kalojen paastopäivästä

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
kaabie40
Starting Member
Starting Member
Viestit: 2
Liittynyt: 16:02, 06.06.2016
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Alavus

kalojen paastopäivästä

Viesti Kirjoittaja kaabie40 »

Mietin tässä vain että ,kun muut kalat paastoavat minulla kerran viikossa, haittaako kun altaassa nyt poikasia,eivät siis vastasyntyneitä,pienehköjä,eläinkaupasta siis,niitä. Mietin itse ettei se ehkä niitä haittaa kun eivät vastasyntyneitä ole mutta tulinpa palstalle nyt kysymään kumminkin:D
* seurala-rapula
*Tulilisko
*marsuja 2
*nelivarvaskilpikonnia 2
hejohe71
Junior Member
Junior Member
Viestit: 59
Liittynyt: 21:20, 26.12.2014
Sukupuoli: Mies

Re: kalojen paastopäivästä

Viesti Kirjoittaja hejohe71 »

Henkilökohtainen mielipiteeni on että poikasille/nuorille yksilöille ei mitään paastoja. Itse asiassa kannattaa tehdä juuri päinvastoin l. ruokaa masuun säännöllisesti useita kertoja päivässä niin kasvavat isoiksi ja komeiksi. Miksi harrastajat ylipäänsä muuten pitävät kaloilleen paastopäiviä? Itse en ole sellaisia koskaan pitänyt.
Jnnerjk
Junior Member
Junior Member
Viestit: 210
Liittynyt: 08:08, 03.12.2015
Sukupuoli: Mies

Re: kalojen paastopäivästä

Viesti Kirjoittaja Jnnerjk »

Oon kans miettinyt tota paastopäivän tarpeellisuutta kalojen kannalta, syöväthän ne luonnossakin joka päivä. Olisiko enemmän kysymys veden laadusta ja peruja ajalta jolloin suodattimet ei ollu niin tehokkaita kuin tänä päivänä. Siis kerran viikossa pidettiin paastopäivä jotta akvaarion vettä ei rasitettu ruokinnalla. Vuonna jotakin kun aloittelin tätä harrastusta oli veden vaihdon suosituksetkin ihan jotain muuta kuin nykyään, tyyliin kerran kuussa. Tuolla paastolla annettiin suodattimille aikaa edes kerran viikossa saada vesi puhtaaksi.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: kalojen paastopäivästä

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Käsittäisin, että jopa Särkänniemessä on kerran viikossa paastopäivä. Itsekin paastoan aika usein kerran viikossa. Jos minä ja kalat olisivat aliruokinnalla, niin ei varmaan olisi järkevää paastota. Mutta akvafisut ja itse syömme melko runsaasti päivittäin. Kalat ja minä syömme ehkä 5 krt. päivässä. Kaloille ja ihmisillekin on hyvä syödä himppu useammin ja vähemmän kerralla.

Kuivamuona on kuitenkin studia muonaa, jossa on hyvin runsaasti proteiineja. Luonnossa tuskin näin kovalla pöperöllä kalat ovat useinkaan.

Kalojen suolen tyhjennys on tarkoitus eikä se pahaa itsellenikään kerran viikossa, hahah. No joo, mutta kaloilla tarkoitus saada suoli toimimaan niin, että tyhjenee (huomaan partiksilla melkoista pötköä paastopäivänä, vaikka saavathan ne kasviruokaa...).

Yliruokinta suurempi ongelma akvassa ja itselläni, joten pieni paasto vähentää rasvamaksan riskiäkin. Yliruokittuna kala ja ihminen voi kehittää kohtalokkaan rasvamaksan.

Ja vesi puhdistuu, kuten mainittiin. Myös partikset ja syöpöt lähtevät putsaaman akvan pintoja, niin levät vähenevät sekä toki päästöt vähenevät ja vesi on parempaa.

Ihan totta...ennen oli uskomaton vedenvaihtosuositus. Kalani delaisivat sillä vedenvaihtovälillä ja määrällä kuukaudessa....no, ehkä ennen ei ollut niin kovaa kuormitusta....tai kalat olivat sitkeähenkisempiä eikä niin ylijalostettuja....

Paastotan fisut myös ennen akvan siirtoja ja pitkiä muutomatkoja....näin vesi pysyy parempana.

Ihan pentuja en paastota, sillä niille on tärkeää saada säännöllinen muona. Myös hammaskarppeja hieman harvemmin paastotan.

Ps. Nyt Nano-partikseni on paastolla ja noin 100. kerta tänään, kun kiipeää Eheim -52:n päälle kinuamaan ruokaa ja heristelee kiduskansipiikkejä, kun muonaa ei tipu. :twisted: :mrgreen: Ja tietysti aamulla kukonlaulun aikaan odottaa suodattimen päällä aamupalaa. :mrgreen:
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5535
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: kalojen paastopäivästä

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Jnnerjk kirjoitti:Olisiko enemmän kysymys veden laadusta ja peruja ajalta jolloin suodattimet ei ollu niin tehokkaita kuin tänä päivänä.
Nyt meni hieman pieleen. Vielä 1980 luvulla ja ihan siinä1990 luvun alkupuolella varsinkin sisäsuodattimet olivat huomattavasti tehokkaampia kuin tänä päivänä. Jossain vaiheessa vaan tuli buumi, että pumppaustehoa piti saada lisää mutta varsinaisella suodatusteholla ei enää ollut niin merkitystä.
Jnnerjk
Junior Member
Junior Member
Viestit: 210
Liittynyt: 08:08, 03.12.2015
Sukupuoli: Mies

Re: kalojen paastopäivästä

Viesti Kirjoittaja Jnnerjk »

Joo...

Tiedän kyllä että virtausteho ei ole sama kuin suodatusteho. Nykyiset sisäsuodattimet on suunniteltu enemmän roskien keräämiseen kuin oikeaan suodatukseen joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta. Niissä kun saadaan virtausteho ylös niin paremmin roskia kerää. Nykyisin alkaa aika monella olla ulkkari jo satalitraisissa ja minkään sisäsuodattimen teho tältä päivältä tai 80 luvulta ei pääse samaan suodatustehoon. 80 luvulla ulkosuodattimet oli harvojen herkkua hintojensa takia ja silloin mentiin useimmiten fluvalin tms eri kokoisilla sisäsuodattimilla joissa oli karkea sieni sisällä joka tarvi pestä kerran kuussa, samalla pestiin bakteerit pois. tai kuten itsellä ekassa 100l altaassa vuonna 77 oli semmoinen ilmastimella toimiva suodatin. Siinä oli suodatustehoa kerrakseen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”