavuudeltaan, sekä hana että allasvesi. Ja pystyt pitämään vetesi sopivana sähkönjohtavuudeltaan = veteen liuenneet suolat ja mineraalit.Jäppinen kirjoitti: Jos laittaa 50% osmoosivettä ja 50%vettä suoraan hanasta, niin jääkö veteen silloin tarpeeksi hivenaineita, vai pitäisikö alkaa kaadella vissyä sekaan?![]()
Tuolla sekoitussuhteella saan nimittäin pH:n ja kovuuden sopivaksi.
Vesijohtoveteni on nykyään tavallista Turun vettä ja syksyllä Helsingin. Tarkoituksena saada kiekoille ihanteellinen vesi ja automaattinen vedenvaihto yhdistettyä. Ennen kaikkea haluan pH:n tasaiseksi.Ville V kirjoitti: Onko vesijohtovetesi niin huonoa, että se täytyy puhdistaa RO:lla?
Vai onko tarkoituksenasi pudottaa sähkönjohtavuutta?
Vaihtoehtoina siis ala-altaat + vetykloridi, osmoosivesi tai hiilidioksidi. Kaikillahan hoituu pH, mutta osmoosilla saisin vielä sähkönjohtavuuden ja kaiken haitallisen pois vedestä, joten se tuntuu houkuttelevalta.
Vesi kuuluu vuokraan, joten se ei ole ongelma
Eikös pH:n säätävät hiilidioksidilaitteet ole nekin aikas kalliita? (jos ei lisää suoraan pullosta)
Miten pitkään osmoosien aktiivihiilet ja TFC-kalvo riittävät normaalisti kaupungin vedessä?
Minulla oli Spectra Pure 50 standard RO voisimpa sanoa että aika aktiivisessa käytössä kiekkokalojen viljelyssä. Kuopion vesijohtovedessä patruunat kestivät 8-12 kk.
Miten pitkään osmoosien aktiivihiilet ja TFC-kalvo riittävät normaalisti kaupungin vedessä?
Patruunoiden ikä riippuu epäpuhtauksista kuinkapaljon on poistettavaa, mitä enemmän epäpuhtauksia vesijohtovedessä on sen nopeammin patruunat on vaihtokamaa. Mitä kälvosysteemiin tulee, en koskaan saannut sitä vaihtokuntoon ja samainen osmoosi on tällähetkellä Jäppisellä joka kirjoittaa tässäkin jutussa ja osmoosi taitaa toimia samoilla kalvoilla vieläkin moitteettomasti. Kalvot ovat nykyään tehty "keinokuiduista" joita ei bakteeritoiminta pysty hajoittamaan, niinkuin ennenvanhaan kun kalvosysteemi oli valmistettu luonnonkuiduista jolloin baktteritoiminta söi kalvosysteemin pilalle jos osmoosin jätti käyttämättömäksi pitkäksi aikaa.
Olen kuullut kyllä että turun vesi on keväisin ja syksyisin aika "seksikästä laadultaan" mutta en sen epäpuhtauksita ym vesiarvoista tiedä.
Millä olet ajatellut estää pH:n putoamisen liian alas kun poistat siitä kovuustekijät RO:lla?Jukka kirjoitti: Tarkoituksena saada kiekoille ihanteellinen vesi ja automaattinen vedenvaihto yhdistettyä. Ennen kaikkea haluan pH:n tasaiseksi.
Vaihtoehtoina siis ala-altaat + vetykloridi, osmoosivesi tai hiilidioksidi. Kaikillahan hoituu pH, mutta osmoosilla saisin vielä sähkönjohtavuuden ja kaiken haitallisen pois vedestä, joten se tuntuu houkuttelevalta.
Vesi kuuluu vuokraan, joten se ei ole ongelma![]()
Eikös pH:n säätävät hiilidioksidilaitteet ole nekin aikas kalliita? (jos ei lisää suoraan pullosta)
Sähkönjohtavuudella 50 mikrosiemenssiä/cm on jo vaikeuksia pitää pH yli 5.5 (omakohtainen kokemus, 300L allas, 7 kiekkoa, veden vaihdot RO-vesi 50-70l/vrk johon lisätty hivenaineita-> sj. 40mikros./cm).
Tietysti kaikki riippuu siitä paljonko haluat sj:n olevan ja mikä on haluttu pH? Aiotko kudettaa kiekkoja vai vain pitää niitä ja mitä kiekkoja sinulla on?
Jyväskylässä sähkönjohtavuus on n. 100 µs/cm 28 asteisessa vedessä, siksi olen toteuttanut automaattisen vedenvaihdon suoraan hanasta.
Jos minulla tulisi täällä tuollaista vettä suoraan hanasta, en tarvitseisi käänteisosmosia viljeltyjä kiekkokaloja kudettaessa ollenkaan.Ville V kirjoitti: Jyväskylässä sähkönjohtavuus on n. 100 µs/cm 28 asteisessa vedessä, siksi olen toteuttanut automaattisen vedenvaihdon suoraan hanasta.
Vertailunvuoksi kuopion vesijohtovesi ~ 28 c. 170-300 µs/cm. Heittelee eri vuodeaikoina paljonkin.
pH:n putoamisen estämisen selvillesaanti oli juuri se syy miksi aloitin aiheen. Käsittääkseni se tapahtuisi lisäämällä hivenaineet purkista (tai pullosta) ja/ tai lisäämällä osa suoraan hanasta.Ville V kirjoitti: Millä olet ajatellut estää pH:n putoamisen liian alas kun poistat siitä kovuustekijät RO:lla?
Tietysti kaikki riippuu siitä paljonko haluat sj:n olevan ja mikä on haluttu pH? Aiotko kudettaa kiekkoja vai vain pitää niitä ja mitä kiekkoja sinulla on?
Nyt kuitenkin moni puoltaa Helsingin veden olevan mainiota sellaisenaan, joten harkintaa ala-altaan tai jopa suoraan hanasta lisäämistä jatketaan.
Kudetus ei (toistaiseksi) ole mielessä - ainoastaan hyvät oltavat.
Kiekoista puolet on Jussilta ja Ilkalta, puolet singaporesta. Villit kiekot vasta harkinnan alla.
RO vesi on niin mineraaliköyhää, että vesiä/hivenaineita sekoitellessa sähkönjohtavuusmittari on kyllä tarpeen(oma mielipiteeni). Epätarkoilla mittalaitteillat/mutulla saatat saada aikaan aika "kivan" hallitsemattoman pH:n pudotuksen.Jukka kirjoitti:Selviääkö osmoosivettä käyttäessä normaaleilla kovuustesteillä, vai pitäisikö sähkönjohtavuusmittari lisätä samaan tilaukseen?
Kloorihan turmelee TFC-kalvon. Mistä tietää, milloin aktiivihiilipatruuna on lopussa? Tukkeutuuko se vai pitääkö vaihtaa "mutu" -aikavälein?
Epäilisin että kun aktiivihiilipatruuna on "lopussa" on TFC-kalvokin vaihtoa vaille. Suomessa on kuitenkin puhtaammat vedet kuin maissa joihin RO-laitteet on alumperin kehitetty, joten luultavasti myös kloorin määrä vedessä on pienempi.
Turun vesi
Jukka: Tuleeko Turkuun vesi edelleen Aurajoesta vai tuleeko Pyhäjärvestä? Vaihteleeko vuodenajoittain (varmaan jos tulee Aurajoesta)? Listaa vähän pH-ja sähkönjohtavuuslukemia (hanasta, jonkun aikaa seisonut vesi) niin saadaan käsitys kuinka tarpeellista veden manipulointi kiekkojen ylläpitoon voisi olla.
Tekniikka on kivaa, mutta ei siitä tarkoituksenmukaisuutta tarvitse tehdä, ellei sitten nimen omaan halua.
Jouni
Tekniikka on kivaa, mutta ei siitä tarkoituksenmukaisuutta tarvitse tehdä, ellei sitten nimen omaan halua.
Jouni
And I will strike down upon thee with great vengeance and furious anger those who attempt to poison and destroy my brothers. And you will know my name is the Lord when I lay my vengeance upon you.
-
NesteHukka
- Advanced Member

Tämä näyttää menevän vähän mutulinjalle, tämä TFC-kalvon kestävyys keskustelu.Ville V kirjoitti:
Epäilisin että kun aktiivihiilipatruuna on "lopussa" on TFC-kalvokin vaihtoa vaille. Suomessa on kuitenkin puhtaammat vedet kuin maissa joihin RO-laitteet on alumperin kehitetty, joten luultavasti myös kloorin määrä vedessä on pienempi.
Tämän olen varmaan kysynytkin joskus, mutten muista tuliko vastausta, eli: mistä tietää milloin se kalvo on vaihdettava? Väheneekö osmoosiveden tuotto, vai huononeeko veden puhtausprosentti?
Jenkeissä näemmä esim. SpectraPuren TFC-kalvo ei ole mikään kallis. Esim. omaan systeemiini 89$. Arvatenkin taas suomessa sama maksaa vähintään kaksinkertaisen summan?
Taisit itse vastata kysymykseesiJäppinen kirjoitti:Tämä näyttää menevän vähän mutulinjalle, tämä TFC-kalvon kestävyys keskustelu.
Tämän olen varmaan kysynytkin joskus, mutten muista tuliko vastausta, eli: mistä tietää milloin se kalvo on vaihdettava? Väheneekö osmoosiveden tuotto, vai huononeeko veden puhtausprosentti?
Re: Turun vesi
En varmaan ehtisi tätä ottaa käyttöön Turussa, koska muutan Helsinkiin. Sähkönjohtavuusmittaria en toistaiseksi omista, mutta pH asettui akvaariossani hiukan yli seiskaan ennen kuin aloin valmistaa vaihtovedet saavissa vetykloridilla höystäen. Tämä on aikamoista "läträämistä" ja siitä haluan päästä eroon.jouniv kirjoitti: Listaa vähän pH-ja sähkönjohtavuuslukemia (hanasta, jonkun aikaa seisonut vesi) niin saadaan käsitys kuinka tarpeellista veden manipulointi kiekkojen ylläpitoon voisi olla.
Jouni
Veden laatu Helsingissä 2000 (www.hel.fi):
-Sähkönjohtavuus 16,5 mS/m (keskiarvo)
-pH 8,62 (keskiarvo)
-kokonaiskovuus 3,4 dH
Heittelyistä en osaa kertoa.
Helsinki
Heitä kysymyksesi Helsingin veden sopivuudesta sellaisenaan kiekoille kiekkopalstalle. Mulla on se käsitys, että tarvetta osmoosille ei ole ellei yritä kudettaa (ja mahtaako sitä aina tarvita siinäkään??). Tuo pH lienee mitattuna suoraan hanasta tulleesta vedestä, laskenee aika nopeasti. Helsinkiläiset korjatkaa. Tulleeko pääkaupunkiseudulle joka paikkaan Päijänne-tunnelin vettä?
Jouni
Jouni
And I will strike down upon thee with great vengeance and furious anger those who attempt to poison and destroy my brothers. And you will know my name is the Lord when I lay my vengeance upon you.
Oman RO-yksikköni (tuotto 120l/vrk) kaikki letkut ovat n. 4/6mm. Liitokset ovat pikaliitoksia.Jukka kirjoitti:Minkälaiset liittimet (esim. Aqua medic Standard 90) osmoosipömpeleissä on ja kuinka ohuella letkulla saa sen 50l/ päivä siirtymään.
Tulevaa automaattisen vedenvaihdon letkujen tuomaa sisustusongelmaa ajatellen tätä vain kyselen.
Letkujen koko ei tarvitse olla kovin suuri. 4mm letkusta vesi jo virtaa hyvinkin(oma kokemus), mutta pienempikin varmasti riittää. Tosin tuota pienemmän letkun liitoksien tekeminen menee hankalaksi.
Re: Helsinki
No ainakaan mun kokemuksien mukaan ei tarvitse vedelle tehdä yhtään mitään jos pelkkä kiekkojen kudetus on mielessä. Tietenkin osmoosi ym kikkailut helpottaa asioita, mutta ainakin mulla riitti pelkkä sukukypsyyden saavuttaminen laukaisemaan kutemisen. Hiilidioksidia itse lisään akvaarion lähinnä kasvien takia.jouniv kirjoitti:Heitä kysymyksesi Helsingin veden sopivuudesta sellaisenaan kiekoille kiekkopalstalle. Mulla on se käsitys, että tarvetta osmoosille ei ole ellei yritä kudettaa (ja mahtaako sitä aina tarvita siinäkään??). Tuo pH lienee mitattuna suoraan hanasta tulleesta vedestä, laskenee aika nopeasti. Helsinkiläiset korjatkaa. Tulleeko pääkaupunkiseudulle joka paikkaan Päijänne-tunnelin vettä?
Jouni
Kyllähän se veden pH laskee akvaariossa siihen seiskan pintaan aika pian hanasta tultuaan koska se on kuitenkin suhteellisen pehmeää. Pk-seudun vesi tulee pääsääntöisesti päijännetunnelista, osaan Espoota muualta käsin. Välillä on ollut jaksoja vantaanjoen vettä ja keväisin kuulemma jotain [?] ongelmia vantaanjoen kanssa (mistä mulla ei ole mitään hajua kun ei ole itsellä akvaario oireillut). Ken omaa parempaa tietoa,kommentoikoon