Pika-apua Bilteman hiekkaan
Valvoja: Moderaattorit
Pika-apua Bilteman hiekkaan
Biltemassa kuulemma on kahta eri puhallushiekkaa, en tiedä mitään muuta kun että ovat kuulemma eri värisissä pusseissa. Kumpaa pitäisi pyytää tuomaan kun en itse pääse katsomaan. Kahdentoista jälkeen pitäisi tietää. Sori kun näin myöhään taas heräsin.
Riittääkö 50 kg:a 180 litran altaaseen, jonka pituus on 120 cm ja korkeus vajaa 50. Mitä tuosta nyt pohja-alaa sitten jää.
Pieni paniikki. Kiitos vastauksista.
Riittääkö 50 kg:a 180 litran altaaseen, jonka pituus on 120 cm ja korkeus vajaa 50. Mitä tuosta nyt pohja-alaa sitten jää.
Pieni paniikki. Kiitos vastauksista.
Tässä seurassa on parempi olla hullu kuin tervejärkinen, silloin on paljon helpompaa.
2 säkkiä riittää eli 50kg. Minulla se 0,1-0,6mm hiekka oli ruskeassa pussissa. Olisiko ollut valkoisessa sellainen musta aine, alumiinisilikaattikoako se. En tiedä millaisessa karkeampi hiekka on.
Paperipussiläjiä siellä lavoillansa kaupassa hieman tutkimalla melkeinpä selviää mitä sisältönä on. Joku akvaristi(?) aina on avannut jonkun pussin ja se on vahingossa revennyt. Tai sitten saumoista pursuaa sen verran. Henkilökuntahan on tunnetusti avuliasta myös.
Minulla hiekassa luki suomeksi hiekkapuhallusaine, mutta lisäksi blåsesand tai vastaavaa.
Ottaisin karkeampaa ja tummempaa, jos tuosta kaupasta olisi pakko hiekkansa valita, mutta se on toinen juttu.
ps. noin 6 euroa säkki.
Paperipussiläjiä siellä lavoillansa kaupassa hieman tutkimalla melkeinpä selviää mitä sisältönä on. Joku akvaristi(?) aina on avannut jonkun pussin ja se on vahingossa revennyt. Tai sitten saumoista pursuaa sen verran. Henkilökuntahan on tunnetusti avuliasta myös.
Minulla hiekassa luki suomeksi hiekkapuhallusaine, mutta lisäksi blåsesand tai vastaavaa.
Ottaisin karkeampaa ja tummempaa, jos tuosta kaupasta olisi pakko hiekkansa valita, mutta se on toinen juttu.
ps. noin 6 euroa säkki.
-
jarvij
- Elite Senior Member

- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Minä taas hienompaa ja vaaleampaa, koska olen sellaista luonnossa nähnyt:

Makuasia tottakai!

Makuasia tottakai!
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Säikkyvät kalatkin vaaleutta. Ja säikkyjä ja varuillaan olisivat kalat tuolla matalassa rannassakin auringonpaisteella? Mutta kyse voi olla alkuhankaluudesta, sisustusta puuttuu vielä ja kasveja en ole vielä saanut kasvamaan. Eilen laitoin pohjalannoitetta jo. Hiekkaa ja soraa ajattelin hakea kyllä luonnosta, vähintään lisäksi.jarvij kirjoitti:Makuasia tottakai!
Niin ja tuossa kuvassa on hiekka punaista ja tummempaa verraten akvaariooni. Pitäisi olla hiekkaa oikein vertailtavana, jotta kuvan valon sävykin tulisi huomioitua.
-
jarvij
- Elite Senior Member

- Viesti:
Eivät sitten kuitenkaan olleet säikkyjä:

Olen se itse paikan päällä todennut. Ihan rauhassa uivat, jolei niitä jahdattu. Tuossa kuvan keskellä on kalaparvi kaikessa rauhassa.
Akvaariossa kuitenkaan ei yleensä ole yhtä kirjasta valoa kuin Afrikassa keskellä kirkasta päivää.

Olen se itse paikan päällä todennut. Ihan rauhassa uivat, jolei niitä jahdattu. Tuossa kuvan keskellä on kalaparvi kaikessa rauhassa.
Akvaariossa kuitenkaan ei yleensä ole yhtä kirjasta valoa kuin Afrikassa keskellä kirkasta päivää.
Eikös sitä hiekkaa ollut kahta eri raekokoa. Tuota Liinan mainitsemaa hienompaa ja sitten vähän karkeampaa eli (muistaakseni) 0,7-1,2.
Muuta eroahan näillä raekoilla ei ole kuin, että toinen pöllyää herkemmin.
Ja hinta taisi olla 6,5 euroa/säkki![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Muuta eroahan näillä raekoilla ei ole kuin, että toinen pöllyää herkemmin.
Ja hinta taisi olla 6,5 euroa/säkki
Männäänkö moottortietä, rantatietä vae tyrkkeenkö keskustan läpi?
Joo se on sitten hienoa se hienoin hiekka!! Itsellä levisi sinne bilteman lattialle toinen säkki..... ja sitä valui kuin tiimalasista.. no sain kuitenkin uuden säkin.
Minusta on tosi mukavan luonnollisen väristä tuo hiekka. Ja pohjassa näkyy monnien hengitysjäljet mukavasti (pieniä kuoppia)
Mutta huonoakin siinä on! Jos ei ole tarpeeksi tehokas suodatus - kakkakasat jää sinne sellaisiin kasoihin (tosi ruma)! Ja sitten kun se on niin hienoa niin kalat tekee siitä aivan järjettömiä kasoja ja kasvit lilluu pinnalla. Ja meneehän se tietysti suodattimen imu-aukkoon. Saa nähä kauanko eheim kestää.
Ja sitten vielä. Hiekka pakkautuu todella nopeasti. Sen huomasin kun kasveja uudestaan istuttelin. Paikoin oli tosi kovaa, että niitä kotiloita sitten kyllä tarvitaan.
Minusta on tosi mukavan luonnollisen väristä tuo hiekka. Ja pohjassa näkyy monnien hengitysjäljet mukavasti (pieniä kuoppia)
Mutta huonoakin siinä on! Jos ei ole tarpeeksi tehokas suodatus - kakkakasat jää sinne sellaisiin kasoihin (tosi ruma)! Ja sitten kun se on niin hienoa niin kalat tekee siitä aivan järjettömiä kasoja ja kasvit lilluu pinnalla. Ja meneehän se tietysti suodattimen imu-aukkoon. Saa nähä kauanko eheim kestää.
Ja sitten vielä. Hiekka pakkautuu todella nopeasti. Sen huomasin kun kasveja uudestaan istuttelin. Paikoin oli tosi kovaa, että niitä kotiloita sitten kyllä tarvitaan.
Terveisin minä.
Mutta siinähän onkin juuri hienon hiekan yksi hienous.kakkakasat jää sinne sellaisiin kasoihin (tosi ruma)!
Life is just a big illusion, and we all believe in it...
kiitos
kiitos kaikille todella pikaisesta avusta. Kohta pääsen kotiin katsomaan onko hiekkakuorma tulut vai haenko sen itse ensi viikolla.
*sormet jo syyhyää hiekanvaihtoon*
*sormet jo syyhyää hiekanvaihtoon*
Tässä seurassa on parempi olla hullu kuin tervejärkinen, silloin on paljon helpompaa.
juu
Eikös se pidä huuhdella kuten sorakin? Kyllä joku väitti että ko. hiekka on niin puhdasta, ettei tarvitse huuhdella, mutta ajattelin nyt kuitenkin...
Hiekka odottaa nyt kiltisti varastossa, eilen ei ehtinyt, tänään ei kerkee ja huomenna on menoa...![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
Eli varmistelisin vielä tuon hiekanvaihdon... sanokaa jos jokin menee pieleen..
1. tyhjään akvaariosta vettä puolet pois.
2. irrottelen kasvit toisesta puolikkaasta.
3. siirrän somisteetkin tuosta puolikkaasta toiseen päätyyn.
4. lappoan pakastekipolla soran puolikkaasta pois.
5. huuhtelen hiekan ja laitan sen tyhjättyyn päätyyn.
6. istutan kasveja takaisin hiekka päätyyn ja laitan niille pari papanaa niitä tikkulannotteita per kasvi.
7. siirrän somisteita takaisin paikoilleen
8. täytän akvan vedellä ja hulautan mukaan vähän PMDD:tä
9. sitten odottelen viikon (vai pari?) ja vaihdan toisen puolen...

Hiekka odottaa nyt kiltisti varastossa, eilen ei ehtinyt, tänään ei kerkee ja huomenna on menoa...
Eli varmistelisin vielä tuon hiekanvaihdon... sanokaa jos jokin menee pieleen..
1. tyhjään akvaariosta vettä puolet pois.
2. irrottelen kasvit toisesta puolikkaasta.
3. siirrän somisteetkin tuosta puolikkaasta toiseen päätyyn.
4. lappoan pakastekipolla soran puolikkaasta pois.
5. huuhtelen hiekan ja laitan sen tyhjättyyn päätyyn.
6. istutan kasveja takaisin hiekka päätyyn ja laitan niille pari papanaa niitä tikkulannotteita per kasvi.
7. siirrän somisteita takaisin paikoilleen
8. täytän akvan vedellä ja hulautan mukaan vähän PMDD:tä
9. sitten odottelen viikon (vai pari?) ja vaihdan toisen puolen...
-
Pangio kuhlii
- Starting Member

-
jarvij
- Elite Senior Member

- Viesti:
Taidanpa lisätä tuon sivullenikin. Kun sitä niin moni täällläkin kyselee. Onpahan sitten taas mihin linkata. 
Re: juu
Jos hiekka on likaista, voisi olla hyvä huuhdella se etukäteen. Ainakin jos kalat odottavat samentuneessa vedessä.avain kirjoitti: 5. huuhtelen hiekan ja laitan sen tyhjättyyn päätyyn.
Pohjalle tarkoitetut lannoitteet tosiaan on syytä muistaa. Monet liukenevat herkemminkin osittain veteen kun niitä yrittää vedessä lisätä.
Vaihtoehtona on aina myös kalat saavissa.
vielä bilteman hiekasta...
Minun akvaario on n. 190l ja pohjan mitat on leveys=35cm ja pituus 120cm. Eli paljonko mun pitäis ostaa sitä bilteman karkeampaa hiekkaa? Siis onko se karkeampi hiekka ihan mustaa vai ruskeaa? ajattelin hankkia sitä nyt heinäkuun aikana sorani tilalle. Mitä eroa bilteman ja akvaarioliikkeiden hiekalla on?
2 säkkiä riittänee. Omaan 50x130 -pohjaiseen altaaseen laitoin 3 säkkiä ja hiekkaa tuli semmoinen 10cm kerros (vähempikin riittäisi).pohjan mitat on leveys=35cm ja pituus 120cm. Eli paljonko mun pitäis ostaa sitä bilteman karkeampaa hiekkaa? Siis onko se karkeampi hiekka ihan mustaa vai ruskeaa?
Mitä eroa bilteman ja akvaarioliikkeiden hiekalla on?
Ei Bilteman hiekka mustaa ole, sitä en tiedä onko hienoimmalla ja vähän karkeammalla millainen väriero, kun mulla on vain sitä hienointa, ja se on todella vaaleaa.
Akvaariokauppojen ja Bilteman välisiä eroja on ainakin, että Biltemasta saat noin 10kertaa halvemmalla, mutta akvaariokaupoissa on enempi valikoimaa.
Life is just a big illusion, and we all believe in it...