Leväongelma ja kasvit eivät kasva

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

kalakamu3
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Leväongelma ja kasvit eivät kasva

Viesti Kirjoittaja kalakamu3 »

Kyseessä on 540litrainen akvaario mikä on ollut mulla toiminnassa 1,5 vuotta, ja ostettu käytettynä. Edellisellä omistajalla oli leväongelma akvaariossa, mulle tullessaan vaihdoin hiekaksi osittain bilteman hiekkaa, osittain luonnon hiekkaa keitettynä. Ja kasveista karsin huonoimmat pois. Kasvit alkoivat kasvaa ja akvaario olikin TODELLA NÄYTTÄVÄ, sisustuksena vain kasveja ja pari puun karahkaa. Noin puoli vuotta sitten akvaariossa on alkanut näivettyä kasvit ja esim. katvalehti kuolee muutamassa päivässä kun sen altaaseen laittaa. Altaassa on jättiläisvallisneriaa mikä kasvaa lisää hitaasti, mutta partamonni syö sitä lähes samaa tahtia. Anubiaat eivät kasva lainkaan ja lehtien reunat on levän peitossa. Melalehdet kasvavat todella kitukasvuisesti juuri sen verran etteivät kokonaan kuole, mutta niissäkin on levää.... Eli siis akvaariossa kaloilla on kaikki hyvin, mm. Lehtikalat ja kaksoskirjoahvenet kutevat ja ei ole ollut kalakuolemia. Kaikki arvot ovat hyviä, ph 7, no2 0, no3 10mg/l, kh 2( vähän matala, millä voisi toimivasti nostaa) gh, 5-6.. Arvot olleen vakaat koko altaan olemassaolon ajan... Lukuunottamatta viime syksyä jolloin elektroninen ph mittari näytti ph3, ja lähes kaikki partamonnit kuolivat, muttei muut kalat :O (vaihdoin vettä paljon ja useasti ja ph nousi) nykyään kyseinen mittari on kokonaan rikki joten en tiedä toimiko sillonkaan, nyt taas käytössä tippatestit kaikkeen!

Mulla on 4 akvaariota toiminnassa nyt ja kaikki muut voivat hyvin ja olenkin nyt siirtänyt lähes kaikki kasvit muualle elpymään ja siellähän ne heti kasvavat, kaikissa altaissa on samat hiekat ja valot yhtä paljon päällä (11h/vrk) ja muutenkin hoito täysin samaa joten miten on mahdollista että vain yksi allas ei toimi sitten millään lailla? En lisää säännöllisesti kasviravinteita mihinkään altaaseen paitsi nyt ongelma-altaaseen ja sekään ei auta... Kahteen kippoon on loisteputket vaihdettu syksyllä(mm. 540) ja kahteen muuhun vuonna nakki... Vettä olen nyt vaihtanut viimeisen ikuisuuden viikottain puolet (pari kertaa unohtunut) muttei mitään vaikutusta.. Vesi kirkastuu vähän mutta viikossa samenee taas.... Vesikin siis on "likaista" ei ole vihreää eikä minkään muunkaan väristä, siitä vaan ei näe läpi altaan päästä päähän 150cm matkaa...-.-" Kaloina akvaariossa on 5 lehtikalaa, kaksoskirjoahvenpari, punatimanttipari, 3 tiikerinuoliaista, 5 haarniskamonnia, 10 mustatetraa ja pari muuta yksinäistä kalaa... Kalamäärä oli aluksi PALJON suurempi kun altaassa oli altaan mukana tulleet kalat sekä omat kalani eikä mitään ongelmia ollut silloin... Nyt kalamäärä on ollut lähes sama noin vuoden. Osaisiko joku mitenkään auttaa koska oma taito ja usko on nyt kokonaan loppunut tämän altaan suhteen? Ainiin.. Altaassa on 2 ulkosuodatinta. Eheim proffa3 ja eheim joku muu (22jotain, voin tarkistaa joskus) ja tehokas sisäsuodatin, hydor jotain ja lämpö on 25C.
jassmd
Junior Member
Junior Member

Re: Leväongelma ja kasvit eivät kasva

Viesti Kirjoittaja jassmd »

Ihan ensiksi suosittelen tarjoamaan partikselle kurkkua/kesäkurpitsaa/muuta ruokaa tarpeeksi, ettei tuhoaisi kasveja. Valaistusaika on turhan pitkä, vähennä 8-9 tuntiin. Mitä ravinteita olet nyt käyttänyt? Onko lamppu varmasti tarpeeksi tehokas valaisemaan pohjaan saakka? Tässä ensimmäisiä ajatuksiani...
hupsukki
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja hupsukki »

Hmmm.. Onko sulla mitään pohjalannoitusta käytössä?
Kuinka paksusti hiekkaa?

Valaistusaika itselläni muuten n. 8 tuntia, päivällä on parin tunnin pimeä hetki. Liika valoisuus kyllä saa levät vauhtiin.

Itsellä muuten 400 litraisessa kasvit kasvaa hitaasti lannoituksesta huolimatta, vesi on kyllä kirkasta. En ymmärrä.. :? Täytynee kokeilla vielä hiekan lisäämistä, jospa pohjarakenne on sittenkin kasvien juuristolle liian ohut.

180l ja 98l ovatkin sitten kasvillisuutta pullollaan! :D
sekalat: 400l + 180l + 98l
Näillä mennään tällä hetkellä..
Visumies
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Visumies »

Kupliiko pohjamatsku kun tökkäät tai pöyhit hieman ? Jos niin silloin olisi kait tukossa. Jotenkin kun kerran vesiarvot on ok, niin tuossa pohjassa nyt joku ongelma lienee. Tuoksahtaako vesi tai hiekka jos otat hiukka haisteltavaksi, siis selvästi pahalle ?

Täytyy kait sen veden "jonkun " väristä olla jollei näy läpi ? Harmahtavaa..? Oisko bakusamennus ?
450 litraa suolaista visiota...mitenhän sitä osaisi...
kalakamu3
Junior Member
Junior Member

Partiksen ym halukkaat kalat saa kyllä kurkkua ja kesäkupitsaa mutta tämä kyseinen partis on kostain syystä innostunut vallisnerian mausta -.- en voi varmaksi sanoa että valaistus riittää mutta samainen valaistus riitti alussa ja allas kasvoi tupaten kasveja, joten en usko sen olevan syy, toki voisin vaihtaa putket mikäli on parempia ideoita? Kuinka tehokkaat putket pitäisi laittaa, altaan korkeus on 65cm. Pohjalannoitteena olen satunnaisesti (en viimeaikoina) käyttänyt tetran initial sticks ja florenette A. Hiekkaa on paksusti 8-10cm . Kyllä vesi tuoksahtaa kaikista altaista pahimmalle, hiekkA en ole nyt haistellut, voin viikonlopun aikana haistella... Aikaisemmin ainakin kupli mutta n kuukausi sitten käänsin koko pohjan ympäri ja vaihdoin vettä niin paljon kuin uskalsin.... Varmaan 400litraa, ei mitään muutosta. Veikkaisin pohjan olevan tukossa/ sieltä liukenee veteen jotain, mutta mitä ja mitä sille voi tehdä?! Altaaseen kun ei saa kierteisiä tms kun on petokaloja täynnä :(
jpuu
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Oma

Viesti Kirjoittaja jpuu »

Jos kalojen määrä aluksi oli PALJON suurempi niin kasvien vaatima hiilidioksidi määrä oli varmaan kohdallaan. Kuinkas nyt? Kärsivätkö kenties hiilarin puutteesta. Lisäätkö sitä mitenkään?
http://jpuu.1g.fi/kuvat/Luonto/Akvaario/
240 litraa pääasiassa Etelä-Amerikkaa. Vähän Aasiaakin.
kalakamu3
Junior Member
Junior Member

Siis akvaariossa oli sillloin liki 20 mustatetraa, pari lehtikalaa lisää, 3 kaksoskirjoahventa lisää, lähes 50 mustamollia(tiedän etteivät sovi vesiarvoihin mutta tulivat akvaarion mukana), joku 6-8 nuoliaista, +/-10 partamonnia ja mahdollisesti jotain muuta?! joten porukkaa oli! :O en lisää hiilidioksidia, saattaa olla että se olisi syy/yksi syistä... en ymmärrä näistä hiilidioksidin lisäämiskeinoista mitään -.-'' apua otetaan vastaan! :)
jassmd
Junior Member
Junior Member

Pohja kaipaa lappoamista kerran kahdessa viikossa (mikäli on vähän karkeampaa, hienosta hiekasta ei minulla ole kokemusta), loisteputki kannattaa vaihtaa ja kysyä sen tehoon liittyen apua kauppiaalta, kasvit tarvitsee hiilidioksidia (esim. Tetran CO2 Plus, nestemäinen hiilidioksidilisä suoraan veteen vedenvaihdon yhteydessä) ja ruusukkeisille kasveille voisi antaa rautaa sisältäviä pohjatabletteja. Näillä neuvoilla luulisi ongelman ratkeavan - tai ainakin minä hoidan kasveja näillä ohjeilla ja hyvin menestyvät nykyään.
Visumies
Junior Member
Junior Member

Harmaa veikkaus nyt olisi että pohja tarvitsee ensihätään kunnon joka neliösentin lappoamisen. Kaikki kannot ja koristeet pois ja lapolla kunnolla lasiin asti. Uutta vettä sisään ( kun lapotessa hupenee ). Hiilari / valojutut ei mielestäni ole tällä hetkellä se ongelman syy, jatkossa toki
kannattaa tuumata asian korjaamista.

Jos kerran kuten kerroit joku kasvi kuolee jo parissa päivässä, pohja taitaa olla melko hapettomassa tilassa ja ei niin kivat bakut siellä porskuttavat. Inhottavin vaihtoehto on sitten toki koko hiekan poisto ja pesu / keittäminen tai jopa kokonaan vaihto.

Nämä on sellaisia kummallisuuksia, kuten kerroit muut akvat porskuttavat ja yksi sitten temppuilee. Tsemppiä !
kalakamu3
Junior Member
Junior Member

Akvaariossa on siis ihan uimarantakaltainen hieno hiekka, joku 1mm raekoko, eli pohja varmasti menee tukkoon.... mutta karvalehti jolla ei ole juuria niin häiriintyykö se huonosta pohjasta?! voiko pohjan huonoista bakteereista liueta jotain veteen? Tosiaan kuukausi sitten käänsin ja pöllytin huolella koko pohjan ympäri ja lapposin sitten hiekan päältä vähäiset kalankakat ja vaihdoin lähes kaiken veden ja lisäsin ja poistin vettä samalla, ei vaikutusta.... Tota hiekkaa kun rupeaa lappoamaan niin taitaa enemmän hiekkaa mennä laposta kun vettä... Voiko pohjaa mitenkään saada niin ettei se tukkeudu jos on hieno hiekka...? ei kiinnostaisi vaihtaa soraa mikä on pakko lapota joka välissä. Pitäisikö hiekkapohjaa sitten käsin möyhiä tms ettei tukkeudu kun ei kierteisiäkään altaaseen saa, auttavatko kierteiset muuten oikeasti? olen kuullut että ihmiset joilla niitä on näkee niitä lähinnä laseissa eikä hiekasta tietookaan. :D
kalaton1
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kalaton1 »

meillä kierteiset asuu pääsääntöisesti hiekassa,illalla/hämärässä tulevat akvan pinnoille. kyllä niitä päivälläkin näkyy, mutta ei häiritsevästi.
Itse törkin hiekkaa sormin kuukauden parin välein, jotta sinne ei kehity hapettomia alueita.
Mulla on kahta eri hiekkakokoa akvoissa ja molemmat on toistaseksi pysynyt hyvinä. Itsekkään en sorasta pidä, vaatii hoitoa enemmän kuin hiekka.
Mutta jos hiekan kanssa joskus tulisi ongelmia, olisin valmis sen vaihtamaan.

Mulla hiekkapohjassa viihtyy myös miekkakasvit, pohjalla ei ole mitään ravinteita, joten kai nuo lienee tarvittaessa osaa ottaa ravinteensa myös vedestä.
Itselläni paljon kasveja tuossa 180l seuralassa ja huomasin että kasvit virkisty huomattavasti kun suurensin päivittäisiä lannoitusmääriä. Profitoa menee päivittäin 4ml( eli n30ml viikko, kun ohje kertoo annostukseksi 10ml viikko/100l), lisäksi ferroa lisäisen 2,5ml päivittäin. Lisäksi on yksi kiljuhiilari, tarkoitus olisi kokeilla lisäksi myös nestemäistä hiiltä jossain vaiheessa.
Monesti kasvialtaissa ongelmaksi muodostuu liian vähäinen nitraatti, itse jouduin lisämään sitä akvaarioon aikaisemmin. Nyt olen vähentänyt vedenvaihtoa viikottaisesta 50%:sta 30%:tiin niin ei ole tarvinnut lotrailla nitraatin kanssa. Näin nitraatti on pysynyt 2-4 välillä, mullakin akvassa suht paljon porukkaa mutta ilmeisen vähän nuo kuormittaa suhteessa kasvien käyttämään typpeen.
Mulla ei ole valotehoja tuossa kuin 2x30w, pienet led spotit lisänä, mutta ne on lähinnä kohdevalaisimena ja ilta valaistuksen roolissa.
Ihan kauheita valotehoja ei siis kasvit tunnu vaativan, kunhan kaikki muut niiden tarvitsevat asiat on kunnossa ja tasaspainossa suhteiden/määrien kanssa. Tällä valoteholla olen saanut papukaijalehdenkin viihtymään vaikka yleisesti sanotaan sen tarvitsevan paljon enemmän valotehoja,köynnöstävät kasvaa alle viikossa pintaan, valot mulla päällä 13h vuorokaudessa, ei leväongelmaa.

Itse lähtisin ongelmaasi ratkomaan sen pohjan tarkistamisella, ehkä jopa vaihtaisin uuden hiekan erissä. Lisäksi mittaisin ainakin nitraatin määrän akvaariossa, onko sitä kasveille riittävästi. Ehdottomasti suosittelen kasvien lannoittamista, aloita puolikkailla annoksilla. Myös putkien vaihto voi auttaa.
Krooninen akvaariokuume vuodesta 2012
kalakamu3
Junior Member
Junior Member

Juu, mittasi nyt nitraatin ja se oli noin 3mg/l... eli ei mitään... mitäs asialle pitäisi/voi tehdä? :D vesi kuitenkin on sameaa joten siksi olen vettä vaihtanut tiuhaan.... Altaassa on kaksi kantoa, ottaisinko ne pois... jos se auttaisi veden sameuteen.. toisaalta en sitten tiedä mitä laittaisin altaaseen kaloille piiloksi kun kasvit on kuollut ja jos kannot otan pois.
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Minkälaista levää siellä kasvaa? Missä paikoissa se tarkkaanottaen kasvaa? Millainen on altaassa oleva tekniikka?

Itse en ole saanut hiekkapohjaista akvaariota onnistumaan missään olosuhteissa. Ongelmia seuraa ongelmien perään. Soralla olen onnistunut aina ja kaikissa olosuhteissa. Lappoaminen ei vie aikaa kun muutaman minuutin tonkaan kokoisessa altaassa. Itseasiassa mun mielestä enemmän aikaa menee hiekkapohjaisen altaan lappoamiseen kun saa olla varomassa jatkuvasti ettei se hiekka mee sinne letkuun tukkimaan viemäreitä.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Kalasoppa

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Mitäs sitten semmoisissa tapauksissa joissa pohjaa ei pääse lappoamaan. Sorapohja ei varmaan ilman lappoamista toimi.
Pitääkin aloittaa aiheesta uusi keskustelu vaikka aiheesta on väännetty jo monet kerrat.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
kalaton1
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kalaton1 »

Hiekkapohjaa ei lapota, mullakin niin paljon kasveja että olis ihan mahdotonta sorapohjallakin. Skakat imuroin suvantokohdista, yleensä ne skaka kasat kerääntyy lähelle suodatinta, muuten pohja on puhtaannäköinen.
Veden sameutta voi aiheuttaa myös jatkuvat vedenvaihdot, joten sinuna jarruttelisin vedenvaihtoja.
Vedenvaihto max 50% kerran viikkoon, näin sitä nitraattiakin pääsee kertymään kasveille.
Krooninen akvaariokuume vuodesta 2012
Teemu Salonen

Koomikko kirjoitti:Mitäs sitten semmoisissa tapauksissa joissa pohjaa ei pääse lappoamaan. Sorapohja ei varmaan ilman lappoamista toimi.
Pitääkin aloittaa aiheesta uusi keskustelu vaikka aiheesta on väännetty jo monet kerrat.
Ainakaan vielä toistaiseksi tuollaista tilannetta ei ole tullut eteen.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Kalasoppa

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Teemu Salonen kirjoitti:
Koomikko kirjoitti:Mitäs sitten semmoisissa tapauksissa joissa pohjaa ei pääse lappoamaan. Sorapohja ei varmaan ilman lappoamista toimi.
Ainakaan vielä toistaiseksi tuollaista tilannetta ei ole tullut eteen.
Ei ehkä sinulle mutta monella kasviakvaarion pitäjällä tilanne on tullut eteen. Akvaario täynnä kasveja joten pohjaa ei pääse lappoamaan ilman että nostelisi kasvit akvaariosta pois eikä tämä oikein ole mahdollsta. Itsellä hiekkapohja mennyt yli kaksi vuotta lappoamatta. Hiekka taitaa olla ainut vaihtoehto tämmöisissa kasviakvaarioissa.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Teemu Salonen

Kyllä meikäläisellä on ollu melkosella kasvistolla varustettuja altaita muutama kappale. Ei niittenkään lappoamisessa ollu mitään ongelmaa. Ahtaisiin kohtiin vaan pienempää lappoa ja tosi ahtaat kohdat saa lapottua samalla ku kasvistoa muutenkin karsii.
Visumies
Junior Member
Junior Member

Herroilla tämä väittely varmaan jatkunee ... mutta avaajan ongelmaan vielä, ennenkuin enempiä tässä arvaillaan, niin onko kannot hankittu myös luonnosta kotimaisesta puusta vai mistä ? Luonnosta otettu hiekka ilmeisesti järvenrantahiekkaa vai kuinka ? Voisin kuvitella että moinen hiekka voisi olla todella tiivistä tavaraa joka tukkeutuu sille päälle sattuessaan melko helposti akva olosuhteissa.

Olettasin myös että leväongelma ei poistu niinkauan kunnes kasvien kasvu saadaan kuntoon.
kalakamu3
Junior Member
Junior Member

Juu elikkäs, akvaariossa on kaksi kantoa (n. 50x50cm ja 15x30cm) jotka on ostettu akvaarioliikkeestä, eli mitälie viidakkopuuta :D isompi ollut altaassa vasta vajaan kuukauden joten ei ainakaan kytköksissä ongelmaan. Juu Kasveja tosiaan oli altaan täydeltä mutta ne on pikkuhiljaa joko kuollut tai olen ne siirtänyt turvaan muihin altaisiin. Itse ainakin kokisin kasviakvaarion lappoamisen vaikeaksi... tietyt kasvit aina nousee ylös ja taimet varsinkin. Anubiaiden ja melalehtien lehtien reunoissa sekä nyt myös varsissa kasvaa sellaista tummanvihreää todella kovassa olevaa "sammaleenkaltaista" levää.. jättiläisvallisneriassa ei ole nyt mitään levää, ollut pari kertaa sellaisia "karvoja". Vesi oli välillä niin sameaa että luulisi kaiken elävän ollut jo mennyttä kipossa, siksi vaihdoin tiuhaan... nyt on vähän vähemmän samea joten jätin veden vaihtamatta. Hiekka on järven rannasta ja noin puolet on bilteman karkeampaa puhallushiekkaa (mikä on vielä hienompaa). Muistaakseni nyt sanon että akvaariossa ei myöskään kasva pintakasvit... nostan toisesta altaasta kasveja ja muutamassa päivässä....kaput. Altaassa on kaksi ulkosuodatinta, eheim professionel 3 600 ja eheim 2224 (!?). Sisäsuodatin on hydor jotain.....
Visumies
Junior Member
Junior Member

No jopas! Itse en näkisi tuossa muuta vaihtoehtoa kuin koko pohjamatsku vaihtoon, samoin olisin huolissani suodattimien matskuista joten vaihtaisin nekin uusiin ja pönttöjen täysi puhdistus.

Nyt joku viisaampi akvakemisti jos keksisi mikä ihme reaktio voi moisen aiheuttaa, vedessä lilluu siis jotain mikä samentaa veden ja tappaa vedestä ravintonsa ottavat kasvit ja juurelliset pärjää nihkeästi mutta jotenkuten. Kuitenkaan visut ei heitä lusikkaa nurkkaan ??

Jokuhan sen aikaisemman ph:n romahduksenkin on aiheuttanut.

Vähintäänkin mielenkiintoista.........
jassmd
Junior Member
Junior Member

Nyt kun tätä ongelmaa on tässä puinut näin moni ja niin monelta kantilta, on kai minunkin päivitettävä ohjeeni. Tämä sinun ongelmasi kuulostaa nyt sen verran erikoiselta, että minä ottaisin ja aloittaisin koko homman alusta. Eli kalat toiseen akvaan, jäljellä olevat kasvit myös turvaan muualle, allas tyhjäksi, hiekat vaihtoon ja sitten altaan uudelleen perustaminen. Luulen nimittäin, että kaiken maailman vippaskonsteilla tuhlaat vaan aikaa ja rahaa. Mutta toki jos joku biologi/kemisti tähän ongelmaan jonkun syyn keksii, niin aina parempi. :)
Teemu Salonen

Toi leväkukinta mua tässä nyt vielä mietityttää. Mitähän levää siellä mahtaa olla? Saisitko kuvaa tänne?

Eri levät kasvaa eri syistä ja sitä kautta voidaan ehkä lähteä selvittämään tätä koko ongelmaa. Säännöllinen vedenvaihto on hyvä juttu, mutta etenkin tähän aikaan vuodesta voi raakaveden laatu olla todella kehnoa. Vesijohtovesi kun valmistetaan juomavedeksi eikä akvaariovedeksi. Näinollen vedenvaihdoista voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä. Otappa hanavedestä niin tarkat testit kuin pystyt ottamaan. Tee samat vielä akvaariosta.

Kasvien kasvamattomuuskin on hyvin monisäikeinen homma. Kasvit kasvaa aina heikoimman lenkin mukaan. Eli jos valoa, lannotteita tai muita kasvutekijöitä ei ole riittävästi, ne kasvavat aina sen mukaan, mitä altaassa on vähiten. Tarkoittaa siis, että runsaskaan lannoitus ei riitä jos (oikean laatuista) valoa ei ole riittävästi. Ja taas toisinpäin. Hiilidioksidia jotkut jaksaa touhottaa. Itse en ole koskaan törmännyt altaaseen johon ihan aikuisten oikeasti olisi tarvittu hiilidioksidilisää. Poikkeuksen tähän muodostaa altaat joissa kalatiheys on tyylillä kymmenen neontetraa per 300l vettä. Normaalisti asutettu seura-akvaario ei hiilidioksidilisää tarvitse vaan altaan asukit tuottavat riittävän määrän hiilidioksidia.
GTX
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja GTX »

kalakamu3 kirjoitti:Mulla on 4 akvaariota toiminnassa nyt ja kaikki muut voivat hyvin ja olenkin nyt siirtänyt lähes kaikki kasvit muualle elpymään ja siellähän ne heti kasvavat, kaikissa altaissa on samat hiekat ja valot yhtä paljon päällä (11h/vrk) ja muutenkin hoito täysin samaa joten miten on mahdollista että vain yksi allas ei toimi sitten millään lailla?
Onko vesiarvoissa eroja ongelma-akvaarion ja toimivien akvaarioiden välillä?
kalakamu3 kirjoitti:Anubiaat eivät kasva lainkaan ja lehtien reunat on levän peitossa.
Vesikin siis on "likaista" ei ole vihreää eikä minkään muunkaan väristä, siitä vaan ei näe läpi altaan päästä päähän 150cm matkaa...
Lähetä tänne hyvälaatuinen valokuva levästä ja sameudesta. Jos sameus on paha, niin kasvit kärsivät valon puutteesta.
Teemu Salonen kirjoitti:Hiilidioksidia jotkut jaksaa touhottaa. Itse en ole koskaan törmännyt altaaseen johon ihan aikuisten oikeasti olisi tarvittu hiilidioksidilisää.
Aikuisten oikeasti voi myös arvioida altaansa CO2-pitoisuuden tämän taulukon avulla
http://www.barrreport.com/forum/barr-re ... h-kh-table
Ja sitten vielä selvittää kasvilajiensa valo- ja CO2-vaatimukset, sekä suositellut lannoitteet ja mittailee nitraattipitoisuutta säännöllisesti, niin yleensä lopputuloksena on hyvinvoiva kasviakvaario.
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Sisso »

^ Toi linkki....ekaksi kannattaa lukea mitä Barr ihan ensimmäisellä rivillä kirjoittaa "Please ignore..." ja sen jälkeen miettiä aikuisten oikeesti taulukon todellinen hyöty. Monelta näkökulmalta. Vaikka taulukko sanoisi mitä, mistä tietää varmasti, että hiilidioksidia on riittävästi?

Aikuisten oikeesti on tankkeja, joissa hiilidioksidilisä on välttämättömyys, mutta tällaista tilannetta tuskin saadaan aikaan T8-putkilla. Pari syytä, jotka näin äkkiseltään tulee mieleeni on tietyt kasvilajit ja valon määrä (käytännössä monimetalli ja T5).
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”