Akvaarion rikkoutuminen

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
nannukka
Starting Member
Starting Member
Viestit: 3
Liittynyt: 14:09, 22.04.2022
Sukupuoli: Nainen

Akvaarion rikkoutuminen

Viesti Kirjoittaja nannukka »

Hei!
Miltä teistä kuulostaa se, että kissan hypätessä akvaarion päälle kissa samalla aina ponkaisee lisävauhtia akvaarion kyljestä, kun on niin vanha, ettei jaksa täydellisesti akvaarion päälle loikata? Voiko kissan lasin potkaisu rikkoa akvaarion?
Entä lasissa olevat naarmut? Lasi on naarmuuntunut sisäpuolelta ilmeisesti siksi, että magneetilla puhdistaessa hiekkaa on jäänyt magneettinen väliin ja tämä hangannut lasin sisäpuolelle pieniä viiruja. Ei varmaan syviä ole? Voiko akvaario tällaisesta haljeta?
Kauhea pelko päällä kaikesta.
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5535
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Akvaarion rikkoutuminen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Pelko pois. Jos akvaario on alunperin hyvin rakennettu ei se tuollaisesta rasituksesta ole moksiskaan. Tärkeintä on se, että akvaarioon on alunperin käytetty riittävän paksua lasia sen kokoon nähden jolloin silikonisaumoista on saatu riittävän paksut.
Turussa joskus nyt jo (luojalle kiitos) edesmennyt akvaarioliike Puutorin Akvaario rakensi altaat omien standardien mukaan ja lasi oli aina liian ohutta. Näin saatiin painettua altaiden hinnat alas ja harrastajat ostamaan. Näistä akvaarioista riittääkin sitten juttua enemmän kuin laki sallii.
Neomarica
Junior Member
Junior Member
Viestit: 132
Liittynyt: 07:51, 18.05.2022
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura

Re: Akvaarion rikkoutuminen

Viesti Kirjoittaja Neomarica »

En usko, että akvaario hajoaisi kissan ponkaisusta sivulasiin. Mutta sen tiedän, että päällislasit voivat hajota kun kissa hyppää niiden päälle vauhdilla. Kokemusta on. Siksi meilläkin on koko altaan kattavat valaisimet altaan päällä. Niihin voi hyppiä (ja hypitäänkin) huoletta ja akvaarion päällä makoilu lämpimien valaisinkoteloiden päällä on tyyppien lempipaikka. Sen verran tarkkana olen kuitenkin, että valaisinkotelotkin menevät altaan päästä päähän karmien päälle, eivätkä lepää lasien päällä. Ja jos pelkäät kissan ponkaisua, saisiko siihen viereen jonkun tuolin/tason, mistä se voisi hypätä osumatta lasiin?

Tuon kaltaiset naarmut eivät myöskään ole mielestäni turvallisuusriski. Niitä tulee kaikkiin altaisiin vaikka kuinka varoisi.
Boucicaut
Junior Member
Junior Member
Viestit: 95
Liittynyt: 22:47, 04.04.2011
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu

Re: Akvaarion rikkoutuminen

Viesti Kirjoittaja Boucicaut »

Ratkaisu on helppo: kissat poistuvat taloudesta ja akvat jäävät :mrgreen:
Neomarica
Junior Member
Junior Member
Viestit: 132
Liittynyt: 07:51, 18.05.2022
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura

Re: Akvaarion rikkoutuminen

Viesti Kirjoittaja Neomarica »

Ratkaisu on helppo: kissat poistuvat taloudesta ja akvat jäävät :mrgreen:
:mrgreen: Nou way. Akvaarion on ihan turha alkaa haastaa kissojen olemassa oloa, se häviää kevyesti 6-0 :mrgreen: Ainakin meillä. No todellisuudessa kumpaakaan en antaisi pois [;)]
Boucicaut
Junior Member
Junior Member
Viestit: 95
Liittynyt: 22:47, 04.04.2011
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu

Re: Akvaarion rikkoutuminen

Viesti Kirjoittaja Boucicaut »

Meillä taas kävisi niin, että jos kissoja alkaisi talouteen ilmaantumaan, alkaisi hyvin nopeasti elämä eri osoitteissa ja talouksissa 8-)
Herman
Starting Member
Starting Member
Viestit: 46
Liittynyt: 21:19, 29.06.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kainuu

Re: Akvaarion rikkoutuminen

Viesti Kirjoittaja Herman »

Neomarica kirjoitti: 09:03, 02.02.2024 Tuon kaltaiset naarmut eivät myöskään ole mielestäni turvallisuusriski. Niitä tulee kaikkiin altaisiin vaikka kuinka varoisi.
Ei se akvaarioiden naarmuuntuminen ihan luonnonlaki ole. Pitää vain välttää levämagneetteja. Olen jo vuosia sitten ulkoistanut lasien putsaamisen kotiloille, jotka hoitavatkin sen kohtuullisen kiitettävästi. Vanhin nykyisistä akvaarioistani on ostettu uutena vuonna 2009. Väitän ettei siitäkään löydy yhtään naarmua. Ensimmäisen akvaarioni minäkin kyllä naarmutin levämagneetilla.
Boucicaut
Junior Member
Junior Member
Viestit: 95
Liittynyt: 22:47, 04.04.2011
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu

Re: Akvaarion rikkoutuminen

Viesti Kirjoittaja Boucicaut »

Levämagneetit ovat tosiaan syyllinen numero yksi noihin naarmuuntumisiin. Viimeksi ysärillä sellaista käytin, se jälkeen erilaisia terään perustuvia ratkaisuja ja eivät ole naarmuja aiheuttaneet.
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1936
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Akvaarion rikkoutuminen

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Minä käytän kattiloiden hankaamiseen tarkoitettuja teräsvilloja. Miinuksena, että pitää kastella kädet.
Neomarica
Junior Member
Junior Member
Viestit: 132
Liittynyt: 07:51, 18.05.2022
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura

Re: Akvaarion rikkoutuminen

Viesti Kirjoittaja Neomarica »

Minä käytän kattiloiden hankaamiseen tarkoitettuja teräsvilloja.
Eikö teräsvilla naarmuta laseja?

Itse käytän pankkikorttia lasien putsaamiseen eikä sen pitäisi naarmuttaa, mutta silti niitä vain on. On jäänyt vähän mysteeriksi mistä ne ovat tulleet. Ehkä olen tohkeissani sisustaessa kolhaissut lasiin kivillä.. :? Joskus muistan käyttäneeni myös ns ihmesientä, mutta en usko sen pystyvän tekemään naarmuja kun on materiaalina pehmeää. Tiedän sen kyllä ns hiovan pintaa ja siksi jätin sen käytön pois.
Viimeksi muokannut Neomarica, 09:05, 05.02.2024. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1936
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Akvaarion rikkoutuminen

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Lasi on terästä kovempaa joten ei naarmuta. Lisäksi koska teräsvilla on hyvin "huokoista", mahdollisesti sinne jäävät hiekanjyväset tippuvat heti sieltä pois teräslankojen väleistä. Sieneen jää helpommin asumaan hiekanjyväsiä, jotka sitten naarmuttavat lasia. Sinne tarvitsee jäädä vain melkein näkymättömän pieni hiekanjyvänen, joka jo naarmuttaa lasia. En ole itse teräsvillaa keksinyt, vaan lukenut yhdestä akvaariokirjasta. Kyseessä on siis tällainen tavara:
https://www.pamark.fi/lankapesin-terasvilla-pehmea-60g

Minulla ei nyt ole juuri tuota merkkiä mutta löysin nyt vain tuollaisen kuvan äkkiseltään hakusanoilla teräsvilla kattila.
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2658
Liittynyt: 01:45, 03.06.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Akvaarion rikkoutuminen

Viesti Kirjoittaja Koss »

Neomarica kirjoitti: 08:51, 05.02.2024 Itse käytän pankkikorttia lasien putsaamiseen eikä sen pitäisi naarmuttaa, mutta silti niitä vain on. On jäänyt vähän mysteeriksi mistä ne ovat tulleet. Ehkä olen tohkeissani sisustaessa kolhaissut lasiin kivillä.. :? Joskus muistan käyttäneeni myös ns ihmesientä, mutta en usko sen pystyvän tekemään naarmuja kun on materiaalina pehmeää. Tiedän sen kyllä ns hiovan pintaa ja siksi jätin sen käytön pois.
Pankkikortti tekee naarmuja lasiin. Olen sen todistanut kun aikoinaan tuli testattua. Samoin nuo muoviset jääraapat, joita täällä joskus mainostettiin. Parhaimmiksi todennut teräsraapan ja ihmesienen. Ihmesieni ei naarmuta kun välissä ei ole hiekkaa tai muuta mikä voisi naarmuttaa. Eikä hio lasia ollessaan märkä. Eri asia on jos tyhjää akvaariota lähdetään kuivalla sienellä hankaamaan. Teräsraappa jossa on kova terä (ei niitä ohuita joita esim Tetra myy). Terän pitää olla terävä ja tasaisesti lasissa. Lähinnä tupsulevien poistoon paras vaihtoehto.
Neomarica
Junior Member
Junior Member
Viestit: 132
Liittynyt: 07:51, 18.05.2022
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura

Re: Akvaarion rikkoutuminen

Viesti Kirjoittaja Neomarica »

Pankkikortti tekee naarmuja lasiin
Oh dear :( Eli ihan itte oon sössiny... Onneksi lasit on pysyneet aika levättöminä yleensä... :?

Hämmentävää muuten, että teräsvillalla ei saa lasiin naarmuja mutta muovikortilla saa ??
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2658
Liittynyt: 01:45, 03.06.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Akvaarion rikkoutuminen

Viesti Kirjoittaja Koss »

Melkeinpä millä vaan saan naarmuja aikaiseksi jos huono tuuri käy. Eri valaistuksellakin on vaikutuksensa, eli tietyssä valossa/veden sävyssä pienemmätkin naarmut voi erottua paremmin.Muovikorteissa on ainakin ollut useamman kerroksen laminointi, jolloin se reuna rispaantuu ja aiheuttaa naarmuja. Eli seuraamalla kortin kuntoa ja katsomalla putsauksen aikana lasia, näkee tekeekö naarmua.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”