Helppoja kaloja muksun akvaarioon

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
SnowBear*
Senior Member
Senior Member

Helppoja kaloja muksun akvaarioon

Viesti Kirjoittaja SnowBear* »

Eräs tuttuni on hankkimassa tyttärelleen akvaariota. Sanoin että ei mitään alle 100 litrasta joten luultavasti altaan koko tuleeolemaan sen vakio 128 litraa. Ja tähän pitäisi nyt keksiä jotain helppoja kaloja. Ei ahvensukuisia, mahdollisesti labyrinttikaloja, tetroja ja pohjaolennot.

Tyttö opiskelee parhaikaa akvaarion hoidosta ja olen luvannut että jos tulee ongelmia niin minulle saa soittaa. Mutta nyt siis on sen kalaston pohdinnan aika (se on aina hyvä tietää ennenkuin altaan hankkii, ainakin omasta mielestäni).
Piia-74
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Piia-74 »

Ainakin ne perus neontetrat olis aika kivoja ihan aloittelijankin kaloiksi. Ja rubiinitetrat, musta-aavetetrat tai muut pikkuruiset tetrat.
Itelläni oli joskus aikoinaan ekoina kaloina kirsikkabarbeja ne oli myös aika vinkeitä otuksia, jatkuvasti kutupuuhissa ja niitä kyllä jaksoi seurailla pidemmänkin aikaa.. Onhan noita mistä valita, aikuisenkin tuntuu olevan tuosta paljoudesta hankala valita suosikkinsa :D
Fisustaja
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisustaja »

Olisi varmaan hyvä jos kalasto olisi myös näyttävä mutta silti helppohoitoinen. Oma ehdotukseni Labyrinttihaaremi, 10 kardinaalitetraa ja pohjalle 6 kuparimonnista. Kaikki viihtyvät suhteellisen lämpimässä vedessä.
Jo yli puolet elämästä akvaarioiden parissa.
Antin & Annen kotisivut
memma
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja memma »

Nuo Piian mainitsemat musta-aaveet: olen antanut itseni ymmärtää että musta-aaveet ovat aika herkkiä veden laadun (ainakin nitriitin) suhteen. Noh, itselläni on kyllä ollut sekä musta-aaveita että rubiineja varsin vähäisellä kokemuksella aikanaan ilman tappioita että tiedä sitten..

Oma tetrasuosikkini suhteellisen lämpimään veteen on sitruunatetra. Hunajarihmoista minulla ei ole kokemusta, mutta ovat ainakin nättejä :)
Tpip
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tpip »

Oma ehdotukseni noilla ehdoilla olisi:

Partamonni
6-8 täplä-, kupari- tai albiinomonnista tai 5-6 piikkisilmää
10-15 neon-, kardinaali-, intiaaninsulka- tai rubiinitetraa
2-3 taistelukalanaarasta tai hunajarihmakalahaaremi (1k+2n).
Lämpötila semmoisen 25 astetta.

Kun labyrinttikaloja halutaan, kannattaa muistaa että kasvillisuus on erittäin tärkeää. Itse melkein sain nuoruudessani hunajarihmahaaremin tapettua arkuuteen. Kasvillisuutta ei ollut tarpeeksi. Kääpiörihmakala kannattaa unohtaa, melko vaativia kun ovat. Itse ihmettelen miksi noin jyrkkä ei ahvenkaloille. Sieltä kun löytyisi helppohoitoisia, säyseitä ahvenia tuohonkin akvaariokokoluokkaan. Esimerkiksi Timanttikirjoahven tai Lippukirjoahven. Jos pelkona on poikasten massatuotanto, niin miksei ottaisi kahta naarasta altaaseen? Ahventen kanssa lisääntyisi muutama parikalakin joista valita, jotka muuten jäävät pois vilkkauden takia, mm. kuparitetra ja seeprakala.
haxa87
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja haxa87 »

Mäkin ihmettelin että miksei affenia? kyllä mä ainakin sanoisin että helpompia osa ahven "lajeista" on kuin labyrintit [;)]
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

128 litraiseen saisi mukavan peruskalaston vaikkapa parvesta pikkukaloja, haaremista rihmakaloja, parvesta monnisia sekä jostakin levänsyöjästä/joistakin levänsyöjistä.

Tarkemmilla nimillä ja lukumäärillä vaikkapa näin:

- 3 hunajarihmakalaa (ukkeli ja hälle kaksi naista)
- 15 kiilakylkeä
- 6 leopardimonnista
- 1 partamonni tai 4 katinkultamonnia
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Taistelu.kala
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Taistelu.kala »

Itse laittaisin tuollaiseen akvaarioon:
yhden taistelukala koiraan,
noin 15 kappaletta intiaanisulkia, tai jotain muuta sopivaa tetraa
ja pohjalle 3-5 piikkisilmää tai partamonni.

Tai sitten toinen vaihtoehto olisi:
3-8 koiras/naaras miljoonakalaa
3-8 koiras/naaras platya
ja pohjalle öh...? Menisiköhän partamonni kovassa vedessä? En tiedä.

Tosin tuohon miljoonakala ja platy suunnitelmaan joutuisi varmaankin kovettamaan vettä...

Minkälaiset vesiarvot paikkakunnalla johon akvaario tulisi on?
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

memma kirjoitti:Nuo Piian mainitsemat musta-aaveet: olen antanut itseni ymmärtää että musta-aaveet ovat aika herkkiä veden laadun (ainakin nitriitin) suhteen
Päinvastoin. Hitsin kestävä kala joka ei turhaa nirsoile vesiarvojen vuoksi. Minkä vuoksi olet varmaan näin ymmärtänyt on että lajilla on lajispesifinen mystistä viittaa kantava sairaus mikä joskus iskee musta-aaveisiin ja tappaa lähes satavarmasti koko altaan musta-aaveet lyhyen ajan sisällä.
Mutta musta-aave kuuluu jokatapauksessa ehdottomasti tetroihin joita suosittelen lämpimästi jokaiselle!
meathead
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja meathead »

itse omistan puna-aavetetroja ja ovat olleet varsin kestäviä kaloja. Ja mielestäni yksiä kauniimmista tetroista viihtyessään. Yksikään ei ole sairastunut/kuollut vaikka alkuaikoina hieman laiminlöinkin vedenvaihdoksia yms. 3 vuotta kuitenkin sinnitelleet tämän neidin harrastuksissa :D Suosittelen vallan lämpimästi.
Mihin sitä fiksut tietoa käyttäisi jos ei meitä kysyjiä olisi.
- Piia -
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja - Piia - »

Sanoisinko, että neontetroja ja miljoonakaloja sekä muutama monni pohjalle.

Volá..
- Piia
Taistelu.kala
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Taistelu.kala »

- Piia - kirjoitti:Sanoisinko, että neontetroja ja miljoonakaloja sekä muutama monni pohjalle.

Volá..
Eikös neontetrat ja miljoonakalat tarvitse erilaista vettä? :?
Kosminen Kala
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kosminen Kala »

Kannattais ottaa mustatetroja! Siis sikakaraistunut kala!
:twisted:

huuto pois ja hymiöfloodi pois: Rääkky
Kalastoa uusimassa.
haxa87
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja haxa87 »

- Piia - kirjoitti:Sanoisinko, että neontetroja ja miljoonakaloja sekä muutama monni pohjalle.

Volá..
KRÖHM! vai että vola, saanen epäillä :roll:

Mutta eiköhän snowbear tiedä itsekkin sen verran että tälläistä hankintaa tule (tai sitten mä oon todella väärässä, mitä en kylläkään usko :mrgreen: ) :P

Okei.. tarkoitukseni ei ollut ainakaan olla epäkohtelias mutta eikös nuo kalat ole aivan eri vesien kaloja?
HEZZU
Member
Member

Viesti Kirjoittaja HEZZU »

Eikös olekko?
No on!
-HEZZU-
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”