Tietoa ilveilijäbarbista ja vähän muustakin

Barbit, rasborat, seeprakalat, kardinaalikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Martsu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 45
Liittynyt: 21:45, 13.10.2001
Paikkakunta: Tampere

Tietoa ilveilijäbarbista ja vähän muustakin

Viesti Kirjoittaja Martsu »

Käytetyn akvaarioni mukana (250l) tuli kolme ilveilijäbarbia(Barbus everetti). Edellinen omistaja ei muistanut edes nimeä eikä ollut muutenkaan perehtynyt kalojen hoitoon. Ainoa, mitä hän kaloista sanoi oli, että ne ovat ahneita kasveja ja pikkukaloja kohtaan.

Nyt kaipaisinkin tietoja ja omakohtaisia kokemuksia tästä kalasta. Mitkä kalat joukkoon sopivat? Itse ajattelin ainakin tiikerinuoliaisia, leväbarbeja, lehtikaloja ja joitakin rihmakaloja. Akvaarion mukana tuli lisäksi tulievä ja kaksi keltabarbia. Keltabarbeja ajattelin lisätä muutaman. Tuleeko tulievä toimeen hyvin muiden kalojen kanssa? Kannattaisiko näitä ilveilijöitä lisätä vai olisiko niistä paras luopua?

Kiitos!
Martsu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 45
Liittynyt: 21:45, 13.10.2001
Paikkakunta: Tampere

Eikö kenelläkään ole kokemusta?

Viesti Kirjoittaja Martsu »

Olen hieman pettynyt :( oletin, että joku edes osaisi sanoa näistä jotain. Toistaiseksi ilveilijät ovat menneet ihan hyvin, joten taidan ne pitää, jos ei ihmeempää ilmaannu. Ostin altaaseen 14 kpl kerritetroja ja vielä ainakin ovat säilyneet...

Vielä saa kertoilla omia kokemuksia! Myös tulievästä!
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Barbeista en tiedä mitään, mutta tuo kalastosuunnitelmasi kuulosti sen verran hurjalta, että puutun hiukan siihen.
Martsu kirjoitti:Mitkä kalat joukkoon sopivat? Itse ajattelin ainakin tiikerinuoliaisia, leväbarbeja, lehtikaloja ja joitakin rihmakaloja. Akvaarion mukana tuli lisäksi tulievä ja kaksi keltabarbia.
Lisää kaikin mokomin keltabarbiparveasi ja jos tilaisuus tulee, niin vaikka lisää ilveilijöitäkin. Jokunen leviskin mahtunee sekaan, mutta älä ota tiikerinuoliaisia näin pieneen altaaseen ja minä unohtaisin kenties myös rihmakalat ja lehtarit. Barbit ovat kuitenkin varsin säpäkkää väkeä ja rauhallisemmat uimarit saattavat jäädä "jalkoihin".
Jos kirjoahvenia mielit, niin joku pienehkö / keskikokoinen laji sopisi sinulle mukavasti. Esim. raitakirjoahven, joita minulla muuten sattumalta on ylimääräisiä [;)] , olisi kotonaan tuossa porukassa.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Reetu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 176
Liittynyt: 03:49, 28.12.2001
Paikkakunta: Helsinki, Has

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Mari kirjoitti:Jos kirjoahvenia mielit, niin joku pienehkö / keskikokoinen laji sopisi sinulle mukavasti. Esim. raitakirjoahven, joita minulla muuten sattumalta on ylimääräisiä [;)] , olisi kotonaan tuossa porukassa.
Vähän asian vierestä kyselen: Olitko se sinä Mari, joka HAS:in kokouksessa kerran esittelit akvaarioitasi ja kukkivaa Kriinumia? Kuvissa näkyi ihanan kuparin hohtoisia kirjoahvenia parissa altaassa. Vaivaamaan jäi laji nimike... Ja tietysti muutenkin voisit kertoa niiden hoidosta ja vaatimuksista, jos vaikka sopisivat tulevaan 500-litraiseen nokkamonnien kanssa..?
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Joo, sama emäntä. Luultavasti tarkoitit ahvenistani täplätonkijoita, jotka elelevät minulla nykyisin 540 litraisessa sen samaisen kriinumin kanssa...
Kivoja ahvenia ja sopisivat varmaan altaaseesi hyvin. Olen täälläkin muistaakseni ainakin pariin otteeseen noista kirjoitellut, joten yritä haeskella ensin... En kyllä yhtään muista missä threadissa...
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Reetu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 176
Liittynyt: 03:49, 28.12.2001
Paikkakunta: Helsinki, Has

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Mari kirjoitti:Luultavasti tarkoitit ahvenistani täplätonkijoita, jotka elelevät minulla nykyisin 540 litraisessa sen samaisen kriinumin kanssa...
Kivoja ahvenia ja sopisivat varmaan altaaseesi hyvin. Olen täälläkin muistaakseni ainakin pariin otteeseen noista kirjoitellut, joten yritä haeskella ensin... En kyllä yhtään muista missä threadissa...
Ei löytynyt kirjoittelujasi, mutta muuten kyllä löysin jotain tietoa, kuten latinankielisen nimen Biotodoma Cupido. Väittivät sen olevan agressiivinen, territoriaalinen laji, joka on myös herkkä ja tarvitsee elävää ruokaa, ei syö hiutaleita.
Näiden tietojen perusteella taidan sittenkin valita vaikka Perhoskirjoahvenen, kun siitä akvasta olisi tulossa seura-akvaario tyyppinen. Sääli, ovat ne niin komeita kaloja. Jossain vaiheessa tietysti voisi hankkia sen toisenkin 500-litraisen...
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Reetu kirjoitti:Ei löytynyt kirjoittelujasi, mutta muuten kyllä löysin jotain tietoa, kuten latinankielisen nimen Biotodoma Cupido. Väittivät sen olevan agressiivinen, territoriaalinen laji, joka on myös herkkä ja tarvitsee elävää ruokaa, ei syö hiutaleita.
Näiden tietojen perusteella taidan sittenkin valita vaikka Perhoskirjoahvenen, kun siitä akvasta olisi tulossa seura-akvaario tyyppinen. Sääli, ovat ne niin komeita kaloja. Jossain vaiheessa tietysti voisi hankkia sen toisenkin 500-litraisen...
Missä tuommoista tekstiä on? :D Kyseessä on erittäin kiltti, kaikkiruokainen laji, jota olen pitänyt mm. kiekkojenkin seuralaisina ilman mitään ongelmia. Herkkä se ehkä hieman on, muttei missään nimessä perhoskirjoahventa herkempi ja sopii sen kanssa samaan akvaankin aivan loistavasti. Jos noita jostain löydät, suosittelen ottamaan. Ja jos onnistut kudettamaan, anna vinkkejä minullekin! Minä en ole onnistunut...
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Kawai
Member
Member
Viestit: 275
Liittynyt: 14:24, 05.12.2001
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kawai »

Biotodoma Cupidoa ei tiettävästi ole onnistuttu kudettamaan akvaariossa. Edes luonnossa tapahtuvasta kuturituaalista ei ainakaan www.ciklid.se -sivuston perusteella ole kirjallisuudessa varmaa tietoa. Useita teorioita on kyllä esitetty. Useimmiten luola-/piilohautojaksi väitetään. :)

Joten jos joku saa tämän kauniin kalan kutemaan akvassa, ilmoitelkaa toki tietämättömämmille naapurikolleegoillemmekin. [;)]

-K-
"Paikallisia sadekuuroja... ja v***t!!" - Nooa, 4341 eKr
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Kawai kirjoitti:Biotodoma Cupidoa ei tiettävästi ole onnistuttu kudettamaan akvaariossa. Edes luonnossa tapahtuvasta kuturituaalista ei ainakaan www.ciklid.se -sivuston perusteella ole kirjallisuudessa varmaa tietoa. Useita teorioita on kyllä esitetty. Useimmiten luola-/piilohautojaksi väitetään. :)

Joten jos joku saa tämän kauniin kalan kutemaan akvassa, ilmoitelkaa toki tietämättömämmille naapurikolleegoillemmekin. [;)]

-K-
Westerlundin Mikael Ciklidisteistä on saanut kutemaan, mutta ei poikasia kasvatettua. Mikael kirjoitti tapahtuneesta Ciklidisti - lehteen jutunkin, mutten muista missä numerossa se oli. Tapahtuneesta on jo muutama vuosi aikaa.
Muuten, se on Biotodoma cupido, ei Cupido... (niuho iski taas ja tällä kertaa tieteellisen nimen korjauksessa ei ole korjaajalla kirjoitusvirhettä... 8)
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Kawai
Member
Member
Viestit: 275
Liittynyt: 14:24, 05.12.2001
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kawai »

No hienoa! Voisi kenties noille rajanaapureille hieman elvistellä. :)

Niuhona itsekin huomautettakoon, että sulkeet tavataan laittaa myös kiinni. Vai olikohan tuo alla oleva lapsus, kuten mullakin? :P Tosin, otan mielelläni tällaisen kritiikin vastaan. Funtsin justiin että tunnistaisinkohan palettikalan tulisuusta... [;)]
Mari kirjoitti:Muuten, se on Biotodoma cupido, ei Cupido... (niuho iski taas ja tällä kertaa tieteellisen nimen korjauksessa ei ole korjaajalla kirjoitusvirhettä... 8)
-K-
"Paikallisia sadekuuroja... ja v***t!!" - Nooa, 4341 eKr
Reetu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 176
Liittynyt: 03:49, 28.12.2001
Paikkakunta: Helsinki, Has

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Mari kirjoitti:Missä tuommoista tekstiä on? :D Kyseessä on erittäin kiltti, kaikkiruokainen laji, jota olen pitänyt mm. kiekkojenkin seuralaisina ilman mitään ongelmia. Herkkä se ehkä hieman on, muttei missään nimessä perhoskirjoahventa herkempi ja sopii sen kanssa samaan akvaankin aivan loistavasti.
En nyt muista mistä luin, mutta netistä tietoa kuitenkin löysin, tosin hyvin vähän.
Kuulostaa kyllä todella hyvältä tuo "määritys". Täytyy pitää silmät auki, kun tulee aika ottaa kaloja ja akva on kypsynyt tarpeeksi herkemmillekin lajille (kunhan nyt edes saisi sen). Sitä odotellessa, piinaan siippaani ja kanssaihmisiä lörpöttelemällä akvaariosta :twisted: ja mietin täydellistä sisustusta ja täydellistä kalastoa...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Särkikalat”