Platyjen lajiakvaario

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Martha Focker
Starting Member
Starting Member

Platyjen lajiakvaario

Viesti Kirjoittaja Martha Focker »

Eli sellaista havittelisin.

Allas on 89 l. pH on 7.5 ja vesi keskikovaa.

Altaassa asustaa partamonni ja 4 platya. On aika autiota vielä, mutta eivätköhän ne kalat siitä ala lisääntyä piakkoin. (Platyt on hankittu joskus toukokuun loppupuolella.)

Kuinka monta platya täällä vielä voisi olla, niin että mahtuvat hyvin? Muita kaloja siis ei ole tulossa.

Ja onko altaassa muuten kaikki ok? No, harvemmin täällä meilläpäin mikään on ok... [;)]

Olisi myös kiva kuulla teidän omista synnyttävien kalojen lajiakvaarioista. Eikä kuvatkaan ole pahitteeksi... :)

Milloin voin odottaa ensimmäisiä poikasia kaloilleni? Joskus aikoinaan mulla oli miljoonakaloja, ja muistelin että niillä oli kyljessä joku sellainen musta laikku, en ole huomannut platynaaraillani sellaista. (Altaassa siis 2 koirasta, 2 naarasta). Tuleeko tuo laikku vasta sitten ensimmäisen poikueen synnyttyä?

Noh, taas oli kauheasti kysyttävää, mutta kun pääsin koneen ääreen niin kaikki unohtui. :mrgreen: Kyselen vaikka sitten lisää kun taas muistan ;)

Kiitos jo etukäteen vastauksista! :)
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Hei!

Ja onnea lajiakvaariollesi! Platyja mahtuu noin 15 kpl altaaseesi.

Minkä värisiä platysi ovat? Kaikilla värimuodoilla se laikku ei näy niin selvästi. Oletko itse tunnistanut kalojesi sukupuolet vai onko kauppias myynyt ne sinulle 2 uroksena ja 2 naaraana? Olen nimittäin törmännyt kauppiaisiin, jotka tunnistavat muka pyrstön perusteella platyn sukupuolen. :roll:

Poikasia pitäisi kyllä tulla pikapuolin, mikäli kalasi ovat sukukypsiä. :)
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Martha Focker
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Martha Focker »

Itse tunnistin. Siis eväsiittimestä ja naaralla on viuhka... :)

Platyt on oransseja ja sitten niillä on musta pyrstö ja evät. Eli eikös tuo ole sellainen västäräkkimuunnos?

Platyt on kasvaneet hyvin siitä kun ne ostin. Ne on nyt sellaisia suunnilleen keskikokoisia (tai no se riippuu taas katsojasta... ;)) Pituutta on suunnilleen sellaiset 2,5-3 cm. Minkä ikäisenä platy saavuttaa sukukypsyyden? Tarvitsevatko ne poikaset jotain erityistä ruokintaa, vai selviävätkö veden pikkueliöillä?

Minä tästä lähden pällistelemään akvaarioni oransseja asukkeja. Mitäköhän ne kalatkin musta aattelee kun aina on naama kiinni lasissa... :mrgreen:
Plasebo
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Plasebo »

Itselläni on "keltavästäräkki"platyja, jotka ovat tämän näköisiä (tosin ikää myöten niihin näyttää tulevan myös hieman punaista väriä). Läpikuultavan värin vuoksi on helppo nähdä, milloin naaraat ovat raskaina. Naaraat olivat vielä keskenkasvuisia ensimmäisten poikastensa syntyessä, ja synnyttävät säännöllisesti n. 4 viikon välein. :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”