Tikkuhirviön savileikit

DIY - Do It Yourself, tee se itse ajatuksella toteutetut ja haaveissa olevat projektit.

Valvoja: Moderaattorit

tikkuhirviö
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1074
Liittynyt: 12:37, 10.02.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Tikkuhirviön savileikit

Viesti Kirjoittaja tikkuhirviö »

Pienimuotoinen DIY projekti saviluolien rakentelu on nyt aloitettu. :) En ole löytänyt mistään pikkuruisia saviluolia uusille ihanaisille pitsitatioilleni ja tästä syystä päätin tehdä itse. Kävi ilmi, että töissä on uuni, jonka saa lämmitettyä 1200 asteeseen, mikä ei ole minun kannalta huono juttu..

Tilasin 10 kg mustaa savea ja ostin muutaman savityökalun, joiden käyttötarkoituksesta ei ole haisuakaan. Pienellä luovuudella näpertelin omin sormin erilaisia pikkuisia luolia ja lepopaikkoja ("kiilautumispaikkoja") tatioille. Pesäluolien suun alaosa on peitetty jotta tulevaisuudessa mahdollisesti ilmestyvät munapallerot eivät putoaisi luolan ulkopuolelle. Kuulin, että jollain oli ollut tällaista ongelmaa pitsitatioiden kanssa.

Tuli vaan mieleeni tuossa näperrellessä, että mahdollisuudet ovat aika rajattomat. Savea on jäljellä 9+ kg. Kaikki hauskat savityöehdotukset ja neuvot otetaan kiitollisena vastaan. :)

Tässä on tarvikkeita. Osaa en tarvinnut, ja sumutepullo puuttuu kuvasta.
Kuva

Pötköjä jos jonkinmoisia. Ei mitään upeita, mutta ensimmäisiksi versioiksi ihan mukiinmeneviä, ainakin omasta mielestäni. :mrgreen:
Kuva

Seuraava askel on antaa näiden kuivua ja sitten töiden poltto. Tiedän kyllä kuinka kuuma uunin pitää olla, mutta en tiedä miten kauan näiden siellä uunissa pitää olla ja onko hyötyä ohjelmoida uuni lämpenemään ja jäähtymään vähän hitaammin (mahdollista tämän uunin kanssa). Googlausta siis vielä edessä. :)
tommikala
Junior Member
Junior Member
Viestit: 66
Liittynyt: 22:23, 06.10.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Tikkuhirviön savileikit

Viesti Kirjoittaja tommikala »

tikkuhirviö kirjoitti: Tuli vaan mieleeni tuossa näperrellessä, että mahdollisuudet ovat aika rajattomat. Savea on jäljellä 9+ kg. Kaikki hauskat savityöehdotukset ja neuvot otetaan kiitollisena vastaan. :)
Neuvoja ei ole antaa kun oma projekti on ollut useita kuukausia tilassa "savi hommattu ja jemmattu kaappiin" mutta ehdotuksena: tuollaisia puunrunkojäljitelmiä http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php? ... 3#p7108123 ?
suomunaama
Senior Member
Senior Member
Viestit: 585
Liittynyt: 17:45, 29.05.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina

Re: Tikkuhirviön savileikit

Viesti Kirjoittaja suomunaama »

Onnistuitko saamaan noi noin hyvin ihan vapaalla kädellä? Mä tein kanssa taannoin isopurjeelle putkea, joka oli liian iso sähellettäväksi tuosta vain. (Yrittämisen kautta opittua.) Mustaa savea käytin ja pistin tyhjän 7 cm halkaisijaltaan olevan piirrustuspaperirullan päälle muovipussin, muotoilin putken kaulitusta levystä siihen päälle, leikkasin reunat tasaisiksi veitsellä ja annoin kuivua hetken. Sitten vedin rullan pois sisältä, otin kiinni juuttuneen muovipussin varovasti irti putken sisäpinnasta ja siirsin kuivumaan. Hyvin on kestänyt, vaikka appelsiiniplekohan tuon lopulta näemmä sai. Tein useampia, ja tulee melko tasaista jälkeä. Suosittelen, jos päädyt tekemään lisää jotakin putken mallista akvakoristetta. :)
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Tikkuhirviön savileikit

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Haa, tuo savihan on hyvä idea! Vitsit.. kiviä ja taustaakin voisi tehdä tuosta... eikös? Sen kokosia ku mahtuu uuniin...? Mitään pinnotteita ei liene tarvii ku käyttää uunissa...? Muuttuukos toi väri uunissa paljonkin tuosta alkuperäsestä vai ei yhtään? Hienoja on putket, mitä oot tehny :) Mä sain heti vision ku näin nää! Kiitos :)
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
terot77
Starting Member
Starting Member
Viestit: 26
Liittynyt: 16:51, 19.05.2014
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lahti

Re: Tikkuhirviön savileikit

Viesti Kirjoittaja terot77 »

Itse tilasin luolia tutulta keraamikolta kun oma käden taito ei siihen luonnistu. Luolat meni ihan keramiikka uuniin. Riittääkö tuolle savelle normi uuni?
120 makea projekti , 40 suolainen projekti
suomunaama
Senior Member
Senior Member
Viestit: 585
Liittynyt: 17:45, 29.05.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina

Re: Tikkuhirviön savileikit

Viesti Kirjoittaja suomunaama »

Hedelmiina kirjoitti:Haa, tuo savihan on hyvä idea! Vitsit.. kiviä ja taustaakin voisi tehdä tuosta... eikös? Sen kokosia ku mahtuu uuniin...? Mitään pinnotteita ei liene tarvii ku käyttää uunissa...? Muuttuukos toi väri uunissa paljonkin tuosta alkuperäsestä vai ei yhtään? Hienoja on putket, mitä oot tehny :) Mä sain heti vision ku näin nää! Kiitos :)
Musta savi ainakin oli punaista ennn uunittamista, uunin jälkeen tumman rusehtavanharmaata. :) Eikös savi polteta paljon korkeammassa lämmössä kuin perusuunissa? Koulun savenpolttouunia mä käytin, kerran yhdeksässä vuodessa oli hyötyä koululaisena olemisesta. :)
tikkuhirviö
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1074
Liittynyt: 12:37, 10.02.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tikkuhirviön savileikit

Viesti Kirjoittaja tikkuhirviö »

suomunaama kirjoitti:Onnistuitko saamaan noi noin hyvin ihan vapaalla kädellä?
Ihan omin kätösin. Käytin kaulinta. :)
suomunaama kirjoitti:Mustaa savea käytin ja pistin tyhjän 7 cm halkaisijaltaan olevan piirrustuspaperirullan päälle muovipussin, muotoilin putken kaulitusta levystä siihen päälle, leikkasin reunat tasaisiksi veitsellä ja annoin kuivua hetken. Sitten vedin rullan pois sisältä, otin kiinni juuttuneen muovipussin varovasti irti putken sisäpinnasta ja siirsin kuivumaan.
tommikala kirjoitti:Neuvoja ei ole antaa kun oma projekti on ollut useita kuukausia tilassa "savi hommattu ja jemmattu kaappiin" mutta ehdotuksena: tuollaisia puunrunkojäljitelmiä viewtopic.php?p=7108123#p7108123 ?
Hyviä ehdotuksia molemmat. :) Jonkinlainen muotti olisi kyllä hyvä idea helpottamaan muotoilua. Jos tekisi vaikka savesta ensin muotin.. Noita puunrunkojäljitelmiäkin voisi ihan hyvin yrittää tehdä.
Hedelmiina kirjoitti:Haa, tuo savihan on hyvä idea! Vitsit.. kiviä ja taustaakin voisi tehdä tuosta... eikös? Sen kokosia ku mahtuu uuniin...? Mitään pinnotteita ei liene tarvii ku käyttää uunissa...? Muuttuukos toi väri uunissa paljonkin tuosta alkuperäsestä vai ei yhtään? Hienoja on putket, mitä oot tehny :) Mä sain heti vision ku näin nää! Kiitos :)
Kai tuosta voi tehdä vähän mitä vain. Itselläni oikeastaan ainoa rajoittava tekijä on uunin koko. Se on nimittäin tavallista uunia selkeästi pienempi, halkaisija ehkä 25-30 cm. Varmaan tämä riippuu uunistakin. Tämä savi on mustaa, joten oletan että se tummenee uunissa, mutta tuskin siitä ihan pikimustaa tulee. Kiva, että sait vision. :) Suosittelen ainakin tähän astisella kokemuksella kaikille. Oli ihan kivaa puuhaa.
terot77 kirjoitti:Itse tilasin luolia tutulta keraamikolta kun oma käden taito ei siihen luonnistu. Luolat meni ihan keramiikka uuniin. Riittääkö tuolle savelle normi uuni?
Olisipa meillä kaikilla oma, tuttu keraamikko. Ei riitä normi uuni, tälle savelle piti olla muistaakseni 1000-1120 asteinen uuni. En tiedä kutsutaanko sellaista savea edes saveksi, jolle kelpaa tavallinen uuni.
suomunaama kirjoitti:Musta savi ainakin oli punaista ennn uunittamista, uunin jälkeen tumman rusehtavanharmaata. :)
Tämänkin pitäisi olla mustaa savea, mutta ainakin siellä mistä nämä tilasin oli niin montaa eri savilajia, että kaikki on varmasti mahdollista. Saa nähdä millainen sävy on uunin jälkeen. Kuvien mukaan lopullinen väri riippui myös uunin lämpötilasta.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Tikkuhirviön savileikit

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Ääh... visiot kaatui sitten tuohon uuniin, enhän mä mitään normiuunia kummempaa laitetta omista :(
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
tommikala
Junior Member
Junior Member
Viestit: 66
Liittynyt: 22:23, 06.10.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Tikkuhirviön savileikit

Viesti Kirjoittaja tommikala »

Hedelmiina kirjoitti:Ääh... visiot kaatui sitten tuohon uuniin, enhän mä mitään normiuunia kummempaa laitetta omista :(
Esim. Kaapelitehtaalta löytyy polttopalvelu http://www.septaria.fi/epages/Kaupat.sf ... ttopalvelu
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Tikkuhirviön savileikit

Viesti Kirjoittaja Heska »

Hedelmiina kirjoitti:Ääh... visiot kaatui sitten tuohon uuniin, enhän mä mitään normiuunia kummempaa laitetta omista :(
Hedelmiina, Tikkurilan Taidekoululla poliisiasemaa vastapäätä Kielotiellä on saviuuni, poika ollut lasten Taidekursseilla ja tehneet kaikenlaista. :P
Voit kysyä josko polttavat sunkin saviteoksia tai meet jollekin iltakurssille. :mrgreen:
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
tikkuhirviö
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1074
Liittynyt: 12:37, 10.02.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tikkuhirviön savileikit

Viesti Kirjoittaja tikkuhirviö »

Juuri nyt ovat teokset uunissa. :) Jäi kyllä luvattoman paljon tyhjää uuniin, mutta katsotaan nyt miten putkeloiden käy. :) Meinasi jo käydä vähän ohrasesti kun uunin käyttöohje on ties missä ja uuni alkoi toteuttaa vanhaa ohjelmaa ("heti täysille") välittömästi kun laitoin uunin päälle. Sitä olisi tyhmempi voinut kuvitella, että uuni ei aloita lämmittämistä kesken uuden ohjelmoinnin eikä varsinkaan ennen kuin painaa start-nappulaa.. 8O

No, hyvin näyttivät kestävän pienet alkulämmöt. ;)

Hedelmiina, mikäli nämä putket onnistuvat, poltan tuolla uunilla todennäköisesti parin viikon sisällä lisää putkeloita, joten mikäli sinulla on jotain pientä, niin mukaan saattaisi mahtua sinunkin tekeleet. :)

Kuva
terot77
Starting Member
Starting Member
Viestit: 26
Liittynyt: 16:51, 19.05.2014
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lahti

Re: Tikkuhirviön savileikit

Viesti Kirjoittaja terot77 »

Pakko laittaa tähän pieni mainos. Eli omat luolat ovat iloiselta varikselta ja sieltä niitä varmasti saa lisää mittojen mukaan eikä hinta varmasti ole suuren suuri. Ottakaa sinne rohkeasti yhteyttä.

www.iloinenvaris.com
120 makea projekti , 40 suolainen projekti
tikkuhirviö
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1074
Liittynyt: 12:37, 10.02.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tikkuhirviön savileikit

Viesti Kirjoittaja tikkuhirviö »

Hmm.. Olisi kai pitänyt asettaa uuni imurin alle. Aikamoinen haisu siitä lähtee vaikka onkin vasta 300 asteessa. :( Pitäisiköhän sitä tietää mitä myrkkyjä sieltä tulee? Jotenkin ajattelin vain, että ne nesteet haihtuu.. Onneksi huone on suuri.
terot77
Starting Member
Starting Member
Viestit: 26
Liittynyt: 16:51, 19.05.2014
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lahti

Re: Tikkuhirviön savileikit

Viesti Kirjoittaja terot77 »

Kyllä sieltä jotain myrkkyä tulee mutta en muista mitä. Hyvä tuuletus varmaan pitäis olla kun monta tuntia paistelet niitä savia.
120 makea projekti , 40 suolainen projekti
tikkuhirviö
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1074
Liittynyt: 12:37, 10.02.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tikkuhirviön savileikit

Viesti Kirjoittaja tikkuhirviö »

Tilanne jo parempi. Soitin ja kysyin asiasta Varniaan (josta ostin saven), ilmeisesti suositellaan, että ei oleskella tilassa polton alkuvaiheessa, mutta ei ne kaasut pitäisi olla kovin myrkyllisiäkään. Eli eiköhän hyvä tuuletus polton jälkeen (ja aikanakin) hoida asian. Ensi kerralla kyllä uuni suoraan imurin alle.
suomunaama
Senior Member
Senior Member
Viestit: 585
Liittynyt: 17:45, 29.05.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina

Re: Tikkuhirviön savileikit

Viesti Kirjoittaja suomunaama »

Tässä mitä meidän putkista tuolla mustalla savella tuli.
Putki taustalla
Putki taustalla
008.jpg (91.43 KiB) Katsottu 6828 kertaa
Putken pääty
Putken pääty
026.jpg (134.77 KiB) Katsottu 6828 kertaa
Melko huokoisia pinnaltaan, mutta toistaiseksi noihin ei levä ole ottanut kiinni toisin kuin sileisiin punaisiin.
tikkuhirviö
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1074
Liittynyt: 12:37, 10.02.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tikkuhirviön savileikit

Viesti Kirjoittaja tikkuhirviö »

Hienoja putkia. Lämpötilat on nyt yli 600 astetta, joten jännityksellä odotetaan mitä sieltä tulee.. [;)]
suomunaama
Senior Member
Senior Member
Viestit: 585
Liittynyt: 17:45, 29.05.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina

Re: Tikkuhirviön savileikit

Viesti Kirjoittaja suomunaama »

tikkuhirviö kirjoitti:Hienoja putkia. Lämpötilat on nyt yli 600 astetta, joten jännityksellä odotetaan mitä sieltä tulee.. [;)]
Lämittääkö toi kovasti ympäristöä? Teillä taitaa jo olla ihan mukava helle siellä. Itselläkin tekisi mieli vähän taas kyhäillä noita noitisputkia, mutta vaihdan koulua. Uudessa koulussa tuskin on yhtä mukava kuvaamataidon opettaja, jos nyt on koko savenpolttouunia. Toisaalta, voisinhan minä ostaa savea kotiin ja viedä vaikka koulumatkalla valmiit putket poltettaviksi ja hakea pois joku päivä. Kun kerran opettaja pyysi pistäytymään siellä välillä... :mrgreen:
tikkuhirviö
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1074
Liittynyt: 12:37, 10.02.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tikkuhirviön savileikit

Viesti Kirjoittaja tikkuhirviö »

suomunaama kirjoitti:Lämittääkö toi kovasti ympäristöä? Teillä taitaa jo olla ihan mukava helle siellä.
No ei oikeastaan, iso labratila ja hyvä ilmastointi. :) Tuossa ihan vieressä on vähän lämmin.
tikkuhirviö
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1074
Liittynyt: 12:37, 10.02.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tikkuhirviön savileikit

Viesti Kirjoittaja tikkuhirviö »

Voihan kännykkänetti.. En keksi miten kännykällä saa valittua "Copy image location", joten tuossa linkki valmiista pötkelöistä. Eivät kyllä mitään mustia ole, mutta omaa silmää tämä suklaanruskea miellyttää ihan ok.

https://picasaweb.google.com/m/viewer?h ... 8965702562
suomunaama
Senior Member
Senior Member
Viestit: 585
Liittynyt: 17:45, 29.05.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina

Re: Tikkuhirviön savileikit

Viesti Kirjoittaja suomunaama »

tikkuhirviö kirjoitti:Voihan kännykkänetti.. En keksi miten kännykällä saa valittua "Copy image location", joten tuossa linkki valmiista pötkelöistä. Eivät kyllä mitään mustia ole, mutta omaa silmää tämä suklaanruskea miellyttää ihan ok.

https://picasaweb.google.com/m/viewer?h ... 8965702562
Näen vain oman kuvani. :roll: Mun koneella ei taida toimia tuo sivu ihan niinkuin pitäisi, ei voi muka näyttää kuvaa.
tikkuhirviö
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1074
Liittynyt: 12:37, 10.02.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tikkuhirviön savileikit

Viesti Kirjoittaja tikkuhirviö »

No eipä näy itsellänikään niinkuin piti. No jospa tuossa olisi ne poltetut pökäleet:

Kuva
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Tikkuhirviön savileikit

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Njääh... en mä voi lähteä raahaa niitä mun idiksiä pitkin kyliä.. kun tuli mieleen tehdä kasoittain kiviä ja taustakuva osissa.. olis vähän turhan työlästä. :(
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
tikkuhirviö
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1074
Liittynyt: 12:37, 10.02.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tikkuhirviön savileikit

Viesti Kirjoittaja tikkuhirviö »

Hedelmiina kirjoitti:Njääh... en mä voi lähteä raahaa niitä mun idiksiä pitkin kyliä.. kun tuli mieleen tehdä kasoittain kiviä ja taustakuva osissa.. olis vähän turhan työlästä. :(
Hyvät ideat usein kaatuvat käytännön juttuihin..

OT varoitus: Tämä on ehkä se yksi ainoa asia miksi minun pitäisi löytää puoliso (mieluiten sellainen jolla on toimiva auto), kun kaikenmaailman kantamukset useamman linja-auton avulla alkavat nyppimään. :mrgreen: Muistan hyvin millaista oli roudata julkisten varassa isoa hiekkasäkkiä, 60 litraista akvaariota tarvikkeineen, tai julmettua pinoa liuskekiviä. Kotimatkaan tarvitaan tietysti aina kaksi tai kolme eri dösää. Muutama päivä sitten se oli puolimetrinen ilmanpuhdistin, joka ei meinannut millään pysyä näpeissä (satoi ja pahvilaatikko oli märkä), ja nyt odottaa mikro postissa (hitto, minähän tilasin kotiinkuljetuksen!). Pelkkää tavaroiden roudaamista selkä väärällä.. :roll:
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3362
Liittynyt: 16:50, 22.12.2008
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tikkuhirviön savileikit

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Pah, halvemmaksi tulee kun hankit itse auton. :D Siihen mitään puolisoa tartte. Tietty jos ei ajokorttia ole, mut tulee sekin halvemmaksi kuin puoliso. :mrgreen:

Mageet on väkertelyt!
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “DIY, eli tee se itse”