Kalasto remonttiin

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
-Fisu-
Junior Member
Junior Member

Kalasto remonttiin

Viesti Kirjoittaja -Fisu- »

Hieman apua kaipaisin kalaston kanssa.

Eli kalastona tällä hetkellä 112 litrasessa altaassa:

3 leopardimonnista
1 partamonni
7 keisaritetraa
5 neontetraa

Tarkoituksena on hankkia monnisille kavereita kolme kpl lisää ja laittaa muut kalat paitsi partis pois. Syynä kalojen poislaittoon on keisareiden agressiivinen käytös toisiaan ja neontetroja kohtaan. Tossa parvessa on tällä hetkellä yksi "johtaja koiras" (jonka reviiri on akvaarion keskiosa, jolloin muita kaloja ei näy kun ne hätyytetään heti pois) ja 4 naarasta + 2 koiraspoikasta.
Neontetrat eivät ole oikein menestyneet akvaariossani ja niistäkin ajttelin hankkiutua eroon.

Nyt sitten kalastoon jää lovi, johon haluaisin sellaisia kaloja, jotka varmasti pärjäävät keskenään.

Omia suosikkiehdokkaita on:

Timanttitetrat
Kiilakyljet
Labyrinttikalat
Affenet

Näistä erityisesti olen mieltynyt kiilakylkiin jotka ovat mukavan vilkkaita. Myös kirjoahvenet ovat kiinnostavia uusia tuttavuuksia.
Haluaisin kaloja jotka elävöittävät akvaariota ja sellaisia jotka olisivat esillä. kalastorakenne voisi olla vaikka tällainen: partamonni, leopardimonniset, joku parvi kaloja ja jokin näyttävä pari.

Kasveja on runsaasti ja kohta löytyy myös pintakasvejakin. Lämpötila on siinä 25-26c, pH n.7 ja kovuus 5. Suodatuksena Fluval 303 ulkosuodatin ja Eheimin 2008 roskien kerääjänä. Vettä vaihdan joka viikko 40%.

Sitten vielä jäi noista ahvenista askarruttamaan sellanen että ovatko kaikki ahvenet pohjatasossa uivia vai löytyykö niistä keskitason uimareita?

Kiitos avusta! :D
Onni on pieni koiranpentu pissaamassa jonkun toisen matolle.
Fisustaja
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisustaja »

Tuohon altaaseen kuule sopisi mainiosti timanttikirjoahven pariskunta. Ne oleilevat enimmäkseen altaan keski- ja pohjakerroksissa riippuen kasvillisuudesta. Omassa altaassani kalat viihtyvät aivan keskikerroksessa, koska miekkakasvit peittävät pohjaa, mutta ruoka-aikana timantit tulevat syömään kyllä pohjaltakin.

Veikkaisin että liian korkea lämpötila on noiden neonien huonon viihtymisen syynä. Siksi voisitkin vaihtaa ne kardinaalitetroihin.

Kannattaa tosiaan hankkia lisää niitä monnisia, koska ne viihtyvät paremmin isommassa parvessa.
Jo yli puolet elämästä akvaarioiden parissa.
Antin & Annen kotisivut
juho
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja juho »

tai vaikka näin: 8O

partis
7-8*kiilakylki
6*leopardimonninen
1+2 kääpiö- tai hunajarihmakala
SnowBear*
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja SnowBear* »

Miten olisi vaikka näin:

6 Leopardimonnista
Partis
8 Kiilakylkeä tai Timanttitetraa
Pariskunta:
Perhoskirjoahvenia
Lippukirjoahvenia

tai haaremi juhon mainitsemia rihmakaloja.

(Nyt en tosin laskenyt kalaston kokoa joten jos joku vialla laskupäiset korjatkoon...)
-Fisu-
Junior Member
Junior Member

juho kirjoitti:tai vaikka näin: 8O

partis
7-8*kiilakylki
6*leopardimonninen
tota olen kyllä miettinyt mutta mulla on aika huonoja kokemuksia kääpiörihmakalasta... Mulla oli aikoinaan tossa samaisessa pöntössä kääpiörihmakalauros joka oli vähän samanlainen agressiopakkaus kuin nykyinen keisaritetrauros. Epäilen kuitenkin että poika olis rauhottunut jos se olis saanut pari typykkää seurakseen, mitäs luulette?

Timanttikirjoahven kuulostaa mielenkiintoiselta, olisikohan kalasta saatavilla kuvaa?Minkä kokoiseksi se kasvaa?

En ole oikein tykästynyt noihin kaardinaalitetroihin joten jätän ne suosista kalastolistan ulkopuolelle.

Mites kiilakyljet ja timanttikirjoahven menis yhdessä?
Sade
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Sade »

-Fisu- kirjoitti:...mulla on aika huonoja kokemuksia kääpiörihmakalasta...
Hunajarihma olisi oiva vaihtoehto jos tykkäät rihmakaloista muttet halua kääpiötä. Se on rauhallinen ja vähintäänkin yhtä kaunis, etenkin kutuasussa. Suosittelen. :D
Fisustaja
Senior Member
Senior Member
Viesti:

-Fisu- kirjoitti:

partis
7-8*kiilakylki
6*leopardimonninen
tota olen kyllä miettinyt mutta mulla on aika huonoja kokemuksia kääpiörihmakalasta... Mulla oli aikoinaan tossa samaisessa pöntössä kääpiörihmakalauros joka oli vähän samanlainen agressiopakkaus kuin nykyinen keisaritetrauros. Epäilen kuitenkin että poika olis rauhottunut jos se olis saanut pari typykkää seurakseen, mitäs luulette?

Timanttikirjoahven kuulostaa mielenkiintoiselta, olisikohan kalasta saatavilla kuvaa?Minkä kokoiseksi se kasvaa?

En ole oikein tykästynyt noihin kaardinaalitetroihin joten jätän ne suosista kalastolistan ulkopuolelle.

Mites kiilakyljet ja timanttikirjoahven menis yhdessä?
Hups! Oli tarkoitus laittaa linkki. [:I]
http://www.thecichlidgallery.com/a.thomasi.htm
Urokset kasvavat 8-10 senttiseksi ja naaraat jäävät yleensä 6-8 senttisiksi. Hyvin rauhallinen kirjoahven, joka saattaa myös kutea seura-akvaariossa.

Huom! Tuon linkin pH-suositus ei aivan pidä paikkaansa, sillä timanttikirjoahven tulee toimeen myös neutraalissa tai lievästi emäksisessä vedessäkin.

Timanttikirjoahven tulee hyvin toimeen erilaisten parvikalojen kanssa, eli myös kiilakyljet käyvät. 8-)
Antin & Annen kotisivut
TanTan
Member
Member

Viesti Kirjoittaja TanTan »

-Fisu- kirjoitti:

partis
7-8*kiilakylki
6*leopardimonninen
Ei se koiras olisi siitä välttämättä mihinkään rauhoittunut, ovat tulisieluisia ötököitä nuo kääpiörihmikset. Ei ehkä paras valinta tuohon pönttöön, ne kirjoahvenet lienevät parempia valintoja, jos vain ottaa sellaisen lajin, jolla on tapana jättää monniset rauhaan.
Parasta ihmisessä on koira.
-Fisu-
Junior Member
Junior Member

Vaaka kääntyy kyllä tuon timanttikirjoahvenen puolelle. Ovatko nuo kalat säyseitä muita kohtaan? Jättävätkö ne leopardimonniset rauhaan?

Kuulostaa ihan hyvältä..kiitän ehdotuksista!
Fisustaja
Senior Member
Senior Member
Viesti:

-Fisu- kirjoitti:Vaaka kääntyy kyllä tuon timanttikirjoahvenen puolelle. Ovatko nuo kalat säyseitä muita kohtaan? Jättävätkö ne leopardimonniset rauhaan?
Jos pohjalla on riittävästi kasvillisuutta ja piilopaikkoja niin monniset saavat varmaankin olla rauhassa myös kutuaikana. 8-)
Antin & Annen kotisivut
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”