Leväbarbit kalastuspuuhissa!

Barbit, rasborat, seeprakalat, kardinaalikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
tintti
Starting Member
Starting Member
Viestit: 15
Liittynyt: 11:16, 07.03.2002
Paikkakunta: Finland

Leväbarbit kalastuspuuhissa!

Viesti Kirjoittaja tintti »

Onko kukaan törmännyt samanlaiseen ilmiöön/ongelmaan. Leäbarbini ovat innostuneet pyydystelemään miljoonakalojen poikasia suihinsa, jos sattuvat saamaan kiinni. Tätä tapahtuu yhä enenemässä määrin. Onko sellainen normaalia?
Oletin leväbarbien olevan enemmän kasvisravinnon kannattajia. Ravintoa pitäisi olla niille riittävästi ilman millarilisääkin.
Jani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1196
Liittynyt: 09:07, 26.09.2001
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu

lihansyöjä

Viesti Kirjoittaja Jani »

Levis muuttuu kasvissyöjästä lihansyöjäksi kädenkäänteessä jos sille annetaan siihen tilaisuus :)
Esim kiekkojen safkat (sydänmössöt jne) ovat ainakin mulla kovassa huudossa leviksillä. Mikseivät myös pikku kalanpoikaset?
dsl
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1387
Liittynyt: 11:41, 22.12.2001
Paikkakunta: Oulu

Re: Leväbarbit kalastuspuuhissa!

Viesti Kirjoittaja dsl »

tintti kirjoitti:Onko kukaan törmännyt samanlaiseen ilmiöön/ongelmaan. Leäbarbini ovat innostuneet pyydystelemään miljoonakalojen poikasia suihinsa, jos sattuvat saamaan kiinni. Tätä tapahtuu yhä enenemässä määrin. Onko sellainen normaalia?
Oletin leväbarbien olevan enemmän kasvisravinnon kannattajia. Ravintoa pitäisi olla niille riittävästi ilman millarilisääkin.
Mä luulen, että kalat on kasvissyöjiä sen mukaan, mitä saavat syötyä helposti. Eli kun miljoonakalanpoikanen on helpompi syödä kuin jyystää kilsatolkulla levää lasista, on valinta selvä. Näin ihmisilläkin. Ei täällä montaakaan kasvissyöjää olisi, jos ne pitäisi itse viljellä.
hmm. aw on kyllä aika lailla hölmö paikka.
lotta
Junior Member
Junior Member
Viestit: 83
Liittynyt: 15:00, 18.02.2002
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja lotta »

Aivan, mutta eipä olisi lihansyöjiäkään yhtään sen enempää jos ne eläimet pitäisi itse tappaa. :|
dsl
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1387
Liittynyt: 11:41, 22.12.2001
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja dsl »

lotta kirjoitti:Aivan, mutta eipä olisi lihansyöjiäkään yhtään sen enempää jos ne eläimet pitäisi itse tappaa. :|
Olisi olisi. Ei tosin näin paljoa. Homma toimisi, jos väkeä olisi alle 1% siitä määrästä, mitä nykyisin on. Tai no tottakai olisi työnjakoa. Isi metsästäisi ja äiti hoitaisi pentukatraan. Myöhemmin, jos perheeseen tulisi älyä, se alkaisi viljellä maata saadakseen takuuvarmasti edes sen, mitä maa tuottaa.
hmm. aw on kyllä aika lailla hölmö paikka.
tintti
Starting Member
Starting Member
Viestit: 15
Liittynyt: 11:16, 07.03.2002
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja tintti »

Leviksillä siis voi olla taipumuksia kannibalismiin tilaisuuden tullen.
Tulipa mieeleeni, että tämä leviksien kannibalismin harjoitus sai aimo sysäyksen sen jälkeen, kun pistin muutamia kertoja akvaan eläviä hyttysetoukkia kaloille napsittavaksi.
Levikset tuntuvat olevan kovin oppivaisia...
Liisa S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1129
Liittynyt: 11:39, 02.11.2001
Paikkakunta: Espoo HAS, Monniklubi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liisa S »

Kannibalismi on sitä että syö omaa lajiaan. Ei levis muutu sen enempää kannibaaliksi hyttysentoukkia syömällä kuin sinä muutut sellaiseksi possunkyljyksiä pureksimalla. Toisaalta kyllä levis tietenkin leviksenkinpoikia söisi jos niitä olisi tyrkyllä ja silloin se olisi kannibaali.

Mutta muuten juu, leviksellä tai muulla lähes koko elämänsä akvaariossa asuvalla kalalla saattaa todellä välähtää, että kalanpoikaset ovat sapuskaa kun niille tarjoaa hyttysentoukkia tai muuta pientä elävää ruokaa.
tintti
Starting Member
Starting Member
Viestit: 15
Liittynyt: 11:16, 07.03.2002
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja tintti »

Liisa S kirjoitti:Kannibalismi on sitä että syö omaa lajiaan. Ei levis muutu sen enempää kannibaaliksi hyttysentoukkia syömällä kuin sinä muutut sellaiseksi possunkyljyksiä pureksimalla. Toisaalta kyllä levis tietenkin leviksenkinpoikia söisi jos niitä olisi tyrkyllä ja silloin se olisi kannibaali.
Kiitos vaan oikaisusta.
Juu eiku mää jotenkin vaan oletin jos kala syö eri kalalajia, niin sitäkin voisi sanoa kannibalismiksi. Ilmeisesti olen tässä asiassa väärässä. [:I]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Särkikalat”