Akvaarion perustaminen

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kara88
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Akvaarion perustaminen

Viesti Kirjoittaja Kara88 »

Hei.
Pitkään oon haaveillu akvaariosta, ja nyt pian se on totta.
Olen tutkinu vaikka mistä, mitkä kalat sopisivat yhteen.
Ja nyt on tällainen arsenaali koossa:
Kardinaalitetroja 15kpl
Kääpiörihmakala 1koiras ja 2 naarasta
Kirjoviiripyrstö 6kpl
Piikkisilmä (saimin) 6kpl
Pandamonninen 6kpl

Akvaario olisi 250litrainen (50x50x100).
Millaiselta tämä kuullostaisi?

Niin ja kasveiksi aattelin jaavansammal, salaattisaniainen, papukaijalehti, tiikerilumme, vallisneria ja intianvesitähdikki.
Plus muut tilpehöörit.
Kommentteja kiitos aloittelijalle :)
Teemu Salonen

Re: Akvaarion perustaminen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Ihan varmistuksena: Olethan hankkinut myös tarpeelliset vesitestit tippaversioina, vedenhoitoaineet, kasviravinteet, valinnut kasvit niin, että valo riittää, hankkinut kaikki hoitovälineet jne. Tohon kaikkeen saa uppoamaan melkoisen summan rahaa. Ennen kuin nämä on hankkinut, ei kauheesti kannata kaloista ja kasveista intoilla.
Kara88
Starting Member
Starting Member

Kyse ei nyt ollu mistään testereistä, hoitoaineista ym. Tiedän että nämä nyt ekana hankitaan.
Halusin vain saada kommentteja tulevasta kalastosta ja kasveista.

Itseasiassa sain jo vastaukset eräältä pienakvaarioliikkeen pitäjältä, että kiitos hänelle.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Kara88 kuten jo varmaan huomasit täällä Aquawebissä saa useasti vastauksen sellaiseen mitä ei edes kysytty tai kun ei osata vastata niin heitetään vastakysymys. Itsekkään en noista koloista kirveästi tiedä mutta eiköhän ne samaan akvaarioon sovi. Ainakaan elinolosuhteissa ei hirveästi eroja ole. Muista se ettei siihen kauppiaaseen kannata aina ihan kaikessa luottaa. Hän kuitenkin harjoittaa bisnestä ja yrittää hankkia itselleen leipää pöytään.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Kara88
Starting Member
Starting Member

Juu huomasin. Ja itseasiassa tiesin/odotinkin sellaista, kun tullu luettua näitä keskustelupalstoja ym.
Juu, pientä kritiikkiä ja maalaisjärkeä pitää olla, mut tästä kauppiaasta. Hän on harrastanu akvaarioita jo noin 50vuotta, ja on nyt vanhuuseläkkeellä. Tuosta kirjoviiripyrstöstä se sanoi heti, ettei suosittele aloittavalle. Ja jos haluaa kasveja, niin ei partamonnia kannata hankkia jne jne. Tosi luotettavalta tuntui, ja kertoi paljon muustakin ja kiinnostavista asioista. Hän vetää alueen akvisharrastustoimintaa ja osallistuu/hoitaa/lahjoittaa kouluihin ja muihinkin paikkoihin akvaarioitaan. Tosi mukava heppu.
Rockhill
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: -

Viesti Kirjoittaja Rockhill »

Meillä partis jättää kasvit rauhaan kunhan riittävää kurkkutarjoilua muistaa kattaa hänelle 8-)
Then the truth it hit me, got me off my knees. It's my life I'm living, I'll live it as I please. /Twisted Sister
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Kalasoppa

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Meillä on akvaario täynnä kasveja eikä kaksi partista ole koskaan kasveihin kajonneet. Aika harvoi tulee kurkkua, kesäkurpitsaa tai mitään tarjottua partiksille mutta eivät ne silti kajoa kasveihin.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
jena
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja jena »

Itsekin tässä kalavalintoja olen miettimässä, kun akvaario pian tulossa. Tuo kirjoviiripyrstö (ja ehkä pandamonninenkin) tarvitsisi kai viileämpää vettä kuin nuo muut mainitsemasi kalat. Kannattaa katsella siis samanlaisessa vedessä viihtyviä kaloja.
midsummer
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja midsummer »

Tervetuloa koukuttavan harrastuksen pariin! [;)]

Kuten jena sanoikin, pandamonninen ja kirjoviiripyrstö tarvitsisivat viileämpää vettä. Monnisiksi ehdottaisin safiiri-, helmi-, leopardi- tai kääpiömonnisia. Lämpötilaksi sopiva olisi 26 astetta.

Partamonnin voi hyvillä mielin hankkia tuonne, sillä ainakaan meillä ei ole syönyt mitään kasveja :)

Muuten kalasto kuulostaa hyvältä, mutta pieni mainitseminen parvikoista. Jos pohjalle et mitään muita hanki kuin partiksen, piikkisimmuja ja monnisia, ehdottaisin että ainakin tuplaisit parvikoot.

Mielestäni hyvältä kuulostaisi
-partis
-20kardinaalitetraa
-kääpiörihma haaremi
-10-13 monnista (kääpiöiden kanssa hieman suurempi parvi esim. 20)
-10-13 piikkisimmua

Onko mielessäsi jotain toista parvea, mikä sopisi lämpimään veteen? :D
Kaksi novascotiannoutajaa ja ~500 litraa vesivahinkoa
Kraldo
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Kraldo »

Hei vaan kaikille,
täällä lähes keltanokka. Meinasin nyt tänne alle kirjoitella, kun tuntuu turhalta aloittaa uutta ketjua. Viimeksi ollut akvaario perheessä, kun olin hyvin nuori ja nyt pitkästä aikaa meinasin, että haluaisin aloittaa harrastuksen uusiksi ja omin ehdoin.

Tällä hetkellä olohuoneessani onkin Juwel Rio 180 -akvaario kypsymässä ja päätin tutustua perusteellisemmin kaloihin joita olin suunnitellut hankkivani. No kuinkas kävikään akvaarioliikkeessä oli ilmeisesti puhuttu vähän palturia kalojen sopivuudesta tuohon 180l akvaarioon. Olin jo innostunut ajatuksen tasolla siitä, että olisin perustanut Malawi-biotoopin akvaarion tuohon, mutta täällä ainakin kaikkialla on kirjoitettu, ettei missään nimessä alle 300l akvaarioon pitäisi laittaa Malaweja. No nyt sitten pitäisikin miettiä koko hela akvaarion kalakanta uusiksi.

Malawit kiinnostivat lähtökohtaisesti niiden värityksen ja eläväisyyden vuoksi, mutta enpä halua pistää kaloja liian pieneen pyttyyn kärsimään turhaan toisten lajikumppaneiden aggressioista. Olen yrittänyt jatkaa eri lajeista lukemista, mutta jos joku osaisi neuvoa jotain mielenkiintoisia kaloja tuon kokoiseen akvaarioon niin olisin kiitollinen.

Edit: Tiedostan toki senkin, että tästä seuraa se, että vesi pitää todennäköisesti pehmentää (korjatkaa jos olen väärässä) ja ph:ta pitänee laskea.
Siltsu
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Siltsu »

Kraldo kirjoitti:Hei vaan kaikille,
täällä lähes keltanokka. Meinasin nyt tänne alle kirjoitella, kun tuntuu turhalta aloittaa uutta ketjua. Viimeksi ollut akvaario perheessä, kun olin hyvin nuori ja nyt pitkästä aikaa meinasin, että haluaisin aloittaa harrastuksen uusiksi ja omin ehdoin.

Edit: Tiedostan toki senkin, että tästä seuraa se, että vesi pitää todennäköisesti pehmentää (korjatkaa jos olen väärässä) ja ph:ta pitänee laskea.
Suurin osa pehmeän veden kaloista viihtyy hyvin vesijohtovedessä joka on valmiiksi pehmeää. Malawien vesi tarvitsee enempi käsittelyä.
450L kiipiät, teräkalat, norsukala, L75, L128, L201
180L L199, L-411, tetroja ><((((º> ><((((º> ><((((º>
100L L046, tetroja
Kraldo
Starting Member
Starting Member

No olin tuonne laittanut hieman kalkkikiviä koristekiviksi (ja kaloille piilopaikoiksi) ja ph on tällä hetkellä 8, mutta kH ja gH olivat molemmat alle 5dH. Että ph lienee hyvä saada 7 pintaan?
Teemu Salonen

Ei sulle nyt ihan palturia ole puhuttu siellä liikkeessä. Malawiahvenoiahan on satoja, jollei tuhansia eri lajeja. Sieltä löytyy kyllä niitä kilttejäkin yksilöitä. Ite oon pitäny malawipopulaatiota ihan menestyksellä suunnilleen satasessa altaassa.
Siltsu
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Siltsu »

Kraldo kirjoitti:No olin tuonne laittanut hieman kalkkikiviä koristekiviksi (ja kaloille piilopaikoiksi) ja ph on tällä hetkellä 8, mutta kH ja gH olivat molemmat alle 5dH. Että ph lienee hyvä saada 7 pintaan?
Hammaskarpit tykkäis tuollaisesta vedestä? Niistäkin löytyy, melkein pelkästään värikästä [;)]
450L kiipiät, teräkalat, norsukala, L75, L128, L201
180L L199, L-411, tetroja ><((((º> ><((((º> ><((((º>
100L L046, tetroja
Kraldo
Starting Member
Starting Member

Teemu Salonen kirjoitti:Ei sulle nyt ihan palturia ole puhuttu siellä liikkeessä. Malawiahvenoiahan on satoja, jollei tuhansia eri lajeja. Sieltä löytyy kyllä niitä kilttejäkin yksilöitä. Ite oon pitäny malawipopulaatiota ihan menestyksellä suunnilleen satasessa altaassa.
Okei, täällä vaan tuntui olevan yleinen konsensus, ettei mitään Malaweja pitäisi pitää alle 300l akvaariossa. :) Puhuttiin sellaisesta ideasta jos olisi ollut Sinihämyahvenia 1 uros ja 2 naarasta (Scianochromis fryeri) ja sitten useampi sinihuulimalawiahventa (Labidochromis caeruleus). Mutta ciclid-foorumilla näistä meinattiin, että olisivat hyvin aggressiivisia muita kaloja kohtaan. Akvaariokauppias taasen sanoi, että Malawiahvenet rauhoittuu jos niitä on tarpeeksi, eli kukaan ei pääse ns. niskan päälle. Vaikea vaan nyt tietää ketä ja mitä uskoa, kun kaikkialta tuntuu tulevan niin erilaista tietoa.
Teemu Salonen

Mä en ota lajeihin sen enempää kantaa koska en niitä tunne sen pahemmin, mutta samaa mieltä olen mäkin sen kauppiaan kanssa siitä, että malawipytyt on aina pikkasella ylikansoituksella. Kannattaa kysellä niitä pienempiä ja kiltimpiä lajeja.
Kraldo
Starting Member
Starting Member

Siltsu kirjoitti:
Kraldo kirjoitti:No olin tuonne laittanut hieman kalkkikiviä koristekiviksi (ja kaloille piilopaikoiksi) ja ph on tällä hetkellä 8, mutta kH ja gH olivat molemmat alle 5dH. Että ph lienee hyvä saada 7 pintaan?
Hammaskarpit tykkäis tuollaisesta vedestä? Niistäkin löytyy, melkein pelkästään värikästä [;)]
Olin myös katsellut, että Jos saisi ph:ta väännettyä lähemmäksi neutraalia niin voisi harkita Helmirihmakala-pariskunta (Trichogaster leeri) + parvi rusokiilakylkiä (Trigonostigma espei) ja sitten n. 6 kpl Harlekiininuoliaisia (Botia kubotai) ja sitten partaimumonni nautiskelemaan levistä. Ei ole ehkä ihan biotooppi-akvaario, mutta tuskinpa siitä hyvästä minua lynkataan (toivottavasti).

Katselin, että muuten voisivat sopia tuohon minun akvaarioon temperamentin ja elinvaatimusten puolesta. (Tosiaan ph pitää vaan pudottaa siihen 7. tietämille.)

Itselläni on nyt kalkkikiviä tuolla koristeina + muodostamassa suojia. Näistä varmaan tarvitsee päästä eroon, ettei tuo ph puskuroi koko ajan emäksisen puolelle. Vai onko mitään ideaa laittaa tuonne aitoa juurakkoa joka taas puskisi happaman suuntaan? Voisin kuvitella, että parempi olisi vain luopua kalkkikivistä kokonaan ja hankkia uudet kivet pohjalle.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”