105 l kasviakvaario asukkeineen

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1270
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: 105 l kasviakvaario asukkeineen

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Hei, et säikäyttänyt minua! Tuli vain tosi pitkä tauko täällä käynnissä. Ja lämmittimestä sen verran, että yritin etsiä juurikin vanhoja kunnon miljoonakaloja joille sopisi se lämpötila 18- mitä monissa lähteissä suositellaan. No eihän niitä löydy.

Lueskelin juttusi ja samaistun tosi paljon tuohon, että kirjoitit olevasi ikuisesti noobie harrastuksessa. Mulla on aivan sama! Kerran olen erehtynyt luulemaan, että kun harrastusta on takana kymmeniä vuosia niin voisin yrittää jotakin haastavampaa ja hankin erikoisempia, herkkiä kaloja. Oli vaikea pitää yllä motivaatiota niiden kanssa, vuosi ehkä meni ihan hyvin mutta sitten ei enää tuntunut mielekkäältä tehdä niin tarkkoja säätelyjä. Se oli huono kokeilu. Olen sen jälkeen tajunnut että palaan helppoihin peruskaloihin, niitäkin riittää mistä valita. Esim kuparimonniset on ihania touhuajia!

Tuo on muuten tosi kiva tuo valaisinsysteemi missä on kaksi spottia ja malja + akvaario. Mistähän saisi tilattua kivat spotit seinäkiinnityksellä? Voisi sopia tuohon mun pieneen altaaseen.
Vastapallo
Starting Member
Starting Member
Viestit: 3
Liittynyt: 14:06, 01.04.2024
Sukupuoli: Nainen

Re: 105 l kasviakvaario asukkeineen

Viesti Kirjoittaja Vastapallo »

Huh sentään, luin koko ketjun ja pari tuntiahan siinä meni. Muutamia huomioita näin renessanssiakvaristina. Olet nähnyt mittaamattoman paljon vaivaa harrastuksen eteen ja kaikesta huomaa, ettet päästä itseäsi ainakaan liian helpolla. Ehkä sellainen välimuoto tuon täysin luonnonmukaisen ja toisaalta vahvojen parannusaineiden ja lääkinnän välille olisi hyvä löytää.

Olen oppinut paljon ja hämmästynyt siitä, miten harrastukseen liittyvä tietämys mutta toisaalta myös turhien (ehkä?) tarpeiden luominen alalle on lisääntynyt räjähdysmäisesti. Hyvä esimerkki oli tämä poikasruokintajuttu, jonka yhteydessä mainittiin, että kauppiaat tyrkyttävät "monipuolista" ruokaa myymällä kymmenen eri purkkia, vaikka yksi laadukas ruoka sisältää kaikki samat ainesosat.

Aion tässä kevään ja kesän aikana perustaa pitkästä aikaa jälleen akvaarion, mutta luotan kärsivällisyyteen. Odottelen rauhassa, että suodatin toimii ja teen hankintoja pikkuhiljaa. Mittailen toki tarvittaessa, mutta en päivittäin. En myöskään vaihda vettä kuin tarvittaessa. Pyrin tasaiseen vedenlaatuun, sekä lämpö- ja virtausolosuhteisiin ja annan ns luonnon hoitaa myös itsensä. Tällaisella filosofialla olen kasvattanut myös lapseni (no, ymmärrätte pointin) sekä viherkasvini; mitä vähemmän puuttuu, sitä enemmän niillä on tilaa kukoistaa. Suurin yksittäinen syy viherkasvien kuolemiseen on liikakastelu. Ja uskon, että myös akvaarion ylihoitaminen voi aikaansaada uusia ongelmia ja ainakin sen, että diagnoosia on hyvin vaikeaa tehdä: Johtuuko joku ongelma esim kalataudista vai ylihoitamisesta, joka on stressannut ja järkyttänyt tankin tasapainon? Ja sitten akvaristi tulee hädissään hoitaneeksi tankkiaan entistä kiivaammin ja järkyttäneeksi tasapainoa entisestään yrittäessään hoitaa ongelmaa.

Ihana juttu, että olet kirjoittanut niin kattavasti matkastasi ja siihen kuuluneista iloista, suruista ja oivalluksista. Minulla ei ole yhtään mitään neuvoa sinulle, koska en ole niin kokenut akvaarioiden kanssa. Mutta yhden asian haluan sanoa: Isoimmassa akvaariossasi oleva kaunis patsas ei ole suinkaan buddha. Kyseessä on hindujen Shiva-patsas. On tärkeää, että kalat tietävät tämän! :)

Toivottavasti kirjoitat kuulumisia jatkossakin.
Viimeksi muokannut Vastapallo, 01:00, 02.04.2024. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1936
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: 105 l kasviakvaario asukkeineen

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Fiksuja ajatuksia. Ehkä perustat oman ketjun projektillesi kunhan saat sen alkuun.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”