Miten puutarhaletku kiinni akvaarioon?

DIY - Do It Yourself, tee se itse ajatuksella toteutetut ja haaveissa olevat projektit.

Valvoja: Moderaattorit

kaikau
Junior Member
Junior Member
Viestit: 177
Liittynyt: 18:15, 06.01.2013

Miten puutarhaletku kiinni akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja kaikau »

Hei!
Lorottelen uutta vettä letkulla suoraa hanasta akvaarioon. Aina pitää olla mies tai lapsi kotona. Huutelen akvaarion luota "kylmempää" tai "kuumempaa". Kun vettä on tarpeeksi, lapsi sammuttaa hanan, ja tulee pitämään päätä akvaariossa, kun kerin letkun pois.

Kun lapsukaiset kiistelevät siitä, kumpi joutuu taas auttamaan, olen alkanut kaivata jotain kiinnityssysteemiä. Millä saisin letkun pään Juwelin muovireunuksiseen akvaan kiinni niin, että se pysyy kiinni letkun kerimisen ajan? Mielellään ei saisi jättää jälkeä ulkopuolelle. Onko ideoita?
Liitteet
image.jpg
Tällä hetkellä enemmän kasveja kuin kaloja.
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2102
Liittynyt: 11:59, 01.09.2006
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Miten puutarhaletku kiinni akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Laita letkuun klemmarilla kiinni tuollainen ulkosuodattimen imuputki.
http://galleryplus.ebayimg.com/ws/web/3 ... 0x1000.jpg
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Miten puutarhaletku kiinni akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

^¨ Juu, imuputki kuten mainittiin erinomainen ratkaisu. Laittaisin päähän vielä imuritilän, että fisut eivät imeydy esim. lattiakaivoon, jos imutat vettä poispäinkin. Uskomaton imu tulee tuohon päähän ja jos fisu jää jumiin, voi kuolla tai pieni fisu mennä viemäriin.

Itse aina kuumalla vedellä putsaan joka käyttöä ennen ja jälkeen letkun. Sitten toinen pää akvaan. Letku on täynnä vettä ja alkaa imuttaa heti vettä akvasta. Kuumaa vettä toki ei saa mennä akvaan, eikä noin menekään, vaan lapotus alkaa heti lattiakaivoon.

Käytön jälkeen kuumalla vedellä ja akvojen välillä myös putsaus.

Itse en ole klemmaria käyttänyt tuossa, koska mielestä hyvin pysyy Eheimin imuputki kiinni puutarhaletkussa, mutta koko pitää olla napakan piukka. Toki klemmari tuo varmuutta. Myös ulkkareissa oli minulla imuputket ilman klemmaria ja hyvin pysyi mielestäni. Mutta toki varmempaa.

Imuritilä luo myös hieman pelivaraa, ettet voi 100 % kipontyhjennystä tehdä....joka olisi kalojen kannalta ikävä. Itse katkaisin aikoinani imuputkea, ettei ihan liian helposti tullut liian paljon vettä poistettua akvasta. Mutta kipot kasvoivat korkeutta ja homma oli huono sitten...palasin pitkään syteemiin.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
kaikau
Junior Member
Junior Member
Viestit: 177
Liittynyt: 18:15, 06.01.2013

Re: Miten puutarhaletku kiinni akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja kaikau »

Pitäisikin ostaa uusi imuputki, kun vanha on tupsulevässä. Se vanha kyllä joutaisi sitten pidikkeeksi. Täytyypä kokeilla! Kiitos ideasta!
Tällä hetkellä enemmän kasveja kuin kaloja.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Miten puutarhaletku kiinni akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

^Hyvä idis. Testaa muuten, että letku on todella tiukka imuputkeen. Näin ei vuoda. Puutarhaletkuista minulla oli aluksi sitä vihreää ei-vahvistettua ja meni helposti mutkalle. Vaihdoin puolikirkkaaseen vahvistettuun. Ollut tosi hyvä, kun pikaliitin toisessa päässä ja se hanaan ja tuo em. viritelmä toisessa päässä ja imutus lattiakaivoon.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
kalamel
Starting Member
Starting Member
Viestit: 47
Liittynyt: 13:30, 10.06.2008
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Miten puutarhaletku kiinni akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja kalamel »

Käy ostamassa läpinäkyvää muoviputkea Esim, 22/16 (Etola/muu ) ,siihen toiseen päähän tuollainen edellisen kirjoittajan ehdottama putki ja siihen imuputkensiivilä ,ettei kalat joudu letkuun . Toisen pään laitat käsisuihkun putkeen kiinni( työnnät käsisuihkunletkun muoviletkun sisään ) ,niin saat uudet vedet takaisin altaaseen ja aina sopivan lämpöisenä ja YKSIN :D Samalla saat vedet pois altaasta ja aina vain sen verran lähtee mihin letkun koukku yltää .
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Miten puutarhaletku kiinni akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Suosittelisin kyllä pikaliitintä ihan hanaan:). Jo käsisuihkupikaliitin minulla sippasi noin 10 kertaa. Jengat menivät nopeasti superuser-käytössäni. Pikaliitin taas toimii kuin junan vessa. En suoraan työntäisi mitään letkuja toisen sisään, vesivahinko puolitaattu:).

Myös letkun pätkä mukaan aina (esim. 5 cm pala), kun lähtee rautakauppaostoksille. Kokemuksest voin kertoa, että tenkkapoo, kun vaihtoehtoja löytyy melkoinen määrä joka millille. Homma täytyy olla juuri se oikea koko:).
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
KatjaB
Junior Member
Junior Member
Viestit: 226
Liittynyt: 20:34, 03.09.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Miten puutarhaletku kiinni akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja KatjaB »

tällainen vessan hanassa ja eheimin imuputki akvaariossa. Mulla oli myös käsisuihkussa pikaliitin hetken, mutta hana falskasi helposti kun ei jaksanut työntää vettä omakotitalon yläkertaan. Tää toimii varmemmin.
kaikau
Junior Member
Junior Member
Viestit: 177
Liittynyt: 18:15, 06.01.2013

Re: Miten puutarhaletku kiinni akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja kaikau »

Meillä on tosiaan vessan vesihanassa liitin, joten se pää on jo hoidossa. Ongelma on ollut tuo akvaario pää, jossa on tarvittu pitelijää. Täytyy varmaan väkertää letkuun joku koukku, kun tuo letku on niin paksua, että imuputki on varmaan liian kapea.
Tällä hetkellä enemmän kasveja kuin kaloja.
tounison
Junior Member
Junior Member
Viestit: 106
Liittynyt: 07:17, 09.05.2013
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto
Viesti:

Re: Miten puutarhaletku kiinni akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja tounison »

Mulla oli rautakaupasta koukku, missä muovia päällä. Koukku oli aika isolla kaarella ja tarkoitettu autotallin seinälle. Laitoin nippusiteillä letkun kiinni koukkuun. Kun letku kulki koukun ulkosyrjää ei se mennyt luttuunkaa.
> < ( ( ( ( °> ReefToni >< ( ( ( ( °>
stop dreaming start reefing
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Miten puutarhaletku kiinni akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Itse käytän ylimenovientiä eli sellaista uun (tällainen siis: U) muotoista muovihärpäkettä, joka kiinnitetään letkuun. Näitä käytetään esim pyykkäreiden poistoputkissa ja niitä saa joka marketista ja sälälaupasta parilla eurolla eri kokoisina. Jos tuntuu että sekin lähtee liikenteeseen letkua keritessä, sulje akvan kansi letkun päälle ja joku pikkupaino, esim kirja, vielä kannen päälle niin pysyy varmasti paikallaan.

Samaa systeemiä käytän kun vesi imastaan pois, vain letkun toinen pää (liitinpää) vaihtaa paikkaa hanan ja viemärim väliä, akvanpuoleinen pää pysyy paikallaan ton yliviennin kanssa. Olen säätänyt letkun akvapään sellaiselle korkeudelle yliviennin kanssa, että pois imussa imu lakkaa "automaattisesti" kun vesi on halutussa tasossa eli akvasta on poistunut se määrä vettä kun on tarkoitus, joten kenenkään ei tarvitse olla akvaa vahtaamassa muulloin kuin täytössä, jottei tulvi yli.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Karim
Junior Member
Junior Member
Viestit: 237
Liittynyt: 20:42, 24.12.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Miten puutarhaletku kiinni akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja Karim »

Minulla, kuten monilla muillakin tapahtuu lappoamalla lattiakaivoon. Letkun akvapäähän taitelin rautalankahenkarin. Pidikeen (henkarin) kohtaa voi säädellä letkussa. Koukulla kiinni pytyn reunaan. Ihmeen kestävä on ollut. Käytössä lähes 20v 8O Lavuaarin hanassa on letkunippa johon letku sopii kuin nenä päähän. Tänään vaihtelen vesiä ja jo muistan voisin laittaa kuvan tästä insinööritaidon mahtavimmasta innovaatiosta :mrgreen:
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Miten puutarhaletku kiinni akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Mulla on palomiehenhaka nippusiteellä kiinni letkussa. Haan saa nipsastua poikkitukeen kiinni tai sitten haka on akvaarion vieressä olevassa tolpassa kiinni.Kaikaulle tästä vinkistä ei taida olla apua mutta ehkä muut hyödyntävät vinkkiä tai sitte ei.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1330
Liittynyt: 16:07, 28.03.2009
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Kangasala

Re: Miten puutarhaletku kiinni akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja Anniquu_ »

Jos silmäni eivät harita kovin pahasti, niin tuossa taitaa olla keskituki. Siihen letku kiinni narulla tai nippusiteellä, niin saa yksin hoidettua vedenvaihdon. :)
Karim
Junior Member
Junior Member
Viestit: 237
Liittynyt: 20:42, 24.12.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Miten puutarhaletku kiinni akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja Karim »

Nonniin, kuvat otettu ja veden vaihto käynnissä joten...

Kuvassa 1 on tämä lupaamani insinööritaidon huippunäyte. Siis rautalankahenkaria taivutettu letkun ympärille. Huomaa Jälleen suuri innovaatio eli teippi henkarin terävässä päässä jottei syntyisi naarmuja.

Kuvassa 2 tämä komeus kätössä. Letku siis pysyy akvan reunassa kiinni ja akvassa olevan pää pituutta voi siis säädellä, koska henkari on sopivalla kireydellä letkun ympärillä.

Kuvassa 3 on esitelty jälleen osoitus innovatiivisuudesta. Sakkakuppina toimii ämpäri. Jos letkuun harmillisesti päätyy kalanen niin sieltä se sitten löytyy. Ja mikä parasta eivät jaskat ja hiekat päädy hajulukkoon.

Kuvassa 4 työnnetään hanat kaakkoon (tässä tapauksessa pohjoiseen) ja uutta vettä tilalle.

Tämä systeemi on palvellut minua n. 20v. Uskoisin sen jäävän myös perikunnalle riideltäväksi kuka saa lähes Nobel-palkinnon voittaneen idean haltuunsa :mrgreen: Ja kriittisimmät lukijat pureutuvat letkuun ja sen "jaskaisuuteen". Se kaikki on turhaa, koska "tumma" väri siinä on ajan tuomaa patinaa. Vedenvaihdot sujuvat yksin ja pakkokin on. Vaimo ei koske pitkällä tikulla ja lapset sanoo:"onks pakko?". Toivottavasti tästä on apua ja mikä parasta esittelemäni ratkaisut eivät ole suojattuja :roll:

Nyt jo tiedän, että Koomikko ja muut käsistään taitavat henkilöt ovat kateudesta vihreitä.

ps. Rautalankahenkarit lisääntyvät pimeässä kaapissa.
Liitteet
kuva1.jpg
kuva1.jpg (57.15 KiB) Katsottu 8792 kertaa
Kuva2.jpg
Kuva2.jpg (50.77 KiB) Katsottu 8792 kertaa
Kuva3.jpg
Kuva3.jpg (99.38 KiB) Katsottu 8792 kertaa
Kuva4.jpg
Kuva4.jpg (33.53 KiB) Katsottu 8792 kertaa
Ruma mies
Senior Member
Senior Member
Viestit: 746
Liittynyt: 13:44, 23.02.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Miten puutarhaletku kiinni akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja Ruma mies »

Karimin rautalankahenkari on eleganttiudessaan yliveto, tuskin kehtaan esitellä omaa systeemiäni. Paksuhko kumilenkki laitetaan keskituen alle. Etusormi läpi keskituen yläpuolelta kumilenkin molemmista silmukoista. Sen verran kumilenkin venytystä, että letkun saa työnnettyä silmukoista läpi. Letku asetetaan niin, että pää on sopivalla korkeudella akvaarion sisällä.

Jos kumilenkki on liian pitkä, laita se keskituen alle kaksinkerroin.

Vedenvaihtojen väliaikoina kumilenkkiä voi käyttää hajoamassa olevan ruokinta-automaatin paristokotelon kiinnittimenä.
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Re: Miten puutarhaletku kiinni akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

Itse käytän taipuisaa muovin- tai pleksinpalaa ja paria puristinta.

Kuva

Kuva
kaikau
Junior Member
Junior Member
Viestit: 177
Liittynyt: 18:15, 06.01.2013

Re: Miten puutarhaletku kiinni akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja kaikau »

Mahtava ketju! Kiitos vinkeistä ja kuvista! :D
Tällä hetkellä enemmän kasveja kuin kaloja.
Karim
Junior Member
Junior Member
Viestit: 237
Liittynyt: 20:42, 24.12.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Miten puutarhaletku kiinni akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja Karim »

Nyt kun on menossa Slushkin niin huomataan, että olemme innovatiivistä kansaa.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Miten puutarhaletku kiinni akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Mutta missä on sukkahousuniksit?
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Miten puutarhaletku kiinni akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Itse käytän miesten aluskalsareita letkusidonnoissa. Hyvä ja halpa. :P
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Karim
Junior Member
Junior Member
Viestit: 237
Liittynyt: 20:42, 24.12.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Miten puutarhaletku kiinni akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja Karim »

Fisutar10 kirjoitti:Itse käytän miesten aluskalsareita letkusidonnoissa. Hyvä ja halpa. :P
Oliko niissä jarrutusraita pidon parantamiseksi :mrgreen:
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Miten puutarhaletku kiinni akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Karim kirjoitti:
Fisutar10 kirjoitti:Itse käytän miesten aluskalsareita letkusidonnoissa. Hyvä ja halpa. :P
Oliko niissä jarrutusraita pidon parantamiseksi :mrgreen:
Erittäin hyvä pointti - ovat alkkareiden aatelia näissä letkusidonnoissa. Varmistettava, ettei pääse liukenemaan partisvaarallisia kemiallisia yhdisteitä veteen. :twisted: Valitettavasti kuva-aineisto puuttuu vielä....
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Taika-Jim
Senior Member
Senior Member
Viestit: 792
Liittynyt: 22:07, 09.08.2001

Re: Miten puutarhaletku kiinni akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

Mulla on oikein karvahattumalli letkun kiinnittämisessä akvaarioon.

Laitan Dostojevskin Idiootin letkun päälle ja hyvin on pysynyt :mrgreen:

Karamazovin Veljeksillä pysyy varmaan vielä paremmin...
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Miten puutarhaletku kiinni akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Taika-Jim kirjoitti:Mulla on oikein karvahattumalli letkun kiinnittämisessä akvaarioon.

Laitan Dostojevskin Idiootin letkun päälle ja hyvin on pysynyt :mrgreen:

Karamazovin Veljeksillä pysyy varmaan vielä paremmin...
Hyvä joululahjaidis muuten miehille - kiitti muistutuksesta. Itselleni sitten italialaista Neroa. :P
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “DIY, eli tee se itse”