Elox vintage

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1270
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: Elox vintage

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Ois hyvä olla tarkempi pH-testi. Vielä ei oo vaihteluita tullut, mutta koska yritän minimoida vedenvaihtotarvetta ja altaassa on oletettavissa väestöräjähdys, niin tietenkin olisi hyvä että se KH olis korkeampi. Muutoin pH saattaa tosiaan heitellä.

Kuvaan ei tullut sitä superpientä koirasta joka näytti hohtikselta. Ja joka on kadonnut eli kai kuollut. Mutta luullakseni ne on kyllä ihan reticulataa kaikki, tai tällä oletuksella menen. Koiraissa on sekalaisissa milliksissä muutenkin suuret kokoerot keskenään, samaan tapaan kun muillakin synnyttävillä, oletan.

Nitriitti ei vielä ollut haitallisella tasolla, mutta enemmän kuin edellisessä mittauksessa ja siksi oli tärkeä saada sitä vähän pois vaihtamalla vettä. Olen sen kanssa neuroottinen, mutta niin on hyvä alkuun ollakin. Onneksi toi JBL:n testi on kyllä aina ollu luotettava ja näyttää näinkin pienen eron (0,025 -> 0,05). Ehtii reagoida ennen kuin lähtee lapasesta.

Kasvut kasvaa sen verran nopeasti, että jälleen tein karsimista. Vedensuosikki valtaisi kyllä koko altaan jos ei karsisi myös maavanoja, samaten konnanputki. Papukaijalehti on mulle uusi tuttavuus, kun aina oon ajatellu että se on niin hankala ja vaatis hiilarilisän + paljon valoa, mutta näyttää se kasvavan aika nätisti tuollakin. Vauhti on tosin sillä hidas, ei ole vielä tarvinu karsia. Osan siirsin kyllä siihen nurkkaan mikä saa aurinkoakin, varmaan kelpaa.

Tämä allas tulee elämään aika voimakkaasti vuodenaikojen vaihtelujen mukaan, kun ajatus on pärjätä ilman lämmitintä ja talvella ei sitä aurinkoakaan tule. Se onkin yks jännityksen aiheista että tuleeko talveksi joku riutumakausi.
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1270
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: Elox vintage

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Elox on elellyt aika rauhaisaa omaa elämäänsä. Suurin miljoonakalanaaras kuoli. En ihmettele, koska se oli niin valtava ja tullessaan resuinen. Sitä kyllä mietin, että olisko ollut niin ettei se ois kestänyt sitä kun lämmöt on laskeneet nyt syksyn myötä. Lämmitin on harkinnassa, ehkä kaloja enemmän kasvien takia... Tällainen low-tech multapohjasetti kuitenkin nojaa niin vahvasti siihen että kasvit todella kasvaa, ja nyt näyttää siltä ettei lämmöt riitä ainakaan kaikille lajeille mitä mulla on. En halua koko allasta täyteen vedensuosikkia.

Eka ongelma kuitenkin ilmeni just: huomasin sinilevää. Napsin pois mitä sain ja mietin auttaiskohan korkeampi lämpö myös pitämään sinilevän poissa tai kurissa.

Vielä mulla ei ole miljoonaa kalaa, mutta poikaset kasvaa ja ehkä niitä on lisääkin tullut. Ainakin vilskettä riittää. Mutta luulen, että varsinainen räjähdys käy sitten kun nuorimmat naaraat alkaa tehdä oikeesti suurempia poikueita.
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1270
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: Elox vintage

Viesti Kirjoittaja kerttu »

IMG_20231116_210401360_MP.jpg
Pieni vintageallas pörrää ja pulisee... En ole hankkinut lämmitintä, yritän mennä edes yhden vuodenkierron näin. "Jalostetummista" eli eläinkauppahankinnoistani toinen naaras kuoli synnytettyään, ja koiras meni myös niin laihaksi että lopetin sen. Toinenkin naaras meni synnytettyään jotenkin surkeaksi, se on noilla synnyttävillä kyllä tosi yleistä. Mutta tää toinen tuntuu nyt taas vahvistuneen eli selvisi onneksi!

Suurimmat poikaset on alkaneet saada nättiä hohtoa ja värejä. Yhtään uutta koirasta en ole vielä bongannut. Platyilla syntyy pehmeässä vedessä muistaakseni enemmän koiraita kuin naaraita, mutta se ei taida milliksillä mennä samalla tavalla. Pitää setviä voiko lämpötilalla olla vaikutusta. Tilanne ei tietenkään haittaa mitään, koska näin ei tule niin suurta stressiä naaraille ja poikasvirtakin ehkä pysyy järjellisenä. Kasvutahtiin tuo viileys varmaan vaikuttaa kyllä.

Sinilevä on yhä ongelmana. Tosin en ole ottanut siitä edelleenkään stressiä, poistan vaan silloin tällöin kaiken mitä pois saan. Walstadin kirjasta pitää etsiä vinkkejä jos siellä ois jotakin low-tech -vinkkejä juuri sinilevään.

Kasvit viihtyy ihan ok, paitsi tiikerilumme on varmaan jossain lepotilassa. Oiskin aika hauska, jos se kasvaisi vain kausittain. Tykkäisin akvaariossakin et vuodenaikojen vaihtelu jotenkin näkyisi.
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1270
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: Elox vintage

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Onnistuin sitten saamaan tuohon viestiin kuvan väärinpäin... Kuvassa on tuo jäljellä oleva naaras, joka on musta tosi hauskan näköinen. Kaupassa heti tuli platy mieleen. Yritän lisätä tähän vielä kuvan koko altaasta, mutta se taitaa olla liian suuri.
TaijaT
Junior Member
Junior Member
Viestit: 207
Liittynyt: 14:02, 17.11.2022
Sukupuoli: Nainen

Re: Elox vintage

Viesti Kirjoittaja TaijaT »

Nyt kun minulla ei oikeastaan ole paljoa kertomista omassa vakiintuneessa akvaarioharrastuksessani lukaisin nyt vasta tarkemmin jonkun toisenkin päiväkirjoja. Mitä itse olen lukuisista mokistani oppinut niin veden GH arvo on hyvin tärkeä myös ja yleensä samaa luokkaa kuin KH:kin. Liian pehmeä vesi voi aiheuttaa salakavalia ph:n vaihteluja jotka voi jäädä jopa huomaamatta vesitestauksissa ja se aiheuttaa kaloille stressiä ja siksi sairastumisia. Samoin liian kylmä vesi pitemmän päälle. Kalat pitävät eniten stabiileista vesiarvoista mukaan lukien lämpötila, siksi suosittelisin lämmitintä, jonka voi vaikka piilottaa kasvillisuuden sekaan. Veden ph esimerkiksi laskee yön aikana rajumminkin ja voi tosiaan vaihdella hurjastikin eri vuorokauden aikoina. Itsellä ne hurjimmillaan laski jopa 4:ään. Omassa akvaariossani on sama ongelma, että minulla on luonnostaan liian pehmeää vettä ja olen huomannut että pelkkä GH:n nostokin auttaa bufferoimaan huomattavasti Ph:n vaihteluja. Nimittäin kun lisään KH:ta niin se automaattisesti on nostanut myös PH:ta josta en pidä, koska haluan pitää sen neutraalina. Jotenka kovetan itse vettä GH:n osalta pyrkien pitämään sen mieluiten n. 6:n tietämillä. Kalat on voineet sen jälkeen hyvin ja Ph on pysytellyt tasaisesti 7:ssä. Kaikkein stressaavin muutos kaloille on juuri Ph:n vaihtelut. Aiemmin minulla oli yhtenään jotain ongelmaa kaloissa. Hanaveteni GH on vain 1 ja KH on samaa luokkaa. Mutta tietenkin jokaisen akvaario on yksilöllinen. Tärkeimmät tippatestit hankkia on kyllä KH, GH ja PH. Muita arvoja testailen mielelläni laiskuuttani liuskoilla.

Sinilevään löysin aivan mahtavan vinkin joka itsellä toimi kuin unelma, pitää akvaarion valot 3 vuorokautta kiinni, se tappaa levän, joka elää valosta. Vaikka suositeltiin jopa peitettäväksi akvaariota enkä peittänyt, tällä konstilla levät itsellä kuoli täysin, eikä tulleet enää koskaan takaisin.
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1270
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: Elox vintage

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Pieni päivitys vaikkei tekis mieli ees päivittää... Ledivalaisimesta lakkasi osa toimimasta ja punaiset kasvit on käytännössä sen seurauksena kadonneet. Miljoonakaloista kaikki liikkeistä ostetut on kuolleet, varmasti tarvisivat lämpimämpää vettä kuin "vanhan ajan" millikset. Eli kalojakaan ei ole kovin paljoa jäljellä, kun isot naaraat ei tuolla vaan kestä. Sinilevä sentään on lähtenyt ja kiekkokotilot menestyy tuolla hyvin. Mut kuvaa en kyllä laita kun on niin ankee meno.

Kunhan saan jonkun valaisinkoteloni alle sopivan kivan valon, niin varmaan tämä tästä taas lähtee käyntiin.
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1937
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Elox vintage

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Jos miljoonakaloja haluat pitää, eikö löytyisi suomalaista kantaa joltain toiselta akvaristila? Olisivat varmasti kestävämpiä kuin liikkeestä ostetut.
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1270
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: Elox vintage

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Löytyis varmaan jos lähtis etsimään. Mutta meillä ei enää ole akvaarioliikettä joka vastaanottaisi poikasia... Eli vähän se oli kans nyt muuttunut se tilanne ylimääräisten poikasten kanssa ja siksi voi olla ettei milliksiä kannata nyt ottaa lisää.
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1270
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: Elox vintage

Viesti Kirjoittaja kerttu »

On kyllä outo toi valo. Se elpyi täyteen loistoon kun vaan otin hetkeksi pistokkeen seinästä. On kyllä epäkätevää, että ei voi sytyttää sitä normaalista napista vaan pitää johtoa repiä, mutta näin se näköjään toimii täysillä tehoilla. En siis heti olekaan hankkimassa uutta valaisinta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”