Kardinaalitetrat ja evien nyppiminen

Tetrat, seisojakalat, piraijat, tapparakalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
jennali
Senior Member
Senior Member
Viestit: 687
Liittynyt: 22:46, 31.01.2014
Sukupuoli: Nainen

Kardinaalitetrat ja evien nyppiminen

Viesti Kirjoittaja jennali »

Heips! Kyselisin täältä neuvoa, että mitä tehdä kun kardinaalitetrani ovat yllättäen ruenneet "kiusaamaan" taistelukalaani evien nyppimisellä? Onneksi ei ole pahaa jälkeä tullut, mutta harmittaa kun toista rupesivat kiusaamaan! :cry: Minulla on tällä hetkellä 10 parvi tuota kardinaalitetraa. Auttaisiko parven vähentäminen 6 kpleeseen? Jos vaikka testaisi sitä siirtämällä 4 tetraa kokeeksi johonkin pienempään altaaseen... Tai jotain! :) Taistelukala on tosi säyseä, varoittelee kyllä aina näitä kardinaaleja nyppäyksen jälkeen nostamalla "helttansa"! :) Olisi mukavaa jos joku viitsisi vastata, jos tietäisi jotain asiasta.. :)
jennali
Senior Member
Senior Member
Viestit: 687
Liittynyt: 22:46, 31.01.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Kardinaalitetrat ja evien nyppiminen

Viesti Kirjoittaja jennali »

...Vai onko sitten ainut mahdollisuus vain siirtää taistelukala omaan akvaansa..? :roll: Niin ja tuo minun akvaario on kooltaan päälle 80 litran!
Maji
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 366
Liittynyt: 11:14, 31.03.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Heinola

Re: Kardinaalitetrat ja evien nyppiminen

Viesti Kirjoittaja Maji »

No parven pienentäminen tuskin auttaa. Yleensä kalat lähinnä käyttäytyvät "huonommin", jos parvi on liian pieni.
Jos kiusaaminen ei lopu, järkevintä lienee majoittaa taisto uudelleen, varsinkin, jos sinulla on taistolle sopiva allas.

Kymmenpäisen parven (joka on aikalailla parven minimimääre) jakaminen pienemmäksi on mielestäni turhaa ja vaan stressaa kaloja, jotka hakevat suojaa ja turvaa siitä parvestaan.
Keisaritetra36
Junior Member
Junior Member
Viestit: 50
Liittynyt: 20:46, 10.06.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Kardinaalitetrat ja evien nyppiminen

Viesti Kirjoittaja Keisaritetra36 »

Mulla oli juuri samanlainen ongelma taiston ja kardinaalien kanssa. Meiltä löytyi kanssa tuo kymmenen yksilöä ja taistelukalauros samasta akvasta. Aluksi elelivät sovussa mutta sitten alkoivat kardinaalit taistoa näykkimään. Kardinaalitetroilla on näykkimistaipumusta, isoeväisiä kaloja kohtaan. Tuon kantapään kautta opin. Parven jakaminen kahteen akvaan, tuli mullekkin mieleen ja sen toteutin, mutta ongelma pysyi samana. En voinut siirtää taistoa vain toiseen akvaarioon koska siellä eleli toinen taistopoika. Jouduin valitettavasti myymään toisen taiston, ja sirsin kardinaalit siihen altaaseen asumaan. Eli jos sulla on mahdollisuus siirtää taisto toiseen akvaan niin ratkaise ongelma nopeasti näin!(:
Juwel record 800, 110 litraa. Juwel korallux 60, 54 litraa.
jennali
Senior Member
Senior Member
Viestit: 687
Liittynyt: 22:46, 31.01.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Kardinaalitetrat ja evien nyppiminen

Viesti Kirjoittaja jennali »

Keisaritetra36 kirjoitti:Mulla oli juuri samanlainen ongelma taiston ja kardinaalien kanssa. Meiltä löytyi kanssa tuo kymmenen yksilöä ja taistelukalauros samasta akvasta. Aluksi elelivät sovussa mutta sitten alkoivat kardinaalit taistoa näykkimään. Kardinaalitetroilla on näykkimistaipumusta, isoeväisiä kaloja kohtaan. Tuon kantapään kautta opin. Parven jakaminen kahteen akvaan, tuli mullekkin mieleen ja sen toteutin, mutta ongelma pysyi samana. En voinut siirtää taistoa vain toiseen akvaarioon koska siellä eleli toinen taistopoika. Jouduin valitettavasti myymään toisen taiston, ja sirsin kardinaalit siihen altaaseen asumaan. Eli jos sulla on mahdollisuus siirtää taisto toiseen akvaan niin ratkaise ongelma nopeasti näin!(:
Juu, mulla onkin jo jonkin aikaa taistolla ollut oma yksiönsä! :) Hyvin viihtyy! :) Otin taistelukalan tilalle seuralaan kääpiörihmakala pariskunnan (oli mulla 2. vaihtoehtona kun valitsin, akvaarioharrastusta aloittaessani, seuralaani pääkalaa/kaloja..). Näillä kun ei ole pitkiä leijuvia huntumaisia eviä, niin kardinaalitetrat eivät kiinnitä huomiota juuri lainkaan tähän parivaljakkoon. :) Jaa ovathan nuo kääpiörihmikset niin vikkeliäkin verrattuna taistelukalaan, että eivät varmaan kerkeisi pyrstöstäkään haukata! :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tetrat”