Uutta verta malawijengiin

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Heska »

http://www.cichlid-forum.com/phpBB/view ... 0&t=300162 täällä vasta hurja akvaario onkin ei varmasti toista samanlaista tule vastaan 8O
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Heska kirjoitti:http://www.cichlid-forum.com/phpBB/view ... 0&t=300162 täällä vasta hurja akvaario onkin ei varmasti toista samanlaista tule vastaan 8O
ai hitto, et pelästyin! Karmiva
o_O
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
LiskoDisco
Junior Member
Junior Member
Viestit: 240
Liittynyt: 20:56, 10.10.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vaasa

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja LiskoDisco »

Hui stna! 8O En ottaisi kotiini vaikka maksettaisiin. Sen verran pelottava. Mutta hienosti tehty, on sen verran aidon näköinen. Ei sopisi perheellisen kotiin, lapset saisi ikuiset traumat. Ellei ole jotain juuri zombipeleistä innostuneita poikia :D
Even if a thousand people believe in nonsense, it's still nonsense
LiskoDisco
Junior Member
Junior Member
Viestit: 240
Liittynyt: 20:56, 10.10.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vaasa

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja LiskoDisco »

Nyt on kaloja purkissa! Tulivat eilen illalla suoraan Saksanmaalta. Ne on niin pieniä! Eilinen ilta meni sitten siinä akvaarion edessä kyykkiessä :D Ne mahtuu menemään taustan taakse joten ne leikkii (jos tällaista termiä voi käyttää) nyt joka puolella allasta. Rupesi jotkut jo varailemaan luoliakin, tosin se oli sellaista"tää on mun! Eikun.. Tää on mun! Ei ku tää on parempi, tää on mun!" :D että vielä ne vasta tutustuu ympäristöönsä. Hirmunen nälkä niillä oli, ajattelin että tuskin ruoka maistuu heti uudessa paikassa pitkän matkan jälkeen mutta rupesin seuraamaan että ne yritti kivien pinnoilta näykkiä syömistä (jota niihin ei ole vielä kasvanut) niin tarjosin raeruokaa ja sehän uppos kuin häkä! Olen niin neuroottinen nyt vesiarvojen takia että mittainen niitä päivittäin. Kaikki edelleen ok mutta pieni pelko persiessä että yhtäkkiä arvot räjähtää ja löydän vain kuolleita kaloja..

Pistän kuvia kunhan saan ne siirrettyä koneelle :)
Even if a thousand people believe in nonsense, it's still nonsense
Taika-Jim
Senior Member
Senior Member
Viestit: 792
Liittynyt: 22:07, 09.08.2001

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

Malawit ovat aina nälkäisiä ja ahneita. Eilen pelästyin sinihuulta joka vetäisi ripsimonneille tarkoitetun pohjatabletin naamaansa ja oli aivan muodoton, kun vatsassa on iso pohjatabletti. Toivottavasti ei kuole tuohon ahneuteensa.
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Heska »

Mitkäs lajit sait nyt ensimmäisenä LiscoDisco? Joo malawit tosi ahneita ja ruokaa maistuis liikaakin jos vaan erehtyy antamaan ja poikasille kannattaa syöttää hiutaleita ja minirakeita niin on helpompi syödä kuin isojen ruokaa. Mulla noin 7 lajia ruokia poikasruoista aikuisten pelletteihin ja täyskasvisruoasta sekaruokaan jossa katkarapua et saavat sekasyöjät vähän proteiiniakin. Moni senttisinä sait kalat LiscoDisco? Hyvä se on aluksi mittailla vesiarvoja ja tehdä riittävästi vedenvaihtojakin et pysyvät vesiarvot hyvinä pienille poikasille kun ovat herkempiä kuin aikuiset. Pistä kuvia pikkuisista kun kerkiät :P
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
LiskoDisco
Junior Member
Junior Member
Viestit: 240
Liittynyt: 20:56, 10.10.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vaasa

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja LiskoDisco »

Ostin jokaisella tilauskerralla ruokaa nuille niin nyt on sitten spirulinarakeita, sekarakeita, värirakeita, vegerakeita, malawiherbirakeita.. Sitten on seuralan sekahiutaleruokaa mutta en ole ajatellut sitä tarjota, nuo rakeet on niin pienikokoisia että menee helposti noitten suuhun.

Nyt tuli siis
5 x estherae
5 x caeruleus
5 x trewavasae chilumba
5 x socolofi

Nuo on kaikki n. 5cm nenästä pyrstön päähän että pieniä. Huomasin kun pyydystin niitä pussista että trewat on kyllä voimakkaita. Ne siellä ihan huolella taisteli vastaan ja väkivalloin. Pelkäsin oikein etten loukkaa niitä kun piti taistella vastaan haavin kanssa. Trewat myös ensimmäisinä tajusi mitä eroa on hiekalla ja raeruualla. Muut sitten katsoi mallia perässä. Trewat myös oli pioneereja tutkimisessakin, että niistä kehittyy kyllä mielenkiintoisia kaloja. Niillä oli jopa pientä kärhämää keskenään, oli suloisen näköistä kuinka pienet nassut muuttui tummiksi sekunneissa ja sitten taas oltiin haaleita. Muut pyörivät ympyrää, varsinkin estheraet tuntuu olevan pöljimmästä päästä. Ne pysyy kokoajan ryhmässä, jos yksi lähtee muualle muut käy hakemassa sen takaisin. Mielenkiintoista seurata miten niitten luonteet siitä muuttuu kun sukupuolet alkaa selviämään. Tuskin jatkuu hyvä ryhmähenki enää silloin :D

Ja sitten niitä kuvia. Pieniä pirulaisia on hankala saada mahtumaan kuvaan, aina on tyhjä ruutu kun katsoo tulosta :D Nopeita peijakkaita..
sakki.jpg
sakki.jpg (241.73 KiB) Katsottu 3818 kertaa
estherae2.jpg
estherae2.jpg (229.32 KiB) Katsottu 3818 kertaa
estherae3.jpg
estherae3.jpg (232.33 KiB) Katsottu 3818 kertaa
caeruleus1.jpg
caeruleus1.jpg (209.92 KiB) Katsottu 3818 kertaa
caeru3.jpg
caeru3.jpg (225.67 KiB) Katsottu 3818 kertaa
trewa1.jpg
trewa1.jpg (218.34 KiB) Katsottu 3818 kertaa
trewa2.jpg
trewa2.jpg (224.9 KiB) Katsottu 3818 kertaa
socolofi1.jpg
socolofi1.jpg (235.78 KiB) Katsottu 3818 kertaa
socolofi2.jpg
socolofi2.jpg (207.84 KiB) Katsottu 3818 kertaa
socolofi3.jpg
socolofi3.jpg (227.48 KiB) Katsottu 3818 kertaa
Nuo on aika hyvin välillä väreissä, varsinkin kun kuvasin automaattitarkennuksella niin tarkennuksen valo sai ne väreihin (tai karkuun..). Trewat on todella sinertäviä, niistähän pitäisi tulla punaisia :O Tämä on kyllä niin mielenkiintoista kun sekä luonteet että värit kehittyy niitten kasvaessa. Ei tiedä mitä niistä vielä tulee isoina :D
Even if a thousand people believe in nonsense, it's still nonsense
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

suloista jengiä :) kaikki samoja lajeja kuin mullakin.. heh, juu noistachilumboista (tai foi olla lopulta mpangojakin) tulee punasia/oransseja. Mullavielä suurin osa saman värisiä kuin sullakinmutta pari selkeesti kyljet jo punertavina. Vaikka syövät paljon niin mulla ainakin kasvu ollu hitaampaa... Toisaalta näissä isommiksi kasvavissa lajeissa on ollu hitaampaa kasvPaitsi crabroissa mulla, kun on tullu melkein 10 senttiä vajaas puoles vuodes :) mulla myös yks trewa chilumba/mpanga, joka tuli rescuena porukkaan.. kokoa täyskasvusen verran eli n.17 cm. Laitan kuvaa illalla ku ääsen koneelle :) on kyllä sympaattinen tyyppi. Noi pienet trewat kovia ajaa toisiaan takaa, joten siihen voi varautua.....
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Heska »

Hauskannäköisiä pikkuisia ja niitä on kiva seurailla kun kasvavat pikkuhiljaa isommiksi. Mulla pikkuset kiusaa välillä isompiaan ja kun isompi lähtee ajaa takaa vedetään semmoset piruletit ettei isompi pysy perässä tai vedetään johonkin ahtaaseen koloon johon isompi ei mahdu :P Mulla kans Esterit tykkää pörrää paljon yhdessä ja ovat rauhallisia mutta aikuisempana sit kyllä alkaa luonnetta löytyy niistäkin ja sinihuulet ja socolofit on lepposii mut noilla hyvä aloitella niin ei oo matsii heti altaassa :P Kovia kasvueroja eri lajeissa jotkut poikaset kasvaa nopeesti ja jotkut tosi hitaastikin. Hyvä kun sulla monenlaista ruokaa, mä oon kans syöttänyt välillä noita väriä korostavia ruokia. Jotkut tykkää syöttää vain yhtä ruokaa mut mä vaihtelen kun en itsekkään tykkäis joka päivä syödä samaa. Ja pistäpä kurkkua niille niin tykkäävät varmasti :mrgreen:
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
LiskoDisco
Junior Member
Junior Member
Viestit: 240
Liittynyt: 20:56, 10.10.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vaasa

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja LiskoDisco »

Nuo on kyllä ollut niin hauskaa seurattavaa että :D Ja tuo niitten uteliaisuus lasin toiselle puolelle :D Akvaario on meillä sijoitettu niin että vasen pääty on keittiön ruokapöytää kohti (tosin alemmassa kerroksessa) mutta siitä ne näkee kun keittiössä häärää. Eilenkin koko parvi pyöri katsomassa mitä touhuan siellä. Sitten kun siirtyy olohuoneeseen niin porukka seuraa :D On kyllä vekkuleita. Tuo sukupuolten arvaaminen on kyllä hauskaa, ei noista osaa sanoa. Vaikka yhdellä caeruleuksella on paksumpi musta raita selkäevässä niin ei näistä tiedä.. Varsinkin kun nämä kaikki on aikuisenakin hyvin samannnäköisiä :D

Haha joo mä Hedelmiina kopioin sun allasta pala palalta ;D Vielä en yltä kyllä sun litramääriin että ihan samanlaista arsenaalia en saa tuonne :D Täytyy nyt seurailla tuota kokoonpanoa ja miettiä mitä tekee sen viimeisen lajin kanssa. Ne mainganot on täällä vaan älyttömän hintasia, ja onhan nekin kevyesti äkäsiä joten isompi satsi niitä pitäisi ottaa. Toinen on se demasoni mutta se on vielä äkäsempi. Kyllä se 10 tuonne vielä menee, sitten se olisikin täynnä. Mutta että pärjääkö niitten kanssa niin.. No onneksi ei vielä tarvitse sitä miettiä, nyt saa nauttia tämän hetkisistä fisusista :) Ja voihan sitä olla että Hedelmiinalla on poikasia iso satsi tässä kesää kohti mentäessä että voisi sieltä käydä mainganoja poimimassa ;)
Even if a thousand people believe in nonsense, it's still nonsense
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

LiskoDisco kirjoitti: Haha joo mä Hedelmiina kopioin sun allasta pala palalta ;D Vielä en yltä kyllä sun litramääriin että ihan samanlaista arsenaalia en saa tuonne :D Täytyy nyt seurailla tuota kokoonpanoa ja miettiä mitä tekee sen viimeisen lajin kanssa. Ne mainganot on täällä vaan älyttömän hintasia, ja onhan nekin kevyesti äkäsiä joten isompi satsi niitä pitäisi ottaa. Toinen on se demasoni mutta se on vielä äkäsempi. Kyllä se 10 tuonne vielä menee, sitten se olisikin täynnä. Mutta että pärjääkö niitten kanssa niin.. No onneksi ei vielä tarvitse sitä miettiä, nyt saa nauttia tämän hetkisistä fisusista :) Ja voihan sitä olla että Hedelmiinalla on poikasia iso satsi tässä kesää kohti mentäessä että voisi sieltä käydä mainganoja poimimassa ;)
Ovat kyllä malawit niin kiinnostuneita ympäristöstään, että on jäänyt seura-akvaarion jengi kauan taakse ;) Niitä ei kiinnosta ku ruoka.. Tai no, malawitkin söis tosiaan täälläkin koko ajan sen seuraamisen lisäks; uppoo kurkut, kesäkurpitsat, jossain määrin myös herneet, kuivatut hyönteiset, pakastesurvarit, hiutaleet, granulat, pelletit, erikokoiset rakeet ... Varsinaisia porsaita :mrgreen: Heh, no varmasti kesään mennessä mainganojakin löytyy lisää, nythän ne on kaikki lähössä uusiin koteihin nyt vklp. Että jos tarve tulee, niin kysele ihmeessä. Ja kyllä, matkia saa, sitähän varten näitä altaita on, että vinkkejä saa itse kukin :) Mulla vielä parit jutut sisustuksessa laitan uusiks, mutta tässä viimesin + hyvää viikonloppua altaan isoimmalta L.trewavasae chilumbalta ;)
Terrve!
Terrve!
20140214_001603.jpg (108.69 KiB) Katsottu 3695 kertaa
uudet valot :)
uudet valot :)
2014-02-26-150 (600x337).jpg (140.37 KiB) Katsottu 3695 kertaa
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Heska »

Onko noi Hedelmiina jonkunlaiset ledspotit vai näyttääkö vaan kuvassa että valolähde ei yhtenäinen? Sopivan himmeä valaistus ja näyttää hyvältä :D Mulla kaukosäädettävät himmennettävät ja värisäädettävät yöledvalot jo valmiit ja käytössä mut päiväledvalot vielä juottamatta ja kiinnittämättä jäähdytyslevyyn ja johdottamatta. Kamat olis jo kaikki kun piitahnakin tuli mut ei ole vielä kerennyt kasaamaan. Paljonko sulla Hedelmiina valotehot yhteensä? Mulla ledejä 120W edestä mutta mietin vaan että tarviiko niitä niin paljon Malawialtaaseen?
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Heska kirjoitti:Onko noi Hedelmiina jonkunlaiset ledspotit vai näyttääkö vaan kuvassa että valolähde ei yhtenäinen? Sopivan himmeä valaistus ja näyttää hyvältä :D Mulla kaukosäädettävät himmennettävät ja värisäädettävät yöledvalot jo valmiit ja käytössä mut päiväledvalot vielä juottamatta ja kiinnittämättä jäähdytyslevyyn ja johdottamatta. Kamat olis jo kaikki kun piitahnakin tuli mut ei ole vielä kerennyt kasaamaan. Paljonko sulla Hedelmiina valotehot yhteensä? Mulla ledejä 120W edestä mutta mietin vaan että tarviiko niitä niin paljon Malawialtaaseen?
Ei ole ledispotteja, mä luovutin niiden osalta, ku mulla ei vaan yksinkertaisesti ole älliä eikä rahaa rakentaa niitä.. On ihan T8 putket 58W/kpl, toinen normi valkoinen Sylvania aquastar profesionel ja toinen tuo sininen Arcadian Marine Blue Artinic :) On sen takia sen näköinen ettei ole yhtenäinen, että mulla tuo valkoinen on edessä vasemmalla puolella allasta ja tuo sininen takana oikealla puolella. Elikkäs siis 118W vissiin virallisesti noista tulee. Ja siis joo, eihän malawit niitä valoja tarvitse, vaan niiden katselija käytännössä :D Noi muuten mulla käyttäytyy ihan omituisesti, jos laitan pelkän sinisen päälle.. Sinkoovat kivikkoon ja pelkäävät muakin, vaikka normivalon kanssa ei... Että kyllä ne tohon valoon jotenkin reagoivat.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Heska »

Mulla kans nyt noi 2x58W putket ja niissä tyhmä kun ovat vain 150cm pitkiä niin kun pidän usein vain yhden putken päällä niin toinen pää allasta pimeämpi ja tuo jos haluaa toinen sininen ja valkoinen putki niin ei valo tule ihan tasaisesti. Himmettävillä ledeillä joissa sinistä ja valkoista tarkoitus tasaisemmin valaista ja saisi auringonnousu/lasku efektiäkin. Kun vaan kerkee rakentamaan kaikilta muilta kiireiltä :roll: Hyvältä näyttää Hedelmiina toi sun allas vaaleine kivineen :mrgreen:
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Heska kirjoitti:Mulla kans nyt noi 2x58W putket ja niissä tyhmä kun ovat vain 150cm pitkiä niin kun pidän usein vain yhden putken päällä niin toinen pää allasta pimeämpi ja tuo jos haluaa toinen sininen ja valkoinen putki niin ei valo tule ihan tasaisesti. Himmettävillä ledeillä joissa sinistä ja valkoista tarkoitus tasaisemmin valaista ja saisi auringonnousu/lasku efektiäkin. Kun vaan kerkee rakentamaan kaikilta muilta kiireiltä :roll: Hyvältä näyttää Hedelmiina toi sun allas vaaleine kivineen :mrgreen:
Jeps, juurikin noin, että jos haluis tasasesti valot ni pitäs tuupata noita 150 senttisiä sen neljä kpl enkä tosiaan ajatellu tehdä niin jo sähköä säästääkseni. Joo, kiva, mullekin voisit vähän rakentaa valoja, jos tulee luppoaikaa :mrgreen: Heh, no kiitti, vaaleat pysyy khyl nyt, en oo ajatellu vaihtaa, vaikka "pitäis" kuinka olla tummia malawijärves.. Mä olen erilainen nuori ;)
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Ceela
Junior Member
Junior Member
Viestit: 242
Liittynyt: 20:05, 27.02.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Ceela »

Moikka!
Ihania kaloja <3
Oon kade.. joudutaan oottelemaan vielä jokunen viikko :P
"mitä, missä, milloin, koska?"
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Heska »

Hedelmiina kirjoitti: Noi muuten mulla käyttäytyy ihan omituisesti, jos laitan pelkän sinisen päälle.. Sinkoovat kivikkoon ja pelkäävät muakin, vaikka normivalon kanssa ei... Että kyllä ne tohon valoon jotenkin reagoivat.
Kokeilin sinisellä yöledvalolla laitoin kirkkauden täysille niin kalat selvästi säikähtivät ja kun taas himmensin siihen mitä normaalisti käytän yövalona niin ihan rauhallisia taas, eli ilmeisesti pelkkä voimakas sininen jotenkin pelottaa niitä mutta esim. sininen yhdessä valkoisen loisteputken kanssa ei. Aika jännä juttu 8O
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Heska kirjoitti:
Hedelmiina kirjoitti: Noi muuten mulla käyttäytyy ihan omituisesti, jos laitan pelkän sinisen päälle.. Sinkoovat kivikkoon ja pelkäävät muakin, vaikka normivalon kanssa ei... Että kyllä ne tohon valoon jotenkin reagoivat.
Kokeilin sinisellä yöledvalolla laitoin kirkkauden täysille niin kalat selvästi säikähtivät ja kun taas himmensin siihen mitä normaalisti käytän yövalona niin ihan rauhallisia taas, eli ilmeisesti pelkkä voimakas sininen jotenkin pelottaa niitä mutta esim. sininen yhdessä valkoisen loisteputken kanssa ei. Aika jännä juttu 8O
Joo, yhdessä valkonen ja sininen ei tee samaa reaktiota, mutta tuo pelkkä sininen putki kyllä. Kerran kokeilin vielä uusiks, ni sama homma.. vääristääköhän se jotenkin näkymiä ku tykkäävät seurata mun tekemisiä yleensä...? :roll: Ei niitä viitsi kiusata sen valon kanssa pelkästään ni laitan aina sen sinisen ensin pois päältä iltasinkin ja sit vasta valkosen. Yövalona sininen spottiledi altaan pohjassa ei kyllä aiheuta mitään reaktioita..
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
LiskoDisco
Junior Member
Junior Member
Viestit: 240
Liittynyt: 20:56, 10.10.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vaasa

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja LiskoDisco »

Kai se aiheuttaa saman kuin ihmisenkin silmiin. Jos katselee hyvin tumman siniseen valoon niin kyllä se alkaa pidemmän päälle silmiin ottamaan. Piirteet ei näy niin hyvin ja vain lähellä olevat elementit näkyy. Sitten kun lisää valkoista valoa (sinisen sävy vaalenee) rupeaa näkymään kauempana olevia elementtejä myös. Onhan se kaloille ihmetys kun kaukaa ei näy mitään ja yhtäkkiä joku onkin siinä lasin vieressä. Kun on vaaleamman sininen valo ne näkee jo kaukaa että joku tulee.

Isäntä tuota sinistä valoa haluaisi mutta kun siellä on nytkin vain yksi päivävaloputki päällä että jos toiseen putkenpaikkaan iskee sinisen niin valonmäärä on jo aika hurja, tuntuu että tuo nykyinenkin valoteho on jo ihan maksimi. Ja kuten olette jo ihan testanneetkin niin pelkkä sininen valo ei ole hyvä kaloille.

Mietin että joku kuuvalojuttu olisi kiva tuonne. Sellainen yksi kapea valokeila keskelle. Jostain bongasin kuvankin kun joku laittanut akvaarioon ja oli makean näköinen kun muuten pimeä akvaario.
Even if a thousand people believe in nonsense, it's still nonsense
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

LiskoDisco kirjoitti:Kai se aiheuttaa saman kuin ihmisenkin silmiin. Jos katselee hyvin tumman siniseen valoon niin kyllä se alkaa pidemmän päälle silmiin ottamaan. Piirteet ei näy niin hyvin ja vain lähellä olevat elementit näkyy. Sitten kun lisää valkoista valoa (sinisen sävy vaalenee) rupeaa näkymään kauempana olevia elementtejä myös. Onhan se kaloille ihmetys kun kaukaa ei näy mitään ja yhtäkkiä joku onkin siinä lasin vieressä. Kun on vaaleamman sininen valo ne näkee jo kaukaa että joku tulee.

Isäntä tuota sinistä valoa haluaisi mutta kun siellä on nytkin vain yksi päivävaloputki päällä että jos toiseen putkenpaikkaan iskee sinisen niin valonmäärä on jo aika hurja, tuntuu että tuo nykyinenkin valoteho on jo ihan maksimi. Ja kuten olette jo ihan testanneetkin niin pelkkä sininen valo ei ole hyvä kaloille.

Mietin että joku kuuvalojuttu olisi kiva tuonne. Sellainen yksi kapea valokeila keskelle. Jostain bongasin kuvankin kun joku laittanut akvaarioon ja oli makean näköinen kun muuten pimeä akvaario.
No niin ... kiitokset selvennyksestä sinisen valon suhteen :) mä en oo koskaan osannu ajatella miten se vaikuttaa välimatkoihin. Nyt tiedän senkin ja tosiaan kalojen reaktio kertoi paljon. Ebayssa on ainaki niitä sininen ledivalo ja kuplatin "samassa tikussa". Itse tilasin sellasen mutta nyt on vielä pistokeongelma kun siinä ei tullut edes "adapterintarpeista" mukaan.. ja mulla on toi.inu myös toi ledispotti pohjassa ja se näyttää lasin vieressä olevaan "kuplaseinään" :)
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Heska »

Paljonko sulle LiscoDisco on valotehoa per putki? Siniset putket kyllä hyvin korostavat tiettyjä värejä esim. sininen ja punainen. Mulla oli edellisessä akvassa Hagenin Powerglo putki ja sit Arcadia valkoinen putki ja olivat kyllä tosi hyvännäköiset yhdessä :P Nyt isommassa 2 Arcadian valkoista putkea ja kalojen värit näyttävät haaleammilta kuin pienemmässä Powerglo putkella mutta kun isossa putket vain 150cm niin en taida hommata tähän sitä Powerglo putkea. Sinisen yöledin kun laitan yhden valkoisen putken kanssa päälle niin kalojen punainen väri korostuu kyllä mutta sininen ei niin hyvin kuin Powerglo putkella, siinä on ilmeisesti jotain fosforointiakin kun valkoisten kivienkin värit korostuivat. Eilen vähän aloittelin päiväledvalojen rakentamista, laitan 3 kanavaan kuhunkin 10 kpl 3 Wattisia ledejä niin että CH1 6500K ledejä, CH2 10000K ledejä ja CH3 Royal Blue ledejä. Eli yhteensä 90Wattia tehoa ja jokaisen kanavan tehoa voi kaukosäätimellä säätää erikseen jolloin voisi hakea sopivan näköisen värikombinaation ja valotehon ainakin teoriassa, käytäntö sitten näyttää onko ne yhtään putkia parempia :mrgreen: Hyvä puoli että ovat Malawialtaaseen niin ei ole niin väliä mitä kasvit tykkäävät kunhan kalat näyttäisivät hyviltä :) Ja linssejä on 60 asteen ja 90 asteen jotta voi labrata mitkä olis hyviä jos ledit laittais suoraan altaan päälle tai sit vähän ylemmäs. Ledit joissa pieni tähtijäähdytyslevy sain jo isompaan jäähdytyslevyn kiinni parilla ruuvilla per led ja piitahna väliin mut johdotusten juottaminen vielä edessä ja kun led-driveri ei ole mikään vakiovirtadriveri vaan pystyy syöttämään jopa 6A/kanava niin tilasin ledeille etuvastuksiakin etteivät kärähdä. Kun saan ne valmiiksi ja labrattua niin pistän raporttia onko niistä mihinkään vai tuliko vaan uudet yövalot tai kattovalot :mrgreen:
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
LiskoDisco
Junior Member
Junior Member
Viestit: 240
Liittynyt: 20:56, 10.10.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vaasa

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja LiskoDisco »

Olisko joku 30W per putki, en ole edes kattonut minkä mittanen on kun oli kiinni valmiina kun ostin :D Mutta jos allas on 126cm pitkä eikä todellakaan ole putki ihan päästä päähän niin silloin siinä varmaan on se 90cm putki eli 30W. Mutta on vaan se toinen nyt käytössä. Lämpöähän tuo tuottaa ihan pirusti. Meillä ei mitään lämmitystä akvassa joten pelkkä huoneilma-loisteputki kombinaatio tuottaa sen 26-27 astetta lämmintä kun on valokannen luukut auki. Nousee sitten 28-29 jos on luukut kiinni. Joten en pidä kiinni niitä :D Sitä mietin kanssa että jos sinne iskee toisenkin putken päälle niin miten nousee lämmöt myös..

Kyllä nuo leditkin osaa lämmittää, vaihoin pikkuseuralaan loisteputken tilalle lednauhan kun loisteputkella lämmöt oli yli 30 astetta :? Nyt ledillä ilman lämmitystä on vesi 27. Onhan meillä toki sisällä lämmintä, oon sellainen vilukissa että vaikka sisällä 26 astetta niin kaivaudun viltin alle :D Että tietty sisälämpötila pyörii 24-26 välillä (riippuen muistaako isäntä kulkea mun perässä pienentämässä pattereita) :D Kaloillehan tuo on aika kinkkistä, mitään kultakala-akvaariota olisi ihan turha haaveillakaan noilla lämmöillä. Ellei sitten jäähdyttimiä ala hankkimaan..
Even if a thousand people believe in nonsense, it's still nonsense
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Heska »

Mulla ilman kansilaseja pysynyt lämmöt altaassa 25-26C paitsi kesäkuumana, mut meillä on siirrettävä ilmastointilaite jonka laitan kesällä olkkaria viilentämään niin sekään ei ole ongelma :P jos valot nostaa ylemmäksi niin sehän tietty viilentää mut valokatteessa se ei oikein onnistu :D Mut se 30W Hagen Powerglo saa kyllä kalojen värit paremmin näkymään mulla oli semmoinen 30W edellisessä altaassa ja toivon että nyt ledeillä sais samantapaisesti värejä parannettua ja ehkä veden väreilyä korostettua, mut saa nähdä.
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Heska »

Sulla voi tulla lämpöjen kanssa ongelma tossa ruokapöytäseuriksessa jos noin korkeet, etkös meinannut hohtomilliksiä ja ottoja sinne? Otot ei kyllä tykkää noin kuumasta milliksille käy 28C asti, joudut pian jonkun tuulettimen lisäämään valokanteen et lämmöt tippuu Otoille sopivaksi.
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
LiskoDisco
Junior Member
Junior Member
Viestit: 240
Liittynyt: 20:56, 10.10.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vaasa

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja LiskoDisco »

Niin Ceela tekee sen ruokapöytäjutun, mulla tuo toimi taistolana alun perin. Taisto lähti homeen seurauksena kirkkaimmille vesille joten pikku hiljaa alan tuota muokkaamaan sukarapulaksi. Tuon pitäisi olla liian lämmin niillekin mutta nepä siellä innostu sikiämään ihan huolella (toimi mulla rapulana vuosi sitten ennen kuin meni hermo kun piti joka viikko viedä eläinkauppaan 50-100 rapua kun allas vaan täytty ja täytty :D) Joten tiedän että sukaravut siellä viihtyy niin ajan pikkuhiljaa muuta kalastoa sieltä alas. Kyllä sen tiheillä vedenvaihdoilla saa tiputettua 24 asteeseen mutta se stressaa kyllä asukkeja. Varsinkin kun joutuu laittamaan viileämpää vettä tilalle kuin mitä siellä alun perin oli.. Tuon pikkuakvan valokannen ruokinta-aukkokin on niin huono ettei sitä voi pitää auki. Vaikka en tiedä kuinka paljon hyötyä siitä on, ei ne ledit nyt niin paljoa lämpene.

Eilen skrapasin levämagneetilla etulasia malawipöntöstä niin koko komppania seurasi perässä. Ainoa vaan että kun käännyinkin takaisin ja lähdinkin magneetilla niitä kohti niin paniikki iski ja kaikki piiloon. Kun "vaara" meni ohi niin taas kaikki seuraa :D Nuo on paljon eläväisempiä kuin jotkut tetrat yms. En kadu tämän akvan perustamista kyllä pätkääkään! :)
Even if a thousand people believe in nonsense, it's still nonsense
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”