Neuvoja kaivataan

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
mjuli
Starting Member
Starting Member
Viestit: 3
Liittynyt: 09:02, 22.09.2016

Neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja mjuli »

Hankin noin kaksi vuotta sitten 128l akvaarion. Siellä asustelee nyt 2 helmirihmakalaa, 12 neontetraa, 1 maatiaispartamonni ja 2 juovaperhosnuoliaista (alun perin oli 4). Minulla ei ollut oikeastaan ketään neuvomassa akvaarion aloittamisesta, mutta lueskelin kyllä paljon netistä ja kirjoista ja kyselin eläinkaupasta. Tämänkin paikan löysin vasta vähän aikaa sitten, joten tiedän vasta nyt, että kaikki eläinkauppojen myyjät eivät osaa neuvoa oikein. (Olin silloin myös vasta 15v. eli aika nuori). Mutta siis tarvitsisin hyviä neuvoja siinä, että mitä kannattaisi tehdä? Helmirihmakalat tarvitsisivat ymmärtääkseni isomman akvaarion, mutta ovat siis tulleet kuitenkin toimeen hyvin, ei siis mitään tappeluita ym. ole ollut. En ole viitsinyt ostaa uusia kaloja, ennen kuin saan selville, miten kannattaisi toimia. Olen ajatellut ostaa toisen akvaarion (n. 100l tai alle) vai kannattaisiko suosiolla vaan vaihtaa isompaan (esim. 200l?). Haluaisin siis myös piikkisilmiä, joten senkin takia kannattaako ostaa toinen vai isompi? Pärjäävätkö nämä piikkisilmät näiden jo valmiiksi olevien kalalajien kanssa? Vai kannattaisiko ostaa esim. 100l akvaario ja siirtää toinen helmirihmakaloista sinne? Kiitos jo valmiiksi vastauksista. Haluaisin kovasti tietää, miten saan parannettua kalojeni elinoloja, kun en ilmeisesti ole niin hyvin tajunnut akvaarion hoitamisen ja ylläpitämisen tärkeimpiä asioita...
TiinaM
Junior Member
Junior Member
Viestit: 240
Liittynyt: 13:46, 27.12.2009
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hamina

Re: Neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja TiinaM »

Hei,

Jos sulla on mahdollista niin hanki ihmeessä isompi tilalle. Lämpötila ei taida oikein natsata helmirihmoilla ja juovaperhosnuoliaisilla. Lisäks rihmat tykkää vähemmän virtaavasta vedestä kuin nuoliaiset. Eli siirtäisin muut sit isompaan ja nuoliaisille toinen allas. Ja piikkisilmät menis hyvin rihmojen yms kanssa siellä, jos siis hiekkapohja. Jos sulla ois mahdollista jättää lisäks tuo pienempi allas käyttöön niin voisit tehdä siitä nuoliaisille passelin.
Altaat 375l, 180l, 225l + pari nanoa. Karvaisia kavereita 2 kissaa.
mjuli
Starting Member
Starting Member
Viestit: 3
Liittynyt: 09:02, 22.09.2016

Re: Neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja mjuli »

Minkäköhän kokoinen olisi sitten hyvä? (=pienin mahdollinen vaihtoehto, kun tila ei muuten meinaa riittää.) Entä mitkä kalat sopisivat sitten parhaiten nuoliaisten kanssa vai kannattaako edes hankkia muita kaloja niiden kaveriksi? Ja mikä olisi pienin mahdollinen akvaarion koko yhdelle helmirihmalle?
Riippasaarni
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 11:28, 23.07.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Riippasaarni »

TiinaM kirjoitti:Hei,

Jos sulla on mahdollista niin hanki ihmeessä isompi tilalle. Lämpötila ei taida oikein natsata helmirihmoilla ja juovaperhosnuoliaisilla. Lisäks rihmat tykkää vähemmän virtaavasta vedestä kuin nuoliaiset. Eli siirtäisin muut sit isompaan ja nuoliaisille toinen allas. Ja piikkisilmät menis hyvin rihmojen yms kanssa siellä, jos siis hiekkapohja. Jos sulla ois mahdollista jättää lisäks tuo pienempi allas käyttöön niin voisit tehdä siitä nuoliaisille passelin.
Yksilöiden luonteista riippuen sanoisin että 160-180 litraa parille, jos se on hyvin sisustettu ja oikean muotinen. (Seriously fish ilmoittaa 90x30x30, mikä on mielestäni alakanttiin) Helmirihmat käyttävät valtaosan ajasta ylimpiä vesikerroksia joten akvaarion tulisi olla matalahko. Yhdelle kalalle laittaisin saman kokoisen akvaarion,vaikka pienempiäkin suosituksia näkee. Helmis on kohtuullisen iso kala joten yksinkin se näyttää olevan ahtaasti tuota pienemmässä.

Mitä sisustukseen tulee..youtubessa on nähtävissä monia väreistä päätelleen tyytyväisiä helmispareja. Parien taustalla on nähtävissä niin sanotusti sisustusta moneen makuun, eli sieltä voi bongata sopivan.
Ahvenia ja monneja.
mhm
Starting Member
Starting Member
Viestit: 49
Liittynyt: 13:25, 14.02.2016
Paikkakunta: Tampere

Re: Neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja mhm »

Kyllä juovaperhosnuoliaiset menevät ihan seura-akvaariossakin kunhan kavereina on sellaisia, jotka tykkäävät myös virtaavammasta vedestä. Itse olen ratkaissut asian niin, että akvaariossani on kohtuuhyvä virtaus ja lisäksi olen laittanut juovaperhosnuoliaisia ajatellen sopivia paikkoja (kiviä, koloja, kivikkoa), joissa voivat hengailla ja luoda omat vakiopaikkansa. Näihin kohtiin puhaltaa pikkusisäsuodatin, niin on virtausta niillä kohdin enemmän - siinä vieressä on myös ilmakivi niin voivat käydä siinä "suihkussakin" pyörimässä. Toisaalla akvaariossa on tyynempiä paikkoja, jos muut haluaa sellaisissa aikaansa viettää. Kavereina mulla on ollut kuparitetroja ja kääpiömonnisia, hyvin tuntuvat viihtyvän ja tulevan toimeen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”