Sumppu isolle makeanveden akvaarioll

DIY - Do It Yourself, tee se itse ajatuksella toteutetut ja haaveissa olevat projektit.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
rameairo
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 15:01, 02.07.2015
Sukupuoli: Mies

Sumppu isolle makeanveden akvaarioll

Viesti Kirjoittaja rameairo »

Suunnitteilla ala-allas isolle (600-1200litran) makeanveden altaalle. Tuossa on tyhjillään vanha 250litrainen akvaario josta moista olen tekemässä. Muutamat hahmotelmat jo teippaillu sen kylkeen, mutta hiukan vielä hakoteillä tuon kanssa koska en löydä aiheesta tietoa.

Tilaa siis on suodatusmassoille tarpeeksi varmasti. Nykyisessä altaassa nyt ollu mattosuodatin joka toiminut yli odotusten.

Uutena tuttavuutena törmäsin johonkin "japanilaiseen matto suodattimeen". Onko tässä jotain erikoista?

Paljonkohan voin laskea mekaanisen suodatuksen lisäksi biologista suodatusta näille matoille? Mattoa tulen käyttämään paljon tuossa sumpussa. Makarooria myös tulee paljon, joten voiko tuolle laskea myös biologisen suodatuksen lisää? Eheimin substrat palluroita tulisi noin puolet makaroonin määrästä.

Sumppu jaotellaan neljään osaan. Pieneen veden tulopuoleen, makarooneille, palluroille ja pumppu yms osioon.

Aiheeseen osittain liittyen, että kuinkakohan suuri vedenkierto olisi suotavaa tuon kokoisessa akvaariossa? Tällä hetkellä tuossa puolen kuution altaassa kiertää kolme kertaa tilavuuden määrä vettä joka tuntuu välillä lehtikaloille olevan liikaa tai sit niitä välillä lapsettaa ja haluuvat uiskennella virrassa poikittain.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “DIY, eli tee se itse”