Vaihteleva ph voi tappaa kalat

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?


Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
TaijaT
Junior Member
Junior Member
Viestit: 207
Liittynyt: 14:02, 17.11.2022
Sukupuoli: Nainen

Vaihteleva ph voi tappaa kalat

Viesti Kirjoittaja TaijaT »

Tämä voi olla tietenkin taas kiivasta väittelyä lisäävä ketju. Hanaveteni GH on laskenut tasaisesti viime talven aikana, eikä ph:ta ole tullut mitattua. En olisi älynnytkään ellei eläinlääkäri olisi ehdottanut. En tajunnut että se voi jo päivässä niin heitellä, lähes neutraalista 5.5:een ja että alhainen GH voisi olla syynä. Hanaveteni GH on minulla nyt 1. Minulla on ollut koko ajan sairasteluja kaloilla, eikä täällä ole edes uskottu että ne on edes sairaita vaan hössään liikaa, koska nitriitit on alhaalla. Sairastelut on tapahtuneet aina kun en ole lisännyt mineraaleja veteen. Luulin että ne on vain sellaisia vähän kuin vitamiinit, että hyvä kun lisää silloin tällöin. On jopa neuvottu että älä lisää veteen mitään. JBL:n testipurkinkin kyljessä on huutomerkit alle 4 GH kohdalla ja syystä. Taistelukaloja on kuollut minulta mystisesti jo 2. Ne ei vaan selviä minun olosuhteissa koska vaativat lähes neutraalin Ph:n. Lääkekuurien hyödyllisyyteen en tässä ota kantaa.
PIenikin ph:n lasku tarkoittaa että happoa on moninkertainen määrä vedessä puhumattakaan miten se vaikuttaa koko veden kemiaan. Useimmilla maailman harrastajilla on hanoissaan kova vesi, jotenka happamuutta pidetään ihanteellisena trendinä. Mutta kohtuus kaikessa.

Olen lisännyt ongelmaa vain lisäämällä veteen näitä iki -ihania tanniineja, nättien juurakkojen muodossa. Kivanhan näköinen se on, että näyttää joltain Amazonin sademetsältä oma akvaario ja on vielä kivan ruskeaa vettä. Lisäksi kun minulla on akvaariomulta molemmissa akvaaroissa, sekin voi entisestään madaltaa ph:ta. Akvaariot puhdistan kerran viikossa eikä nitriittipiikit ole koskaan olleet ongelma kuin ekojen viikkojen aikana kun akvaariot oli vielä tuoreet edes lääkekuurien jälkeen. Olen saanut selvää, että pitkäaikainen stressi tappaa kalat ja onhan se vääränlainen vesi kalalle stressi. Taistelukala oli virkeimmillään juuri kun hankin sen kaupasta, mutta alkoi kuukausien aikana vaikuttaa normaalia väsyneemmältä. En ajatellut siitä sen enempää koska se kuitenkin söi. Se sai pahan bakteeritulehduksen, johon ei antibiootitkaan tepsineet enää ja kuoli. Pienessä akvaariossa voi vesiarvot heitellä paljon rajummin kuin isossa. Isossa juurakon lisääminen ei paljoa vesiarvoja heilauta, mutta 60 litran akvaarioon minkään lisääminen tai lisäämättä jättäminen voi olla katastrofi.

Hanaveteni vesiarvot oli vielä viime syksynä ihanteelliset, eli ph 6.8 ja GH oli 4. Nyt hanavesi on ph 7 ja GH 1. Hanavesi alkaa akvaariossa happanemaan satunnaisesti. Nyt olen lisännyt Ryuoh kiviä ja tarkkailen Ph:ta. PItänee laittaa mineraalien pieni lisäys viikottaiseen ohjelmaan samalla kun vaihdan vettä. Harmittaa että rakkaan lemmikkini piti kuolla, ennenkuin tämän tajusin.

Ei missään vaiheessa ole tullut esille miten tärkeää on pitää akvaarioissa stabiili ph ja että se voi rajustikin vaihdella mitä pienempi akvaario. Olen googlettanut asioista ja tuo osui silmään, miksei minulla mikään tässä harrastuksessa onnistu. Hanskat on meinattu heittää naulaan jo monesti ja varmaan en hankikaan enempää kaloja, koska on niin raskasta nähdä niiden kuolevan. Haluan vain varoittaa muita jotka eivät tajua miten tärkeää on pitää oikea Ph akvaariossa, tietenkin myös normaalin huollon lisäksi. Älä luota hanaveteen. Se pitäisi älytä testata parin kuukauden välein onko siinä muutoksia ja tajuta että yksi arvo voi vaikuttaa moneen. Aloittelijana en tietenkään tätä älynnyt. Syksyllä kalat voivat mainiosti ja tunsin itseni ihan pro:ksi. Luotin että vesiarvojani ei tarvi mitenkään käsitellä. Sain monniset jopa lisääntymään. Sen jälkeen kuolemia on ollut ja sairasteluja tasaista tahtia, enkä tiennyt missä vika. Akvaariot on näyttäneet upeilta vaikka tappavat kalat.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”