Mikroskooppi apua?
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Mikroskooppi apua?
Osaako joku tunnistaa mikroskoopin avulla löytyneitä eliöitä? Olen jotain elävää löytänyt jo akvaariosta mikroskoopin alle, mutta itse en osaa varmaksi mitään tunnistaa. Onko kirjoja mistä olisi apua?
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
- Sukupuoli: Nainen
Re: Mikroskooppi apua?
Tarkoitatko nyt kaloista otettuja näytteitä vai akvaariovedestä vai?
Ovatko ne eläin- vai kasvikuntaan kuuluvia. Minkälainen suurennus on käytössä? Sillä varmaan pörrää jos jonkinlaista flagellaatiia ym. ja sitten leväsolukkoa löytyy taatusti. Netistä löytyy varmasti leväsolukoista kuvia.JaJu kirjoitti:Osaako joku tunnistaa mikroskoopin avulla löytyneitä eliöitä? Olen jotain elävää löytänyt jo akvaariosta mikroskoopin alle, mutta itse en osaa varmaksi mitään tunnistaa. Onko kirjoja mistä olisi apua?
-
- Katalysaattori
Jos vaikka loisia skooppailee, niin ihan googlen kuvahaulla löytyy otoksia monenmoisista vipeltäjistä.
Eläviä varten ei tartte olla ees kovin tarkkaa skooppia (siis ei tarvitse hillitöntä suurennostehoa), bakteereiden tunnistukseen tarvitaan ymmärtääkseni jo sit rajumpia suurennostehoja.
Muistaakseni esim. Seran kalatautioppaassakin oli skooppikuvia, ladattavissa pdf.-tiedostona ilmaiseksi.
Siitä en sit tiedä, että miten tarkka tai tiedoiltaan oikeellinen toi on, mutta siellä on ainakin jotain skooppikuvaa.
Eläviä varten ei tartte olla ees kovin tarkkaa skooppia (siis ei tarvitse hillitöntä suurennostehoa), bakteereiden tunnistukseen tarvitaan ymmärtääkseni jo sit rajumpia suurennostehoja.
Muistaakseni esim. Seran kalatautioppaassakin oli skooppikuvia, ladattavissa pdf.-tiedostona ilmaiseksi.
Siitä en sit tiedä, että miten tarkka tai tiedoiltaan oikeellinen toi on, mutta siellä on ainakin jotain skooppikuvaa.
No olen kasvien ja kalojen pinnalta ja vedestäkin ottanut näytteitä ja niitä hutkinut. Ajattelinkin että joku tietäisi teoksen jossa olisi vähän enemmän ja yleisesti kaikesta mitä akvaariosta voi löytää tuon mikroskoopin avulla. Ihan mielenkiintoista. Tuon Seran oppaan jo tunnenkin, en pidä sen kuvia kovin hyvinä, mutta niitä olen vähän yrittänytkin mallina katsoa. Netistä löytyy kyllä joitain sivuja joilla kaikilla on vähän jotain. Mikä olisi sellainen hyvin kattava sivu?
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Ei noista yleisesti taida mitään kattavaa, varsinaista sivustoa olla.
Jos leviä esim. tutkii niin on tiedettävä hieman muutakin kuin että se on joku levä. Levän suku tai lahko ja sitä kautta googlettaa mikroskooppi kuvia.
Jos leviä esim. tutkii niin on tiedettävä hieman muutakin kuin että se on joku levä. Levän suku tai lahko ja sitä kautta googlettaa mikroskooppi kuvia.