kivien liimaaminen aluastaan

DIY - Do It Yourself, tee se itse ajatuksella toteutetut ja haaveissa olevat projektit.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
KatjaB
Junior Member
Junior Member
Viestit: 226
Liittynyt: 20:34, 03.09.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

kivien liimaaminen aluastaan

Viesti Kirjoittaja KatjaB »

Olen etsinyt tietoa liimaamisesta, mutta itseluottamus puuttuu sittenkin. Mikä liima on turvallilnen kaloilleja pitää rakennelman kasassa? Tarkoituksena olisi liimata kiviä pleksiin ja kiviä kiviin. Mulla on nyt hankittuna aquasiliä ja geelimäistä liimaa , josta luin jostakin ketjusta, mutta epävarmuus iski. Neuvoja?
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Re: kivien liimaaminen aluastaan

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

Akvaariokäyttöön soveltuva silikooni on ainakin turvallista, mutta pleksiä täytyy ensin karhentaa jotta saumasta tulee kestävä.
PVC liimat ja akryyliliimat on myös turvallisia, mutta en ole kokeillut kuinka hyvin ne tarttuvat muihin materiaaleihin. Noi toimii siten, että ne sulattaa liimattavan kohteen pinnan ja uudelleen kovettuessaan saumasta tulee kestävä.
Tuota silikonia saa isommassa putkilossa rautakaupoista, muistaa vaan pyytää akvaariokäyttöön soveltuvaa tavaraa.
Tuo Loctite on outo tapaus, itse en sitä käyttäisi kun taatusti turvallista silikoniakin on tarjolla.
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2659
Liittynyt: 01:45, 03.06.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: kivien liimaaminen aluastaan

Viesti Kirjoittaja Koss »

Tuota geelimäistä pikaliimaa voi käyttää, mutta en usko että kovin helposti onnistuu liimaamaan kiviä sillä. Itse käyttäisin uretaanivaahtoa.
KatjaB
Junior Member
Junior Member
Viestit: 226
Liittynyt: 20:34, 03.09.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: kivien liimaaminen aluastaan

Viesti Kirjoittaja KatjaB »

Pelkkä silikoni testattu: ei pysy. Pakko liimata jollakin. Silikoni ei irtoa kivistä, vaan pleksistä, olisikohan kannattanut käsitellä pleksi jotenkin etukäteen, en hionut sitä edes, vaikka sitäkin pohdin. Harmittaa aika paljon, kun asettelin kiviä ja olen odotellut silikonin kuivumista, mutta kun nostin levyä pystyyn, kiviä putoili alas.
Fogas
Senior Member
Senior Member
Viestit: 510
Liittynyt: 14:43, 13.02.2013
Sukupuoli: Mies

Re: kivien liimaaminen aluastaan

Viesti Kirjoittaja Fogas »

Mika Karjalainen
Dirtbag
Junior Member
Junior Member
Viestit: 53
Liittynyt: 19:36, 02.07.2012

Re: kivien liimaaminen aluastaan

Viesti Kirjoittaja Dirtbag »

En usko pysyvän kovin hyvin tasaisessa levyssä kiinni ja on tosi pieniä pakkauksia tuohon hommaan. Itse kokeilisin tuohon tarkoitukseen reef scape foamia, mutta sitä ei näemmä saa enää suomesta. Kyseistä tavaraa toki löytää euroopan nettikaupoista. Itselläni oli aiemmassa akvassa pvc-levyyn tangitilta liimattuja pvc-tankoja ja kiviin porailin reiät tankoja varten. Tällä tavalla tulee hyvin tukeva rakenne.
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Re: kivien liimaaminen aluastaan

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

Monesti saa ihmetellä leuka lattiassa, että jos tuotteen voi liittää jotenkin harrastuskäyttöön niin tuotteelle lyödään moninkertainen hinta. Harrastelija maksaa kiltisti koska ei hoksaa etsiä samaa tuotetta muista kaupoista eri etiketillä.
Tämä vaikuttaa mielenkiintoiselta, ilmeisesti jauhetta.
http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... ts/KZ11020

Etrassa on liimoja joka lähtöön, suosittelen käymään siellä. Tiedä vaikka tuota jauhettakin löytyisi samaan hintaan isommissa pakkauksissa. Sanoo myyjälle mitä materiaaleja meinaa liimata toisiinsa niin kyllä ne osaa neuvoa myrkyttömät vaihtoehdot.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “DIY, eli tee se itse”