Tiikerilumpeen leviäminen

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
pisarat2
Senior Member
Senior Member
Viestit: 977
Liittynyt: 18:24, 16.07.2012
Sukupuoli: Nainen

Tiikerilumpeen leviäminen

Viesti Kirjoittaja pisarat2 »

Olin antanut itseni ymmärtää, että tiikerilummetta hankitaan yksi kappale, joka sitten kasvaa ja vahvistuu, muttei varsinaisesti leviä uusiksi kasveiksi ympäristöön. Siis vaikka tuon vallisnerian tapaan, joka valtaa täällä pohja-alaa.
Nyt kuitenkin tuosta tiikerilumpeen "juuri mollurasta" kasvaa toinen, oma ja erillinen kasvi. Lilliputtimainen, pieni tiikerilumme. Seuraavaksi kysyisinkin kasvin paremmin tuntevilta, onko noita pieniä alkuja mahdollisesti tulossa lisää? Siis kun tuo pieni tuosta suurenee, tuleeko mahdollisesti taas uusi pieni kasvi sen viereen?
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Tiikerilumpeen leviäminen

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Mulla tiikerilumme leviää nopeammin kuin vallisneria. Ensin oli yksi pieni tiikerilumme nyt on kaksi isoa jotka molemmat tekevät alkuja. Annan pienten alkujen kasvaa jonkin aikaa mutta kasvavat nopeasti liian isoiksi ja joutavat roskikseen.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
pisarat2
Senior Member
Senior Member
Viestit: 977
Liittynyt: 18:24, 16.07.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Tiikerilumpeen leviäminen

Viesti Kirjoittaja pisarat2 »

Voi ei, miten mä ajattelin, ettei nämä leviä. Olisko tuissa varjon kasvikirjassa ollut tuo, ettei kotialtaissa leviä...
...en muista. Jos jollain on kirja kotonaan, voisi ehkä tarkistaa.
Pari tiikerilummetta altaissa toki vielä menee, ei hätää. Yllätyin vain.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Tiikerilumpeen leviäminen

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Netissä on monessa paikassa väärää tietoa tiikerilumpeesta kun kerrotaan että se leviää huonosti jos koskaan.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Siltsu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 938
Liittynyt: 21:32, 10.02.2012
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tuusula

Re: Tiikerilumpeen leviäminen

Viesti Kirjoittaja Siltsu »

Leviää kuin vallu, kyllä! Parhaimmillaan neljä maarönsyä samaan aikaan ja kun tein niin, että aikanaan karsin emokasvin pois ja pidin yhden pikkuisen ilman mukulaa, niin puolessa vuodessa taas sama tilanne.
450L kiipiät, teräkalat, norsukala, L75, L128, L201
180L L199, L-411, tetroja ><((((º> ><((((º> ><((((º>
100L L046, tetroja
[groovehai]
Senior Member
Senior Member
Viestit: 632
Liittynyt: 13:00, 13.08.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Tiikerilumpeen leviäminen

Viesti Kirjoittaja [groovehai] »

Leviää kyllä mutta ei holtittomasti ympäri allasta. Mulla ainakin kasvaa monia pikku alkuja emokasvin ympärillä, että ne näyttävät vain yhdeltä isolta kasvilta :)
Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/
also in ig @aquariumbyjuha
KalaKissa
Senior Member
Senior Member
Viestit: 883
Liittynyt: 13:00, 08.02.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tiikerilumpeen leviäminen

Viesti Kirjoittaja KalaKissa »

Mä ostin kanssa tiikerilumpeen ja se oli viel hienon punainen, mulle kävi niin että mukula irtos itse kasvista ja isoimmat lehdet lahos pois joten ajattelin että kasvi kuoli mutta huomasin että hiekassa oli pieniä lehtiä. Nyt tämä mukula kierii akvassa koska monni kaivaa sen aina ylös. :D
Saas sitten nähdä kuinka nopeaan kasvi lähtee leviämään.
126l makeanveden allas, asukit : Nannostomus mortenthaleri, Sewellia lineolata, Corydoras paleatus ja partamonni. Merivesiakvaario haaveena.
Taju
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1225
Liittynyt: 16:42, 20.05.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Tiikerilumpeen leviäminen

Viesti Kirjoittaja Taju »

Melkein veikkaan, että nuo tiedot tiikerilumpeen huonosta leviämisestä on siltä ajalta kun pohjamateriaali useimmissa akvoissa oli vielä karkea sora. Koska hiekkapohjassa tuo tuntuu matelevan hitaasti mutta varmasti akvaarion joka nurkkaan. En valita. Tykkään lummepuskista. [;)]
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”