Auttakaa löytämään kasvatus ruoka!

Akvaariokalojen ja muiden akvaarioasukkien viljely.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
TopiT
Starting Member
Starting Member
Viestit: 24
Liittynyt: 10:30, 16.06.2023

Auttakaa löytämään kasvatus ruoka!

Viesti Kirjoittaja TopiT »

Ajatuksena on kasvattaa muutamia lajeja, mutta ensin hehkutetroja. Ongelmana on se, että en meinaa millään löytää kunnollista ensi ruokaa. Minulle suositeltiin muistaakseni 5-50 mikrometristä ruoka "pölyä", mutta en löydä mistään minkäänlaista todella hienojakoista ensi ruokaa.
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1937
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Auttakaa löytämään kasvatus ruoka!

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Suosittelisin mieluummin likoeläimiä teollisten valmisteiden sijaan. Eivät pilaa vettä ja jäävät uimaan veteen vaikkei niitä heti syötäisi. Likoeläinviljelmä on helppohoitoinen ja sellaisen pitäminen on myös hauskaa. Jos on yksinkertainen mikroskooppi, on lisäksi mielenkiintoista katsoa mitä sieltä löytyy.
TopiT
Starting Member
Starting Member
Viestit: 24
Liittynyt: 10:30, 16.06.2023

Re: Auttakaa löytämään kasvatus ruoka!

Viesti Kirjoittaja TopiT »

Pitääpä tutustua asiaan. Välttämättä ei anna aika ja tila periksi. Rouva ei myöskään varmasti suostu syöttämään poikasia millään elävällä 😅 silläkin olisi tuollainen jauhe hyvä niin voin pyytää ruokkimaan kun itse en ole paikalla.

Ebaystä löysin northfin fry starteria, mutta tuntuu tyhmältä Amerikasta asti tilata. Luulisi lähempää löytyvän.
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1937
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Auttakaa löytämään kasvatus ruoka!

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Se tarvitsee n litran lasipurkin, kannattaa laittaa varmuuden vuoksi kaksi. Ei siis tarvitse paljon tilaa. Ne on yksisoluisia, pitäisi käydä vegaanillekin.

Teollisista on myös esim JBL:llä (Pronovo Bel Fluid) ja Seralla (Mikron) sopivat sapuskat
TopiT
Starting Member
Starting Member
Viestit: 24
Liittynyt: 10:30, 16.06.2023

Re: Auttakaa löytämään kasvatus ruoka!

Viesti Kirjoittaja TopiT »

Sitä ällöttää jo sukaravutkin niin saa nähä mitä mieltä noista olisi 😅

onko jotain toimivaksi todettua ohjetta likoeläimille?
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1937
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Auttakaa löytämään kasvatus ruoka!

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Erilaisia ohjeita löytää varmasti netistä. Tässä minun resepti, jonka kopsasin suoraan vanhemmasta kirjoituksestani:

Likoeläimiksi sanotaan hyvin pieniä pieneliöitä, joita alkaa kasvaa "itsekseen", kun liotetaan kuiva heinää tms. vedessä. Nämä sisältävät tohvelieläimiä, erilaisia ripsieläimiä ja rataseläimiä jne. Niitä kannattaa kasvattaa vain, jos on niin pieniä kalanpoikasia, jotka eivät pysty syömään artemiantoukkia ja mikromatoja. Viljely on tosi helppoa. Tässä minun resepti. Otetaan 0,5 - 1 litran lasipurkki, sinne klooritonta vettä. Aiemmin on laitettu banaaninkuorta kuivumaan. Leikataan kuivasta banaaninkuoresta n. 5 x 3 cm kokoinen siivu ja tämä purkkiin. Odotetaan muutama päivä. Vesi samenee ensin, kun banaaninkuoresta irtoavia aineita hyödyntävä bakteerikasvusto räjähtää. Muutaman päivän päästä vesi kirkastuu yhtäkkiä ja samalla valoa vasten voi nähdä paljon hitaasti liikkuvia pisteitä: likoeläimet ovat lisääntyneet ja käyttävät bakteereja ravinnokseen. Vasta, kun vesi on kirkasta, aletaan lisäämään tipoittain maitotiivistettä. Ensin vain yksi tippa päivässä ja määrää lisätään, kun likoeläimet lisääntyvät. Itse lisään enimmillään 4 tippaa päivässä. Maitotiiviste ruokkii veteen kehittyvää sientä, mitä syövät bakteerit, jotka ovat tohvelieläinten ruokana. Kokonainen ravintoketju siis purkissa! Annosteluun akvaarioon käytän toisesta päästä tukittua ohutta lasiputkea. Tähän kaadetaan likoeläinvettä ja laitetaan putki pystyasentoon. Kolmen tunnin päästä likoeläimet ovat kerääntyneet yläosaan, mistä likoeläinvettä otetaan pipetillä akvaarioon. Näin akvaarioon ei mene liikaa bakteeripitoista vettä. Maitotiivisteen lisäys mielellään heti sen jälkeen, kun vettä on otettu akvaarioon. Loput vedestä lasiputkesta heitetään pois ja tilalle puhdasta vettä. N. puolen vuoden päästä banaaninkuori uusitaan. Kun maitotiivisteen lisääminen lopetetaan, vähenevät likoeläimet vähitellen kunnes niitä ei näytä olevan enää ollenkaan. Kuitenkin kuukausienkin horroksen jälkeen viljelmän voi aktivoida tiputtamalla tipan maitotiivistettä. Minä olen aina käyttänyt pienen määrän ymppiä uuden purkin käynnistämiseen, mutta saattaa olla, että viljelmä käynnistyisi ilmankin. Ainakin, jos laittaa vähän akvaariovettä. Tai Hobby Protogenia.

Tuo Hobby Protogen on muuten välimuoto omien viljelmien ja teollisen poikasruoan välillä. Se sisältää pieneliöitä jonkinlaisessa lepotilassa, jotka aktivoituvat, kun valmistetta laitetaan suoraan akvaarioveteen. En ole itse käyttänyt, mutta tiedän, että jotkut harrastelijat käyttävät. En siis osaa kertoa, kuinka se toimii käytännössä ja vaikuttaako veden laatuun. Siitä ei varmaan saa suuria määriä pieneliöitä.
TopiT
Starting Member
Starting Member
Viestit: 24
Liittynyt: 10:30, 16.06.2023

Re: Auttakaa löytämään kasvatus ruoka!

Viesti Kirjoittaja TopiT »

Kiitos! Pitää varmaan laittaa kokeiluun!

Mistä olet ostanut tuota maitotiivistettä?
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1937
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Auttakaa löytämään kasvatus ruoka!

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Ruokakaupasta. Kulkee myös nimellä kondensoitu maito. Rasvaprosentti mielellään 10-12. Kahvikerma käynee myös, mutta kuohukerma on jo liian rasvaista.
TopiT
Starting Member
Starting Member
Viestit: 24
Liittynyt: 10:30, 16.06.2023

Re: Auttakaa löytämään kasvatus ruoka!

Viesti Kirjoittaja TopiT »

Aa niin se on sitä! Kiitos kiitos 👍

Ootko löytänyt jostain pienempiä määriä vai miten olet tehnyt sen säilyvyyden ja säilytyksen kanssa?
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1937
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Auttakaa löytämään kasvatus ruoka!

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Säilyy pitkään jääkaapissa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Viljely”