60 litrasen kalastosta kysymys?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
mitteli
Starting Member
Starting Member
Viestit: 22
Liittynyt: 15:38, 26.04.2002
Paikkakunta: Finland

60 litrasen kalastosta kysymys?

Viesti Kirjoittaja mitteli »

Minun 60 altaassa on tällä hetkellä 8 miljoonakalaa ja viisi neontetraa voinko enään laittaa muuta kalaa siihen vai onko tyytyminen näihin?
Sami
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1889
Liittynyt: 15:47, 06.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Labyrinttiyhdistys
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: 60 litrasen kalastosta kysymys?

Viesti Kirjoittaja Sami »

mitteli kirjoitti:Minun 60 altaassa on tällä hetkellä 8 miljoonakalaa ja viisi neontetraa voinko enään laittaa muuta kalaa siihen vai onko tyytyminen näihin?
Nyt olet siis törmännyt aloittelijan perus virheeseen, eli olet sekoittanut kovan- (millikset) ja pehmeänveden (neonit) kaloja keskenään.

Milliksille veden kovuuden tulee olla n. 10, kun taas neontetrat tarvitsevat n. 3 kovuusasteista (GH) vettä.

Kannattaa siis mittauttaa vesiarvot ja selvittää kummat sopisivat sinun vesiarvoillesi paremmin ja luopua niistä joille arvot eivät sovi.

Kun tämä perusongelma on korjattu voit alkaa miettiä mitä kaloja hankit niiden seuraksi.
-Sami-
mitteli
Starting Member
Starting Member
Viestit: 22
Liittynyt: 15:38, 26.04.2002
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja mitteli »

No niin taas. Minä nimen omaan kysyin akvaario liikkeessä, että sopiiko millikset ja tetrat samaan altaaseen. Ja asian tuntevan syvällä äänellä sain vastauksen että tottakai sopii. :x
Sami
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1889
Liittynyt: 15:47, 06.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Labyrinttiyhdistys
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sami »

mitteli kirjoitti:No niin taas. Minä nimen omaan kysyin akvaario liikkeessä, että sopiiko millikset ja tetrat samaan altaaseen. Ja asian tuntevan syvällä äänellä sain vastauksen että tottakai sopii. :x

Niinpä... monia aloittelijoita varmasti ottaa päähän myyjän tietämättömyys. Kaikista lemmikkieläinliikkeistä ei välttämättä löydy pätevää akvaario-asiantuntijaa, eteenkään jos muut lemmikit ovat myyjälle päämyyntiartikkeli. Löytynee myös sellaisia bisnes-hai-myyjiä, joiden tarkoitus on vain saada kaloja myytyä, huolimatta siitä sopivatko kalat samanlaiseen veteen. Sittenkun "tyhmä" (huom. lainausmerkit!) asiakas tulee valittamaan, että kalat/kaloja kuoli, on kauppias taas auliisti myymässä lisää samoja kaloja.


Kuten jo sanottu ota selvää hanavetesi arvoista ja sen mukaan, lähdekirjallisuuden avulla, valitse omaan veteesi sopivia kaloja. Vettä voit viedä testattavaksi lemmikki/akvaaarioliikkeisiin (huom. kannattaa ensin selvittää testaavatko he vettä). Arvoja joihin kannattaa kiinnittää huomiota, ovat: ph, GH (kokonaiskovuus), KH (alkaliniteetti [alias karbonaattikovuus]).
Kun saat myyjältä tuloksia, älä tyydy vain vastauksiin kuten: "ihan hyvä" tai "tällaiset kalat saattais mennä tonne", vaan vaadi numeroita [}:)]
Tällaisissa tapauksissa oma apu on paras apu, varsinkin jos myyjä vaikuttaa tietämättömältä (lue: myy neontetroja ja milliksiä samaan akvaan) [;)]
-Sami-
mitteli
Starting Member
Starting Member
Viestit: 22
Liittynyt: 15:38, 26.04.2002
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja mitteli »

Testit pistin tilaukseen ja opinpahan taas jotain :( Hain nimenomaan sellaisen liikkeen jossa myydän pääasiassa akvaario tuotteita sain vielä suositukset että liikkeestä löytyy asiantunteva henkilökunta, mutta vielä mitä! Tästä edes päin taidan kalastoa suunnitella tällä palstalla ennen kuin ostoksille menen [;)]
Chyental
Senior Member
Senior Member
Viestit: 738
Liittynyt: 13:06, 21.01.2002
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Chyental »

Onhan periaatteessa akvaarioliikkeet asiantuntevia, mutta usein juuri tuo rahanahneus taitaa mennä oikeaoppisuuden edelle. Yhtälailla mun vakioliikkeessä myydään pokkana kaloja ristiin vesiarvoista välittämättä (lukuunottamatta malawiahvenet jne). Tästä johtuen minullekin tuli yhteensopimaton kalasto... kovempaa vettä vaativia tetroja, arkoja tetroja ja vilkkaita kaloja samaan pikkupurkkiin...onneksi nyt olen saanut aika hyvään tilanteeseen altaani, vaikka parantamisen varaa oli. Olihan mullakin vuosien kokemus akvaarioista, mutta muutama viimeinen vuosi oli ollut taantuma-aikaa, ja moni tärkeä asia oli päässyt unohtumaan, ja sokeasti luotin kauppiaan neuvoihin. Toki sieltä saa tuhat ja yksi hyvää neuvoa, mutta lähes yhtä monta virheellistä, varsinkin jos kyse on kalojen yhteensopivuudesta...
-Chyental-
Rihmu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 12
Liittynyt: 21:43, 06.05.2002
Paikkakunta: Kerava

mulla tapahtui...

Viesti Kirjoittaja Rihmu »

Mulle tapahtui samalla tavalla kun ostin ensimmäiset kalani. Menin akvaarioliikkeeseen ja olin kyllä lukenut akvariokirjoja, mutta kun näin miljoonakaloja halusin ostaa niitä ja kun olin jo päättänyt ostaa neontetroja. Kysyin akvaariokauppiaalta: Sopiiko nää todella samaan akvaan? Akvaariokauppias vain nyökytteli päätään ja sanoi että toki! [}:)] Mutta ne miljoonakalat oli sellasia viljelymuotoja joilla oli aika iso pyrstö niin ne kuoli aika nopeasti... nyt oonkin miettinyt tulevaa kalastoani pitkään ja hartaudella - ja mietin yhä! [;)]
Sami
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1889
Liittynyt: 15:47, 06.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Labyrinttiyhdistys
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sami »

mitteli kirjoitti:Testit pistin tilaukseen ja opinpahan taas jotain :( Hain nimenomaan sellaisen liikkeen jossa myydän pääasiassa akvaario tuotteita sain vielä suositukset että liikkeestä löytyy asiantunteva henkilökunta, mutta vielä mitä! Tästä edes päin taidan kalastoa suunnitella tällä palstalla ennen kuin ostoksille menen [;)]
Mielenkiinnosta kysyn, mitä testit sitten loppujenlopuksi näyttivät ?
-Sami-
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”